Saab 96 1977

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Pakkasta rapia -27 astetta ja v4 käydä hörskötti pihalla.
Bensaletku näköjään vähän tiputti kaasuttimelta ja kytkin kaipaa vielä pikku ilmailua.

On se aika peto menemään. Pellolla oli 10cm hanki ja niin mentiin että rytinä kävi.
Muutenkin aika mielenkiintoista, kun vasta edessä oli talvirenkaat ja takana kesätassut. Ei paljon tarvinnut käsijarruun koskea, kun perä yritti edelle.

Lämpöäkin tuli hyttiin aivan riittäväti, joten kennoa tuskin tarvitsee ilmailla?
Maanantaina konepelti paikalleen ja tankki täyteen. Sitten vain kovaa ajoa työpaikalle ja pestä pölyt pois. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mikäs nyt tuli?
Alle kilometrin pääsi menemään ja sitten alkoi yskiä ja lopuksi sammui? Bensaa ainakin näytti tulevan, joten ongelma kai sytytyspuolella?
Milläs muuten tuo bensaletkun nippa olisi hyvä laittaa kiinni kaasuttimeen? Pysyisikö vain liimalla vai pitääkö juottaa?

E: Nippaan laitettu liima ja sen jälkeen naputeltu paikalleen.
Sytytysjohdin sarjan tilasin ja vanhoja tutkin sen verran että puolalta jakajalle menevän johdon toinen liitos oli hapettunut ja molemmat päät suht väljät.
Kipinät kuitenkin tuli kaikkiin tulppiin, kun niitä vuoron perään kokeilin runkoa vasten.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eipä auttanut johtojen vaihto. Tai hörähtihän se jo vähän, mutta sen jälkeen ei tapahtunutkaan muut, kuin startilla pyöritystä.
Seuraavaksi kai pitää tutkia virranjakaja, ajoitus ja kaasuttimenkin voisi vaihteeksi levittää pöydälle.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikonetulpatkuinkavanhat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

mestari kirjoitti:olikonetulpatkuinkavanhat
Edellinen omistaja vaihtanut, joten korkeintaa 10tkm ajetut. Toki nekin voisi vaihtaa niin olisipa sekin kohta kunnossa. Vanhatkin tuli auton mukana, eikä nekään pahoille näyttänyt.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä katkojan kärkien kunto?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Ville »

A.L. kirjoitti:
mestari kirjoitti:olikonetulpatkuinkavanhat
Edellinen omistaja vaihtanut, joten korkeintaa 10tkm ajetut. Toki nekin voisi vaihtaa niin olisipa sekin kohta kunnossa. Vanhatkin tuli auton mukana, eikä nekään pahoille näyttänyt.
Haiskahtaa siltä, että tulppia on jouduttu ennenkin vekslaamaan, jos vanhoja ei oltu raaskittu heittää mäkeen. Villi veikkaus -> uutta tulppaa koneeseen ja kovaa ajoa.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Käy ja kukkuu, mutta kuinka kauan?

Kaasuttimen putsasin ja kohon alla oli bensan seassa jotain moskaa. Pikkuisen puhaltelua ja kasaan. Sitten avainta vääntämään ja kas kummaa kone kävi.
Pari kilometriä ajoin ja sen jälkeen auto oli varmaan puoli tuntia tyhjäkäynnillä.

Niin ja uusilla tulpanjohdoilla hävisi rätinätkin radiosta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niin se vaan on, että kun "vanhaa" laitat nii vanha kama pois ja reilusti uudet kamat kehiin! Ihan turha yrittää niitä vuosikausia lojuneita herätellä. Helpommalla pääsee, kun heti ostaa uudet vermeet, niin tietää mitä oikeasti on käytössä ja silloin 96:n yleensä toimii erinomaisesti. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sähköpuolen hilppeistä totesin nykyiset kärjet kovin vaatimattomiksi laadultaan, mutta aina tilaisuuden tullen oln ostellut talteen niin Motorcraftin kuin Boschinkin kärkiä, ne kun samat passaavat kaikkiin noihin meitin wahoihin Saabeihin. Eräältä mersumieheltä ostin Restaurannassa varmaan kymmenet Boschin uudet kärjet. Mahtavat riittää lopuksi ikää, kun nyt käytössä olevat Motorcraftit ovat pelanneet jo monta vuotta nekin. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Taas askarreltu ja ihmetelty.

Kytkin tuli ilmattua ja nyt pelaa todella hyvin. Pienen lenkinkin tein ja huomasin että tasakaasulla auto nykii hiukan. Otin virranjakajan auki ja sieltä oli kärjen päät vähän ottanut itteensä. Äsken tilasin kaikki sytyspuolen osat puolaa lukuun ottamatta motonetistä. Josko näillä sitten alkaisi kulkea.

Muutenkin tein pikku fiksailua. Johtoja ja muita himmeleitä vähän niputin etteivät kovin hinkkaile runkoon.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kuuluuko nämä tiivisteet siihen kaasuttimen alle sen laipan molemmin puolin?
Olivat nimittäin yllättävän pienen kokoiset, mutta muuten käypäisen tuntuiset.
Nyt vain tuntuu että auto imisi ilmaa näiden tiiviteiden seudulta.
Muuten käynti jo parani uusien sytkän osien johdosta, joskin paremminkin se on mielestäni käynyt.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Risti-imu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 15:59
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Risti-imu »

Ei kuulu tuo tiiviste kaasariin/imusarjaan. Tuohan on pakoputken tiiviste tai paremminkin kannen ja pakoputken väliin tulevan osan välinen tiiviste. Mikäli sulla on 1-kurkkunen kaasari niin tuon näköinenhän se tiiviste on, muttei tuo.
*Petri*
Saab 96-63 2t, 96-67 v4, 96-77 ralli, 99 turbo-80 2d jne
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

No vähän sellainen tunne oli voisivat kuulua lämpöisempään paikkaan.
mistäs uudet tiivisteet tuohon laippaan? Paperista?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä "Risti-imun" arvio kuvasta, pakoputken tiivisteestä, on ihan oikea. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin