9000 CSE -97 moottoriremppaa
9000 CSE -97 moottoriremppaa
Kansipahvin pieni vuoto, joka ei jälkikiristyksellä asettunut sai tämän projektin alkuun. Olihan tuo jonkin aikaa vuotanut, ei pahasti ja oikeastaan vain heti käynnistyksen jälkeen kun moottorin ollessa kylmä. Jälikiristyksen yhteydessä tuli todettua , että nelos pytyn vieressä oleva pultti nro: 10 oli selkeästi löysällä muihin nähden, ja juuri siitä kohtaa tihkusi. Samalla avauksella on tarkoitus pistää jakopään osat uusiksi. En ole koskaan avannut mitään 4-tahtimoottoria aikaisemmin, joten projektia tehdään harjottelu ja oppimis "moodissa".
Ennakkoon tilattiin
korjauskitti
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
korjauskitti (tiedossa oli että tasapainoakselien rattaat ovat uudempaa mallia, joten ne on hommattava erikseen)
Tuon ketjun lopussa oli alustavaa spekulointia niistä rattaista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p620610
kampiakselin stefa
venttiilinkumit
pakosarjan uudet pultit
ym. pientä
Hieman peloissani, että tuo kiristäjä lävähtää silmille öljyjen ja jousien kera, niin tein siihen vähän järeämmän työkalun
Pian huomasin, että tällainenkin helpottaa hommaa
Yläkuolonkohta. En löytänyt hihnapyörästä mitään merkkiä, enkä ehtinyt optikolle joten mittailin ja järkeilin sen olevan tuossa. Hieman ihmetytti koska jakopäänkopassa oli merkki hihnapyörään nähden n. klo 5. Eli merkki jäi hihnapyörän keskiöstä lähtevän tuen taakse.
Venakopan avauksen jälkeen totesin, että hihnapyörää piti pyörittää vielä kierros jotta nokkarattaiden ja nokka-akseleiden merkit osuivat kohdalleen.
Tämän näköistä oli kannen alla. Erään asiantuntijan mukaan järkyttävä määrä karstaa
1. ja 2. sylinterit
Jakopääkoppa avattuna
Ketjunkiristin ulkona n. 15mm. (joo, näitte oikein Puolalaisella mauserilla mitattu)
Tasapainoakseleiden rattaita
Imu
Kampiakselin tasapainoakseliketjun ratas
Öljynpaineen ylipaineventtiili sekä uusi ja vanha tasap.aks. ketjunkiristäjä
Kansi irrotettuna
Männät puhdistettuna. Tein kokeen jossa joisen männän päälle jätettiin CRC:n moottoripesusprayta ja toisen päälle WD-40 yleisvoitelu/ruosteenirroitusainetta. CRC irroitti karstan WD-40 ei.
Eli vähän ihmettelin, eetä ruotsin pojat ovat WD-40:llä liuotelleet T7 koneiden männänrenkaita karstasta vapaaksi? No kai se onnistuu ajan kanssa.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 40+metoden
Eli kaikkien mäntien päällä lillutettiin CRC:n moottoripesuainetta, niin että olivat kokonaan peitossa. Toki puhdistin myös mekaanisesti. Ylimmäisen männänrenkaan päältä lähti karstat hyvin kun laittoi männän niin ylös kun tuli ja suihkutti paineella sitä CRC:tä männän ja pytyn väliin. Tämän jälkeen mäntää pari kertaa ylös/alas ja välissä pytyn pyyhkäisy puhtaalla rätillä, niin enää ei jätä paskaa pytyn pintaan kun liikuttelee mäntää.
Männät ja lohko puhdistettuina
Tässä vaiheessa oma mielipiteeni on että jakopääketju oli vaihtotarpeessa, muilla osilla olisi ajanut vielä vaikka kuinka paljon? Nyt kun moottori on auki niin samallahan noi kaikki vaihtaa. Jouduin erikseen tilaamaan Länsiautosta noi tasapainoakseleiden rattaat. ne luvattiin viikossa, mutta kuinkas kävikään. Imupuolen ratas 91 42 035 tuli mutta pakopuolen ratas 91 42 068 tulee maahantuojalle aikasintaan viikolla 33. Ilmoittivat, että ruotsissa on 133kpl "jämärissä" Huono homma kun lupailevat tarkistamatta. Tästä opiksi, että osat oltava kotona ennen remontin aloitusta. PCS:n pojat lomalla, joten otin yhteyttä suoraan Speedpartsiin. Speedpartsista vastattiin sähköpostiini, että kyseistä orkkisosaa löytyy heiltä viikon toimitusajalla. En tiedä tajusivatko, että kysely tuli Suomesta?
No niin, sitten on välillä aika kysymyksille ja vastauksille.
1. Sattuuko kenelläkään olemaan sitä pakopuolen tasapainoakselin ratasta "kotona", niin että voisi lainata muutamaksi viikoksi? Pistän uuden osan heti tilaukseen? Mistä tuota osaa voisi viellä kysellä? Metro-auto, Laakkonen, Mäkelän auto on jo tarkistettu. Myykö Speedparts suoraan yksityisille Suomessa? Millaisia kokemuksia?
2. Leikkimielinen arvauskilpailu (G-Mies ei valitettavasti voi osallistua tähän kisaan ), paljonko moottorilla on ajettu? Autossa on ollut stage1 kiinni n. 5000km ajon jälkeen, ensimmäisellä omistajall huollettu huoltokirjan mukaan ja minulla vähän tarkemmin, esim. öljynvaihdot 8-10tkm.
3.Onnistuin rikkomaan termarin tiivisteen kun poistin sen kannesta. (ettei vaurioidu kun kansi koneistamolla.) Saako sitä tiivistettä erikseen vai pitääkö ostaa koko termari? Ei budjetti siihen kaadu, mutta kun on jäännyt sellainen mutu, että 50% myytävistä termareista on uutena jo sököjä.
4. Öljypaineen ylipaineventtiili. Onkom väliä missä asennossa se mäntä työnnetään takaisin? En huomannut katsoa mihin suuntaan reikä osoitti kun otin sen ulos.
5. EGT anturin paikka. oletteko laittaneet sinne pakosarjan vasempaan päätyyn vai ennen turboa, johon tulee kaikki pulssit? Onko noissa paikoissa millainen lämpötilaero?
Jatkoa tulee kun projekti edistyy...
Seuraavaksi ölypohjan irroitus, kun kerran tuli jo kaikki pultitavattua. Ei vaan tippunut noin vaan pois Paljonko moottoria pitää nostaa, että mahtuu pois? Riittääkö että vain oikeanpuoleisia moottoritukia irrotetaan? Saako sen helposti paikaleen niin , että se putki mikä siellä nyt kanittaa menee paikallen, niin kun pitää?
Kiitokset kaikista kommenteista!
Edit: Kuvia palauteltu 26.3.2013
Ennakkoon tilattiin
korjauskitti
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
korjauskitti (tiedossa oli että tasapainoakselien rattaat ovat uudempaa mallia, joten ne on hommattava erikseen)
Tuon ketjun lopussa oli alustavaa spekulointia niistä rattaista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p620610
kampiakselin stefa
venttiilinkumit
pakosarjan uudet pultit
ym. pientä
Hieman peloissani, että tuo kiristäjä lävähtää silmille öljyjen ja jousien kera, niin tein siihen vähän järeämmän työkalun
Pian huomasin, että tällainenkin helpottaa hommaa
Yläkuolonkohta. En löytänyt hihnapyörästä mitään merkkiä, enkä ehtinyt optikolle joten mittailin ja järkeilin sen olevan tuossa. Hieman ihmetytti koska jakopäänkopassa oli merkki hihnapyörään nähden n. klo 5. Eli merkki jäi hihnapyörän keskiöstä lähtevän tuen taakse.
Venakopan avauksen jälkeen totesin, että hihnapyörää piti pyörittää vielä kierros jotta nokkarattaiden ja nokka-akseleiden merkit osuivat kohdalleen.
Tämän näköistä oli kannen alla. Erään asiantuntijan mukaan järkyttävä määrä karstaa
1. ja 2. sylinterit
Jakopääkoppa avattuna
Ketjunkiristin ulkona n. 15mm. (joo, näitte oikein Puolalaisella mauserilla mitattu)
Tasapainoakseleiden rattaita
Imu
Kampiakselin tasapainoakseliketjun ratas
Öljynpaineen ylipaineventtiili sekä uusi ja vanha tasap.aks. ketjunkiristäjä
Kansi irrotettuna
Männät puhdistettuna. Tein kokeen jossa joisen männän päälle jätettiin CRC:n moottoripesusprayta ja toisen päälle WD-40 yleisvoitelu/ruosteenirroitusainetta. CRC irroitti karstan WD-40 ei.
Eli vähän ihmettelin, eetä ruotsin pojat ovat WD-40:llä liuotelleet T7 koneiden männänrenkaita karstasta vapaaksi? No kai se onnistuu ajan kanssa.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 40+metoden
Eli kaikkien mäntien päällä lillutettiin CRC:n moottoripesuainetta, niin että olivat kokonaan peitossa. Toki puhdistin myös mekaanisesti. Ylimmäisen männänrenkaan päältä lähti karstat hyvin kun laittoi männän niin ylös kun tuli ja suihkutti paineella sitä CRC:tä männän ja pytyn väliin. Tämän jälkeen mäntää pari kertaa ylös/alas ja välissä pytyn pyyhkäisy puhtaalla rätillä, niin enää ei jätä paskaa pytyn pintaan kun liikuttelee mäntää.
Männät ja lohko puhdistettuina
Tässä vaiheessa oma mielipiteeni on että jakopääketju oli vaihtotarpeessa, muilla osilla olisi ajanut vielä vaikka kuinka paljon? Nyt kun moottori on auki niin samallahan noi kaikki vaihtaa. Jouduin erikseen tilaamaan Länsiautosta noi tasapainoakseleiden rattaat. ne luvattiin viikossa, mutta kuinkas kävikään. Imupuolen ratas 91 42 035 tuli mutta pakopuolen ratas 91 42 068 tulee maahantuojalle aikasintaan viikolla 33. Ilmoittivat, että ruotsissa on 133kpl "jämärissä" Huono homma kun lupailevat tarkistamatta. Tästä opiksi, että osat oltava kotona ennen remontin aloitusta. PCS:n pojat lomalla, joten otin yhteyttä suoraan Speedpartsiin. Speedpartsista vastattiin sähköpostiini, että kyseistä orkkisosaa löytyy heiltä viikon toimitusajalla. En tiedä tajusivatko, että kysely tuli Suomesta?
No niin, sitten on välillä aika kysymyksille ja vastauksille.
1. Sattuuko kenelläkään olemaan sitä pakopuolen tasapainoakselin ratasta "kotona", niin että voisi lainata muutamaksi viikoksi? Pistän uuden osan heti tilaukseen? Mistä tuota osaa voisi viellä kysellä? Metro-auto, Laakkonen, Mäkelän auto on jo tarkistettu. Myykö Speedparts suoraan yksityisille Suomessa? Millaisia kokemuksia?
2. Leikkimielinen arvauskilpailu (G-Mies ei valitettavasti voi osallistua tähän kisaan ), paljonko moottorilla on ajettu? Autossa on ollut stage1 kiinni n. 5000km ajon jälkeen, ensimmäisellä omistajall huollettu huoltokirjan mukaan ja minulla vähän tarkemmin, esim. öljynvaihdot 8-10tkm.
3.Onnistuin rikkomaan termarin tiivisteen kun poistin sen kannesta. (ettei vaurioidu kun kansi koneistamolla.) Saako sitä tiivistettä erikseen vai pitääkö ostaa koko termari? Ei budjetti siihen kaadu, mutta kun on jäännyt sellainen mutu, että 50% myytävistä termareista on uutena jo sököjä.
4. Öljypaineen ylipaineventtiili. Onkom väliä missä asennossa se mäntä työnnetään takaisin? En huomannut katsoa mihin suuntaan reikä osoitti kun otin sen ulos.
5. EGT anturin paikka. oletteko laittaneet sinne pakosarjan vasempaan päätyyn vai ennen turboa, johon tulee kaikki pulssit? Onko noissa paikoissa millainen lämpötilaero?
Jatkoa tulee kun projekti edistyy...
Seuraavaksi ölypohjan irroitus, kun kerran tuli jo kaikki pultitavattua. Ei vaan tippunut noin vaan pois Paljonko moottoria pitää nostaa, että mahtuu pois? Riittääkö että vain oikeanpuoleisia moottoritukia irrotetaan? Saako sen helposti paikaleen niin , että se putki mikä siellä nyt kanittaa menee paikallen, niin kun pitää?
Kiitokset kaikista kommenteista!
Edit: Kuvia palauteltu 26.3.2013
Viimeksi muokannut mikaels, Ti Maalis 26, 2013 22:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Hyviä kuvia olet napsinut! Tuli mieleen tuosta, että olisikohan aikainen kannen jälkikiristys auttanut kansipaffin kestämiseen?
Kotikatsomossa on käynnissä kovat arvailut, kuinka paljon koneella on ajettu! Mielenkiinnolla seuraillaan tätäkin rojektia.
Kotikatsomossa on käynnissä kovat arvailut, kuinka paljon koneella on ajettu! Mielenkiinnolla seuraillaan tätäkin rojektia.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Jos ei saa pelkkää tiivistettä Saabilta, niin osta koko termari (orkkis tulee tiivisteen kanssa) ja lainaa siitä uudesta tiiviste vanhaan. Jätä uusi varaosaksi...ja kyllä, todella paljon susi-termareita orkkiksissa, hajoaminen tosin yleensä ilmenee huonona koneen lämpenemisenä --> talvella paleltaa...mikaels kirjoitti: 3.Onnistuin rikkomaan termarin tiivisteen kun poistin sen kannesta. (ettei vaurioidu kun kansi koneistamolla.) Saako sitä tiivistettä erikseen vai pitääkö ostaa koko termari? Ei budjetti siihen kaadu, mutta kun on jäännyt sellainen mutu, että 50% myytävistä termareista on uutena jo sököjä.
Löysää vaan moottorin alempaa kannaketta ja avaa ylempi momenttituki, jonka jälkeen kone nousee riittävästi öp:n irroittamista varten.mikaels kirjoitti:Seuraavaksi ölypohjan irroitus, kun kerran tuli jo kaikki pultitavattua. Ei vaan tippunut noin vaan pois Paljonko moottoria pitää nostaa, että mahtuu pois? Riittääkö että vain oikeanpuoleisia moottoritukia irrotetaan? Saako sen helposti paikaleen niin , että se putki mikä siellä nyt kanittaa menee paikallen, niin kun pitää?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
No niin... päivitetääs. Tattikset vaan projektiketjuun lukijoille ja runsaille kommentoijille
Tietysti aluksi vähän harmitti kun luvattuja osia ei kaikkia tullut ja projekti venyy. Asian positiiviset puolet on kumminkin ottanut niskalenkin ja pystyy nauttimaan nysväilystä vapautuneesti, koska ilman osia sitä ei saa kumminkaan nippuun. Yrittää tehdä huolellisesti ne asiat, jotka tulisi ehkä muuten tehtyä turhan hätäisesti.
Öljypohja lähti irti , hieman moottoria nostamalla, etukiinnikettä löysäämällä ja öljysuodattimen kiinnike irrottamalla. Olisi voinut jättää tekemättäkin, mutta samallahan tämäkin menee. Öljypohja oli sisältä siistin näköinen eikä sihdissä ollut mitään huolestuttavaa, ainoastaan muutama karstan nokare. Ei ollut kamera mukana sillä kertaa, joten ei saanut dokumentoitua.
Sillä välin kun kansi kävi koneistamolla hieroin jakopääkoteloa ja öljypohjaa puhtaaksi. Tietysti ensin ulkopinnat liuottimella ja teräsharjalla, sitten sisältä karstat pois. Sitten vilkaisu öljypumpun sisälle, samalla öljypumpun kannen o-renkaan vaihto sekä kampiakselin stefan vaihto .
Vein kannen Tammer Dieselille nokat, pakosarjan pinnapultit ja termostaatti poistettuna valmiiksi, muut paikallaan. Kannelle tehtiin plaanaus ja vaihdettiin venttiilien kumit, sekä poistettiin yksi sisältä katkennut pinnapultti. Hinnaksi tuli 120 egee. Tuskin olisin ensikertalaisena päässyt kovin hyville tuntipalkoille itse tekemällä.
Kampiakseli on saanut jossain vaiheessa vähän lämpöä , joka on havaittavissa jokaisen laakerin kohdalta. Sen pohjalta mitä olen nähnyt kun tämän verran moottoria avannut, niin päätän olla avaamatta laakereita. Tässä kohtaa perustan periaatteeseen, ”älä korjaa sitä jos se ei ole rikki”.
Edit: Kampiakselin on tehtaaalla induktiokarkaistus, siitä lämpöjäljet
Öljypohja
Öljypumppu
Kansi valmisteltuna
Tiivisteliima.
Onko kenelläkään tiivisteliiman työstöohjeita ? Laitetaanko vaan toiselle pinnalle? Voiko lyödä heti nippuun vai pitääkö odottaa x-min.
Aiemmin mainitsemassani varaosakitissä tuli myös pussillinen o-renkaita. Riittävästi kokeilemalla ja arpomalla selviää mihin kuuluu, mutta homma on vielä vähän kesken ja epävarmalla pohjalla, enkä ole ainoa jota parhaimmillaan askaruttaa, joten tarkennukset ovat tervetulleita.
1. Ketjunkiristin
2. Öljysihti
3. Vesimpumpulle menevä ohut putki ?
4. Kampiakselin alla oleva öljyputki
5. Öljysuodatinpidikkeeltä öljylauhduttimelle menevät putket
6. Ketjunkiristimen pikkupultti ?
7. Vesimpuppu, paksu putki lohkoon ?
8. Termostaatti ??
9. Öljypumppu.
Nro 8 viereen laitoin sen termarin tiivisteen, josta kanssa kirjoitin aikaisemmin. Suunnilleen samaa kokoa, mutta tietysti ihan eri juttu kun termarin orkkis tiiviste.
Tällä kertaa kuvissa enemmän pixeleitä, kun huomasin, että ohjelma pienentää automaattisesti.
Edit: Tuollainen siitä tuli
K-tyypin anturi, kierre 10x1
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=139
Edit: Kuvia palauteltu 26.3.2013
Tietysti aluksi vähän harmitti kun luvattuja osia ei kaikkia tullut ja projekti venyy. Asian positiiviset puolet on kumminkin ottanut niskalenkin ja pystyy nauttimaan nysväilystä vapautuneesti, koska ilman osia sitä ei saa kumminkaan nippuun. Yrittää tehdä huolellisesti ne asiat, jotka tulisi ehkä muuten tehtyä turhan hätäisesti.
Öljypohja lähti irti , hieman moottoria nostamalla, etukiinnikettä löysäämällä ja öljysuodattimen kiinnike irrottamalla. Olisi voinut jättää tekemättäkin, mutta samallahan tämäkin menee. Öljypohja oli sisältä siistin näköinen eikä sihdissä ollut mitään huolestuttavaa, ainoastaan muutama karstan nokare. Ei ollut kamera mukana sillä kertaa, joten ei saanut dokumentoitua.
Sillä välin kun kansi kävi koneistamolla hieroin jakopääkoteloa ja öljypohjaa puhtaaksi. Tietysti ensin ulkopinnat liuottimella ja teräsharjalla, sitten sisältä karstat pois. Sitten vilkaisu öljypumpun sisälle, samalla öljypumpun kannen o-renkaan vaihto sekä kampiakselin stefan vaihto .
Vein kannen Tammer Dieselille nokat, pakosarjan pinnapultit ja termostaatti poistettuna valmiiksi, muut paikallaan. Kannelle tehtiin plaanaus ja vaihdettiin venttiilien kumit, sekä poistettiin yksi sisältä katkennut pinnapultti. Hinnaksi tuli 120 egee. Tuskin olisin ensikertalaisena päässyt kovin hyville tuntipalkoille itse tekemällä.
Kampiakseli on saanut jossain vaiheessa vähän lämpöä , joka on havaittavissa jokaisen laakerin kohdalta. Sen pohjalta mitä olen nähnyt kun tämän verran moottoria avannut, niin päätän olla avaamatta laakereita. Tässä kohtaa perustan periaatteeseen, ”älä korjaa sitä jos se ei ole rikki”.
Edit: Kampiakselin on tehtaaalla induktiokarkaistus, siitä lämpöjäljet
Öljypohja
Öljypumppu
Kansi valmisteltuna
Tiivisteliima.
Onko kenelläkään tiivisteliiman työstöohjeita ? Laitetaanko vaan toiselle pinnalle? Voiko lyödä heti nippuun vai pitääkö odottaa x-min.
Aiemmin mainitsemassani varaosakitissä tuli myös pussillinen o-renkaita. Riittävästi kokeilemalla ja arpomalla selviää mihin kuuluu, mutta homma on vielä vähän kesken ja epävarmalla pohjalla, enkä ole ainoa jota parhaimmillaan askaruttaa, joten tarkennukset ovat tervetulleita.
1. Ketjunkiristin
2. Öljysihti
3. Vesimpumpulle menevä ohut putki ?
4. Kampiakselin alla oleva öljyputki
5. Öljysuodatinpidikkeeltä öljylauhduttimelle menevät putket
6. Ketjunkiristimen pikkupultti ?
7. Vesimpuppu, paksu putki lohkoon ?
8. Termostaatti ??
9. Öljypumppu.
Nro 8 viereen laitoin sen termarin tiivisteen, josta kanssa kirjoitin aikaisemmin. Suunnilleen samaa kokoa, mutta tietysti ihan eri juttu kun termarin orkkis tiiviste.
Tällä kertaa kuvissa enemmän pixeleitä, kun huomasin, että ohjelma pienentää automaattisesti.
Kannatti odottaa, että PCS:n poijat tulee lomilta. Riku lupasi lainata sen rattaan hyllyssä olevasta sarjastaja laittaa heti tulemaan. Reilu meininki!mikaels kirjoitti:
1. Sattuuko kenelläkään olemaan sitä pakopuolen tasapainoakselin ratasta "kotona", niin että voisi lainata muutamaksi viikoksi? Pistän uuden osan heti tilaukseen? Mistä tuota osaa voisi viellä kysellä? Metro-auto, Laakkonen, Mäkelän auto on jo tarkistettu. Myykö Speedparts suoraan yksityisille Suomessa? Millaisia kokemuksia?
Tämä saavutti suuren suosion. Yv laatikko tukossa vihjekyselyistä ja vedonlyönti käy kuumanamikaels kirjoitti: 2. Leikkimielinen arvauskilpailu (G-Mies ei valitettavasti voi osallistua tähän kisaan ), paljonko moottorilla on ajettu? Autossa on ollut stage1 kiinni n. 5000km ajon jälkeen, ensimmäisellä omistajall huollettu huoltokirjan mukaan ja minulla vähän tarkemmin, esim. öljynvaihdot 8-10tkm.
Länäriltä saa tiivistettä erikseen hintaan 7,20. Termari ja tiiviste 19 €mikaels kirjoitti: 3.Onnistuin rikkomaan termarin tiivisteen kun poistin sen kannesta. (ettei vaurioidu kun kansi koneistamolla.) Saako sitä tiivistettä erikseen vai pitääkö ostaa koko termari? Ei budjetti siihen kaadu, mutta kun on jäännyt sellainen mutu, että 50% myytävistä termareista on uutena jo sököjä.
Tätä ei kukaan tiennyt. Taisi olla liian tyhmä kysymys. Olis kai siinä männässä joku joka estää kiertymisen jos asennolla olisi väliä.mikaels kirjoitti: 4. Öljypaineen ylipaineventtiili. Onkom väliä missä asennossa se mäntä työnnetään takaisin? En huomannut katsoa mihin suuntaan reikä osoitti kun otin sen ulos.
Taitaa olla liian pieni ahdin, jotta tämä olisi herättänyt keskustelua. Keskellä tietysti paras. Taidan tehdä kaksi reikää niin voi ehkä joskus palata asiaan kun on mitattu molemmilla tavoilla. Tällä hetkellä 1/8 " NPT tappi ja siihen tulpat olemassa. Saahan antureita muitakin tuumakokoja ja metrisiäkin, mutta mittrin mukana usein 1/8" NPT. Saako pääkaupunkiseudulta jostain pulttimaista tulppaa kyseisellä kierteellä? Hiflexillä ei ollut NPT:nä. Espoon pultista sain tulppamaiset. Eli kierreosa ja keskellä kuusiokolo. No kai nekin pysyy, jos se kerran kartiomainen kierre on.mikaels kirjoitti: 5. EGT anturin paikka. oletteko laittaneet sinne pakosarjan vasempaan päätyyn vai ennen turboa, johon tulee kaikki pulssit? Onko noissa paikoissa millainen lämpötilaero?
Edit: Tuollainen siitä tuli
K-tyypin anturi, kierre 10x1
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=139
Edit: Kuvia palauteltu 26.3.2013
Viimeksi muokannut mikaels, Ti Maalis 26, 2013 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Vähän päivitystä ja selakaisia kuvia.
Liiman ohjeita ei löytynyt joten ohut kerros öljypohjaan ja jakopääkoppaan ja nippuun. Riittoisa tuubi (50ml) jolla liimaa varmaan 4 moottoria.
Onhan se merkki siinä hihnapyörässä. Olisi vaan tajunnut etsiä sisäpuolelta täynna lian häivytettyä kuoppaa. Oman merkin tein niin, että on välittömästi jakokopan paksua merkkiä ennen.
Venttiilinpainimet aiheutti vähän pohdiskelua. On ilmeisesti vanha ja uusi malli. Vasemmalla vanha ja oikealla mitä tilasin. Näyttääkö tutulta vai onko vielä joku kolmas malli B2X4 moottoriin?
Jako kohdalleen.
Ei se merkki ihan silmille hypi. Omien viilauksien keskimmäisestä merkistä vähän vasemmalle.
Pyörittelin moottoria ja merkit pysyivät kohdallaan. Pyörittelyn aikana kuului napsuntaa 4 kertaa/kierros. Aivan kun jokin ottaisi johonkin kiinni? Onnistuinko sittenkin saamaan venttiilisalaatin ainekset kasaan? Vaimea napsahdus joka ei laita yhtään vastaan kun pyörittää hihnapyörästä. Tulin siihen tulokseen, että napsahdus kuuluu aina kun nokan kärki "jättää" painimen. Ilmeisesti ne palauttaan niin nopeasti kun ei ole öljypainetta? Tuo ääni on siis esimakua siitä mitä tulen kuulemaan ensimmäiset 10min kunnes painimet täyttyy - toivottavasti näin. Saa ilmottaa jos kuvien ja tarinan perusteella jokin pielessä
Nokan asento välittömästi napsahduksen jälkeen.
Ihan kaiksesta ei ole kuvia tullut napsittua. Tyhjäkäyntimoottorista olisi voinut ottaa. Oli putsaamisen tarpeessa ja ei tarvitse ihmetellä miksi kierrokset viime talvella välillä jumitteli 1500 rpm paikkeilla
Kansipulttien kulmakiristys jäi tänään tekemättä, kun vähän myöhäiseksi meinasi mennä. No atomit saa vähän asettua ja tutustua toisiinsa ja vedetään seuraavalla keraalla sitten samaa elektronirataa jakamaan . Imusarjan kiinnitys venakoppa paikalleen genu, kompura ja remmi paikalleen, polttoainesuodattimen vaihto ym. pientä räpellystä jäljellä.
Liiman ohjeita ei löytynyt joten ohut kerros öljypohjaan ja jakopääkoppaan ja nippuun. Riittoisa tuubi (50ml) jolla liimaa varmaan 4 moottoria.
Onhan se merkki siinä hihnapyörässä. Olisi vaan tajunnut etsiä sisäpuolelta täynna lian häivytettyä kuoppaa. Oman merkin tein niin, että on välittömästi jakokopan paksua merkkiä ennen.
Venttiilinpainimet aiheutti vähän pohdiskelua. On ilmeisesti vanha ja uusi malli. Vasemmalla vanha ja oikealla mitä tilasin. Näyttääkö tutulta vai onko vielä joku kolmas malli B2X4 moottoriin?
Jako kohdalleen.
Ei se merkki ihan silmille hypi. Omien viilauksien keskimmäisestä merkistä vähän vasemmalle.
Pyörittelin moottoria ja merkit pysyivät kohdallaan. Pyörittelyn aikana kuului napsuntaa 4 kertaa/kierros. Aivan kun jokin ottaisi johonkin kiinni? Onnistuinko sittenkin saamaan venttiilisalaatin ainekset kasaan? Vaimea napsahdus joka ei laita yhtään vastaan kun pyörittää hihnapyörästä. Tulin siihen tulokseen, että napsahdus kuuluu aina kun nokan kärki "jättää" painimen. Ilmeisesti ne palauttaan niin nopeasti kun ei ole öljypainetta? Tuo ääni on siis esimakua siitä mitä tulen kuulemaan ensimmäiset 10min kunnes painimet täyttyy - toivottavasti näin. Saa ilmottaa jos kuvien ja tarinan perusteella jokin pielessä
Nokan asento välittömästi napsahduksen jälkeen.
Ihan kaiksesta ei ole kuvia tullut napsittua. Tyhjäkäyntimoottorista olisi voinut ottaa. Oli putsaamisen tarpeessa ja ei tarvitse ihmetellä miksi kierrokset viime talvella välillä jumitteli 1500 rpm paikkeilla
Kansipulttien kulmakiristys jäi tänään tekemättä, kun vähän myöhäiseksi meinasi mennä. No atomit saa vähän asettua ja tutustua toisiinsa ja vedetään seuraavalla keraalla sitten samaa elektronirataa jakamaan . Imusarjan kiinnitys venakoppa paikalleen genu, kompura ja remmi paikalleen, polttoainesuodattimen vaihto ym. pientä räpellystä jäljellä.
nro 8 edelleen arvoitus, muut selkis.mikaels kirjoitti: Aiemmin mainitsemassani varaosakitissä tuli myös pussillinen o-renkaita. Riittävästi kokeilemalla ja arpomalla selviää mihin kuuluu, mutta homma on vielä vähän kesken ja epävarmalla pohjalla, enkä ole ainoa jota parhaimmillaan askaruttaa, joten tarkennukset ovat tervetulleita.
1. Ketjunkiristin
2. Öljysihti
3. Vesimpumpulle menevä ohut putki
4. Kampiakselin alla oleva öljyputki
5. Öljysuodatinpidikkeeltä öljylauhduttimelle menevät putket
6. Ketjunkiristimen pikkupultti
7. Vesimpuppu, paksu putki lohkoon
8. ?
9. Öljypumppu.
Nro 8 viereen laitoin sen termarin tiivisteen, josta kanssa kirjoitin aikaisemmin. Suunnilleen samaa kokoa, mutta tietysti ihan eri juttu kun termarin orkkis tiiviste.
.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Moro,
Hienoja kuvia oot ottanu!
Mulle kävi samallalailla noiden painimien kanssa, eli vanhat ja uudet on erilaiset. Saitko selville (tai tietääkö joku muu) mihin koneisiin nuo kuvassa oikealla olevat sopivat vai sopiiko noi erilaisuudestaan huolimatta B234-koneeseen?
-
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Nyt on talouden toisessa autossa vastaava remppa menossa. 297tkm ajettu 9k 2,0t CSE -98.
Kansipahvi päästi nesteet sekaisin. Avatessa totesin, että kannenpultti nro 10 (vanhan virranjakajan paikalla) oli todella löysällä ja vuoto siinä kohtaa.. Räikkää näyttämällä aukesi kun 1/8 kierrosta oli kääntänyt. Kaikkia muita pultteja piti vääntää voimakkaasti yli 90 ast.
Edellisessä projektissa oli sama juttu. Onko joku tyyppivika ? Onko riittävän aikaisessa vaiheessa tehty jälkikiristys ainoa vaihtoehto ehkäistä ongelma? Pitäisi kai tarkistaa tuon edellisen rempan moottori, nyt kun ajettu n. 50 tkm
Onko että muilla vastaavia kokemuksia ?
Kansipahvi päästi nesteet sekaisin. Avatessa totesin, että kannenpultti nro 10 (vanhan virranjakajan paikalla) oli todella löysällä ja vuoto siinä kohtaa.. Räikkää näyttämällä aukesi kun 1/8 kierrosta oli kääntänyt. Kaikkia muita pultteja piti vääntää voimakkaasti yli 90 ast.
Edellisessä projektissa oli sama juttu. Onko joku tyyppivika ? Onko riittävän aikaisessa vaiheessa tehty jälkikiristys ainoa vaihtoehto ehkäistä ongelma? Pitäisi kai tarkistaa tuon edellisen rempan moottori, nyt kun ajettu n. 50 tkm
Onko että muilla vastaavia kokemuksia ?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Pitääkö venttiilivarsien kumit liimata kiinni? Joku mielestäni, joskus näin esitti...?
Jos näin, niin minkä tyyppistä erikeepperiä olette laittaneet ?
Jos näin, niin minkä tyyppistä erikeepperiä olette laittaneet ?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Mun koneistaja sanoi että hyvälaatuiset pysyy ilmankin kun on niin tiivis sovitus. Ja ne on tuolta pcs:ltä tilattuja, minkälie merkkisiä sitten ovatkin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Ovat Speedpartsin tavaraa ja välittäjänä ammattitaitoinen ja vastuullinen PCS, joten lienevät kelvollista laatua
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Tehtaalla alkoivat liimaamaan -96 vuoden puolella, koska nousivat ajansaatossa pois paikaltaan. Suosittelen liimaamista, vaikka olisi laadukkaatkin kumit.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Komppaan tässä hieman Vesaa eli meilläkin koneistaja sanoi, että jos ohjurit on kunnossa ja on kumit on laadukkaita niitä ei tarvitse liimata.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Omiini laitoin tipan tavallista pikaliimaa. Vaivaahan operaatiosta ei ole nimeksikään, ja eikait siitä haittaakaan juuri voi olla, paitsi ehkä 20 vuoden päästä, kun ne pitää saada irti. Kiistaton hyöty myös mielenrauhalle.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Millä keinolla olette saaneet tasapainoakselin rattaan pysymään paikoillaan, kun rattaan pultin kiristää momenttiin 42 nm?
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: 9000 CSE -97 moottoriremppaa
Jos akseli on irrallaan, helpoin tapa taitaa olla se, että pistät pari puupalaa väliin ja ruuvaat sen akselin ruustukkiin kiinni.inFINite kirjoitti:Millä keinolla olette saaneet tasapainoakselin rattaan pysymään paikoillaan, kun rattaan pultin kiristää momenttiin 42 nm?
Akseli paikallaan, voit kokeilla rakentaa ketjuruoskan siitä vanhasta tp-ketjusta ja pitää sillä akselia paikallaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)