99 GT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Täytynee alkaa kirjailla omaa projektia.
Kuten muissa topikeissa kerroin, ostin -85 900T16:n josta aion siirtää tekniikan tuohon 99:iin.

Keväällä oli täällä foorumilla puhetta siitä, millainen olisi 99 GT. Siitä se ajatus sitten lähti.

Talvi menee T16 tekniikan läpikäymisessä ja tiedon hankinnassa. Ensi kesänä alkanee moottorin sovittelu keulalle. Aion tehdä muutoksen mahdollisimman paljon vakiokomponenteilla, eli niinkuin se olisi tehtaalla vuonna -85 tehty. Samoin pyrin pitämään moottorin mahdollisimman vakiona.

Ulkopuoli tulee ainakin säilymään mahdollisimman originaalina. Enintään "APC-system" -lätkä takapaksin kanteen. :wink: (Saa tarjota).
Tai sitten rekisterikilven viereen se "Turbo 16 DOHC" lätkä. Jotain huomaamatonta kuitenkin.

Vanteiksi US-turbot tai Sunburstit, turbosatkun ratti, ahtopainemittari taloudellisuusmittarin tilalle jne. Eteen pitänee hankkia spoileri kätkemään öljynjäähdytintä ja pientä cooleria.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Svc kirjoitti: Aion tehdä muutoksen mahdollisimman paljon vakiokomponenteilla, eli niinkuin se olisi tehtaalla vuonna -85 tehty.
Täydet pisteet siitä, seuraan mielenkiinnolla! Kuva
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ensimmäiset "viralliset" projektikuvat.
Jos vuonna 85 olisi ollut 99 turbo, niin ratti olisi mitä todennäköisimmin ollut sama, kuin turbosatkuissa ja -tonnareissa.
Kuva

Pitkä on matka, ennenkuin tuon "turbo" tekstin voi tuohon maskiin laittaa ihan oikeasti. (Ja suoraan)
Kuva
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Sporttisen näköinen kabiini 8)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Hiljaa hyvä tulee :D
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tämän kesän alla on ollut US-turbo vanteet.
Kuva
Saa nähdä, vaihdanko ne Sunbursteihin.

Varaosa-autossa olisi myös mustat ikkunalistat ja ovenkahvat noiden kromattujen tilalle. Kummatkohan olisivat tyylikkäämmät?

Tavoitteena on pitää auto mahdollisiman sleeperinä, eli ulkoasuun ei puututa.
(Enintään vahataan)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja 2495 »

mustat ikkunalistat ja ovenkahvat :wink: Onnea rojektille
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja saabracing »

us turboisdta tulee hienommat ku ottaa keskilätkät pois :)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Ronska »

saabracing kirjoitti:us turboisdta tulee hienommat ku ottaa keskilätkät pois :)
US-turboista tulee hienommat kun ne laittaa tallin perimmäiseen nurkkaan :lol:

Kansa vaatii tykkivanteita.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja axtec »

kyllä noi kromiset on nätimmät, ja sitten aerot tai tykkivanteet alle :)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saabracing kirjoitti:us turboisdta tulee hienommat ku ottaa keskilätkät pois :)
+1

Tuossa pihalla on samanvärinen(ainakin liki) varaosabiili missä mustat listat niin mä pitäisin kromiset.
Aero-vanteet vaatii vähän muutakin että näyttävät siisteiltä ysiysin alla.

US-turbot tukee tuota sleeperlinjaa mutta ovat tosiaan paremman näköiset ilman keskikuppeja, yllättävää kyllä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieno projekti :)
Miten meinaat saada auton tehojen puolesta kilpiin, onnistuisikohan dynolapuilla jotka todistaisivat tehomäärän jäävän maks 174 hv:aan?
Itselläkin tuollainen 2d -83 johon tekisi mieli (joskus) vaihtaa turbotekniikka, mutta sopivia tekniikanluovuttaja-matalapaineturboja ei tunnu löytyvän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun mielestä mallimerkintä väärin jos tästä kerta ruiskupeli tulee niin GTI. tuplakaasari 99:si 16 venasella koneella vois olla tuo gt.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

nalleolut kirjoitti:miun mielestä mallimerkintä väärin jos tästä kerta ruiskupeli tulee niin GTI. tuplakaasari 99:si 16 venasella koneella vois olla tuo gt.....
Tehojen puolesta onnistuu dynolapulla. Keskustelin asiasta katsastusasemalla.
Vertailumoottori on 107kW 8v turbo. Tämä + 20 % = 128 kW = 174 hv.
Saab sallii yleistodistuksessa 185 hv, eli ei ongelmia.

"GT" siksi, että perinteinen GTi on vakiintunut enemmänkin hatchback-korisiin autoihin. 99 ems ja myöhemmin 99 turbo täyttivät jo ihan sellaisenaan oman aikansa GranTurismon kriteerit. Autoni ei ole noista kumpikaan, eli siitä tuo "GT"

Vuoden -85 käytännön mukaan tämä olisi esim USA:ssa ollut ehkä "99 turbo S"
Airflow sarjalla varustettuna "99 Aero" tai "99 SPG"
(vrt "900 turbo S", "900 Aero" ja "900 SPG"

Moottori tulee siis olemaan T16ic, mutta takaluukussa tulee säilymään edelleen "99 GL 5 speed" :twisted:

Vai miltäs kuulostaisi Saab 99 "Draken". Etulokasuojiin sini-valkoinen Draken-silhuetti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös siitä tule väkisinkin 99 turbo koska se on selkeästi 99 ja siinä tulee olemaan turbomoottori? :mrgreen:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin