Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin no, seuraavalla ohjeilla olen omiani sisään ajellut.

ajetaan sopivalle pätkälle:

vauhti n.60 ja kiihdytetään reipaasti tuonne 120 isolla vaihteella n. 5-6 kertaa. Saapukka luultavasti 4:lla. ja sen jälkeen tasotellaan lämpöjä parikyt kilsaa. Ja sama uusiksi. Sen jälkeen tasotus ajoa n.20km ja öljyt vaihtoon suodattimen kans. Tämä on tehtävä mahdollisimman pian kasaamisen jälkeen. Syy: Männän renkaat killottuvat nopeasti eli kun kiillottuminen alkaa niin kuluminen hidastuu, ja tällä keinolla ne saadaan mukautumaan sylinteriin nopeasti. Ja tuo kiihdytys on tehtävä reilulla kaasulla mutta tietysti harkiten eli ei esim täysillä ahdoilla vaan esim max 0.5bar ahdoilla. Ei mitään revittelyä vaan reilu kiihdytys. Ja mieluusti mineraali öljyillä tässä vaiheessa. Nuo seuraavat öljyt voi olla vaikka synteettiset.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuolla V-M:n tavalla itsekin olen sisäänajanut. Uskon teoreettisiin ja käytännön argumentteihin sen puolesta. :)

Eli järki päässä kunnolla kuormaa koneelle, ei mitään mummoilua muttei tietenkään punarajalla huudatustakaan täysillä ahdoilla.

Jonkun 30km jälkeen vaihdoin ensimmäistä kertaa öljyt ja suodattimen, ja ensiöljyt olivat mineraalit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Todella mahtavaa ja mieltä ylerntävää kuulla, että Saken tonttu alkaa olemaan valmista kauraa. Antaa uskoa myös meille muille kotinikkaroijille. Ehkäpä omakin tonttu valmistuu jouluksi ja saan siitä oikein kunnon joulutontun!

Täällä Jyväskylän kulmilla on pitkässä koneessa kansi, jakopää ja öljypohja paikallaan. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus pistää imusarja, jokunen letku ja johto sekä apulaite kiinni ja nostaa kone auton sisuksiin. Tiedossa pitkä lauantai-ilta.

Pakko saada kone ensi viikonloppuna sisään tai muuten tulee n.700km ylimääräistä ajoa moottorinosturin palauttamisen merkeissä. Noh, kunnossa olevalla tonnarillahan se olisi vain pelkkä huviajelu :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei muuta Peinu kun pistät tontun pikkujoulukuntoon jo ensi viikonloppuna :wink:
Mun tonttuni tuntuisi edelleen olevan ihan kunnossa, mitä nyt on turhan ärhäkkä = APC:n sulake täytyy napata irti.
Mankkuvena piti sellaista sirisevää ääntä aluksi mutta nyt on hiljentynyt, ahtopaineista päätellen saattaisi toimiakin, tai ei ainakaan ole jämähtänyt perusahdoille.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tonnariprojekti etenee nyt jarruremontin ja alustan osien suunnalla.
Ulomman vetarin ja raidetangon suojakumit menevät vaihtoon, samoin kallistuksenvakaajien korikiinnikkeet tiukennetaan.
Jarrukilvet, satulat, jne, ovat elektrolyysikäsittelyssä, saavat sinkkimaalin ja sen päälle ruosteenestomaalin.
Vetoniveliin tulee Red Line CV-2 rasvat, kiitokset vinkistä Kallejh:lle :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oli tuossa pari viikonloppua käyrä korkealla kun ei meinannut mennä momentinmuunnin paikalleen. Piti käydä Tuusulassa kuvaamassa ng900aeron kokoonpanoa, että sai vihjeen siitä kuinka syvälle se momentin muunnin pitää saada. Noh, viikonloppuna viilasin uloimpien boorien päät - rauhallisesti jokaisen raon ja lups. Sinne meni nätisti. Ja eikun loota kiinni koneeseen.

Tänään saatiin isän kanssa heivattua kone laatikkoineen tukikumeille ja tripodit samalla maljoihin. Tarttis uudet pannat laitaa sisempien vetarien kumeihin. Raidetangon haitarikumikin oli näköjään saanut siipeensä, joten pitää hankkia sellainenkin.

Optimistina vaihdettiin myös talvirenkaat - jospa sen ennen kevättä saisi liikenteeseen :)

Seuraavana ohjelmassa edellämainittujen lisäksi:
-ohjaustehostimen pumppu ja säiliö
-laturi
-käyttöhihnan hilppeet
-johtoja ja letkuja
-öljyt ja nesteet
-akun teline ja akku
ekat savut
-ilmastoinnin osat

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Oli tuossa pari viikonloppua käyrä korkealla kun ei meinannut mennä momentinmuunnin paikalleen. Piti käydä Tuusulassa kuvaamassa ng900aeron kokoonpanoa, että sai vihjeen siitä kuinka syvälle se momentin muunnin pitää saada. Noh, viikonloppuna viilasin uloimpien boorien päät - rauhallisesti jokaisen raon ja lups. Sinne meni nätisti. Ja eikun loota kiinni koneeseen.

Tänään saatiin isän kanssa heivattua kone laatikkoineen tukikumeille ja tripodit samalla maljoihin. Tarttis uudet pannat laitaa sisempien vetarien kumeihin. Raidetangon haitarikumikin oli näköjään saanut siipeensä, joten pitää hankkia sellainenkin.

Optimistina vaihdettiin myös talvirenkaat - jospa sen ennen kevättä saisi liikenteeseen :)

Seuraavana ohjelmassa edellämainittujen lisäksi:
-ohjaustehostimen pumppu ja säiliö
-laturi
-käyttöhihnan hilppeet
-johtoja ja letkuja
-öljyt ja nesteet
-akun teline ja akku
ekat savut
-ilmastoinnin osat
Hieno juttu, homma alkaisi olla pian valmis :) Vaihdappa samalla tehostajan nesteet, omassani olivat päässeet jo aika tummiksi.
Tarkistapa samalla ne moniurahihnojen rullat, vaihdoin uudet ja lisäksi vaihdoin uusiinkin paremmat rasvat tilalle.
Kannattaisi samalla tarkistaa laturin kunto, omastani oli hiilet loppu samoin kuin liukurengas.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hitto sentään. Ovatpas PCS:n pojat valinneet lomalleen ajankohdan. Juuri kun pitäisi käydä hakemassa yhtä sun toista ja loput ilmastoinnin osatkin niin ovat sitten lomilla. Edesvastuutonta toimintaa :evil:

Remmin rullat on vaihdettu viime kesänä. Tehostimen nesteethän saisi nyt helposti vaihdettua kun säiliökin on vielä irti.

Laturiakin voisi vaikka askarrella, vaikka tekisi kyllä mieli ottaa auto mahdollisiman nopeesti ajoon ja "katella sitten myöhemmin" noita muita :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Noni, päivitystä.

Tällaista: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Kylläpä naurattaa.

Sain tontun eilen tulille ja kävin ajamassa parin kilsan testilenkin. Kaikki vaihteet löytyivät tomaatista ja kone kävi pienen käyttelyn jälkeen toooodella nätisti. Tyhjäkäynnillä ei minkäänlaista silmin havaittavaa tärinää moottorissa. Jos ei ääntä olisi kuulunut, ei olisi koneen arvannut käyvän lainkaan.

Vielä on jäljellä:
-ASR Kick Down -vaijerin säätö
-kadonneiden mittarivalojen metsästys
-oikea sisälokari ja alaosan muovit
-ilmastoinin kennon ja etuletkujen vaihto. Ensi torstaille on täyttöaika tilattu.
-ryöstäjällä kiinni olleen sähköjohdon juotto
-loppuyhteenveto: kulut yms.

Myöhemmälle jää
-raidetangon haitarikumi
-laturin liukurengas

Tästä on aika mukava jatkaa. Aika iso kivi tippui hartoilta. Kolmisen kuukautta se Ysipommi kerkesi retkottamaan maha auki, kun aikaa oli vain sunnuntaisin. Oli aika juhlavaa ilmoittaa isälle, että nyt voisi vaikka ajaa sen Mazdansa sisään sieltä pakkasesta. :) Joululahjaa kerrakseen sekä isälle että pojalle!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9389
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:D Mainiota Peinu, onnittelut hienosta suorituksesta, valmis monien hampaidenkiristelyiden jälkeen :D Nyt on taas yksi varmatoiminen pitkälohko enemmän tässäkin maassa, ja tuskin tulee tasapainoketjua ikävä :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Noni, nyt on edelliseltä listalta jäljellä enää loppuyhteenveto ja myohemmin tehtävät. Hymy ei kuitenkaan ole enää yhtä herkässä kuin edellistä päivytystä kirjoittaessa. Automaattilaatikko pirskatti ei suostu vaihtamaan isommalle. Tuosta ongelmasta onkin raportoitu tuonne 9000-osioon. Jospa se apu sieltä löytyisi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Paljon on virrannut vettä Volgassa viime raportin jälkeen. Ohjelmassa on ollut lattiaremonttia ja etelän matkaa sekä pientä motivaatio-ongelmaa tuon laatikon kanssa. Paukkupakkasetkaan ei ole edistäneet tallilla käyntiä.

Eli vaihdelaatikko-ongelmista on kärsitty, sitten viime raportoinnin. Yhtenä epäilyksenä oli siis, että laatikko olisi hinauksen aikana päässyt kuumenemaan ja kovettanut jotani tiivisteitä tai polttanut kytkinlevyt.

Asian selvittämiseksi olen tarkastanut matolaatikosta o-renkaat ja samalla menikin matolaatikon päätylevyn tiiviste rikki. O-rengas oli kunnossa ja uuden tiivisteen sain Maurilta. Tuo matolootan kasaaminen on sellainen juttu mikä jää kaivelemaan, että menikö kaikki oikein. Niin on miljuuna osaa...

Forumilaisten ohjeiden mukaan olen ottanut tomaattilootan päätykotelon auki keskipakoissäätimen(?) tiivisterenkaiden vaihtoa/tarkastusta varten (governor seals). Nuokin tiivisteet olivat kunnossa.

Eilen pistin matolootan kasaan, ASR:n KD-vaijeri säätöihin (kai oikeat?) ja vanhat öljyt takas sisälle. Aika pahalle haisevat pirskatti. Valmistusaineen on varmaan vanhat savukalan rasvat ja kissan kakka. Onneksi olin laskenut öljyt läpinäkyvään tuulilasinpesuneste kanisteriin, missä muutaman viikon seisoneita öljyjä oli hyvä anal ysoida. Väri oli kovin samea ja pohjalla oli tummaa lietettä. Pitääkin käydä hakemassa uudet dexron II:t tänään tilalle.

Niin, joo. Kävinhän koeajollakin:
Pakki päälle ja nätisti ulos tallista ja ylämäkeen peruutus pois pihasta. D silmään. Ykköseltä vaihtui kakkoselle jossain 4000rpm paikkeilla eikä meinannut vaihtaa kolmoselle ollenkaan. Ajoin puolikilsaa ja takas ja taas lenkille, kiekkoja tuli nostettu lähelle rajoittajaa, mutta ei vaihtanut isommalle. Tasaisella laskin kiekat lähelle tyhjäkäyntiä, niin vaihtui sitten kolmoselle ja kohta neloselle. Ei tuntunut luistavan vaan veti hyvin.

Mahtaisko tyypeillä olla vinkkejä vianhakuun? Ja vinkkejä miten saa kaikki öljyt kunnolla pihalle?

Ajattelin nyt ensimmäisenä tyhjätä ne öljyt ja panna tuoreet sisälle ja kokeilla vaikka pieniä kd-vaijerin säätöjä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Taas meni ilta tallilla. Kokeilin heti alkun auton kulkupuolta. Loivaan ylämäeen ajellessa ei oikein vaihtanut isommalle. Tasaiselle päästessä se sitten onnistuikin. Myös kick down toimi nelosella reilulla viiveellä. Oletin, että tuoreilla öljyillä tilanne paranee normaaliksi.

Dodi, automaattilaatikon öljyt vaihdettu uusiin. Öljyjä valutellessa sekä proppu että suodatin auki pyöräytin moottoria muutaman sekunnin, että saisin enemmän öljyjä ulos kerralla. Normaalistihan sieltä pitäisi tulla vain 3 litraa kerralla. Takaisin laittaessa sinne mahtuikin vajaa 5 litraa, joten hyvinhän sieltä tuli.

Koeajo ei ollut odotetunlainen. Laatikko luisti todella paljon, ei vaihtanut ykköseltä isommalle ollenkaan, kuin vasta takas tullessa alamäessä :( Sunnuntaina kokeilen vielä parit KD-vaijerin säädöt, ja jos ei auta, niin uutta laatikkoa tilalle prkl! Saa tarjota ehjää automaattilootaa 2.3turboon vm. 90-93

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jibii!

Tuolla ogsatkun peräloosterissa on upouusi ja kiiltävä vaihdelaatikko! Pitää käydä heittämässä se tänään tallille, niin pääsee sunnuntaina lootan vaihtoon! däigädäigäduudäigäduudää...däigädäigäduudäigäduu :lol: :lol: :lol:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

tomaatti vai manuska?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin