900S m1991 Käyttö kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Arvelen että se vois olla tuollainen , onko tuo letku sitten prässätty tuohon väliin?
Täytynee käydä kahtomassa tarkemmin parkkiksella.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyl se taitaa olla että kestää elämisen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Sellainenhan se letku prässätty putkeen kiinni :o
Lopputuloksena , ettei taida olla fiksua alkaa tekemään . Juuri noitten mittojen takia , putki vissiin jarruputkea paksumpaa ja liittimet erilaisia.
PCS:lle laitettu osakysely , mitä tuollainen maksaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
josipan
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja josipan »

paineteho kuopiossa aikanaan prässäs uuden kytkin letkun minulle kun entinen letkun prässäys petti,putkia en vaihtanut kun olivat hyvässä kunnossa.
minulta löytyy hyviä käytettyjä kytkin putkia jos tarvetta.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tilasin rajapaineventtiilin , jonka laitoin paikoilleen heti samalla. Kolmella säädöllä löytyi noin mieleinen paine. APC vaan nyt käyttää vain nakulediä. Otin toistaiseksi sen magneettiventtiilin pois pois hukkaportin letkusta. Johto ollukin irti , kun tahtoi naputella toisinaan tuo magneettiventtiili .
Pitäs viel tuo kytkin kokeilla ilmata, paineen kanssa jos se alkais pelaamaan hieman paremmin .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eilen purin kojelaudan naamapanelin irti ja askartelin kiinnikkeet ehjiksi. Samalla löyty syy miksi ei lämmönsäätö toiminut , oli nivel auennut ja se oli helppo laittaa sormin takaisin.
Lisäksi etsiskelin mistä kuuluu suhinaa kojelaudan sisästä, oli irronnut alipaineletku soittimen takana olevasta alipainekellosta/sylinteristä. Olin jo varautunut irroittamaan kojelaudan, onneksi en ehtinyt :).
Huomenna vois asentaa naamapanelin paikalleen ja toivoa että Tangitin liima pitää .
Rattiakseli pitänyt tuossa sellasta rahinaa toisinaan , eikä ainakaan silmämääräisesti mitään näkyvää vikaa löydy . Onkohan kellään tietoa mikä tuota ääntä pitää ?
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt ois uusi termari, joka sekin oli Motonetista haettu Calorstat made in france, paketissa luki päällä Intermotor England. Melkosen outoa tuo pakkaaminen erivalmistajan paketteihin. Eli motonetin paketeista voi löytyä mitä tahansa :lol: .Lämpöviisari nousee kyllä ylemmäs ainakin . Samalla vaihdoin Boschin jakajankannen ja Boschin pyörimen . Oli melkosen tiukassa vanha pyörin , hajosi ennen suostui irtoamaan. Oli vanhatkin osat Boschia. Jopa niissä luki että made in germany. Uusissa ei valmistusmaata enää taida lukea
Hauskinta siinä että tuo Intermotorin pyörin on ainakin silmällä samannäköinen kuin Bosch, vain tekstit on erilaiset . Tuli ajatus että ei vaan ois sekin saman tekijän tuote? Jopa väri oli sama. Sen istuvuutta en kokeillut. Bosch istui nätisti ja napakasti . Samalla löytyi halkinainen alipaineletku huohotinventtiilistä, jonka uusin . Toimenpiteiden vaikutuksesta tyhjäkäynti on paljon tasaisempi , lähes horjumaton. Vaikutti yllättäen myös siihen miten pakki kytkeytyy, kun ei humpaa niin voimakkaasti .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Laitoin maanantaina mittaritelineen a-pilariin ahtopainemittarille. Tekaisin tuon bilteman a-pilariin tarkoitetusta kotelosta. Pientä leikkaamista jä lämmittelyä piti tehdä , jotta sai käymään . Entinen oli varmaan 20 vuotta vanha jalallinen kotelo samassa kohtaa. Uudessa telineessä mittari tulee aika pystyyn , mutta näkee kuitenkin lukea. Kiinni laitoin kaksipuolisella teipillätuon kotelon .Speedpartsin teline lienee ainoa joka istuu satkun a-pilariin ilman muokkausta. Bilteman teline ei maksanut kuin 3,29e . Pitäisi kahtoa löytyiskö metallikantaista mittarinpolttimoa tuohon autogaugeen, joka olisi ledipolttimo.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ja tänään tuli taas leima ekalla katsastuksesta :). Oli pimentynyt jarruvalopoltin ja etuvalojen suuntaukset pielessä. Josko sais nekin säädettyä laitteella. Jännä että kahdessa katsastuksessa ollu jo pielessä ne säädöt. Silmämääräisesti säätäen ei tuntunu tulevan kohdalleen . Näistä huolimatta katsastusmies sanoi että harvinaisen hyvässä kunnossa on Saab ja että tiesinkö sitä :)? Johon sanoin, että onhan tuota tullu vuosien saatossa laiteltua sieltä ja täältä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Jälleen vähän huoltoa uudet Mobilit ja suodatin , sekä uudet optibeltin kiilahihnat. Samalla imuroin auton . Olikin talven jäljiltä kertynyt pölyä ja hiekkaa. Kokeiluun otin Nissanin jakajan ja puolan välisen johdon, kun sattui olemaan sellainen jemmassa. Näytti uudenveroiselta ja bougicord , vastusarvo lähellä omaa johtoa. Ainoana tuo mutkapää joka tuon keulacoolerille menevän ahtoputken takia ois sopivampi kuin suora. Ainakin toistaiseksi toimii .
Aiemmin laitoin uuden Boschin akun ja vaihtelin oikean ulomman murroksen kumin . Mittarissa on kohta 441000km :).
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vuosia sitten vääntyneet Tsw vanteet lähti kunnostukseen ja jos tulee niistä kalua , pääsevät pulverimaalaukseen. Ja ehkä jopa satkuun alle .
Kolme vannetta sitten vaati oikaisua . Ensi viikolla lähtevät pulverimaalaukseen. Jos löytäs viel jotkut renkaat satkuun halvat, niin tykkivanteetkin saisi maalia päälleen.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Satku sitten on työllistänyt vikojen etsinnällä ja pientä vikaakin löytynyt konetilasta. Laturilta ->startille menvä johto oli kahta karvaa vaille katki. Maapultti hieman löystynyt, pientä hapettumaa jakajan nastoissa , nekin putsattu. Sitten suuttimen liitos ruostunut/hapettunut . Sekin putsattu. Alkoihan sitä löytyä jotain , kun aikansa kaivellu . Kaikki komponentit osoittautunut ehjiksi mittauksilla, joten luulisi päästöt alkavan asettumaan . Mikäli katti ei ole polttanut sisuksia tms. Käppärikin säädetty yms. Konetta pesin, vaan alta ei saa pestyä mistä pitäisi. Täytyy viel ajaa pukille ja harjalla, rätillä putsailla . Öljyisestä koneesta kun tuli korjauskehoitus. Ekaa kertaa tämä ei mennyt kerralla läpi . Ei isoja ongelmia mutta päästön kans ollu isoin ongelma . Varsinainen vika ollut vaikeaa löytää .

Huoltoa tullut tehtyä:
Öljyt+suodin
ilmansuodatin
Tulpat
Tulpanjohdot
Uusi Bosch ruiskun lämpöanturi .
Laturin->startin välinen johto ehjään.
Etupalkin maapisteen puhdistus.
Jarrujen herkistelyä ja säätöä, koska käsijarru ei ottanut kunnolla toiseen pyörään.
Lopuksi vielä irrotin pohjapanssarin ja rätillä ja harjalla öljyjä pois laatikon pinnasta .

Auto lopulta leimattu rimaa hipovilla päästöillä , katti vaihdettava ensi leimalle . Luulen ettei leimaa saa enää seuraavana vuonna samalla katilla .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Sitten taas vähän auton kunnostelua . Apukuskin oveen tuli reikä sisältä päin viiden vuoden päästä maalauksesta. No pientä kuplaa jo nosti aika nopeaan siitä kohtaa. Nyt tein oveen peltikorjauksen ja samalla oikea etukaari näkyi kupruilleen kun listan otin pois ja aloin tutkia. Homma aloitettu ja vielä kesken. Ehkäpä maltilla saa kestämään , aikaa käyttäen. Lopuksi nämä alueet maalaan uudelleen ruiskulla samalla kertaa. Nyt ovessa epoksia ja kitattu muoto jo lähelle sopivaa tasoa. Lisähommina lukon kiinnitys oveen ja pientä muutakin , kun vaihteeksi autoon yritettiin murtautua. Onneksi oli vakuutustarkastaja joka ymmärsi tämmöistä harrastekäyttistä :). Jopa kehui nähtyään siistiksi. Kaaren korjaan peltipaloilla , koska eka näytti paremmalle. Lopulta olikin isompi homma kuin arvasin. Sama ovenkin kanssa . Täytyy vaan saada hyvin suojattua että kestää sen vähintään 5v käyttöä ympäri vuoden. Muutakin pientä tarvetta laitoille on, mutta ei mitään kovin isoa . Nämä teen nyt ensin .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Saipa ne kaaret eestä kuntoon ja toinen lokari piti maalata ja oven alaosa ja toisen kaaren etureunaa. Nyt ois alkanu T5.5 osien etsintä , noita metästellyt satkuun. Vielä jotain uupuu . Josko tavoitteeksi laittais saada kevääseen kiinni kaikki .
Ois ennen noita panhardin kuntoon saaminen , puslat väljät. Ois tiedossa jo tanko ehyillä puslilla . Siinä samalla asentelis alle ilmapussit jotka ostin muutama viikko sitten hyllyyn. Jospa takapään kantavuus sitten paranee :). Jotain letkua ja ainakin täyttöventtiilin tarvii laittaa että saa kontista vaikka katsottua ilmanpaineet .
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin