Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tässä tällainen äpöstys viime viikonlopulta.
Tarvikkeet:

Lasikuitumattoa (600g/neliömetri) jokunen neliö.
Hartsia 3 litraa + kovete.
16 millistä MDF-levyä (19 millinen oli loppu kaupasta :( ).
22 millistä MDF-levyä upotuksen tekoon.
Alumiinifoliota.
Rimaa, ruuveja ja muuta pientä sälää.

Homma aloitettiin tekemällä kehikko vararenkaan syvennykseen:

Kuva

Sen jälkeen syvennys vuorattiin alumiinifoliolla, maadoitusjohtoa ei vedettykään kuvan mukaisesti:

Kuva

Kehikko folion päälle ja sotkemaan lasikuitumaton ja hartsin kanssa. Varmuuden välttämiseksi laitoin kotelon pohjalle tukirimat jäykisteeksi. Lekoja en laminoinut kiinni :lol: :

Kuva

Koppa lähti kevyesti irti kontista, eikä foliota tarttunut mukaan paljoakaan. Lisäkerrosten laminointia ergonomisemmassa paikassa:

Kuva

Kuva

Subbarin vahvistimelle sai maadoituksen siististi tuosta vararenkaan kiinnityspultista. Sama pultti toimii kotelon kiinnityksenä, muutenkin tuo muotoonvalettu kotelo istuu tukevasti paikassaan:

Kuva

Tuollainen Peerless XLS 12" CAR "makkarabasso" http://powerset.fi/autohifi/peerless-a/pe-xls12.htm vaatii upotuksen koteloon:

Kuva

Siinä koppa verhoilua/maalausta vaille valmiina:

Kuva


Ikävä kyllä kesälomareissu esti projektin saattamisen loppuun, eli vahvistinta en ole vielä saanut kytkettyä, eikä kotelon viimeistelystä ole vielä mielipidettä.
Maalaiskohan tuon auton värillä, vai liimaisko pintaan takakontin maton väristä huopaa?

Kertokaahan mielipiteitä.

Vahvistin (Alpine 3539, abaut 400W monona @ 4 Ohm, ehkä vähän enemmän tuon elementin lähemmä 2 ohmin impedanssiin) sopii tuohon kopan eteen sellaisessa "puolipystössä" asennossa.
Tunkki, veivi, rengasavain yms. sälät mahtuivat kotelon taakse jäävään rakoseen, vaikka mitäpä niillä, kun ei ole vararengastakaan :roll:

Koppa istuu nätisti tavaratilan maton alle, eikä päällepäin erota mistään, että siellä alla luuraa jotain.

50 neliömillin päävirtakaapeli ei sovinnolla mennyt kuskin puolelta konehuoneeseen, poistan vänkärin puolelta sisätilanlämmittimen tepselin ja vedän piuhan siitä. Toivottavasti ostettu 5 metrin pätkä ylettyy konttiin, pikaisesti testattuna homma onnistuu.

Kirjoittelen tähän lisää, jahka projekti etenee...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ihan pätevä kotelo varmaan.

Miksi maalaisit kopan korin väriin tai edes päällystäisit sen karvalla jos kerran tavaratilan matto tulee tuohon päälle? Eikö se riitä, että MDF ei ime kosteutta itseensä eli joku lakka/maali tms.? Vai enkö ymmärrä jotain autohifiasennuksen etiikkaa?
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllähän MDF tuppaa hapertumaan autossa ajan saatossa, joten jotenkin se ois hyvä suojata. Ja kun siihen ryhtyy, niin samallahan siitä tekee sitten vähän nätimmän. Lakan sijasta suhauttaa paukkupullosta pintaan alkuperäisen sinisen värin. Tai vaihtoehtona levyä suojaava siveltävä kontaktiliima + huopa.
Ihan vaikka omaksi ilokseen :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Aina jotain oleellista unohtuu.

Elikkäs mitä karkeasti AutoCAD:illa tuota syvennyksen poikkileikkausta laskeskelin, niin tuo meikäläisen ulkomitaltaan 40 senttiä "syvä" kotelo on tilavuudeltaan ~38 litraa.

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nonnih, nyt saa elementti sähköä ja kyllä toimii hyvin tuossa lootassa :D

En viitsinyt mitään galvaanista erotinta ostaa, koska signaali kulkee normaalisti tuossa + - karvassa.
Kuva

Katkoin alkuperäiselle vahvistimelle menevät takaovien kaiuttimien line in - piuhat, miinuspiuhat (ruskea/punainen ja oranssi/valkoinen) sujautin suojattuna johtonipun sekaan.

Plussapiuhojen päihin (harmaa ja keltainen/valkoinen) tinasin naaraspuoliset RCA - liittimet, piuhat kiinni liittimien "keskinastaan". Ulkokuoret jätin liittämättä.

Tuosta sitten vaan veto suojatulla RCA - kaapelilla vahvarille ja kaikki toimii OK, pienellä varauksella:

Jonnin verran kuuluu häiriöpörinää kun auto on käynnissä ja subin tasot kaakossa. Vedin kyllä kiireessä RCA - piuhan samaa reittiä 50 neliömillin virtakaapelin kanssa. Siinä ehkä syy yksi :wink:

Toisaalta myöskin alkuperäisiin piuhoihin juotettujen RCA - liittimien kytkemättä jätetyt ulkokuoret voivat aiheuttaa potentiaalieroa, vahvari on kuitenkin maadoitettu runkoon muutaman metrin päähän. Siinä ehkä syy kaksi :wink:

Jahka innostus iskee, niin tinaan RCA - liittimien vaippoihin maadoitusjohdot auton runkoon, ehkä häiriöt poistuvat, ehkä eivät.

(Edit: Maadoitus tehosi, hurinat katosi täysin)

Vahvari kun on simppeliä mallia ilman jakosuotimia, niin systeemissä on nyt myös Alpine 3339 taajuuskorjain/aktiivijakari (boksi + erillinen langallinen säätö/näyttömokkula), jolla säädetään subin taso. Kiinteä alipäästö 80Hz, mutta menettelee toistaiseksi.

Kuviakin ehkä tulee, jos nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan tämä värkkäily :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Teemu147
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 12:59
Paikkakunta: Iisalmi

Re:

Viesti Kirjoittaja Teemu147 »

Termos kirjoitti:En viitsinyt mitään galvaanista erotinta ostaa, koska signaali kulkee normaalisti tuossa + - karvassa.
Oisko tuosta galvaanisesta erottimesta jotain hyötyä verrattuna tuohon sinun tekemään kytkentään?
Termos kirjoitti:Katkoin alkuperäiselle vahvistimelle menevät takaovien kaiuttimien line in - piuhat, miinuspiuhat (ruskea/punainen ja oranssi/valkoinen) sujautin suojattuna johtonipun sekaan.
Riittäiskö jos ottais vaikka vain vasemman etukajarin + karvan rca liittimeen ja liittäs sitten ennen vahvistinta y-haaralla sen kahdeksi? vai onko vasemman ja oikean kanavan tuomisella vahvistimeen eroa?

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=914
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja aero »

Teemu147 kirjoitti:Oisko tuosta galvaanisesta erottimesta jotain hyötyä verrattuna tuohon sinun tekemään kytkentään?
Sillä saa maalenkin katkaistua tarpeen vaatiessa.
Teemu147 kirjoitti:Riittäiskö jos ottais vaikka vain vasemman etukajarin + karvan rca liittimeen ja liittäs sitten ennen vahvistinta y-haaralla sen kahdeksi? vai onko vasemman ja oikean kanavan tuomisella vahvistimeen eroa?
Jos tahtoo vain yhden kanavan bassot, yksi kanava riittää. Jos tahtoo kuulla kaiken, kannattaa hankkia molemmat kanavat kuuluviin. Ne kanavat kun ei materiaalissa välttämättä alhaallakaan ole yhtenevät, vaikkei bassoja niin kuuntelija paikallistakaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Teemu147 kirjoitti:
Oisko tuosta galvaanisesta erottimesta jotain hyötyä verrattuna tuohon sinun tekemään kytkentään?
Jos kytkentä aiheuttaa häiriöitä signaaliin, niin erotin voi auttaa.
Subbarikytkennässä huono vaihtoehto:

"Galvaaninen erotin koostuu audiomuuntajasta, joka ei ole täysin ongelmaton komponentti (ainakaan halvat sellaiset). Galvaanisen erottimen asentaminen yleensä vaimentaa matalia bassoja, lisää jonkun verran säröä ja vai vaikuttaa hioukan korkeiden äänien toistoon (vaikutusten suuruus riippu erottimen laadusta ja äänilähteen ulostuloimpedanssista, missä pienempi impedanssi parempi)."

Lainaus sivustolta http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harr ... audio.html
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Eikö 9-5:n mankassa ole takana sellaista din -liitäntää, josta olisi saanut signaalin vahvarille? Tuli vain mieleen, kun og 9-3:ssa on..
Teemu147
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 12:59
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Viesti Kirjoittaja Teemu147 »

veijostin kirjoitti:Eikö 9-5:n mankassa ole takana sellaista din -liitäntää, josta olisi saanut signaalin vahvarille? Tuli vain mieleen, kun og 9-3:ssa on..
Ei ainakaan -02 vuosimallin as3 soittimessa ole..
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eipä ole femman soittimissa valmista linjatasoista ulostuloa.

Tuli tässä mieleeni, että jos haluaa hyödyntää femman soittimen balansoitua signaalia lisävahvistimille, niin AudioControl:in valikoimissa oli hommaan soveltuvia laadukkaita lisälaitteita.

http://www.audiocontrol.com/t34/Mobile-Audio.html

Perehdyin ko. firman laitteisiin tämän oman projektin ajankohtana, nyt en ole tietoinen, että mitä sopivaa uutta palikkaa on tarjolla.

Mutta tuolloin ainakin tilanne oli se, että saatavuus suomesta oli olematonta ja hinnat ulkomailta tilattaessa tosi suolaisia :(

EDIT: Tuossa taulukossa olevissa laitteissa on balansoitu sisäänmeno, "Selectable Ground Isolation" (galvaaninen erotin?) ja sisäänrakennettu linjavahvistin:

http://www.audiocontrol.com/t34/5247/Di ... ssors.html
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Yks tuttava sano joka aikonaan teki audiojärjestelmiä autoihinsa että 12" olisi hyvä 50hz alipäästö. Saa syvät bassot kuulumaan paljon paremmin kuin 80hz taajudella. 10" subbarit jos olisi niin sitten olisi obtimaalista että olisi nämä 80hz.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Viesti Kirjoittaja Termos »

TolTuo kirjoitti:Yks tuttava sano joka aikonaan teki audiojärjestelmiä autoihinsa että 12" olisi hyvä 50hz alipäästö. Saa syvät bassot kuulumaan paljon paremmin kuin 80hz taajudella. 10" subbarit jos olisi niin sitten olisi obtimaalista että olisi nämä 80hz.
No joo, onhan tuo nyt jonkinlainen rautalankaohje subbarin toistoa suunnitellessa :lol:

Oikeasti toistoon vaikuttaa enemmän kotelon tyyppi/viritys, käytettävän elementin parametrit suhteessa koteloon, koko subbariboksin sijoitus autoon, käytettävän alipäästösuotimen jakojyrkkyys yms... :wink:

Olen tuota nykyistä elementtiä soitellut samalla vahvistimella (eri auto ja kotelo tosin), 50Hz jaolla ja 80Hz jaolla:

50Hz Pioneerin soittimen suotimella, jyrkkyys -6 dB/okt. ja nytkin käytössä olevalla Alpinella, 80Hz jossa jyrkkyys -18 dB/okt.
Ei suurta eroa, 50Hz toimi paremmin, mutta käytössä olikin silloin napakasti 40 hertsiin toistavat midbassot.

Toimii tuo subbari femmassa sen verran hyvin, että Phoenix Gold AX-406A -aktiivijakari pölyttyy kaapissa aina vaan.
Kuten tuo loppukin romuarsenaali (soitin saakin pölyyntyä) :wink:

http://www.multi.fi/~tkahtava/Reteot/Romut.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin