Sivu 17/17

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: La Joulu 02, 2017 17:33
Kirjoittaja vahajub
Moro :D

Vaihdoin itsekin tänään tuon hihnapyöränpuoleisen akselitiivisteen, kuuluukos tuon jäädä pikkuisen näkyville kun en saanut sitä käsin syvemmälle?
Onkos se öljypumppu siinä ihan tykönä kun meinaan tuon O-renkaan vaihtaa samalla ja monellako pultilla se on kiinni?
Itse lukitsin tuon pyörimisen kytkimen puolelta lyhyellä 13mm kiintoavaimella niin sai kummatkin kädet vapaaksi pultin aukaisemista varten.

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ma Joulu 04, 2017 23:38
Kirjoittaja Sukellusvene
Se öljypumppu on heti hihnapyörän takana olevan kannen alla . Siinä on aika monta pulttia , putsaa hyvin niin näet kaikki . Lukumäärää ei ulkomuistissa . Stefa ois ollut helpoin laittaa kanteen irrallaan . Liitoskohta hyvä puhdistaa niin ei hiekkaa mee sisälle pumpun syvennykseen. Silti hyvä rattaat ja pumpun pesä puhdistaa ennen kasaat. Kasatessa liimaa vaikka o-rengas pumpun kanteen vaikka kontaktiliimalla , niin pysyy helpommin asentaessa ja menee kunnolla . Mulla tuo ei ois muuten pysynytkään vaan rengas vetääntyi urasta pois ennen maltoin liimata sen. Tietenkin putsata ura hyvin ennen liimaat. O-rengas monen mielestä se pahin paikka vuodolle, kun kovettunut. Kyllä se stefa pitäs aika tasalle mennä jos saat pohjaan , varo ettei hajoa .

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ke Joulu 06, 2017 12:02
Kirjoittaja vahajub
Selevä ja kiitoksia :D

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ti Joulu 19, 2017 12:01
Kirjoittaja Sukellusvene
Satku ois pesty päältä ja konetilaakin mitä tuolla pesurilla sai . Auto laitettu nyt seisontaan ja kohtapuolin päätyy jälleen silmäiltäväksi tallin puolelle . 900i saa kuljettaa nyt talvella .

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ma Syys 10, 2018 22:11
Kirjoittaja Sukellusvene
Edellisviikolla vaihdoin uudet Febin ohjaustehostinöljyt(puuilosta saa) , näytti taas tarpeelliselle kun mennyt jokunen vuosi viime huuhtelusta . Tuohon öljyyn ollut tyytyväinen , eikä niin kallistakaan . Saman merkin tekemää 75w öljyä käyttänyt vaihteistossa, tosin viimeksi oli saatavuusongelmaa niin oli Common vastaava . Motonet ei enää myynyt, mutta naapuriliike tarjoaa .

Vihdoin lisäilmajouset takana paikoillansa ( Aito :saab: lisävaruste, taidettiin tuntea nimellä jousituksen tehostaja :). Ja nyt myös tukivarren kiinnikkeet käännetty väärinpäin , jotta pyörät ois keskellä lokarinaukkoa madallettunakin . Lesjön jousesta oli kierre katkennut , joka liene selittänyt kolinan tietyissä tilanteissa . Päädyin tekemään tilapäisesti jouset katkomalla vakiot , jos ei toimi niin vaihdan . Oli tarkoitus laittaa lesjöjen yläpäähän mersun c-mallista 17mm jousikumit , tasoittamaan auton asentoa . Nyt ne on katkaistujen jousien yläpäässä ja varmaan sentinin reilu korkeammat kuin ne ohuemmat alkuperäiset . Hintakaan ei hirveä noilla Meylen kumeilla, 4.90e/kpl . 21mm kumiakin saisi . Jos nyt en väärin muista niin etujousiin tarkoitetut . Sisäreikä jousikupin ulokkeelle ei käy jos väärän pään kumit ostaa. Itsellä oli vakiokumi matkassa. Vielä letkutus rakentaa valmiiksi, niin voi kätevämmin säätää lisäjousien paineita. Mietin kävisikö siihen venttiiliosaan pneumatiikkaventtiili? . Kierre on ulkopuolinen about noin 12mm , mutta se mitattu metrimitalla . Lisäjousi kainalossa ois toki helpompaa ollut käydä sovittamassa pneumatiikkaliikkeessä sopivuutta :).

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 13:10
Kirjoittaja Sukellusvene
Tässä jostain keväältä odotellut iskaritilausta , hieman jo ajatellut tuleeko ne ollenkaan :roll: . Mutta sain viestiä että olisivat jo tulleet vihdoin tulliin . Saa nähdä sitten mitä ne vaikuttaa alustaan , kun on jonkunlaisella säädöllä . Mietinnässä vielä löytäisikö jostain ehjät Lesjöt taakse , kun oli toinen takanen katki .... Vaiko jotkut vetovaunujouset katkottuna ? Vaiko jonkun muun auton vieterit mitkä menisi ...

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Pe Loka 08, 2021 00:57
Kirjoittaja Sukellusvene
Avot ollut alla jo oliko kesää . Jossain vissiin sekin löytyisi kuvissa . Tuosta saa säädellä mieleisemmäksi vaimennusta ja vielä kun passaa lisäilmajousiin painetta , ei kovin kallistele ja kantaa perä paremmin . Uskomatonta miten vaikuttaa , vaikka varmaan jos ois ihan tuoreet jouset niin olisi vieläkin parempi . Seuraavaksi saa paneutua konepuoleen , jotain laittoa luvassa .

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Pe Loka 08, 2021 07:13
Kirjoittaja kaneali
hei
Omassa T16 -91:ssäkin Saabin ilmalisäjouset säätöineen. Olenkin utelias, että onk onuo sinun vanhaa varastoa vai löytyykö vielä jostain uusia?
Lähinnä jos joskus ilmat vuotavat niin saako uusia?
Ali

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Pe Loka 08, 2021 12:16
Kirjoittaja Sukellusvene
kaneali kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 07:13
hei
Omassa T16 -91:ssäkin Saabin ilmalisäjouset säätöineen. Olenkin utelias, että onk onuo sinun vanhaa varastoa vai löytyykö vielä jostain uusia?
Lähinnä jos joskus ilmat vuotavat niin saako uusia?
Ali
Löysin käytetyt , jotka oli kunnolta priimat . Jopa metalliosatkin niissä täysin ehjät. Oli olleet kait vain joku 6kk siinä autossa ja sitten olleet tallessa jossain hyllyllä vuosikausia .
Epäilen ettei merkkikohtaista saa mistään . mutta netissä on jotain yleissarjoja jotka voi olla likellä vastaavia . Ainakin ulkomailla sivustoilla semmoisia oli .

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Pe Elo 25, 2023 09:46
Kirjoittaja Sukellusvene
Hiljaista eloa Saab viettänyt kohta 2 vuotta, ollessa poissa ajosta . Trionic 5.5 kiinni ja enää loppua niputusta sen kanssa . Samalla kansi ja imusarja 2.1 16v, B212 koneesta tms . Re85 ohjelma . Turbo vielä toistaiseksi vakio . Homman laajennuttua , monta vaikeutta oli matkassa . Kuitenkin nyt se jo pyörii ja vähän pihalla ees taa voinut kokeilla . Laitoin samalla siihen Obd 2 portin jotta voi läppärillä katsella mitä ecussa tapahtuu . Ei sekään ollut läpihuutojuttu , koska piti muutella läppärin asetuksia jotta sen sai pääsemään sisään laitteeseen . Toki opettelua riittää ja aikomus testailla ajellessa mitä tiedot näyttää .
Asennusvastuu ollut itsellä kokonaan , ensimmäinen tämmöinen juttu . Muutamien ihmisten jututtamisella ja tutkimalla ulkolaisia sivustoja , alkoi homma valjeta .
Immun puuttuminen korvata jollain putkella , jotta imuputken saa tiiviiksi , nestevuoto jossain termostaattikotelossa yms pientä ja keppi säätää jotta pakkilukon saa päälle . Tuossa kun vaihdoin laatikon vähemmän ajetusta , purkamastani satkusta ja siinä kuminivel vanhempaa sorttia . Vaikka samaa vuosikertaa oli . Suuttimet vaihtaa jotka sopii ohjelmalle jos ehtii vkl aikaan . Jokainen ansaitsee kiitokset jolta jokusen tiedonmurusen saanut , kaikki sekin tarpeeseen ollut ja ne joilta osia sain ostaa ja Kallelle joka poisti VSS:n ecusta, Samilta kanssa monta hyvää vinkkiä sain :).

Uusia murheita oikea sähköpeili tipahti , ehkä sai osumaa tallissa kulkiessa . Vasen ikkunannostin jälleen jumitti ylös . Vaikka joskus vaihdoin ostamani vähän käytetyn takaoven ikkunanostimen moottorin . Loppumaton suo välillä nämä urakat :oops: . Yhden korjaa niin kohta joku muu hajoaa .