Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti
Kyllä se edelleenkin on automaatti. Ei viitis vaihtaa manuaalia tomaatin tilalle, kun on toimiva TCS. Menee liian monta osaa vaihtoon ja kun uuden lootan saa melkein ilmaseksi niin toki!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sunnuntaina mentiin kaverin kanssa tallille. Oli valmiiksi flunssainen olo, mutta ei malttanut jäädä kotiin kun tiesi, että tallilta löytyy tulihana kiiltävä loota.Varusteeksi päällivaatteiden alle mukaan pitkät kalsarit JA villahousut, yläosaan kalsaripaita, college ja villapaita. Kyllähän sitä sitten tarkenikin. Tsemppi tosin ei ollu kaikkein paras.
Ensin piti montun molemmille reunoille rakentaa rampit monttua peittävistä plankuista. Ajettiin auton oikea reuna mahdollisimman lähelle montun reunaa, että saadaan sitten ajallaan laskettua se automaattilaatikko lattialle toiselle puolelle monttua. Sitten tunkattiin kuskin rengas ylös ja irti. muut toimenpiteet:
-sisälokasuoja pois ja löysättiin automaattilaatikon tukikumin pulttia sekä maajohto siitä yläpuolelta irti.
-akku ja akkuteline pois, sekä imuputken yläpää irti
-parru moottorin yli poikittain ja tunkki parrun päälle. Köysi kirealle moottorin vasemmanpuoleisesta kannatinkorvakkeesta tunkin yli lenkille. Tunkataan moottori niin paljon, että automaattilaation päässä oleva tukikumi alkaa nousta irti apurungosta.
-Iskarin jalka irti navasta
-kallistuksenvakaaja irti apurungosta (hankalaa)ja alatukivarresta
-alapallonivel irti alatukivarresta ja napa roikkumaan iskarin jalasta, ettei roiku jarruletkun ja abs-anturin johdon varassa.
-vasemman puolen apurunko irti, löytyy kaikennäköistä pulttia. Kannattaa kattoa mistä ottaa minkäkin ettei jää ylimääräisiä. Myös pitkä pultti (25cm?) ohjausakselin alapäästä
-kick down vaijeri irti kick down-moottorista (ASR/TCS) tai läppäkotelosta , vaihteen siirtimen vaijeri irti laatikosta.
-öljyputket irti laatikosta.
-startin mutterit irti laatikossa olevista pulteista. Tämä oli kyllä hankalaa.
Siinäpä suurin osa muutamia pieniä yksityiskohtia mainitsematta.
Irrotuspuolta jäi vielä tekemättä kaksi pulttia laatikon yläreunasta ja turbiinin jakolevyyn kiinnittävät kolme lyhyttä isokantaista pulttia.
Ensin piti montun molemmille reunoille rakentaa rampit monttua peittävistä plankuista. Ajettiin auton oikea reuna mahdollisimman lähelle montun reunaa, että saadaan sitten ajallaan laskettua se automaattilaatikko lattialle toiselle puolelle monttua. Sitten tunkattiin kuskin rengas ylös ja irti. muut toimenpiteet:
-sisälokasuoja pois ja löysättiin automaattilaatikon tukikumin pulttia sekä maajohto siitä yläpuolelta irti.
-akku ja akkuteline pois, sekä imuputken yläpää irti
-parru moottorin yli poikittain ja tunkki parrun päälle. Köysi kirealle moottorin vasemmanpuoleisesta kannatinkorvakkeesta tunkin yli lenkille. Tunkataan moottori niin paljon, että automaattilaation päässä oleva tukikumi alkaa nousta irti apurungosta.
-Iskarin jalka irti navasta
-kallistuksenvakaaja irti apurungosta (hankalaa)ja alatukivarresta
-alapallonivel irti alatukivarresta ja napa roikkumaan iskarin jalasta, ettei roiku jarruletkun ja abs-anturin johdon varassa.
-vasemman puolen apurunko irti, löytyy kaikennäköistä pulttia. Kannattaa kattoa mistä ottaa minkäkin ettei jää ylimääräisiä. Myös pitkä pultti (25cm?) ohjausakselin alapäästä
-kick down vaijeri irti kick down-moottorista (ASR/TCS) tai läppäkotelosta , vaihteen siirtimen vaijeri irti laatikosta.
-öljyputket irti laatikosta.
-startin mutterit irti laatikossa olevista pulteista. Tämä oli kyllä hankalaa.
Siinäpä suurin osa muutamia pieniä yksityiskohtia mainitsematta.
Irrotuspuolta jäi vielä tekemättä kaksi pulttia laatikon yläreunasta ja turbiinin jakolevyyn kiinnittävät kolme lyhyttä isokantaista pulttia.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olipa eilen maailman turhin ilta tallilla. Saatiin kaverin kanssa aikaiseksi nosturi paikalleen ja siitä liinat laatikon ympärille ja kireälle. Laatikon yläreunan pultit oli jo löysätty valmiiksi, joten ei ongelmaa. Siitä sitten laatikkoa pikkasen irti koneesta, jotta saa peltisuojusta pois alareunasta ja sitä kautta vaan jakolevyn ja turbiinin välisten 19mm ohuen kannan pulttien kimppuun.
vaan vaan...
sen verran otti öljypohja vastaan, että hylsyä ei saanut pultin kantaan suorassa kulmassa, joten jäi sitten irrottamatta vaikka kuinka ähräsi. Startin reiän kauttakaan ei hommasta tullut yhtään mitään tilan ahtauden vuoksi. Pultit on sentään laitettu Loctiten kierreliimalla ihan kunnon momenttiin. Jospa tänään sitten kerkeisi käymään...kaupan kautta tietysti ja lenkkiavaimia sopivalla kulmalla mukaan.
...ainiin, unohtui mainita, että DP:tä irroitellessa pois edestä sain myös pistehitsauksella kiinnitetyn DP:n pultin irti turbosta... huoh...
Että voi syödä miestä.
vaan vaan...
sen verran otti öljypohja vastaan, että hylsyä ei saanut pultin kantaan suorassa kulmassa, joten jäi sitten irrottamatta vaikka kuinka ähräsi. Startin reiän kauttakaan ei hommasta tullut yhtään mitään tilan ahtauden vuoksi. Pultit on sentään laitettu Loctiten kierreliimalla ihan kunnon momenttiin. Jospa tänään sitten kerkeisi käymään...kaupan kautta tietysti ja lenkkiavaimia sopivalla kulmalla mukaan.
...ainiin, unohtui mainita, että DP:tä irroitellessa pois edestä sain myös pistehitsauksella kiinnitetyn DP:n pultin irti turbosta... huoh...
Että voi syödä miestä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jopas oli Loctite tarttunut tiukasti, mikäs siellä startin kohdalla oli tiellä, imusarjako?
Et sitten taitellut lenkkiavaimia oikeaan kulmaan? Keskimäärin 1 kolmesta Bilteman avaimesta kestää 60-70 asteen taitoksen
Mitäs turbon pulttia tarkoitat, eikö siinä ole vain kierretapit? Voin muistaa väärinkin.
No koetahan saada se jo ajokuntoon
Et sitten taitellut lenkkiavaimia oikeaan kulmaan? Keskimäärin 1 kolmesta Bilteman avaimesta kestää 60-70 asteen taitoksen
Mitäs turbon pulttia tarkoitat, eikö siinä ole vain kierretapit? Voin muistaa väärinkin.
No koetahan saada se jo ajokuntoon
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Maalis 13, 2006 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No sitä 19mm lenkkiavainta ei ollut ollenkaan, pelkkä räikkä. No eilen hain sopivan lenkin ja nyt on vanha loota irti ja uusi nostettu hollille. Moottorinosturi auton takapaksissa huomista luovutusta varten. Itekin tällä hetkellä Esbossa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Dodi,
Nyt on sitten tänään laitettu nuo kullan arvoiset ilmastoinin osat kiinni. Uudet liemet sisään ja jopas alkoi pöhisemään jäätävää ilmaa. Samalla kun systeemiä paineistettiin, imuroin auton ja putsasin plyyssimatot paineilmalla. Pistin myös uudet värit nahkapenkkeihin ja hoitoaineet perään. Aiaiaiaiaia Vielä jalopuitten asennukseen, niin alkaa olemaan aika valmista kauraa
Nyt tuntuu taas hymyileminen aika helpolta talvikuukausien epätoivoiselta tuntuneen aherruksen jälkeen
Nyt on sitten tänään laitettu nuo kullan arvoiset ilmastoinin osat kiinni. Uudet liemet sisään ja jopas alkoi pöhisemään jäätävää ilmaa. Samalla kun systeemiä paineistettiin, imuroin auton ja putsasin plyyssimatot paineilmalla. Pistin myös uudet värit nahkapenkkeihin ja hoitoaineet perään. Aiaiaiaiaia Vielä jalopuitten asennukseen, niin alkaa olemaan aika valmista kauraa
Nyt tuntuu taas hymyileminen aika helpolta talvikuukausien epätoivoiselta tuntuneen aherruksen jälkeen
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Pistin tuosta ilmastointihuollosta ykstyiskohtaisemman kuvauksen Saab 9000 FAQ:iin
Toissa viikolla "vanha kunnon" Garret T25 alkoi hieman savuttelemaan. Pistin auton välittömästi seisomaan ja aloin etsiä uutta turboa. En halunnut ajaa metriäkään savuttavalla autolla, ettei öljyä pääsisi suotta katalysaattoriin taikka varsinkaan sähköiseen läppäköteloon, mikä luistonestollisissa autoissa on. Jyväskylästä löytyikin edullinen vain vähän (n.10-15tkm) ajettu Saab 9-5 Aeron turbo Mitsubishi TD05-HL15#5. Pakosarjan laippa on sama molemmissa sekä öljyntuloletkun kierteet. Siihen ne yhtäläisyydet sitten jäivätkin. Turbon pesät piti kääntää kohdalleen ja kaikki muut letkut ja johdot pitikin sitten modata freestylenä. DP:n pinnapultit oli sentään oikeilla kohdilla.
Homma oli aika paljon odotettua rankempia: Maurin ja Villen kanssa pihalla töiden jälkeen yöllä kahteen asti ja seuraavana päivänä vielä pari tuntia töiden jälkeen. Noh..tulipa vaihdettua. Samanlainsen turbon olisi kyllä vaihtanut parissa tunnissa taivasalla. Taivasalla tämäkin homma tehtiin, yksi hallitunkki apuvälineenä. Tosin sisällä käytiin välillä työstämässä osia.
Toiminnaltaan tuo 9-5 Aeron turbo ministeritonnarissa tuntuu todella miellyttävän sitkeältä ja riittävän muhkealta kaikenlaisessa liikenteessä.
Toissa viikolla "vanha kunnon" Garret T25 alkoi hieman savuttelemaan. Pistin auton välittömästi seisomaan ja aloin etsiä uutta turboa. En halunnut ajaa metriäkään savuttavalla autolla, ettei öljyä pääsisi suotta katalysaattoriin taikka varsinkaan sähköiseen läppäköteloon, mikä luistonestollisissa autoissa on. Jyväskylästä löytyikin edullinen vain vähän (n.10-15tkm) ajettu Saab 9-5 Aeron turbo Mitsubishi TD05-HL15#5. Pakosarjan laippa on sama molemmissa sekä öljyntuloletkun kierteet. Siihen ne yhtäläisyydet sitten jäivätkin. Turbon pesät piti kääntää kohdalleen ja kaikki muut letkut ja johdot pitikin sitten modata freestylenä. DP:n pinnapultit oli sentään oikeilla kohdilla.
Homma oli aika paljon odotettua rankempia: Maurin ja Villen kanssa pihalla töiden jälkeen yöllä kahteen asti ja seuraavana päivänä vielä pari tuntia töiden jälkeen. Noh..tulipa vaihdettua. Samanlainsen turbon olisi kyllä vaihtanut parissa tunnissa taivasalla. Taivasalla tämäkin homma tehtiin, yksi hallitunkki apuvälineenä. Tosin sisällä käytiin välillä työstämässä osia.
Toiminnaltaan tuo 9-5 Aeron turbo ministeritonnarissa tuntuu todella miellyttävän sitkeältä ja riittävän muhkealta kaikenlaisessa liikenteessä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11