Saab 90 turbo, projekti päättynyt.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Saab 90 turbo, projekti päättynyt.

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ikuisuus projekti alkoi. Tarinoidaan siis jatkossa täällä, toivottavasti jotain konkreettista saa aikaiseksi. Eli ei vain viestiketju kasva projektin etenemättä. :)

Tuollahan puhuttiin aiheesta jo löysät pois http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43121

Tarkoituksena siis bolt-on projektina turbottaa T8 tekniikalla noppa JA katsastaa auto 120hv teholapulla. Alakerta koneesta ei vaihdu mihinkään vain entinen virityskansi vaihtuu koskemattomaan turbon kanteen josta ei ole otettu materiaalia pois. Koneessa siis on vakio vaparin puristukset.

Tekniikka on hommattu lukuun ottamatta ahdinta. Tekniikan luovuttajana toimii 900 turbo apc vuodelta 83. Nykyinen ahdin kun työntää öljyt imukanavaan. Täytyy vielä harkita ahtimen peruskorjausta mikäli toivoja on. Selviää kun aika antaa myöten tekniikan purkamiselle.
Viimeksi muokannut J-ani, Su Loka 15, 2006 15:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1890
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Avoimia kysymyksiä tällä hetkellä puolan sijoitus ja mitä tekisi tuolle tuulettimelle kun se ei varmaan sovi olemaan turbon seurassa. Akkukin taitaa muuttaa peräkontiin. Olisiko jollain kuvia akku peräkontissa ratkaisusta?

Olikos motonetissa myytävänä jotain yleistuuletinta joka oli syvyydeltään paljon hoikempi kuin alkuperäinen? Joskus muistan lukeneeni jostain 99 t16 projektin jutuista moista.

Niin ja tuon turbon öljynkierron jos ottaa suodattimen jalasta ja palauttaa öljypohjaan? Toimivampia ratkaisuja saa ehdottaa.
#1890
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Pyöristele reilusti (pyöristyksen säde min.1,5mm) palotilan terävät kantit nakutusherkkyyden pienentämiseksi.

Valitan, mutta en ole kovin optimistinen tuon projektin suhteen vakiomännillä/puristuksilla, sytyn joutuu pitämään sikamyöhäisellä ja sit ei irtoa tehoa puhumattakaan pakolämmöistä.

Toisaalta ennakkoluulotonta kokeilua, että sikäli onnea projektiisi! :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Onnea ja ennakkoluulottomuutta tarvitaan :) Olisiko kuvaa noista pyöristelyistä kenelläkään?
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miun 99:iin sahattiin syylärin etupuolelle purkaamolta ostettu peugeot 205:n flekti. Hikisesti sopi sinne.

Tuolta miun 99 rojektistahan löytyy kuviakin, miten mie oon ratkaissut konehuoneen hommeleita. Akun muunmuassa laitoin alkuperäiseen 99turbon akkutelineeseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onnea projektille! Onkos viranomaisilta varmistettu, ettei olisi jäänyt jotain mahdollisuuksia 90:n rekisteröimiselle normaali turbon tehoilla. Meinaan, että auto vastaa kaikilta osin ysiysiä ja on sen kehityksen tulos. Esim. 99 combissa lienee vastaavat alusta yms. ratkaisut perän osalta. Joten onko ongelma vain siinä, että menivät Saabilla nimeämään sen aikoinaan "väärin", että jos olisivat pitäneet mallimerkinnän 99:nä, niin kaikki onnistuisi. Ei sovi meikäläisen maalaisjärkeen tuollainen :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti:Onnea projektille! Onkos viranomaisilta varmistettu, ettei olisi jäänyt jotain mahdollisuuksia 90:n rekisteröimiselle normaali turbon tehoilla. Meinaan, että auto vastaa kaikilta osin ysiysiä ja on sen kehityksen tulos. Esim. 99 combissa lienee vastaavat alusta yms. ratkaisut perän osalta. Joten onko ongelma vain siinä, että menivät Saabilla nimeämään sen aikoinaan "väärin", että jos olisivat pitäneet mallimerkinnän 99:nä, niin kaikki onnistuisi. Ei sovi meikäläisen maalaisjärkeen tuollainen :roll:
99 ja 90 ovat eroteltuna mallimerkinnöissä, siksi ei onnistu suoraan 99:n tapaan tehonlisäys. Tarkistivat kahdelta konttorilta, toiselta tietokoneelta ja toiselta soittamalla AKE:lle. Itselläkin on edelleen ajatustasolla tuo 90 ahdettuna, mut mietinnän alla se että miten sen toteuttaa uskottavasti kun paikallisilla konttoreilla parilla totesivat että saathan sinä niitä lippuja ja lappuja tuoda mut kun niiden alkuperäksi ei kelpaa kuin luotettava taho*).

Kolmas konttori sanoi että tee, mittauta ja tuo näytille, katsotaan tuntuuko ne tehot uskottaville. Valitettavasti tuli sieltä lähtiessä sanottua että herrat on hyvät ja tunkevat tuntemuksensa ne paperinsa ja määräyksensä vaikka sinne minne aurinko ei paista.. ja tulkinnat vielä syvempään kun ei selkeää vastausta tule. Eli kyseiselle konttorille ei taida olla asiaa.. :oops:

*)Valmistajan/maahantuojan valtuuttama taho taikka riippumaton tutkimuslaitos(jossa maksaa oikeasti tuo mittaus).

Edit: Ja yhdeltä konttorilta esittivät suoraan tuon "yleistodistuksen" ja toisella oli tuomion jälkeen kysyttynä sama paperi, mutta tulkinta sama että näinhän se vanhojen sääntöjen mukaan meni.. mut nyt ei valitettavasti, vaikka he kyllä ihan hyvin tietää mallien samankaltaisuuden(ja käytös asiallisen harmitteleva asian suhteen).

yleistodistus: http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... distus.gif

Edit2: Tosin onhan noita katsastusasemia.. monia isojakin ja tunnettuja leppoisasta suhtautumisesta "viritelmien suhteen".. joten valinnanvaraa on. Ehkä niillä paikkakunnilla joilla homma toimii, ei ole itse katsastusaseman pitäjä tehnyt tuontiauton verotukseen liittyviä rikkomuksia.. :roll:
Viimeksi muokannut Myrkky, La Elo 12, 2006 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Mulle sanoivat katsastuskonttorilta kun kysyin tuosta penkityksestä että Oulun seudun ammattikorkeakoulun penkki kelpaa hyvin.
#1890
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

J-ani kirjoitti:Mulle sanoivat katsastuskonttorilta kun kysyin tuosta penkityksestä että Oulun seudun ammattikorkeakoulun penkki kelpaa hyvin.
Kiitän, jos rupeaa pahasti mulla homma tökkimään niin ajelen sinne pohjoisemmas katsastamaan.. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
J-ani kirjoitti:Mulle sanoivat katsastuskonttorilta kun kysyin tuosta penkityksestä että Oulun seudun ammattikorkeakoulun penkki kelpaa hyvin.
Kiitän, jos rupeaa pahasti mulla homma tökkimään niin ajelen sinne pohjoisemmas katsastamaan.. :)
Muistanet ehdotukseni, että hommaa ehjäkeulaisen 99:n ja ehjä perseisen 90:n tai 900 2D sedanin, leikkaa autot poikki b-pilarin kohdalta ja hitsaa yhteen. Sitten vaan konttorille katsastamaan peräosan vaihtona. Papereissa kaara on 99 ja näyttää ulkoisesti 90:ltä. Sit vaan sitä turbomosaa keulaan... Se siun noppaan tehty luukullisen katonvaihto on jo melkeinpä suurempitöinen homma ollut, kuin kahden korin katkaisu ja kemppiliimaus yhteen. Usko pois. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

nyt pitää junttina kysyä, että mikä on saab 600? :D :oops:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuossa:
Kuva

haku nappulan takaa löytyy lisää tietoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tekniikan luovuttaja auto haettu ja purettu. (Ensi kerralla autoa purkaessa muistan hommata rälläkän, helpommalla pääsee) Komea olisi ollut turbo apc saabi jos vain ei olisi ollut niin haperosta pellistä valmistettu. Niin suuri määrä ruostettu on varmaan tullut jo lisävarusteena ostettaessa. Vetarin tunnelitkin oli koottu tilkkutäkin näköiseksi. Sisusta ja tekniikka autossa oli sentään vähän paremmassa iskussa.

Pakosarja oli halki useammasta kohtaa joten se joutui hankintalistalle uudelleen. Turbosta on mennyt tiiviste -> vuotaa hieman öljyä. Välykset olivat todella hyvät eikä pakopesässäkään näkynyt silmällä halkeamia. Kaikki muut turbonkilkkeet olivat ok.

Nyt vielä joskus kun joutaisi asennus vaiheeseen. Juhannukseksi ajoon, ehkä jo ensi vuonna...

Mikäli jollakin on APC järjestelmän kytkentäkaaviot tallessa niin ilomielin otan vastaan. Joutui leikkaamaan johdot poikki kun ei kokonaisena halunneet autosta irrota. Olisivatkohan tehtaalla laittaneet läpivienneistä läpi ilman liittimiä..

Alustarille kiitokset raatamisesta, tarjoan grillipöperöt :)
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myöhän hitsattiin tuossa miun 99projektissa kaksi 8-tappisen pakosarjaa tig-hitsauksena. Lisäaineena käytettiin ruostumatonta terästä. Sain tietysti kuulla, ettei tuo ole mikään hyvä tapa korjata. Vedin pakosarjan ihan korjaamokirjaa uskoen naurettavalta tuntuvaan kiristysmomenttiin 25Nm. Hyvin on pitänyt ja eikä ole edes se "eka" pakosarja vielä haljennut uudestaan. Varasarja on saanut olla varastossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ajattelin kokeilla hitsata tuon pakosarjan seuraavasti lämmitys kaasulla, hitsaus valurauta puikolla, lämmitys kaasulla ja jäähdytys lopuksi ilmassa tai villan sisässä. Saattaa jopa onnistua :D

Eilen pesin liuttottimella turbosta rasvat pois päältä ja suihkuttelin wd40:stä ruosteisiin pultteihin. Tänään katson tarkemmin mitä se on syönyt.

Missä alipaineletkuissa kuuluu takaiskut?
#1890
Lukittu