Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuossa on 80Ah:n laturi, tavallinen Bosch jossa tuuletusropelli ulkopuolella.. motonetistä hain siihen uuden säätimen (lämpökompensoitu Bosch), liukurenkaan ja laakerin, mites on, tuleekos tuohon vain toiseen päähän laakeri (ilmeisesti säätimen puoleinen pää), ainakaan ei muita ollut myynnissä?
Vesipumppu on jokin espanjalainen eli hiton hyvä ellei jopa paras mahdollinen :)
Kasaan tuon vanhoilla hihnapyörillä ja uudella hihnalla, hihnapyörät toki kuuraan puhtaiksi (jos tuo sanoo KLONK KLONK ekassa startissa niin on aivan sama onko siellä uudet vai vanhat hihnapyörät :) )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:tuleekos tuohon vain toiseen päähän laakeri (ilmeisesti säätimen puoleinen pää), ainakaan ei muita ollut myynnissä?
On siellä hihnapäässäkin laakeri. Motonetista ostin molemmat, 6201 ja 6303.
Hihnapään laakeri 6303 Ø47/17x14mm 11-6303
Hiilipään laakeri 6201 Ø32/12x10mm 11-6201

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/laturi.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15792

Hiilipään laakeri vedetään akselilta ulosvetimellä, hihnapään laakerin saa vedettyä sillä laturin päätykannella, laakeri on siihen kiinnitetty peltilipareella ja pikkuruuveilla. Hihanpyörä pitää tietysti saada sitä ennen irti. Merkkaa päätykansien kesikinäinen asema ennen kuin purat, niin kokoonpano menee sitten kerralla oikein.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Laturi on kunnossa uusilla osilla, kiitos Jus taas kerran, laturin lisäksi alkoi poppi raikaamaan saman asiantuntijan toimesta, eli radio tuli kuntoon myöskin :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No, on ainakin yritetty kolvata, perävalotakuu meni jo :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Poppi raikaa edelleen kun äsken hain lisää asennustupakkia :)
Jäykän johtosarjan taiteilu tukirautoineen imusarjan alle kiinnityspisteisiin vaatii jonkinsortin sormiakrobatiaa, menihän se paikalleen ja istui nätisti tunnin väkertämisen jälkeen, ja meni tietenkin poikittaissuunnassa väärinpäin, ei muuta kuin homma uusiksi, harjoitus tekee mestarin :)

Lähes kaikki liittimet ja johdot on paikallistettu, ainoastaan muutama kaipaa vielä "uutta kotia", lisäksi yksi bensasuuttimen ylempi o-rengas murtui kun asetin sitä suutintukkiin, eli lisää varaosia hakemaan ;)
Kaikenlaista pikkunäpräystä riittää ensi viikon illoille, ehkäpä viikonloppuun mennessä olisi aika kokeilla onko männät ym. sisäkalut kiinni.

edit: yllättävää kyllä johtosarja meni huomattavasti kivuttomammin oikein päin paikalleen, väärin asentaessani ihmettelinkin kuinkas tuo startin solenoidin piuha voi olla noin ohut, syykin selvisi eli kuului mennä laturille, selittelen hommaa huonolla valaistuksella ja huolimattomuudella :oops:
Pakosarja on kiinni, paitsi ulkoreunoistaan johon kuuluu tulla ne putkenpätkät muttereiden alle, onkos kukaan korvannut millään tee-se-itse -virirelmillä vai pitääkö hakea originaalitavaraa, niillä on kait jotain tekemistä lämpölaajenemisen kanssa tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt alkaisi tonttu olla ajokunnossa (puuttuvaa boksia lukuunottamatta, oliskos kenelläkään lainata T5:2:n boksia jotta saisin kokeiltua teinkö koko remontin turhaan? :) )
Jotain pientä nysväystä on vielä tekemättä, lähinnä muutama vesiletkujen klemmari uupuu ym, samoin kuin johtoja pitäisi vähän niputtaa siistimmin, niitata venakopan ylälaahaimen kiinnikepelti uudestaan yms.

Kuvia tuli taas otettua, julkaisen sitten kaikki kerrallaan, mikäli koko remontti edes onnistui ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

ng900aero kirjoitti:, niitata venakopan ylälaahaimen kiinnikepelti uudestaan yms.
miten se virallisesti tulee kiinni? luulen että mulla on toi huonosti/väärin ja ketju hakkaa venakoppaan
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis mun kopasta lähti niittaus irti kun taivuttelin laahaimen pidikkeen raudan päätä sellaiseksi että uuden asentaminen olisi mahdollista. Se peltituki on kahdella niitillä kiinni ja sen syleilyyn tuleva kumi taas on vain taivutettujen pellinkohtien alla kiinni. Otan kuvia jos on tarpeen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ota kuvia kun kahdella niitillä kiinnitetty peltituki syleilee kumia :)

jes jes,

Alkaa pikkuhiljaa helpottaa tämän tallipäivän turhautumiset. Jakopää oli jo juuri mennyt kiinni, kun puhelimessa pahanilmanlintu kertoo, että männän alle ruikkivat norsunkärsät pitää olla laitettu lukitteella. No jakopää sitten irti että pystyy taas kieputtelemaan konetta pitkin pöytää kun noita kärsiä on niin vaikea laittaa. Samalla tuli todettua, että kakkosmännän öljyrengas oli taittunut asentaessa ja tehnyt skraadun putkeen. kiljuin riemusta. Noni. Kakksopytty on taas hoonattu ja mäntä taas paikallaan, mutta yksi mulkero öljykärsä ei suostunut menemään paikalleen. Huomenna pitää järkätä jenkavehkeet jostain, että rojekti etenee...

Aina sattuu jotain odottamatonta "pikkukivaa". Noh tänään taas tuli sitten kasvettua henkisesti... :roll: :lol: Kaikki pitää kääntää lopulta voitoksi. :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaikkea sattu kun tapahtuu ;) Karmillisia moiset takaiskut, kuten saitkin, kasvattavat luonnetta :)

Milläs taikatempulla saa moniurahihnan paikalleen??
Hihna on oikein pujotettu ja väänsin kiristintä kasaan momenttivarrella niin lujaa kuin jakoin, eikä hihna tunnu siltikään riittävän.
Hain hinan Motonetistä ja se on tuo:
9000-2.3 90--98 VL/VP/OT/ILM. . . . . . . . . . . . . . . . 30-6550 25.90 ???

Edit: kiristin ei ollut mennyt tarpeeksi läjään, mitäs nestettä sinne kuuluu laittaa, piti tutkia kiristimen rakennetta tarkemmin ja jotain kirkasta öljyä sieltä lorisi pois, kävisköhän esim. ohjaustehostajan öljy sinne, ja kuinkahan paljon sitä kuuluu laittaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, boksi tuli Ruotsista, kone käy erittäin nätisti ja auto liikkuu omin voimin eteen- ja taaksepäin :)
Kone ei todellakaan tärise yhtään, oikeastaan vähemmän kuin ennen remonttia.
Pientä askarreltavaa autossa toki vielä on, vakaajien kumihelat, hälyttimen ja webaston asennus, tuulilasin vaihto, jne, mutta kaikki aikanaan.
Kiitokset Juhalle asennusavusta ja tärkeistä neuvoista, Peinulle, Mimmille ja V-M:lle konsultointi- ja puhelintukipalveluista, Ecopowerille ja muille varaosia välittäneille kiitos kuuluu myöskin!!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sehän on jo aika hyvin, kone käy ja auto liikkuu molempiin suuntiin ilman että tarvitsee työntää tai hinata. Onnittelut etapin saavuttamisen johdosta!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Sehän on jo aika hyvin, kone käy ja auto liikkuu molempiin suuntiin ilman että tarvitsee työntää tai hinata. Onnittelut etapin saavuttamisen johdosta!
Tattis!
Jep, nyt on huomattavasti miellyttävämpi jatkaa auton kanssa nikkarointia kun ei ole joka paikka levällään, ja auton saa tarvittaessa ulos tallista ihan konevoimin :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hieno homma! Ja sitten vain oikea oppinen sisäänajo ja nättiä ajoa jonkun aikaa. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Hieno homma! Ja sitten vain oikea oppinen sisäänajo ja nättiä ajoa jonkun aikaa. :wink:

V-M
Juu tottakait, eka öljynvaihto 200km:n päästä, sitten seuraava jossain parintonnin korvilla ja sitten saakin tasaantua vakioon eli 7500km:iin :)
Eihän tuolle monoa raaski antaa, 9-5:lläkin ajettiin koneremontin jälkeen varovasti ekat 5000km ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin