kajakin (ja 99:n) oikaisua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

kajakin (ja 99:n) oikaisua

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

moro
tähän voisi todeta nyky firma tyyliin että: Olemme joulumuistamisvaramme kohdentaneet tänä vuonna itseemme ja jouluressin varoaksemme vietämmä juhlan tallissa.. :lol:

Eli vanhimmalle poijjaalle aletti tekemään auto ajoissa että ehtii sitten..
Tosin meinasi kölvi että talvipäiville tolla pitäisi jo päästä..
Lähinnä omaksi iloksi ja uuden oppimiseksi tuota jatkossa työstetään

ja kuvia.. (sorry toi pitkä linkki..)
http://picasaweb.google.com/petri.tyrkk ... bL3dSJpwE#
#544
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Hyvältä vaikuttaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24020
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pahoittelen muutamien kuvien huonoa laatua..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

nalleolut kirjoitti:pahoittelen muutamien kuvien huonoa laatua..
varmaan kosteutta ulkolinssissä, olihan tuo aika märkä ja viilee keli ja kait sitä sen ajourakan jälkee hieman kädet tärisee vieläkin (toimenksiantaja ei ollut huolehtinut riittävästä palautus nesteistä..? :lol: )


Pieni päivitys galleriaan ja tekstiä tuli hieman (yritettyä) oikolukea...

päivän aikataulu veny kun piti metsuri-Saabisti-ystävää lähteä jeesaan ojaan ajon jäljiltä, oli päivän urakan päätteeksi ruutinnilla väistänyt ojaan lumisella pikkutiellä kaupunkilais-mökkiläis-mersuistia joka oli vielä pannut hyvä eleisen oma valintaisen ojaan suitamisen muka kaverin ylinoupeuden piikkiin eikä jäänyt edes jeesaan...
no yksi neliveto lisää ja ja kaveri pääsi Saabillaan kotiin joulun vietoon..
Joten paikka palan piirrotus ja irroitus piti tehdä keinovalossa -9 asteen pakksessa lumisateen keskellä..
#544
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Melko eksoottinen sisusta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24020
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joo kunnon bangladesh huba huba zub zub sisusta...jopa leepu viihtyis tuon kajakin konttorissa. hah
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

jep hieman on räätäli saanut soveltaa, toi hapsu osio siirtyneen hyllylle tässä vaiheessa, sisus muuten saa kyllä alkuun palvella, on siihen sen verran exomistaja nähnyt vaivaa ja markkoja että annetaan sille vähä arvoa.

Hauska yksityiskohta on ovissa olevat tummat kajakin siluetit, näkyy hieman viimeisessä sisustan kuvassa. Adventtisohjoa eilen kyntäessä jäi ostoskärrin poisto hyllystä rälläkkä mallinen myllytyskone, jahka muut hommat on tehty niin koitetaan saada lopuksi varasto pinttymät irtoon.
Pistin tonne päivitystä tämän päivän "töistä"...
#544
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Moro Petri!

Ja tsemppiä hienoon projektiin; kaiken kaikkiaan varsin pelastamisen arvoinen kuuppa!

Itsellä kun on työn alla ilmeisesti hyvinkin samanikäinen kajakki (ainakin väri on tasan sama, ei ole sininen kovin yleinen noiden viimeisten vuosmallien kirjossa, jossa värien vaihtelu perustuu pitkälti ruskean eri sävyihin :) ), alkoi erityisesti kiinnostaa nuo kuvat ja kommentit 37,38 ja 39: olen käynyt omasta projektista läpi nuo etupyörien kotelot, ja ylimääräistä vaivaa aiheuttivat juurikin hitsatut etuiskarien yläpäät (todella työläät saumat repiä auki, jotta pääsisi varsinaiseen korjaustyöhön).

Olen tähän asti syyttänyt tuntematonta lavialais-isäntää, joka on suorittanut ruostekorjauksia naapurin Saabiin pellon reunassa puikkokoneella, mutta nyt heräsi kysymys: kertooko perimätieto näitä korjaillun jo tehtaalla tai jotenkin kampanjanomaisesti? Nuo kuvaamasi kohdat olivat vain kuin suoraan omasta projektista, sauma vain hiukan siistimpää. Tuohon omaan tuli vaihdettua varaosa-autosta kokonaan uudet iskarin yläpäät, mutta noin kuriositeettina olen pelkkänä korvana, jos tähän liittyy jokin "tarina"?!?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

moron ja kiitos kannustuksesta ja terveisiä naapuri kuntaan
tämä yksilö on kohdannut lyhtypylvään Särkanniemen parkkiksella kun on pitänyt näyttää koneen voimia ekassa kruisingissa laittamisen jälkeen... jahka saadaan kori kuntoon päästään koitteleen koneen voimmia ja arvoimana virityksen määrää

joulun aikana ei juuri eilistä lukuun ottamatta uutta tapahtunut, jokunen kuva tuli lisää http://picasaweb.google.com/petri.tyrkk ... bL3dSJpwE#

tuo iskarinkorvan korjaus on jonkinmoinen takuujuttu, ainaki yhden toisenkin 77:n olen ko. hitseillä tavannut ja jossain huoltotiedotteessa tuosta oli mainintaa ja korjausohjetta, tuo liittyi muistaakseni jousien ja iskarien tyypin muuttamiseen ja koripellin muutoksiin... omassa oli noi saumat lokarin puolella hieman karumpina ja tietysti leikkaus saumat osu juuri hitsipalot leikkusauman kohdalle.. :evil:

täytyy seuraavan kerran kun tulee ko. paperi esille muistaa ottaa factat tarkemmin ylös.. varmaan voisi ihan kohta sen tehdä niin vois samalla nyt tarkastaa onko korjaukset edelleen ok... repeämät ajattelin hitsata nyt kiinni kuitenkin.
#544
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Ettei niihin olis tullu vahingos vaiks vääränmittasia etuiskareita? Jotenki mun järkeeni menis et iskari on vääränlainen jos on repiny iskarin kiinnikkeet irti. Ainakin mun -76 kuupassa orkkis kunnossa kiinnikkeet ja siinäkään ei enää sitä vakajaa oo uutena ollu. -70 viipassa myös korvat orkkis kunnossa ja siinä on toi vakaaja. Mutta mene ja tiedä, kun ei oo olllu mahdollisuutta olla siihen maailmanaikaan paikalla todistamassa tilannetta :lol:
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

moro
lisättynä pari kuvaa illan sovitteluista ja vihdoinkin jo päästiin miggiäkin kohdisteleen ja sääteleen sekä etsimään aina hukka menevää hitsaustaitoa... mm. vedossa tulleita repeämiä kasaan ym. esityötä, huomenna kai kaikella säkällä pääsisi heppaileen ja väänteleen lopullisesti paikoilleen.

vakaajat lähti n.-72 kajakeista, tuo korjauspalan luovottaja on -75 tai- 76:nen jossa ainakin etujousi on erilainen kuin tässä (tiheämmässä kierroksia..), täytyy huomenna laskeen ne kun isken ton kärsineen tukivarren siihe koriin ja seki takaisin rullaavaksi (osia täynnä, vaimoiki tykkää kun sen saa jollak in pois etuikkunan alta 8) nyt tosi kuulosta siltä että katolta valuu kunnolla lisä kuorruketta sen päälle.. :oops: )
no toki on jo ollut linjattunakin että tähän tulee vakaajat eteen kun toi reijityskin on vielä pelleissä

iskari on voinut muuttua 99:n kanssa samaan linjaan tuolloin ja aiheuttaan em. ongelman, myöskin harvepi kierteinen jousi on voinut olla syynä, täytyy tarkastella omien nuorempien raatojen iskarien korvia.

EPC kertoi mielenkiintoisia, Suomes ja ruottis on tehty n. 4000 + 4000 96-77:aa ja sitten numerointi hyppää 96xxx6001 ja loppuu n.9200:aan ja 95:ssa sama, tyyppi muuttuu 1977B:ksi
tämä on autohan oli juuri sitten ...6028..! 8O
täytyy otta huoltotiedote laput sängyn viereen ja katso löytyykö ennen unen tuloa kaivattu tieto..
#544
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Työkaveri oli aikoinaan laittanut uuteen kuuppaan Bilsteinin ralli-iskarit ja samalla tavalla oli iskarin kiinnityskohta revennyt irti edestä. Alunperinkin siis turhan heikko ilman lisähitsauksia.
900C -86
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämä on mielenkiintoinen juttu varsinkin noiden peltitöiden osalta. Omassa juhliksessa on ainakin yhtä paljon hommaa, mutta tosin takaosassa. Siihenkin on hankittu ehjät sisälokasuojat tai oikeastaan koko takapaksi. Hienoa hommaa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

hello

ja ekaksi iskarin yläkorvan asiaan... liki koko yö siinä sitten taas meni kun innostu huoltotiedotteita ym. marteriaalia läpi kahlaan.. :?
ja 11.11. -77 päivätty tiedote kertoo että on korvake repeämi esiintynyt ja niihin on olemassa vahvikekorjauspala (kuva galleriassa..) sitä ennemmin oli sitten kait korjattu "omin käsin", sittemmin noi on ollut tehtaalla laitettuna...

syynä oli 99-tyyppiset iskarit... jotain mätää noissa on ollut kun samaan aikaa ilmoitetiin taas 99:ssä iskarinpään (alaspäin)repeämisestä ja huoto toimista siihen

99 iskari on tullut 76 käyttän mutta miksi vika ilmeni vasta ensi kerran 77(B ?) malleissa... ??? pelli vahvuus/laatu , hitsaukset ym. ? :idea:
76:sten (ja uudempien, myös 95)omistajat katsokaa ja raportoikaa :!: , itse en entinyt tänään kuin kolme kajakkia tarkistaan (74, 79 & 80)

noissa oli muuten jousissa eroja: 74 jousi oli 11,5 kierrosta ja 12,5mm, 77B (projekti yksilö) 9 kierrosta ja 14,5mm 79 ja 80:stä laskin sormikopelolla 11,5 kierrosta.. tässä yksilössä voi olla kyllä jousin "jotain" muuta, ei varmuutta... käsillä ollut varaosakirja kun oli vuoteen 76 asti... :x

taivaansininen oli vain 77 tuotannossa... ja kallistuksen vakaaja poistu vm72 jälkeen

vesapo.. mitä isompia korjauspaloja käyttää niin helpommalla pääsee, tommosen autorobotin kaltaista koripukkia tai vastaavaa rakennelmaa kaannatta käyttää kun irroittelee isoja lohkoja korista ja aputukia korin sisällä myös, myöskin kannattaa tehdä mittaukset (ja kirjata ylös/kuvata) ennekuin purkaa/leikkaa osia pois..
jos toi kuskinpuolen etupyörä ei olisi tullut paikoilleen niin seuraava leikkauslinja olisi ollut tulipellissä, ja työnä se olisi ollut liki nykyisen kaltainen.. :roll:
tässä onnexi ei mätätöitä ole muuta kuin korjauspalassa :twisted:

mutta siellä se pala on nyt jo toisesta reunasta hepattun paikoillaan... nyt on lähtö anoppilaan Imatralle kattoon kun venakko ampuu raketteja 48h... matkalla poimitaan yksi CD menorahdiksi ja kotiin tuodaan anoppilan pihaa koristanut kajakki... eli jos näet tienpäällä perheen volsussa kylmissää ja Saabi peräkärrissä niin morjesta.. :mrgreen:
#544
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: kajakin oikaisua

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Mielenkiintosta!

Kiitos, Petri, salapoliisityöstä. Pitääpä kattoa omastakin tuo alustanumero, mutta eiköhän se tuohon haarukkaan mene.

Silloin aikanaan hankin noita 5kpl yhtenä könttinä; 2x-77, 1x78 ja 2x79. Tuon 78:n (jokkisauto) pistin korinhoitopaloiksi kun se oli -vaikkakin rusina- melko kovapeltinen. Siitä otin nuo etuiskarin yläpäätkin, eikä siinä ainkaan ollut vahvistuksia. Äkkiseltään muistaisin että tämä sininen oli tuosta porukasta ainoa, jossa noihin oli kajottu. Jousia en vertaillut, mutta ainakin kahta lajia tuohon ryhmään muistaakseni mahtui.

Myöhemmin oli onni omistaa antiloopinruskea -78, sen iskareista ei ole minkäänlaista mielikuvaa, mutta moottoritila oli öljyssä ja öljypohjassa paljon fiiberipurua! :D

Nyt on siis sinisessä jälki-jälkiasennetut vahvistamattomat iskarinkorvat! Kaipa ne sitten putoaa heti tielle, jos tuo projekti ikinäkään valmistuu ja auto pääsee ajoon... :(

No, jatketaan tutkimuksia ja seurataan Parkanon projektia. ** Loistavaa :saab: uutta vuotta kaikille! **
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin