Saab 900 Turbo -83 *Traktori*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Saab 900 Turbo -83 *Traktori*

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Auto oli minulla viime syksyyn asti reilun vuoden verran, tavoitteena oli koko omistamisajan t8 koneen vaihto t16 koneeksi. Tavoitetta ei saanut toteutettua tuohon aikaan, joten myin satkun ja menin ostamaan tonnarin...

Sain kuitenkin uuden mahdollisuuden tavoitteen toteuttamiseen. Uusi omistaja laittoi auton osina myyntiin ajan ja kiinnostuksen puutteen takia, kansipahvin hajoamisen vuoksi.

Vuoden omistusajan aikana olin kerennyt hitsaamaan, huoltamaan ja muutenkin tulemaan niin tutuksi auton kanssa, joten wanha helmi piti mennä ja pelastaa. Otin puhelimen käteen, sovin näytön ja samana iltana auto seisoikin pihassa, odottaen kansipahvin vaihtoa + suunnitelmien mukaan B202L:ää konepellin alle ;).

Vaihdoin autoon kansipahvin saadakseni nykyisen t8 tekniikan pelittämään edes jotenkin. Katsastettuakin tuo tuli, tarvitsi vain käyttää jälkitarkastuksessa takaiskarin yläpään, päästöjen ja puoltavien etujarrujen korjauksen jälkeen ja leimahan sieltä napsahti.

Nyt tilanne on tämä:
Auto odottaa pääsyä talliin ja hellään hoivaan tuossa pihalla (tällä hetkellä tallia varaa varaosatonnari). Laittamista korin osalta on jonkinverran, hitsaushommia ei kuitenkaan suuremmin. Pari kerrosta vasaralakkaa + pellavaöljyä ei ollutkaan onnistunut pitämään hammaspeikkoa poissa, vaan paikkamaalatut kohdat koteloista ovat tyylikkään ruskean vivahteiset... Täytyy siis näyttää teräsharjalaikkaa + kaikenmaailman ruosteenestoaineita, jotta saadaan peltiosat kestämään pidempään ja jo pelkästään omankin mielenrauhan takia.

Tallin nurkassa jo useamman kuukauden on käyttöä odottanut tonnarista revitty B202L. Tähän pataan olisikin tarkoitus vaihtaa laakerit, stefat, männänrenkaat, hoonata sylinterit, uutta osaa jakopäähän + x määrä muita toimenpiteitä joita ei tällä hetkellä mieleen tule ;). kannellekkin on jotain tehtävä, seoksen tulee päästä sylintereihin ja niistä ulos, eihän laiskalla autolla voi ajaa, eihän? 8O

Laatikoksi olen suunnitellut 4vaihteista askia. onko totta että näissä olisi leveämmät rattaat ja kestäisi ainakin jonkinverran enemmän kuin 5v lootat?

Tässä hieman esimakua tulevasta, toivottavasti edes puolet saadaan toteutettua. Enemmänkin kaikenlaista on suunnitteilla, muttei kuitenkaan liikaa viitsi hehkuttaa tai jää pian tekemättä.

Laitetaan näin lopuksi vielä erittäin huonolaatuinen kuva autosta näytille:
http://www.kolumbus.fi/coltti/satku/22. ... AA0020.JPG

ps. tiedän että keula on hieman "hassun" näköinen.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuo oli hieno teko että hait auton takaisin itsellesi. pidetään vanhat saabit liikenteessä!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

No huh! Olisi ollut sääli laittaa noin komea peli lihoiksi. 8O
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Projekti etenee hieman. Tallissa on nyt tilaa ja käytin ylimääräisen ajan hyödyksi purkamalla tonnarin koneen palasiksi...

Kampiakselissa ei ollut pahemmin kulumaa, joten sitä tullaan käyttämään konetta kasatessa. Lohko on tarkoitus viedä hoonattavaksi ja plaanattavaksi. Mäntiä en vielä pahemmin tutkinut, mutta eivät ainakaan maallikon silmiin kauhean huonoilta näyttäneet.

Laakerit ostan motonetistä, stefat ehkä saabilta ryöstöhintaan. Männänrenkaat olisi hakusessa, ottakaa yhteyttä jos vakiokokoisia pyörii väh. yhden sarjallisen verran nurkissa.

Huomenna otan kuvia mikäli pystyn, nyt saunaan ;).
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Projekti edennyt kohtalaisen hitaasti, mutta varmasti:

Uusi kone on melkein kasattuna, kansi melkeinpä enää puuttuu... Koneeseen tuli uudet alakerran laakerit, uudet männät renkailla, uusi nokkaketju, tiivisteitä yms. Eli perus setti... Rahaa on palanut opiskelijabudjetilla, vaikken mitään opiskelekaan, aivan tarpeeksi :).

Vanha kone on nostokunnossa ja huomenna olisi tarkotus sitä koettaa nostella, faijan joskus 3v sitten tekemällä peräkärryn aisaan tulevalla moottorinosturilla.

Pitäisi saada 16v kanteen sopiva jousipuristin, niin saisi kannen purettua, huononnettua virtausta ja tehtyä kanavat päin persettä dremelillä ;).

Koitetaan tällä kertaa jaksella kirjoitella hieman useammin tänne vanhan herran viritysprojektista :).
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Aikaa on kulunut ja kirjoitteluintoa ei näemmä ole juurikaan ollut, kuvia en ole ottanut ainuttakaan :D.

Auto kuitenkin on nyt toiminnassa megasquirtilla ja vakiosytyllä, säädöt vielä hakusessa, kuten paljon muutakin...

Ensimmäinen tavoite on kuitenkin nyt saavutettu ja auto liikkuu omin avuin.

Nyt alkaakin ongelmat :P. Vaihdelaatikosta häviää öljyä mystisesti, posket näyttävät kohtuu kuivilta, enskan kopan ja päätylevyn tiivistinkin uudelleen kun epäilin vuotoa. Ei varmaan ole paljoakaan muita vaihtoehtoja kuin vetarien kuppien o-renkaat, onko muita tiivisteitä siellä? tai kytkinakselin stefa. Enskan kopan kytkinakselin vaihtoreiästä ei vuoda.

Torstaina olisi tarkoitus mennä potkimaan tuolla ja perjantaina auto meneekin takaisin seisontaan, ellei muuten ilmoiteta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin