Volvo 242 -83 "Aero"
Lähetetty: To Joulu 21, 2023 00:19
Tehdäänpä tännekkin projektipäiväkirjaa ellei tule bännit..
Ostin viime talvena heräteostoksena kuvanmukaisen -83 vuoden 242 Volvon aihion..
..ja tekniikaksi valitsin Saabin B204 moottorin. Elintenluovuttaja autoksi päätyi Ng900 Turbo (-95 vm.). Löytyi halpa ja ajokuntoinen yksilö hyvällä historialla. Mätähän tuo on, mutta tekniikka pelaa hyvin..
Volvojen ohella myös Saabit kiinnostaneet, ja tultu myös seurailtua kun ihmiset istuttavat näitä moottoreita takavetoihin. Tuli sitten yhtenä myöhäsenä iltana katsottua minkä hintaisia tekniikanluovuttajia löytyy. Kyseinen 900 oli samana iltana tullut myyntiin ja oli suht lähellä. Syntyi mahtava visio "242 Aero" Noh, auto varaten ja samana viikonloppuna sitten jo hakemaan omiin nurkkiin.
Volvon koria alan työstämään kevään mittaan kun kumet sulaa ja saa pihalle korigrilliin työstettäväksi. Tekemistä on. Auto ollut jollain talliporukalla lauluautona ja ruostekorjaukset tehty sikamassalla. Auto ollut viimeksi 2000-luvun alussa liikenteessä..
Tekniikkaa alan siinä samalla sitten koesovittamaan nokalle. Laatikoksi tulee näillänäkymin muutoshitsattu zf gs6 37dz. Koneeseen pitää tehdä myös jossain välissä perus läpikäynti, laakerit, tiivisteet jne.. ja muokata öljypohjaa sopivammaksi. Moottorinohjauksena ajattelin pitää Trionic 5:n. Vaikuttaisi ainakin lukemani perusteella semi helpolta ja halvalta vaihtoehdolta. Aluksi mennään myös vakio turbolla jne. Samalla sitten näkee toimiiko voimansiirto yms. vieraassa korissa. Myöhemmin voi sitten alkaa kikkailemaan Holsettien tms. kanssa.
Tästä aletaan toteuttamaan ja katsotaan mitä tulee. Teen tänne palstalle enemmän tiivistettyä versiota korihommista kun uskon että valtaosaa täällä kiinnostelee enemmän tekniikka puoli (vai?). Apuja ja neuvoja otetaan mielellään vastaan koskien tuon Trionicin ja vakiojohtosarjan siirtämistä vieras koriin.
Ostin viime talvena heräteostoksena kuvanmukaisen -83 vuoden 242 Volvon aihion..
..ja tekniikaksi valitsin Saabin B204 moottorin. Elintenluovuttaja autoksi päätyi Ng900 Turbo (-95 vm.). Löytyi halpa ja ajokuntoinen yksilö hyvällä historialla. Mätähän tuo on, mutta tekniikka pelaa hyvin..
Volvojen ohella myös Saabit kiinnostaneet, ja tultu myös seurailtua kun ihmiset istuttavat näitä moottoreita takavetoihin. Tuli sitten yhtenä myöhäsenä iltana katsottua minkä hintaisia tekniikanluovuttajia löytyy. Kyseinen 900 oli samana iltana tullut myyntiin ja oli suht lähellä. Syntyi mahtava visio "242 Aero" Noh, auto varaten ja samana viikonloppuna sitten jo hakemaan omiin nurkkiin.
Volvon koria alan työstämään kevään mittaan kun kumet sulaa ja saa pihalle korigrilliin työstettäväksi. Tekemistä on. Auto ollut jollain talliporukalla lauluautona ja ruostekorjaukset tehty sikamassalla. Auto ollut viimeksi 2000-luvun alussa liikenteessä..
Tekniikkaa alan siinä samalla sitten koesovittamaan nokalle. Laatikoksi tulee näillänäkymin muutoshitsattu zf gs6 37dz. Koneeseen pitää tehdä myös jossain välissä perus läpikäynti, laakerit, tiivisteet jne.. ja muokata öljypohjaa sopivammaksi. Moottorinohjauksena ajattelin pitää Trionic 5:n. Vaikuttaisi ainakin lukemani perusteella semi helpolta ja halvalta vaihtoehdolta. Aluksi mennään myös vakio turbolla jne. Samalla sitten näkee toimiiko voimansiirto yms. vieraassa korissa. Myöhemmin voi sitten alkaa kikkailemaan Holsettien tms. kanssa.
Tästä aletaan toteuttamaan ja katsotaan mitä tulee. Teen tänne palstalle enemmän tiivistettyä versiota korihommista kun uskon että valtaosaa täällä kiinnostelee enemmän tekniikka puoli (vai?). Apuja ja neuvoja otetaan mielellään vastaan koskien tuon Trionicin ja vakiojohtosarjan siirtämistä vieras koriin.