900i '87

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ghnomb
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2005 16:10
Paikkakunta: Joensuu

900i '87

Viesti Kirjoittaja ghnomb »

Tuli tehtyä löytö mökkinaapurin pihamaalta alkukesästä ja mukaan tarttui 50e seteliä vastaan rapiat 400000 mittarilukeman 900i vuosimallia '87. Oli kuulema jäänyt viime syksynä seisomaan kun jarrut eivät toimineet. No auto käyntiin parin pyörähdyksen jälkeen, vaikka oli talven seisonut. Pientä lämmittelyä ja ajelin kärryn uuteen kotiin.

Jarrut eivät juurikaan toimineet, kuten oli tiedossa. Vasemman etujarrukengän stefat oli antautuneet totaalisesti ja nesteet valuneet satulan päälle syöden kaikki maalit mennessään. Ei hyvältä näyttänyt. Purin sitten koko navan irti koska laakeri kolkatti "runsaasti". Sielläpä oli akseli pyörähtänyt laakerikehässä ja koko napa murjoutunut rikki. Pientä jännitystunnelmaa ilmassa mitä muuta mukavaa tulisi löytymään. Jätin sitten projektin seisomaan pariksi viikkoa työkiireiden takia.

Kaverin kanssa jutellessa ilmeni että häneltä löytyisi ajokuntoinen '85 vuosimallin 90, josta tehtiinkin kaupat melkein heti. Ajelin kärryn pajalle ja nappasin koko vasemman etunavan jarruineen kaikkineen irti ja jo oli satku taas pyörillään. Pari kierrosta pihassa ilmaisi että oikea etujarru laahasi ja kirskui todella reilusti. Palat lopussa ajattelin ja ajoin talliin jatkamaan purkamista. No ulompi pala oli tosiaan loppu ja myös jarrulevy entinen. Oli ajeltu sitten ne jarrut viimeisen päälle loppuun..

Oli aika lähteä elimenluovuttajasta purkamaan jarrusatula ja levy irti. Vaihdoin samalla sylinteriin ulommat tiivisteet kun näyttivät vähän elähtäneiltä. Pienen tuskailun ja opettelun jälkeen oli osat taas kiinni ja kärryssä pyörät alla. Eikun radalle. Paitsi että avain ei käänny virtalukossa kirveelläkään. Oli samaa ongelmaa jo aiemminkin, mutta nyt tuli loppu virtalukolle. Rasvaamisen ja armottoman remppaamisen jälkeen luovutin ja kävin elimenluovuttajan kimppuun. Penkit irti, keskikonsoli irti ja vaihdekeppi mäkeen. Sitten tulikin vastaan mukava yllätys, eli vaihdekepin rungon pultit. Varmaan sattui löytymään saab erikoistyökalu-666 että niitä muttereita irti olisi saanut, joten tuurna ja vasara kouraan ja naputtelemaan hellästi mutterit irti. Muutaman tunnin kiroilun päätteeksi oli kepin runko-osa virtalukkoineen kädessä, ja sama operaatio edessä satkun kanssa. En ottanut penkkejä irti (vaikka korjausopas näin kehottikin), vaan ujutin keskikonsolin penkkien välistä onnistuneesti irti. Tuskan takana oli tuo rungon vaihto, mutta jo illalla työ tuotti tulosta ja satku hurisi pihalla. Jarrut pitivät ja testiajoa tulikin useampi kilometri mökkitietä edestakaisin. Automaatin vaihdevaijeria piti säätää useampaan otteeseen ennenkuin pykälät sattuivat kohdalleen.

Nyt kun auton sai pyörilleen, oli se aika nostaa trailerille ja viedä ammattilaisen koputeltavaksi. Tuomio oli pakokaasujen osalta kiitettävä, mutta mainintaa tuli oikealta edestä jarruletkusta joka oli turvonnut ja takaa tunkinkorvakkeiden seudut, sekä vasemman takakaaren etupää.

Hitsausurakka aloiteltiin takakaaren etupäästä ja olihan se porsinut ihan mukavasti. Mullaksi muuttunutta peltiä lähti siivu irti ja äärettömän kirosanamäärän jälkeen asettui pellit peittämään muodostunutta reikää. Viimeistelyt suoritin lasikuitukitillä. Paikka jäi takaoven alareunan peittoon, joten ulkonäkö ei niin tärkeä ollut muutenkaan. Muut ruostepaikat odottavat vielä hitsaajaa..

Pellin alle:
-Vaihdettu virranjakajan kansi, tulpat ja johdot
-Kannen huohotusletkun tiiviste
-Hapristuneet alipaineletkut vaihdettu
-Raitisilmasuodatin koteloineen vaihdettu


Kosmeettiselle puolelle:
-Vaihdettu ehjä kattovalo (verhoilu roikkuu vielä joten sekin menee vaihtoon)
-Vaihdettu oikea ulompi takavalo (halki)
-Kuskin puolen etuikkuna tiivisteineen vaihdettu (naarmuuntunut)(vaiheessa)
-Vasen takaoven kahva vaihdettu (haitat poikki ja roikkui melkein irti)(vaiheessa)

Takaa c-pilareiden verhoilut yllättäen rapistuneet kelvottomaan kuntoon, joten purin nekin jo irti ja tarkoitus kysellä hintatietoja verhoojilta niiden korjaukseen.

Paljon työtä edessä ja takana. Lisää vaiheista kunhan homma edistyy taas.
Kuvia allekirjoituksen osoitteessa.

edit Pe 9 Syy 2005 20:24:29 EEST
Ovenkahva onkin varsin mukava asentaa paikoilleen yksin. Perjantaina iltapäivästä tovin puurtamisen jälkeen iski "nyteipystyotanoluen". Jospa päivänvalossa kaverin kanssa vänkäisi niin saisi taustan kiristyslevyn tungettua paikoilleen ja kahvan asettumaan.

Raitisilmasuodatin oli myös varsin kinkkinen tunkea paikoilleen. Kotelo oli myös halki, joten joutui tekemään korjauspalan ja ruuvaamaan sen kotelon kylkeen. Suodattimen ostin motonetistä, ja mallia "jos vanha on rikki". Sain kuitenkin haalittua ehjän kotelon, ja uudesta suorattimesta piti leikellä ylimääräinen muovireunus irti että se asettui koteloon paikoilleen. Samalla tuli kiristettyä ohjaustehostimen hihna.

Automaatti oikkuilee seisomisen jälkeen niin ettei meinaa heti ottaa pitoja. Korjautuu kun saa hivenen vauhtia. Huoltamon äijä sanoi että voisi auttaa uudet öljyt laatikkoon. Ei kuitenkaan paikalliselta essolta ole löytynyt oikeitä öljyjä. Pitää ilmeisesti kysyä onnistuuko tilata. Ilmeisesti ATF210 litkua tuo laatikko kaipaisi.

Takakaaret tuli vedettyä massaan. Näyttää heti paljon paremmalta =)
Kattoverhoilun roikkuminen harmittaa. Toivottavasti löytyy pikaisesti ehjä.

edit Wed Sep 14 12:23:32 EEST 2005

Miggiin on uusi lankarulla hankittu ja ohuempaa peltiä haalittu tunkinkorvakkeiden korjaamista ajatellen. Viikonloppuna olisi tarkoitus pyyhkiä tunkinympäristöt puhtaaksi ruosteesta ja vetää uudet pellit mullaksi muuttuneiden tilalle. Samalla pitää etsiä joku kotelosuojaspray jonka saa yltämään takaoven kohdalla palkista olevasta reiästä sinne korvakkeelle asti, ettei iske korroosiokuppa heti parin vuoden päästä uudestaan.

Samalla on tarkoitus vaihtaa uudet lasit etuvaloihin ja vaihtaa viimein kuskin sivulasi. Sitten alkaa olla lähellä että pääsee jännäämään katsastuskonttorille. Jokohan uskaltaisi varailla aikaa tuulilasin vaihtoon... 100e vaihdettuna tuulilasi ja +30e sävylasi. Liekkö tuo sävylasi sitten hintansa väärti?

edit Wed 14 Sep 2005 21:05:52 EEST

Vuorossa sadepäivän reissu purkaamolle. Saalista tuli:
- Vasen puskurin takapää kromilistoineen
- CC hattuhylly (auringon polttama punainen)
- CC hattuhyllyn reunojen verhoilut (siniset)
- Keskikonsolin nousuosa (tai mikä lie nimeltään)
Osat tarkoitus verhoilla uudestaan, kuten myös oopperaikkunoiden verhoilut korjauslistalla.

Purkaamolla köllöttelee ainakin seuraavat viistokeulaiset combit: sinisellä sisustalla 900i 2.1 16v ja 900i punainaisella sisustalla.
Joensuun purkupojat siis kyseessä.

30.9 loppuu leima nopasta, ja tässä alkaa tulla kiire.. Nopan kohtalo on joko parilla hitsauksella uusi leima, tai sitten puran ja paalaan. Siitä saisi hyvät määrät varaosaa, ja koneessakaan ei ole kuin rapiat 250tkm. Kukaan ei nopasta kuitenkaan maksa montaa satasta, niin taitaa olla viisain pistää paaliin vaan ja osat talteen.

Kävin myös kyselemässä hintaa vetopyörästön ja laatikon öljynvaihdoille. ~65e yhteensä vaihdettuna. Laatikon öljynsuodatin vähän mietityttää. Ei tietoa milloin on vaihdettu, joten voisi olla syytä sekin vaihtaa samalla. Rapiat 20e motonetistä. Pitänee laittaa tilausta sisään.

edit Thu 15 Sep 2005 16:07:46 EEST

AD varaosamaailmasta tarttui mukaan kotelosuojaspray ja äänenvaimennusmattoja, joilla tarkoitus konehuoneen mekkalaa saada pienemmäksi. Myyjä oli sitä mieltä että Mobil ATF220 öljy käy satkun laatikkoon, vaikka suositus onkin ATF210. Epäilyttää kyllä, mutta ei ole parempaakaan tietoa asiasta.

Alkuperäiset matot alkaa tipahdella irti.
Eurokankaasta taasen löytyi pari metriä mustaa kangasta, joka näytti sopivalta hattuhyllyn verhoiluun. Myös hyllyn sivut on tarkoitus verhoilla (siniset), ja ikkunat. Liimaamiseen tuli neuvo Eurokankaasta että erikeeper soveltuu aivan hyvin. Mietin pitäisikö vanha kangas ottaa alta pois, mutta päätin jättää sen alle. Uusi on niin ohut, että hyllystä olisi tullut hieman turhan kova, ja kaikki epätasaisuudet levyssä näkynyt liian hyvin.

Hyllyosasta enää pitkät päädyt on liimaamatta ja sitten viimeistelyleikkaus.
Napsin muutaman kuvankin mikä oli lähtökohta ja mitä sain aikaan. Tulee galleriaosastolle jahka saan tuon valmiiksi.

edit Sat Sep 17 22:33:19 EEST 2005

Sittenpä on hattuhylly ja hyllyjen reunat paikoillaan autossa. Kuvia galleriassa. Tänään päivä meni krapuloissaan auton alla maatessa, ja tuloksena vasen tunkin ympäristö hitsattu. Oikealta puolelta takakulma myös hitsattu umpeen. Enää jäi reaktiotangon kiinnityksen korjaus. Sitten alkaisi peltityöt olla valmiit. Kuvia vaiheista galleriaan kunhan ehtii.
Mutta takaisin talliin! Pohjamaalia pintaan ja kotelosuojaa sisään.

Tuli ostettua '89 900i 16v, joka tulee tälle varaosiksi, tai tämä muuttuu sen varaosiksi. Katsotaan miten käy
Viimeksi muokannut ghnomb, La Syys 17, 2005 22:08. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Huh!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

400tkm ja saastetestistä läpi.. Tuo H-moottori on kyllä yksi riesa, se ei sitten aivan hevillä mene rikki ja yksinäiset taistelijat joutuvat tekemään uhrautuvaa peltityöskentelyä, että se hassu peltikotelo voimansiirtoyksikön ympärillä olisi matkustuskunnossa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ehkä tuo moottorin/tekniikan kestävyys/luotettavuus onkin eräs syy, miksi näiden vanhojen saabien koreja kannattaa korjata (eipä nämä niitä pahimpia ruostujia ole muutenkaan). Olisihan ihan hullua korjata sellaista autoa, joka olisi huono ajaa, jonka kone on jo peruslähtökohdiltaan fiasko, sitä on aina rempatavava ja säädeltävä katsastusta ennen ja kaikenhuipuksi korikin lahoaisi pois sitä mukaa, kun sitä hitsaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin