Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Meinasitko apulaitteet laittaa vasta jälkeenpäin? Kannattaisko edes vaikka vesipumppu laittaa kun kone on vielä ulkona?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Meinasitko apulaitteet laittaa vasta jälkeenpäin? Kannattaisko edes vaikka vesipumppu laittaa kun kone on vielä ulkona?
Joo, paikalleenlaitossa niin vähän roinaa kiinni koneessa kuin ikinä. Vesipumppu asentuu ihan nätisti paikalleen lohkon ollessa tilassaan. Mitäs apulaitteita suosittelisit asennettavaksi ennen koneennostoa??
Niin ja vesipumppu täytynee kanssa vaihtaa, ei vielä vuotanut mutta akselilla on vähän välystä, eipä tartte heti sitäkin alkaa vaihtelemaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No ite laittaisin kaiken mahdollisen kiinni ja sit kone sisään, mutta sulla kun on se loota jo valmiiks siellä, niin varmaan mahdollisimman kevyenä kannattaa alkaa riehumaan kun joutuu mulkkailemaan?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:No ite laittaisin kaiken mahdollisen kiinni ja sit kone sisään, mutta sulla kun on se loota jo valmiiks siellä, niin varmaan mahdollisimman kevyenä kannattaa alkaa riehumaan kun joutuu mulkkailemaan?
Joo kun sitä konetta joutuu kallistamaan aika paljon että menee paikalleen niin siksikin olisi hyvä olla mahd. pieni paketti. Ja aina helpompi muutenkin käsitellä kun ei kaikki aparaatit kolhi konehuonetta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:D Kone on paikallaan, hydraulituet vaihdettu ja tehostajan pumppu kiinni. Operaatio sujui lähes ongelmitta, suurkiitos Jusille korvaamattomasta avusta/pääoperoinnista asennuksessa, ja V-M:lle hyvistä neuvoista!!!
Seuraavaksi kansi ja apulaitteet kiinni, ja sitten ihmettelemään mihin mikäkin letku/johto kuuluu, eli varautukaa "maltilliseen" kyselytulvaan :wink:
Kuvia tuli otettua, koetan saada niitä jonnekin siirrettyä ja jotain turinaa tuonne Peinun 9000FAQ:iin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:suurkiitos Jusille korvaamattomasta avusta/pääoperoinnista asennuksessa
Äh, pitihän se arvata miten siinä käy, jos päästää tällaisen minäitte-tyypin muka avustamaan asennuksessa ja valoa näyttämään yms....

Huono puoli hommassa on, että sitten kun paljastuu mikä koneennostossa meni pieleen, tiedät ketä syyttää :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuuhan näyttämään valoa munkin koneen nostossa, niin tietää ketä syyttää :)

Väliraporttia minunkin rojektista:
Perjantaina pitäisi saada koneistamolta pesty lohko, johon on laitettu oikaistu ja sorvattu kampiakseli oikeilla välyksillä ja momenteilla alikoon laakereineen. Päätykotelo ja jakopään kannet ovat myös pestävänä.

Remonttia teen vain sunnuntaisin, jotta viikonloppuisin jää aikaa muuhunkin. Olenhan kotona vain viikonloppuisin ja komennuksella maanantaista perjantaihin.

Sunnuntaina alkaa sitten koneen kokoaminen uusilla tiivisteillä, o-renkailla ja jakopään osilla. Tavoitteena on saada sunnuntaina koneeseen kiinni:
  • pesty lohko harjattuna ruosteesta ja maalattuna
  • jakopää ja molemmat päädyt koteloineen paikalleen
  • öljypohja
  • kansi
  • vesipumppu
  • vaihdelaatikko
  • startti
eli valmiiksi seuraavan viikonlopun koneen nostoa varten. Ja jos homman saa tuohon vaiheeseen, niin tuskin sitä konetta malttaa olla nostamatta paikalleen.

Pitää kyllä haalia joku kaveriksi jos meinaa saada noi kaikki hommattua. Jos Jyväskylän seudulta löytyy joku jota kiinnostaa moinen operaatio harjoittelumielessä, otan kaveriksi hommaan. Hommassa menee usempi tunti, joten turha kuvitella että pääsee helpolla. Toki lyhyempikin apu kelpaa. Vielä parempi tietysti jos on jo kokemusta noista hommista, niin menee rivakammin. Saan kyllä varmaan apua haalittua ei tonnaristista, mutta jos homma oikeesti kiinnostaa, niin tervetuloa!

Hyvällä tuurilla voisi saada jo ensimmäiset savut aikaiseksi isäinpäivänä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti: Äh, pitihän se arvata miten siinä käy, jos päästää tällaisen minäitte-tyypin muka avustamaan asennuksessa ja valoa näyttämään yms....

Huono puoli hommassa on, että sitten kun paljastuu mikä koneennostossa meni pieleen, tiedät ketä syyttää :-)
Heh, jos kaltaisiani flegmaattisia tyyppejä olisi ollut kaksi niin homma olisi vieläkin ns. tuumauspisteessä :D Homma meni kuin elokuvissa, ilman vastoinkäymisiä, josta edelleen syvimmät kiitokseni!
Ja mahdolliset vauriot olen saanut aikaan joko moottorin irrotus- tai kasausvaiheessa, paikalleenlaitossa ei taatusti mitään mennyt pieleen :wink:
Nyt menee hankintalistalle öljypumpun jalan o-rengas, uusi vesipumppu, turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja kilo asennusruuveja ynnä muuta pientä, tavoitteena olisi saada auto periaatteessa kasaan viikonloppuun mennessä (siis taatusti tulee uutta ja odottamatonta osatarvetta kasauksen edetessä).
Niin ja se lohkolämppärin vastusta varten irrotettava lohkon peltikorkki täytyy poistaa ennen kuin askartelen pakosarjaa ym. hilppeitä ympärille.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

täh, mikset laittanut sitä lohkolämppäriä kun oli lohko vielä pöydällä :) Olisit varmasti jaksanut nostaa sen koneen lohkolämmittimen kanssa paikalleen:)

Kuvia Saken ja Juhan ponnisteluissa. Kuvassa vaijerifirman mannekiininä on Juha. :)

http://www.kanetti.fi/peinu/auto/sakke

Jos on tarvetta tarkempiresoluutioiselle kuvalle jostain vaiheesta voi kysellä Sakelta = ng900aero

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:täh, mikset laittanut sitä lohkolämppäriä kun oli lohko vielä pöydällä :) Olisit varmasti jaksanut nostaa sen koneen lohkolämmittimen kanssa paikalleen:)

Kuvia Saken ja Juhan ponnisteluissa. Kuvassa vaijerifirman mannekiininä on Juha. :)

http://www.kanetti.fi/peinu/auto/sakke

Jos on tarvetta tarkempiresoluutioiselle kuvalle jostain vaiheesta voi kysellä Sakelta = ng900aero
Itse asiassa oli tarkoitus jo maanantaina napata se tulppa pois mutta kello oli yli puolenyön kun lopetin hommat enkä tänäänkään ehtinyt sitä tekemään.
Kuitenkin tuo tulppa on kivutttomasti poistettavissa edelleen kun kansi ja kaikki muukin on poissa, poistan sen huomenillalla, vastuksen laittaa paikalleen vaikka olisikin jo letkuja ym. tiellä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jotain pientä askartelua tuli tänään tehtyä, ruuvien vaihteluita oikemmanlaisiksi, startin ja öljypumpun jalan kiinnittäminen, vaihteiston ja moottorin välisten suojapeltien oikomista ja alapuolisten kumitulppien paikalleenlaittoa, lohkon peltitulppa on irrotettu lohkiksen asennusta varten, eli pientä mukavaa askartelua :)

Mites on, eikös tuohon pitäisi käydä ongelmitta -93 9000 aeron T5.2:n steg3-boksi? Ja automaattilootahan vaan tykkää kun vääntöä löytyy tarpeeksi ettei ole minkään nuhampumpun perässä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kansi paikallaan, jako kohdallaan, hommat keskeytyivät tänään siihen kun huomasin vesipumpun olevan väljä ja laturin hiilien olevan loppu, huomenna varaosia kaupasta ja touhu jatkuu :) Vesipumppu on aikas paljon helpompi lykätä paikalleen kun ei ole kompuraa, pakosarjaa ja turboa tiellä, samoin laturi ennen imusarjaa ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ng900aero kirjoitti:Mites on, eikös tuohon pitäisi käydä ongelmitta -93 9000 aeron T5.2:n steg3-boksi? Ja automaattilootahan vaan tykkää kun vääntöä löytyy tarpeeksi ettei ole minkään nuhampumpun perässä :)
Kerrankos sitä hieman stääg tounaignia asentaa. Olen kanssa siinä ymmärryksessä, että "vanha" ja "uusi" T5 olisi rautamielessä samat.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Olen kanssa siinä ymmärryksessä, että "vanha" ja "uusi" T5 olisi rautamielessä samat.
Onkos siinä pitkälohkoisessa B234:ssä kampiakselin asentotunnistin kampikammiossa sijaitsevalla aukkolevyllä vai luetaanko se asento hihnapyörän sisässä olevalla pariaukkoisella levyllä?

Tuo nyt ei tietenkään estä sitä etteikö rauta olisi sama mutta jos kampiakselin asennon tunnistus eroaa (HALL-anturi vs induktiivinen pick-up) niin ei taida T5.2 ja T5.5 purkit olla vaihtokelpoisia ilman softamuutosta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

-93:ssa Hall-anturi on hyvinkin hihnapyörän sisässä olevalla pariaukkoisella levyllä. Eri anturi kuin uudemmassa ja tietysti kolme kertaa kalliimpi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin