Annin kannenvaihto-projekti (kuvia...)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Annin kannenvaihto-projekti (kuvia...)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annin kannenvaihto-projekti on aika lailla siinä vaiheessa, että kaikki osat on hankittu. Öljyt, jäähdytinnesteet ja öljynsuodatin on hommaamatta.

Moottori on kaikin puolin nipussa vielä (nokka-akseli on otettu irti) ja tarkoitus olisi aloittaa purku ensivuoden puolella. Kuitenkin ennen seuraava vuosikatsastusta. Hommaan tarvis kuitenkin pariin kysymykseen vastaksen:

- termostaattikotelon ja kannen välinen sekä imusarjan tiiviste; tarviiko paperitiivisteeseen laittaa tiivisteliimaa vai voiko tehdä pelkästä tiivisteliimasta?

- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Tammi 30, 2006 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

imusarjaan kannattaa ainakin olla paperitiiviste, termarikotelossa on joskus nähty pelkkää tiivistemassaa.

kyllä konetta voi pitää auki ihan huoletta, kunhan muistaa öljytä ja suojata sylinterit, ym. muut reijät ettei mene roskia tms.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tiivistin termarikotelon pelkällä liimalla, tuntuu pitävän. Imusarjan tiiviste on vanha, lisäsin siihen myöskin liimaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

gls kirjoitti:imusarjaan kannattaa ainakin olla paperitiiviste, termarikotelossa on joskus nähty pelkkää tiivistemassaa.

kyllä konetta voi pitää auki ihan huoletta, kunhan muistaa öljytä ja suojata sylinterit, ym. muut reijät ettei mene roskia tms.
Minkäslaista öljyä oot laittanu sylinteriin, crc:tä? Joo, joku kangasrätti sitten suojaksi lohkon päälle ettei mene kuraa koneeseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

dimebak kirjoitti:
gls kirjoitti:imusarjaan kannattaa ainakin olla paperitiiviste, termarikotelossa on joskus nähty pelkkää tiivistemassaa.

kyllä konetta voi pitää auki ihan huoletta, kunhan muistaa öljytä ja suojata sylinterit, ym. muut reijät ettei mene roskia tms.
Minkäslaista öljyä oot laittanu sylinteriin, crc:tä? Joo, joku kangasrätti sitten suojaksi lohkon päälle ettei mene kuraa koneeseen.
Pistä moottoriöljyä mäntien päälle, niin ettei pääse roskia sylinterien ja mäntien väliin, CRC on turhan ohutta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

juu ihan vaan moottoriöljyä sylinterien seinämiin ja mäntien päälle, sitten vaan joku kangasrätti suojaksi.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mä olen kyllä imusarjankin laittanu pelkällä tahnalla
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä ei mennyt 99:n kansiremppaan tahnoja tippaakaan, kansipahvi tuli motonetistä ja ohuen näköiset muut tiivisteet lojuvat hyllyssä, itsellä kun oli tuota tiivistepaperia pari metriä, niin siitä askartelin omaan makuun "pätevämmät" 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Annin kannenvaihto-projekti

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Annin kannenvaihto-projekti

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Hyvä pointti! Kyllä ne öljyt on kanavista valunut öljypohjaan ettei sen puoleen ole mitään murhetta. Laskee ne öljyt pihalle sitten, kun on kansi uusi päällä ja kiristettynä.

Kansiremppaan vielä tarvitaan l. dimebakin kauppalista :lol: :

- Nesteen 10W40 mineraaliöljyt
- Nesteen jäähdytinnesteet
- öljynsuodatin
- valopetroolia (onko siinä muuten mitään taikaa, että kannenpultit kastelee valopetrooliin?)
- tiivistearkki
- pakosarjan peltitiiviste, Drive-inniltä Saabin oma
- tiivisteen "naputtamiseen" kuulapäävasara a'la Bahco (kerään tota sarjaa niin ku vaimo "Pentikinmäen-savea")
- tippakannu (saakohan Bahcolta?)

P.S. Kuvia tulee kunhan kerkeää...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie en ainaskaan laskisi öljyjä turhaan pois koneesta. Aina tuskaisempi saada öljypumppu nostamaan öljyä, jos on päässy paikat valumaan tyhjäksi... Omassa T8-koneessa ei tietenkään ole öljyjä sisällä. Jänskättää kovin, että miten se lähtee nostamaan paineita...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Annin kannenvaihto-projekti

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Venähtämään? Ei suinkaan, vieläkään en ole tehnyt yhtään mitään...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Annin kannenvaihto-projekti

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

dimebak kirjoitti:
tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Venähtämään? Ei suinkaan, vieläkään en ole tehnyt yhtään mitään...
Sä oot kuin mä.Mitä sitä tänään kun huomennakin kerkee.., :wink:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Jänskättää kovin, että miten se lähtee nostamaan paineita...
Sitä imuputken tiivistevammaista tonnaria lukuunottamatta on kaikissa remppaamissani saabin koneissa lähtenyt nostamaan paineet ihan muutamaan sekuntiin.

Jos varmuuden maksimointi on lähellä sydäntä, niin kanavat täyteen öljyä tippakannulla ylimmästä mieleen juolahtavasta paikasta öljykanavaa minne vaan käsiksi pääsee(vanhassa tonnarissa se nokkien öljysuihkuputken juuri ja öljykellon reiästä täyttökin on parempi kuin ei mitään).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin