Saab 900 S T16 -90 projekti päättynyt auto myyty

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Saab 900 S T16 -90 projekti päättynyt auto myyty

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Toistuvien pyyntöjen vuoksi päätin heltyä ja aloittaa projektipäiväkirjan Saabista.
JussiT-5R kirjoitti: Mutta hei, kun saat sen oman OG900:si, niin kyllä sinunkin melkein täytyy jotain pientä juttua siitä tänne laittaa. Vaikuttaa varsin hyvältä peliltä, mitä taustatietoja kerroit...
Auto on siis Saab 900 S 16 v vuodelta 1990
Käyttöönotettu 4/1990
2 aikaisempaa omistajaa (1.isä ja 2.poika "pojan kanssa on pienena taputettu skittiä samoissa ympyröissä)
Kilometrejä ~ 275 tkm (mittari pysähty lukemaan 237 tkm muutama vuosi sitten)
Täydellinen huoltokirja (oikea - öljyt vaihdettu 10 tkm välein)

Autossa ei ole juurikaan mitään varusteita Turboa ja pölykapseleita lukuunottamatta . No nuo varustepuutteet korvaa ruosteeton koppa :wink:

Tässä kuva autosta.

Kuva

Jokaisella autolla pitää olla joku tarina. Tämän auton tarina on seuraava.
Keväällä 1994 kirjoitusten jälkeen lähdettiin porukalla Rukalle skimpaamaan.
Kovan väännön jälkeen saatiin tämä yksilö lainaan. Auto oli lastattu 4:llä jampalla, anopin kuljetusboksilla ja muutamalla kassilla.

Menomatkalla piti tietenkin kokeilla miten Saabbi kulkee. Joku ajoi ja joku huuteli vieressä lukuja "130, 140, 160, 170 tässä vaiheessa takapenkilläkin herättiin, ...)
Ehjänä kuitenkin päästiin perille ja vielä takaisinkin. Tuolloin ajattelin itsekseni, että tälläinen Saabbi pitää joskus vielä saada. Nyt sekin toive sitten toteutui.

Ennen Saabbiin päätymistä Turbo autoilua on tullut jo hieman harjoiteltua noilla takatuuppareilla.

Autoon tehdään todennäköisesti, jotain pientä päivitystä. Edelleen pidetään sama linja kuin aikaisempienkin autojen kanssa. Eli alkuperäisyyttä vaalien.

Kommentteja saa vapaasti laittaa, jos ja kun liittyy edes jotenkin OG900 malliin tai edes turboautoiluun.

edit 8.7.09
Vaihdettu öljyt ja suodatin

edit 17.12.09
Hankittu alkuperäinen alumiininen coolerisarja.

edit 16.2.10
Vaihdettu akku

edit 20.4.10
Vuosikatsastettu huomautuksitta

edit joulukuu.10:
Termostaatti vaihdettu

edit maaliskuu.11
Takajarrulevyt ja palat vaihdettu
Vetarinkoteloita hitsattu
ruostunut vetokoukku poistettu

edit huhtikuu.11
Leimattu

edit marraskuu.11
Kansipahvi vaihdettu
Oikea ulompi vetarin suojakumi vaihdettu
öljyt ja jäähdytysnesteet vaihdettu

edit huhtikuu.12
Takapönttö paikattu
Auto leimattu
Viimeksi muokannut JuHaU, Ti Kesä 19, 2012 17:51. Yhteensä muokattu 19 kertaa.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

No niin!

Onnittelut ensimmäisen autosi johdosta! :mrgreen:

Nätin oloinen peli. Emännän serkkupoika osti melkein (ellei jopa täysin) identtisen ysisatkun tässä joku kuukausi sitten. Melkein alkoi tekemään mieli tuollaista kakkosautoksi.

Kyllähän tuohon täytyy ainakin kirkkaat etu- ja sivuvilkut vaihtaa. :wink:
Ja...ja...
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
isomela
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 12, 2009 10:20
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja isomela »

Just, joo!
"Vanhat" volvoharrastajat kokoontuu!!
Hienoltahan tuo 900 näyttää. Arvasin, ettet malta sitä ihan vakiona pitää..

Itsekin hommasin perheen toiseksi autoksi Volvon rinnalle ihan mukavan vaparikoneisen 98-mallisen 9-3 Sabatin...Hyvä peli! :D Nyt on molemmat ruotsalaiset autoteollisuuden helmet!!
Vähän isompaa vannetta pitäs ittekki hommata ja spoikkaa ja... :wink:
Basisti, Volvoilija ja nyt myös Saabisti
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

isomela kirjoitti:Just, joo!
"Vanhat" volvoharrastajat kokoontuu!!
Hienoltahan tuo 900 näyttää. Arvasin, ettet malta sitä ihan vakiona pitää..

Itsekin hommasin perheen toiseksi autoksi Volvon rinnalle ihan mukavan vaparikoneisen 98-mallisen 9-3 Sabatin...Hyvä peli! :D Nyt on molemmat ruotsalaiset autoteollisuuden helmet!!
Vähän isompaa vannetta pitäs ittekki hommata ja spoikkaa ja... :wink:
Sinäkin, TÄÄLLÄ! :wink:

Taas on siis yksi Saabisti lisää, tälläkin kylällä.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Autoon on hankittuna "lastu" ja Volkkarin pikkucooleri. Jos vaikka öljynvaihdon yhteydessä vähän pävittäis kulkupuoltakin.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onpa hyvä, että on muitakin julkikerettiläisiä. Itse olen tunnustanut väriä myös Volvo -kerhon sivuilla. Mutta miksi ei voisi harrastaa muutakin? Minusta vanha Volvo Amazon on kaunis auto ja aikansa ikoni, kuten 96 99 tai 900. Käyttiksenä pelaa jo seitsemättä vuotta riissel V70 ja hyvin täyttänyt tehtävänsä.
Silti varsinainen harrastaminen kohdistuu Saabeihin. No joo ensi kesänä yritetään saada Amazon lopulliseen pisteeseen eli läpi museotarkastuksesta. :) Sen jälkeen alkaakin varmaan 99 ems -75.

900 S matalapaine on yksi Saabi mukavimmista käyttöpeleistä sen perusteella, mitä olen moisia kokeillut. Ei raketti, mutta sopivan reipas ja ennen kaikkea tosi kestävä kone. Hyvä valinta onnea vain ja menestystä hankkeelle. :)

http://vesapohjalainen.com/volvo/amazon.htm ( lukeminen omalla vastuulla )

http://www.jamsa.fi/~vepohjal/volvo/kuvat/1343.jpg ( katsominen saattaa aiheuttaa allergisia oireita, kuten silmien kirvelyä )
# 419 Vesa Pohjalainen
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Vuosikatsastus tehty tänään huomautuksitta tai no toinen rekisterikilven valo oli pimeenä. Tuulilasin vaihtamista suositeltiin.

Niin ja leimalle en tehnyt mitään toimenpiteitä.

Jarrut
1. aks V 2.0 O 1.9
2. aks V 1.8 O 1.4
Seinonta V 1.6 O 1.4

arvot joutok / yli 2 000 rmp
CO 0.07 / 0.25
HC 76 / 37
Lambda / 1.02
CO2 14.7 / 14.8
O2 0.99 / 0.65
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Paaliin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Pientä huolto kulkineeseen.

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Suodattimen vaihto olikin tosi kiva homma, kun on tottunut noihin toisen merkkisiin, joissa sille hommalle on tilaakin.

No Valvolineä meni koneeseen ja uusi suodatin oli alkuperäinen. Tarvikeliikkeestä ostettu ilmanpuhdistin oli pahus vie liian pitkä, vaikka paketissa oikea merkintä olikin.

Seuraavaksi voisi vaihtaa takajarrupalat ja levyt. Jarrut tuntuu hieman tehottomilta.
Voi olla taas tosin syynä tuo toisen merkin kokemukset.

Kovasti tekisi mieli päivittää ahdin isompaan 15g tai 16T ja laittaa kiinakenno keulalle.
Tallista löytyykin 300 * 280 * 76 kenno 3" lähdöillä. Se taitaisi sopia tuonne maskin taakse leikkemättä peltejä.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja pakinen »

JuHaU kirjoitti:Pientä huolto kulkineeseen.

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Suodattimen vaihto olikin tosi kiva homma, kun on tottunut noihin toisen merkkisiin, joissa sille hommalle on tilaakin.

No Valvolineä meni koneeseen ja uusi suodatin oli alkuperäinen. Tarvikeliikkeestä ostettu ilmanpuhdistin oli pahus vie liian pitkä, vaikka paketissa oikea merkintä olikin.

Seuraavaksi voisi vaihtaa takajarrupalat ja levyt. Jarrut tuntuu hieman tehottomilta.
Voi olla taas tosin syynä tuo toisen merkin kokemukset.

Kovasti tekisi mieli päivittää ahdin isompaan 15g tai 16T ja laittaa kiinakenno keulalle.
Tallista löytyykin 300 * 280 * 76 kenno 3" lähdöillä. Se taitaisi sopia tuonne maskin taakse leikkemättä peltejä.
Suosittelen päivittämään ne tonnarin jarrusatulat samalla, jos on haaveissa päivitellä ahdinta vielä joskus! Ei ole iso homma, biltemasta satulat ja budjetin mukaan levyt ja palat jostakin! Jarruletkut joutuu teettämään, mutta nekään ei paljoakaan maksa. Valmiit mitatkin löytyy foorumilta :saab:
Saab 900S Combicoupe
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos laitat vakiota isompaa turboa niin bensansyötössä tulee sitten raja vastaan. Se orkkis Lucas riittää suurinpiirtein (lastullakin) sinne reilun 1 bar tienoilla vakioturbolla ja coolerilla varustettuna.

Tehotavoitteista riippuen sitten joko jotain lisärikastinta tai moottorinohjauksen vaihtoa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

pakinen kirjoitti: Suosittelen päivittämään ne tonnarin jarrusatulat samalla, jos on haaveissa päivitellä ahdinta vielä joskus! Ei ole iso homma, biltemasta satulat ja budjetin mukaan levyt ja palat jostakin! Jarruletkut joutuu teettämään, mutta nekään ei paljoakaan maksa. Valmiit mitatkin löytyy foorumilta :saab:
Taakse ostin jo perus levyt ja palat, mutta eteen voisi tosiaan päivittää vähän paremmat jarrut, kun tuntuu tosi tehottomilta nuo vakiot.
jcarlson kirjoitti:Jos laitat vakiota isompaa turboa niin bensansyötössä tulee sitten raja vastaan. Se orkkis Lucas riittää suurinpiirtein (lastullakin) sinne reilun 1 bar tienoilla vakioturbolla ja coolerilla varustettuna.

Tehotavoitteista riippuen sitten joko jotain lisärikastinta tai moottorinohjauksen vaihtoa..
Kertokaapas vielä onko tuossa vakio pakosarjassa Turbon laippa tasainen, eli vaatiiko TDO4 sarjan ahdin sovitelaipan väliin.

Eli tsopiiko tämä suoraan - ilmeisesti ei

Kuva

Tiedossa on hyvin tuo vaihdelaatikon kestävyys, joten tarkoituksena ei ole ottaa kaikkea irti mitä moottorista saa. Tehdään ne hommat sitten tuolla toisella merkillä. Näillä emännän kauppakasseilla kun on tapana vähän lähteä mopo käsistä. Samoin kävi edellisen kanssa, jonka tehot vähän yli tuplattiin. Vaatiihan tuo kuitenkin jo SRE HD asetelmaa isomman Turbon kanssa. On tullut noihin kulkineisiin ensimmäisenä laitettua voimalinja kuntoon, niin kait se tämänkin kanssa on tehtävä samoin. Hyvä syy kun painelaakeri jo välillä vingahtelee.

Bensalastukin löytyy jo - ei tosin ole vielä paikoillaan.
Mitenkäs nämä Luukakset ymmärtää isompien suuttimien päälle. Esim 337 cc matalaohmiset Boschilaisia. Meneekö seokset aivan vatuiksi.
Pitäisikö olla ilkeä ja päivittää ruiskuksi Boschin Jetronic LH 2.4, jonka sielun elämää on jo tullut selvitettyä aika lailla.
Viimeksi muokannut JuHaU, To Heinä 09, 2009 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

JuHaU kirjoitti: Bensalastukin löytyy jo - ei tosin ole vielä paikoillaan.
Mitenkäs nämä Luukakset ymmärtää isompien suuttimien päälle. Esim 337 cc matalaohmiset Boschilaisia. Meneekö seokset aivan vatuiksi.
Pitäisikö olla ilkeä ja päivittää ruiskuksi Boschin Jetronic LH 2.4, jonka sielun elämää on jo tullut selvitettyä aika lailla.
Ei ymmärrä. Tai tarkemmin ottaen, ei ole selvitetty Lucaksesta karttoja joilla ne saisi kompensoitua muuten kuin lambdan avulla joka ei ole kovin fiksua.

LH 2.4 on ihan hyvä vaihtoehto, siitä onkin enemmän tietoa olemassa jo. Ei kai tuo ilkeää ole ruiskun parempaan vaihtaminen. ;)

Mitä voimansiirtoon tulee, niin jos aiot vääntöjä nostaa siihen malliin ettei vakiokytkin (ässässä 228mm) enää riitä niin saat varautua siihen että vaihdelaatikoitakin alkaa poksahdella. Vakiokytkin siis pitää luokkaa 400Nm ainakin.

Laatikkoon koskematta isommasta turbosta on tietenkin iloa yläkierroksilla, vakiollakin kun saa riittävillä ahdoilla ja väännöillä kyllä lootan hajotettua mutta tehoja ei juuri 240hv enempää irtoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

jcarlson kirjoitti: Ei ymmärrä. Tai tarkemmin ottaen, ei ole selvitetty Lucaksesta karttoja joilla ne saisi kompensoitua muuten kuin lambdan avulla joka ei ole kovin fiksua.

LH 2.4 on ihan hyvä vaihtoehto, siitä onkin enemmän tietoa olemassa jo. Ei kai tuo ilkeää ole ruiskun parempaan vaihtaminen. ;)

Mitä voimansiirtoon tulee, niin jos aiot vääntöjä nostaa siihen malliin ettei vakiokytkin (ässässä 228mm) enää riitä niin saat varautua siihen että vaihdelaatikoitakin alkaa poksahdella. Vakiokytkin siis pitää luokkaa 400Nm ainakin.

Laatikkoon koskematta isommasta turbosta on tietenkin iloa yläkierroksilla, vakiollakin kun saa riittävillä ahdoilla ja väännöillä kyllä lootan hajotettua mutta tehoja ei juuri 240hv enempää irtoa.
No tuo Lucaksen hyvyys olikin jo tiedossa - eli oli melkein arvattavissa.

Täytyykin ottaa tuosta ahtimesta imuletku irti ja koittaa välykset. Kompurapuolella kun on kuitenkin jonkin verran ulkopuolella rasvaa.

Jos akselissa tuntuu väljää, niin tilalle laitan 13C:n tai 16T:n. Molempiin löytyy itseltä uusi laakerisarja, niin saa perushuolletun hyrrän tilalle.

Vaimon ex autossa oli 2.3 alakerralla ja 13C Mitsulla 390 nm vääntöä 1 bar ahdoilla ja vastaavasti 15G:llä 1.4 bar 436 nm. Mikäs voisi olla arvio Tässä koneessa Kiinacoolerilla ja katilla TDO4HL-16T-7:llä esim. 0,8 barilla. Jääkö alle tuon 400 nm, eli miten tuo vakio kytkin mahtaisi kestää.

Aikaisemmassa laitteessa mulla oli ahdot säädetty niin, että 1 bar oli noin 2 700 rpm ja 4 500 -> oli tuo 1.4 bar. Tuolla tavalla voimansiirtokaan ei ollut niin kovilla.

Tähän kulkineeseen voisi jättää rajapaineventtiilin asentamatta, niin ahdot / väännöt ei nousisi myöskään yhtä nopeasti ja helpottaisi tuota voimansiirtoa.
Voi olla, että #7:n hieman isompi "pikkupesä":kin 16T:llä hidastaa hieman ahtimen heräämistä.

Tähän ei nyt ole tarkoitusta tosiaan tehdä kuin pientä käyttöpäivitystä. 8O
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

OG900 kansi ei ole mikään älyttömän hyvä virtauksiltaan joten 0,8 bar tuskin mennään paljoa yli 300Nm väännöissä. Ei mitään ongelmia kytkimelle tai lootalle vielä ainakaan.

Sellainen käyttöviri ilman kummempia muutoksia olisi se lastu, kiinacooleri ja nykyisellä ahtimella n. 1 bar ahtoja. Tuottanee silloin sen 210-220hv/330-340Nm luokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin