Sivu 6/7

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2024 20:51
Kirjoittaja lepidus
Hessu kirjoitti:
Ti Huhti 09, 2024 08:05
Teräsosien sähkösinkitys onnistuu kotikonsteilla ihan kohtalaisesti mutta valuraudan kohdalla tuntuu olevan kohtalaisen hankalaa. Astiassa kuohuu kuin viimeistä päivää mutta osan pintaan ei kasva mitään sinkkikerrosta. Mustuu vain entisestään. Kaipa siihenkin on konstit olemassa kun kaupallisesti noita sentään tehdään.
Justiinsakkin näin sen olen itseni antanut ymmärtää olevan. Toki koskaan en ole kokeillut. Toisaalta valuraudan sinkkaaminen on melko tarpeetonta. Kestää ruostua, pintaa syvemmälle, aika kauan ilman sinkkiäkin.
Joku kemisti varmasti tietää ja osaa selittää paremmin, mutta valuraudan sähkösinkityksessä on käsittääkseni kaksi hankaluutta. Ensinnä valu on hirveän huokoista ja sinkki ei halua mennä pieniin huokosiin (sen on helpompi tarttua reikelin reunoille kun sukeltaa sisään). Huokoset jäävät näin ollen täyteen happoa ja koko lailla nopeasti tulee mustaa pistettä pintaan. Toiseksi valuraudan hiilipitoisuus on korkea, mistä juurikin johtuu sen mustuminen sinkitessä. Liian pitkällä liottamisella hiili irtoaa ja tarttu pintaan kiinni. Hyvällä esipuhdistuksella ja lyhyellä upotusajalla sinkin voisi kai saada tarttumaan, mutta todennäköisesti siltikin (huokosten takia) alkaa kukkimaan nopeasti.

Muistaakseni sähkösinkitystä ja kuparointia harjoiteltiin kemian tunnilla jo peruskoulun yläasteella. Siellä pennit muuttuivat kätevästi eri värisiksi.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Ke Huhti 17, 2024 20:43
Kirjoittaja lepidus
Taas pieni päivitys.

Koppi saatanee parin päivän kuluttua pohjatöille sopivaan talliin, eli sen kimppuun pääsee taas pian. Väliaikaistoimintana on tullut hämmästeltyä muita pikkuhommia, jotka on kuitenkin tehtävä jossain vaiheessa.

Mukaan mahtuu myös moottorin kunnon hämmästelyä ja sen osien valmistelua koneistamolle.

Kuva

Kampiakseli on kelpo pienellä hionnalla ja uusilla, 25 ylikokoisilla laakereilla. Kannestakin tulee hyvä uusilla ventiileillä, ohjureilla ja istukoiden työstämisellä.
Lohkon osalta pitää puntaroida vielä hieman. Välttävän siitä saisi kevyellä hoonauksella ja uusilla männänrenkailla. Kuitenkin tekisi mieli saada siitä hyvä tai kiitettävä ja sitä varten tarvitsisi löytää jostain yli-koon männät ja renkaat (0,5mm riittää mutta myös 1mm kelpaa), tai vähintään toleranssien yläpäässä olevat C-kokoiset männät. Jos pyörii käyttämättömät varastossa, niin ostoilmoitukseen saa vastailla.

Hiukan pitää välillä kaapia "jyrkkää jankkia" osista irti, ennen kun paljastavat lopullisen huoltotarpeensa.

Kuva

Kuva

Näkyville jäävät alumiiniosat toki lasipuhallan kaapissa sitten tarvittavin/soveltuvin osin kunhan pahin on pesty ensin pois. Kunnollinen pesu maksaa itsensä takaisin osien puhaltamisen ajassa, puhallettujen osien siisteydessä ja puhalluskaapin puhdistuksessa. Toki jos on mahdollista saada alkuperäinen osa siistiksi puhaltamatta, niin aina se on ajanhenkeen sopivamman näköinen.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 17:32
Kirjoittaja lepidus
Ihan siivon näköisiä kappaleita tuolta kuonakerroksen alta paljastuu kunhan aikansa rapsuttelee.

Kuva

Paljastuipa sieltä lian alta myös jotain, mikä erityisesti lämmittää tämän vanhan harrastajan mieltä. La meccanica delle emozioni sanoisin.

Kuva

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 17:43
Kirjoittaja nalleolut
eiköhän hyväkuntoisia B lohkoja oo harrastajilla monia... raumallakin useita :mrgreen:

melkein vois sanoa uloskanto hintaan..

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 18:31
Kirjoittaja lepidus
nalleolut kirjoitti:
To Huhti 18, 2024 17:43
eiköhän hyväkuntoisia B lohkoja oo harrastajilla monia... raumallakin useita :mrgreen:

melkein vois sanoa uloskanto hintaan..
Mikä se sitten on kullekin hyvä? Aika monta tallinnurkalla seisonutta moottoria nähneenä, yhtään priimakuntoista ei ole tullut vastaan. Eräällä tallikaverillani oli aikoinaan tapana käyttää autoissaan juurikin näitä "hyväkuntoisia vähän käytettyjä" moottoreita ja ikinä ne eivät käyneet täydellisesti.

Tähän Saabiin upotetaan kuitenkin kokolailla suuresti vaivaa ja resursseja, niin sellainen "vähän vaan kulunut" ei moottoriin oikein ole järkevää. Valmistuttuaan Saabin pitää myös käydä ja kulkea nätisti, sekä sillä pitää halutessaan uskaltaa lähteä omaa kylää kauemmaksi ilman mekaanikkoa apukuskin paikalla.

Edit: Tämä nykyinen lohko on myös Saabiin Uudessakaupungissa alunperin asennettu, joten sekin lisää intoa (ainakin minun) tuon säilyttämiseen.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 18:38
Kirjoittaja nalleolut
No kukin tavallaan.

Kyllä ne tuolla säilyy tehtaan hoonausjäljet näkyy sylintereissä ni ei kovin väljiä voi olla. Toki en ole autopuolen ammattilainen

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 18:42
Kirjoittaja lepidus
nalleolut kirjoitti:
To Huhti 18, 2024 18:38
No kukin tavallaan.

Kyllä ne tuolla säilyy tehtaan hoonausjäljet näkyy sylintereissä ni ei kovin väljiä voi olla. Toki en ole autopuolen ammattilainen
Kuvat ja mitatut männän välykset, sekä renkaiden katkoraot tästä olisi tietenkin paikallaan. Laakeripukitkin voisi heittokellolla tarkistaa.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 18:55
Kirjoittaja nalleolut
Lohkoa mä tarjosin.

Sekalaisia uusia mäntiä hyllyssä ei oo kyl aikaa ruveta mittailemaan varsinkaan kun en ennen ole tehny niin saattaa mittaustulokset olla vääriä

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 19:00
Kirjoittaja lepidus
nalleolut kirjoitti:
To Huhti 18, 2024 18:55
Lohkoa mä tarjosin.

Sekalaisia uusia mäntiä hyllyssä ei oo kyl aikaa ruveta mittailemaan varsinkaan kun en ennen ole tehny niin saattaa mittaustulokset olla vääriä
No laita valoa vasten otetut kuvat niistä sylintereistä. Sillain, että todellinen kunto näkyy.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 19:05
Kirjoittaja nalleolut
Ööö siis meinaat et nostelen lohkoja et kattovalo näyttää hoonausjäljet? Kuka ottaa kuvan?

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 19:08
Kirjoittaja lepidus
nalleolut kirjoitti:
To Huhti 18, 2024 19:05
Ööö siis meinaat et nostelen lohkoja et kattovalo näyttää hoonausjäljet? Kuka ottaa kuvan?
Voi siinä käyttää irtovalaisinta tai taskulamppua. Kunhan vain kuvan saa otettua.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 19:14
Kirjoittaja nalleolut
Ok. Mitä yrittäny otsalampun avulla kuvata ni kauhea varjo syntyy vaan mut ehkä se jotenkin onnistuu. Tutkin huomenna toki lohkot vois kantaa pihalle jolloin luonnonvaloa tarjolla tasaisesti

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 18, 2024 20:41
Kirjoittaja mestari
Kokeile salamalla. Ja mitä tulee mittaukseen suurin epävarmuus tulee aina mittaajasta :mrgreen: tuon vielä muistan. Akkredetoiduista mittausvälineistä

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Pe Huhti 19, 2024 22:04
Kirjoittaja lepidus
Näin me saimme Saabin matkalle tallin, jossa on hiontahommmille paremmat olosuhteet (poistoilmaimurit, valot ja lämpötilat, yms.).

Kuva

Keli oli koko matkan mitä parhain ja kamppeet pysyivät hyvin kyydissä perille asti.

Kuva

Ensiviikolla pääsemmekin hiomaan pintapellit paljaaksi vanhasta maalista. Toki alkuviikosta vielä ehtii vähän hämmästelemään moottorihommia. Saapa nähdä kumpi ilmestyy ensin nähtäville, kuva virheettömästä yksisarvisesta hoonausjälkineen, vai kuva Saabin kopista vanhat maalit pois hiottuna.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: To Huhti 25, 2024 19:08
Kirjoittaja lepidus
Taasen pientä edistystä.

Edellistä alta pois seuraavaa sisään talliin.
Kuva

Hyvin asettui rullakkokin nosturille, niin saa hioskella mukavammassa asennossa.
Kuva

Pikkuhiljaa alkaa peltikin paljastua ja ukko muuttua ajoittain punaiseksi.
Kuva

Löytyihän sieltä maalin alta myös syy sille, miksi pellille hionta kannattaa vaikka edellinen maalipinta näyttäisikin ehjältä. Näitä alkavia ei viitsi jättää hoitamatta tuonne alle.
Kuva

Tovin kun pyörii pistehiekkapuhaltimen kanssa saabia ympäri, niin eiköhän nuokin asetu.

Janne