900S m1991 Käyttö kunnostusta
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Moro
Vaihdoin itsekin tänään tuon hihnapyöränpuoleisen akselitiivisteen, kuuluukos tuon jäädä pikkuisen näkyville kun en saanut sitä käsin syvemmälle?
Onkos se öljypumppu siinä ihan tykönä kun meinaan tuon O-renkaan vaihtaa samalla ja monellako pultilla se on kiinni?
Itse lukitsin tuon pyörimisen kytkimen puolelta lyhyellä 13mm kiintoavaimella niin sai kummatkin kädet vapaaksi pultin aukaisemista varten.
Vaihdoin itsekin tänään tuon hihnapyöränpuoleisen akselitiivisteen, kuuluukos tuon jäädä pikkuisen näkyville kun en saanut sitä käsin syvemmälle?
Onkos se öljypumppu siinä ihan tykönä kun meinaan tuon O-renkaan vaihtaa samalla ja monellako pultilla se on kiinni?
Itse lukitsin tuon pyörimisen kytkimen puolelta lyhyellä 13mm kiintoavaimella niin sai kummatkin kädet vapaaksi pultin aukaisemista varten.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Se öljypumppu on heti hihnapyörän takana olevan kannen alla . Siinä on aika monta pulttia , putsaa hyvin niin näet kaikki . Lukumäärää ei ulkomuistissa . Stefa ois ollut helpoin laittaa kanteen irrallaan . Liitoskohta hyvä puhdistaa niin ei hiekkaa mee sisälle pumpun syvennykseen. Silti hyvä rattaat ja pumpun pesä puhdistaa ennen kasaat. Kasatessa liimaa vaikka o-rengas pumpun kanteen vaikka kontaktiliimalla , niin pysyy helpommin asentaessa ja menee kunnolla . Mulla tuo ei ois muuten pysynytkään vaan rengas vetääntyi urasta pois ennen maltoin liimata sen. Tietenkin putsata ura hyvin ennen liimaat. O-rengas monen mielestä se pahin paikka vuodolle, kun kovettunut. Kyllä se stefa pitäs aika tasalle mennä jos saat pohjaan , varo ettei hajoa .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Selevä ja kiitoksia
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Satku ois pesty päältä ja konetilaakin mitä tuolla pesurilla sai . Auto laitettu nyt seisontaan ja kohtapuolin päätyy jälleen silmäiltäväksi tallin puolelle . 900i saa kuljettaa nyt talvella .
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Edellisviikolla vaihdoin uudet Febin ohjaustehostinöljyt(puuilosta saa) , näytti taas tarpeelliselle kun mennyt jokunen vuosi viime huuhtelusta . Tuohon öljyyn ollut tyytyväinen , eikä niin kallistakaan . Saman merkin tekemää 75w öljyä käyttänyt vaihteistossa, tosin viimeksi oli saatavuusongelmaa niin oli Common vastaava . Motonet ei enää myynyt, mutta naapuriliike tarjoaa .
Vihdoin lisäilmajouset takana paikoillansa ( Aito lisävaruste, taidettiin tuntea nimellä jousituksen tehostaja . Ja nyt myös tukivarren kiinnikkeet käännetty väärinpäin , jotta pyörät ois keskellä lokarinaukkoa madallettunakin . Lesjön jousesta oli kierre katkennut , joka liene selittänyt kolinan tietyissä tilanteissa . Päädyin tekemään tilapäisesti jouset katkomalla vakiot , jos ei toimi niin vaihdan . Oli tarkoitus laittaa lesjöjen yläpäähän mersun c-mallista 17mm jousikumit , tasoittamaan auton asentoa . Nyt ne on katkaistujen jousien yläpäässä ja varmaan sentinin reilu korkeammat kuin ne ohuemmat alkuperäiset . Hintakaan ei hirveä noilla Meylen kumeilla, 4.90e/kpl . 21mm kumiakin saisi . Jos nyt en väärin muista niin etujousiin tarkoitetut . Sisäreikä jousikupin ulokkeelle ei käy jos väärän pään kumit ostaa. Itsellä oli vakiokumi matkassa. Vielä letkutus rakentaa valmiiksi, niin voi kätevämmin säätää lisäjousien paineita. Mietin kävisikö siihen venttiiliosaan pneumatiikkaventtiili? . Kierre on ulkopuolinen about noin 12mm , mutta se mitattu metrimitalla . Lisäjousi kainalossa ois toki helpompaa ollut käydä sovittamassa pneumatiikkaliikkeessä sopivuutta .
Vihdoin lisäilmajouset takana paikoillansa ( Aito lisävaruste, taidettiin tuntea nimellä jousituksen tehostaja . Ja nyt myös tukivarren kiinnikkeet käännetty väärinpäin , jotta pyörät ois keskellä lokarinaukkoa madallettunakin . Lesjön jousesta oli kierre katkennut , joka liene selittänyt kolinan tietyissä tilanteissa . Päädyin tekemään tilapäisesti jouset katkomalla vakiot , jos ei toimi niin vaihdan . Oli tarkoitus laittaa lesjöjen yläpäähän mersun c-mallista 17mm jousikumit , tasoittamaan auton asentoa . Nyt ne on katkaistujen jousien yläpäässä ja varmaan sentinin reilu korkeammat kuin ne ohuemmat alkuperäiset . Hintakaan ei hirveä noilla Meylen kumeilla, 4.90e/kpl . 21mm kumiakin saisi . Jos nyt en väärin muista niin etujousiin tarkoitetut . Sisäreikä jousikupin ulokkeelle ei käy jos väärän pään kumit ostaa. Itsellä oli vakiokumi matkassa. Vielä letkutus rakentaa valmiiksi, niin voi kätevämmin säätää lisäjousien paineita. Mietin kävisikö siihen venttiiliosaan pneumatiikkaventtiili? . Kierre on ulkopuolinen about noin 12mm , mutta se mitattu metrimitalla . Lisäjousi kainalossa ois toki helpompaa ollut käydä sovittamassa pneumatiikkaliikkeessä sopivuutta .
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Tässä jostain keväältä odotellut iskaritilausta , hieman jo ajatellut tuleeko ne ollenkaan . Mutta sain viestiä että olisivat jo tulleet vihdoin tulliin . Saa nähdä sitten mitä ne vaikuttaa alustaan , kun on jonkunlaisella säädöllä . Mietinnässä vielä löytäisikö jostain ehjät Lesjöt taakse , kun oli toinen takanen katki .... Vaiko jotkut vetovaunujouset katkottuna ? Vaiko jonkun muun auton vieterit mitkä menisi ...
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Avot ollut alla jo oliko kesää . Jossain vissiin sekin löytyisi kuvissa . Tuosta saa säädellä mieleisemmäksi vaimennusta ja vielä kun passaa lisäilmajousiin painetta , ei kovin kallistele ja kantaa perä paremmin . Uskomatonta miten vaikuttaa , vaikka varmaan jos ois ihan tuoreet jouset niin olisi vieläkin parempi . Seuraavaksi saa paneutua konepuoleen , jotain laittoa luvassa .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
hei
Omassa T16 -91:ssäkin Saabin ilmalisäjouset säätöineen. Olenkin utelias, että onk onuo sinun vanhaa varastoa vai löytyykö vielä jostain uusia?
Lähinnä jos joskus ilmat vuotavat niin saako uusia?
Ali
Omassa T16 -91:ssäkin Saabin ilmalisäjouset säätöineen. Olenkin utelias, että onk onuo sinun vanhaa varastoa vai löytyykö vielä jostain uusia?
Lähinnä jos joskus ilmat vuotavat niin saako uusia?
Ali
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Löysin käytetyt , jotka oli kunnolta priimat . Jopa metalliosatkin niissä täysin ehjät. Oli olleet kait vain joku 6kk siinä autossa ja sitten olleet tallessa jossain hyllyllä vuosikausia .
Epäilen ettei merkkikohtaista saa mistään . mutta netissä on jotain yleissarjoja jotka voi olla likellä vastaavia . Ainakin ulkomailla sivustoilla semmoisia oli .
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta
Hiljaista eloa Saab viettänyt kohta 2 vuotta, ollessa poissa ajosta . Trionic 5.5 kiinni ja enää loppua niputusta sen kanssa . Samalla kansi ja imusarja 2.1 16v, B212 koneesta tms . Re85 ohjelma . Turbo vielä toistaiseksi vakio . Homman laajennuttua , monta vaikeutta oli matkassa . Kuitenkin nyt se jo pyörii ja vähän pihalla ees taa voinut kokeilla . Laitoin samalla siihen Obd 2 portin jotta voi läppärillä katsella mitä ecussa tapahtuu . Ei sekään ollut läpihuutojuttu , koska piti muutella läppärin asetuksia jotta sen sai pääsemään sisään laitteeseen . Toki opettelua riittää ja aikomus testailla ajellessa mitä tiedot näyttää .
Asennusvastuu ollut itsellä kokonaan , ensimmäinen tämmöinen juttu . Muutamien ihmisten jututtamisella ja tutkimalla ulkolaisia sivustoja , alkoi homma valjeta .
Immun puuttuminen korvata jollain putkella , jotta imuputken saa tiiviiksi , nestevuoto jossain termostaattikotelossa yms pientä ja keppi säätää jotta pakkilukon saa päälle . Tuossa kun vaihdoin laatikon vähemmän ajetusta , purkamastani satkusta ja siinä kuminivel vanhempaa sorttia . Vaikka samaa vuosikertaa oli . Suuttimet vaihtaa jotka sopii ohjelmalle jos ehtii vkl aikaan . Jokainen ansaitsee kiitokset jolta jokusen tiedonmurusen saanut , kaikki sekin tarpeeseen ollut ja ne joilta osia sain ostaa ja Kallelle joka poisti VSS:n ecusta, Samilta kanssa monta hyvää vinkkiä sain .
Uusia murheita oikea sähköpeili tipahti , ehkä sai osumaa tallissa kulkiessa . Vasen ikkunannostin jälleen jumitti ylös . Vaikka joskus vaihdoin ostamani vähän käytetyn takaoven ikkunanostimen moottorin . Loppumaton suo välillä nämä urakat . Yhden korjaa niin kohta joku muu hajoaa .
Asennusvastuu ollut itsellä kokonaan , ensimmäinen tämmöinen juttu . Muutamien ihmisten jututtamisella ja tutkimalla ulkolaisia sivustoja , alkoi homma valjeta .
Immun puuttuminen korvata jollain putkella , jotta imuputken saa tiiviiksi , nestevuoto jossain termostaattikotelossa yms pientä ja keppi säätää jotta pakkilukon saa päälle . Tuossa kun vaihdoin laatikon vähemmän ajetusta , purkamastani satkusta ja siinä kuminivel vanhempaa sorttia . Vaikka samaa vuosikertaa oli . Suuttimet vaihtaa jotka sopii ohjelmalle jos ehtii vkl aikaan . Jokainen ansaitsee kiitokset jolta jokusen tiedonmurusen saanut , kaikki sekin tarpeeseen ollut ja ne joilta osia sain ostaa ja Kallelle joka poisti VSS:n ecusta, Samilta kanssa monta hyvää vinkkiä sain .
Uusia murheita oikea sähköpeili tipahti , ehkä sai osumaa tallissa kulkiessa . Vasen ikkunannostin jälleen jumitti ylös . Vaikka joskus vaihdoin ostamani vähän käytetyn takaoven ikkunanostimen moottorin . Loppumaton suo välillä nämä urakat . Yhden korjaa niin kohta joku muu hajoaa .
900S(T5.5) M1991(KR)