99 -71 ja Triumph 1,85 -kesäremonttia

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Pientä taukoa tässä "päiväkirjan" pitämisessä ollut kun ei ole ajan kanssa nettiin päässyt..

Keula tuli kasattua heinäkuun alkupuolella ja nyt on jäähdytys toiminut niinkuin pitääkin. Kansitiiviste ei ollut palanut, joten mahdollisesti imusarjan etummainen tiiviste olisi vuotanut. Sylinterinkansii laitettiin hiottuna paikalleen (venttiilit olivat pajan mukaan hyässä kunnossa, joten niille ei tehty mitään). Venttiilikannen tiivisteen välistä vaan parista kohtaa tihkuu vielä öljyä, vaikka sekin tuli laitettua tiivistekitin kanssa. Pitää sitten kokeilla uuden=öljyttömän tiivisteen kanssa joskus uudelleen..

Ensi kesänä pitää kone nostaa pois moottoritilan uutta maalipintaa varten, myös kampiakselin vauhtipyörän puoleinen tiiviste (tai miksei molemmat samalla kertaa) pitää vaihtaa. Olisi ollut niin mukava huomata ennen keulan kasausta, että kone laskee öljyä allensa :x ..

Kolmesta pyöränkotelosta kerkesin ruosteet ja massaukset korjata, reikiä löytyi vain pari pientä, toinen vasemman takalokasuojan kumilärpäkkeen ja toinen roiskeläpän kiinnityksen alta. Odotettavissa toiselta puolelta samat löydöt. Pohjassa ei reijän reikää, ei muuta kuin harjaus porakoneen teräsharjalla tai laikalla, pölyt pois, pinta puhtaaksi asetonilla, pohjamaalia paksusti ja lakumömmöä päälle. Työ jäi vielä kesken..

Iskarit on vaihdettu molempiin päihin, jouset taakse ja käsijarru säädetty.
Kaasarista ilmeisesti puuttui yksi tiivisterinkula, eli ei vuoda enää :). Ajovalojen maadoitus tuli kuntoon, liekö vika ollut vaan hapettuneessa akun miinuskaapelissa (vaihdettu uusi). Jariha:lta sain arkikäyttöön hyväkuntoiset keskikapselit uudemmalla logolla, ja originaali sarja on periaatteessa nyt myös täydellinen, yksi on vaan lommoinen.

99 jää nyt jo odottamaan ensi kesää kun itse vaihdoin taas opiskelupaikkakunnalle, ja Kajaanissa on kuivaa tallia tarjolla talveksi. Ajatus -71:stä Helsingin loskassa ei oikein enää sytyttänyt, joten talvi menee Saab-pienoismalleja etsiessä ja pitää yrittää joitakin pennejä säästää ensi kesän maalausoperaatioihin ja lommojen oikaisuihin.
Viimeksi muokannut Tizumo, To Elo 04, 2005 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

syvä kunnioitus tuota sun huolenpitoa kohtaan. tosi hienoa!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Kiitos! Tuolta 99-osastolta lueskelin yhtä vanhaa museokatsastus-topiccia, niin saa nähdä, onko moottoritilan maalaus ihan välttämätön operaatio. Siistihän se on muutenkin, varsinkin kun sen %¤#¤&# kampiakselin tiivisteen vaihtaa. Imusarjaa ei sitten kuitenkaan tullut laiteltua, mutta voin vaan kuvitella miltä se näyttää uudella pinnalla kun sylinterinkansi vielä loistaa ennen hiontaa tehdyn pesun jäljiltä 8) . Harmi kun kuvat on vaan paperilla..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Vähän päivitystä tännekin:

Kampiakselin takatiiviste vaihdettiin, ja samalla huomattiin kytkinakselin tiivisteen vuotavan, joten sekin vaihtoon. Uusi tuli "del ta" -autoliikkeestä parissa päivässä, hinta 20 €. Eipähän ole enää öljyä tiputtanut allensa. Samassa remontissa tuli laitettua uusi kytkinlevy (originaali asbesti-varaosa).

Uutena vuotokohtana on öljynpaineanturin jalka, joka menee ensi kesään. Vaikka vähänpä tuo tihkuu..

Alla on myös kesäkuussa laitetut Hankookin 165/15 -renkaat (Kajaanin Vianorista 230 € asennuksineen), ja nopeusmittarin virhenäyttämä hävisi samalla.

Viimeisin "työ" oli auton vienti korjaamolle peltien oiontaan, laskua tuli sen 100 €, loppulasku nähtäneen kuitenkin ensi kesänä ylimaalauksen pohjatöiden jälkeen. Ovipahvit kun irroitin, niin samalla laitoin pahvien sisäpuolelle kirjamuovituksen kosteusvaurioiden ehkäisemiseksi ja 10 mm äänieristevaahtomuovia oviin alkuperäisten papereiden tilalle.

Ovissa on myös "uudet" tiivisteet, laitoimma parempikuntoiset neliovisatkun tiivisteet vanhojen ja kuivuneiden tilalle. Tiivisteet asettuu paikalleen melko hyvin pienellä askartelulla (ainoa ero on etuovien etummainen alakulma sisäpuolella: 99:ssä kulma on 900:a pyöreämpi, joten tiiviste ei asetu kulmassa 100 %:sesti).

Samalla vaihtoon meni ikkunoiden sisäpuolen metalliklipsuilla ovissa kiinniolleet ja ikkunaa vasten hanganneet tiivisteet. Vanhoissa paljaana ollut tiivisterunko oli paikoitellen alkanut ruostumaan. Vm -80 tiivisteet ovat huomattavasti siistimmät, koska tiivisterunko on kumin peitossa.

Takaovien korinpuoleiset kutistuneet tiivisteet saivat myös korjauksen: sopivasta kohtaa poikki, kulunut pätkä pois ja varaosatiiviste tilalle täyttäen joka mutkan.

Peräluukku sai myös uuden tiivisteen tarvikeliikkeestä, mutta katsotaan, asettuuko se yhtään paremmin vai tarvitseeko hommata matalampi tilalle..

Luotettavuudessa ei ole ollut kyllä mitään sanomista kuluneena kesänä, konekin kehrää kuin ompelukone
:!: . Tuntuu vaan aika monesta ohikulkijasta se pieni Saabisti löytyvän. Kokkolassa eilen Volvolla viereistä kaistaa ajanut vanhempi mies innostui näyttämään peukaloa..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Soitinpahan Oitraconiinkin 2 viikkoa sitten ja tilasin uutta krominväristä listaa tuulilasin kehykseen, vaan eipä ole näkynyt eikä kuulunut :roll: .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Vastaa Viestiin