Saab 96 1977

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

No hyvä tietää että passaa sama. Säästinpä puhelun hinnan :D
Viimeksi epäilivät että sama voisi sopia, mutta tulivat siihen tulokseen että ei sovi. AInakin löysivät eri numerolla, kuin 9-5 suodatin oli.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mitäköhän olen tyrinyt?

Asensin asetelman ja levyn paikalleen. Sen jälkeen nostin laatikon paikalle ja aloin ihmetellä että kovinpa on pitkä väli painelaakerin ja asetelman välissä. Siinä sitten kokeilin väännellä osia niin että olisin saanut kytkimen irroittamaan. Ainoaksi keinoksi jäi säätöruuvilla kampeaminen ja kytkin irroitti juuri ja juuri ennen kuin ruuvin jenka loppui. Mutterikin piti ottaa pois. Tämän jälkeen kokeilin sylinteriä paikalle ja totesin ettei sen liikevara riitä.
Nyt siis tilanne se että kytkimen välystä kokeillessa haarukka painuu niin pitkälle että se menee kytkinkopan sisälle piiloon. Ja tämän jälkeenhän sylinterin pitäisi vielä jatkua jotta kytkin irroittaa.

Mitä tein väärin?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja orava »

Kuulostas vähän, että levy ei ole kohdillaan tai sitten se on reilusti liian paksu. Tarkista ensin, että se on oikein päin. Keskellä sen luulis olevan kun kerran laatikko on saatu paikalleen.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eipä sitä väärinpäin käytännössä saa. Ja paksukaan se tuskin on sillä suht hyvin se pelitti ennen pois ottoa.

Muuten joo.
Eihän vauhtipyörän ja asetelman väliin kuulu tulla prikkoja? Asetelmaa irtiottaessa tai tarkemmin sanoen viimeistä pulttia huomasin siinä olevan prikan v.pyörän ja asetelman välissä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nyt toimii, mutta epäilyttää/ ihmetyttää.
Kuuluuko asetelma kiinnityspulteissa olla 1 vai 2 prikkaa? -77 on tavallinen prikka ja kiristysprikka. -79 pelkkä kiristysprikka.

Tavallinen prikka ei oikein istunut asetelman syvennyksiin. (siis pultin kannan alle)Sen sijaan kiristysprikka sopi siihen hienosti.
Nyt alan pikkuhiljaa epäillä, että isommat prikat oli asetelman ja vauhtipyörän välissä. Nyt kasasin sen niin ja kaikki on näppituntumalla samoilla kohdillaan, kuin ennen remonttia.
Sylinteriin jää vielä n. 8mm liikettä jäljelle, kun kytkin juuri ja juuri irroittaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Irrottamista on ennekin jouduttu säveltämään tarvikekytkinten kanssa.
Minä lisäsin pari prikkaa sinne työsylinterin ja vaihteiston rungon väliin sinne kiinnityspultin alle. Sen jälkeen alkoi irrottaa. Kokeilepa sitä myös. Eli tuo jippo siirtää sylkkyä pikkuisen eteenpäin ja isoista asioista ei ole homma kiinni. Sitten vain loppusäätö sillä neliskanttisella säätöruuvilla.
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Irrottamista on ennekin jouduttu säveltämään tarvikekytkinten kanssa.
Minä lisäsin pari prikkaa sinne työsylinterin ja vaihteiston rungon väliin sinne kiinnityspultin alle. Sen jälkeen alkoi irrottaa. Kokeilepa sitä myös. Eli tuo jippo siirtää sylkkyä pikkuisen eteenpäin ja isoista asioista ei ole homma kiinni. Sitten vain loppusäätö sillä neliskanttisella säätöruuvilla.
Näin teen. Ei oikein vakuuta ne prikat siellä asetelman alla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Aloita nyt aluksi vaikka kahdella kolmella prikalla sinne sylkyn ja laatikon rungon väliin ja kokeile. Mulla oli sama ilmiö tarvikekytkyttimen kanssa. Nyt ei enää ole irrottamisen kanssa ongelmaa. Ravistaa kyllä, mutta se on eri juttu se. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kaksi prikkaa pitäisi riittää, mikäli yhtään olen oikein "kuusaillut".
Pikku ravistamiset ei haittaa sillä töissä tottunut että joidekin autojen kytkimet ravistaa aikalailla. :D

Muut sanookin että kaasu pohjaan ja sen jälkeen lipsauttaa jalan kytkimeltä pois. Ei ehdi ravistaa. 8)
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja orava »

Noiden prikkojen lisäilyn kanssa kannattaa olla varuillaan, ettei haarukan pää ota kiinni asetelmaan. Mulla oli joskus huono levy/asetelmayhdistelmä, joka ei irrottanut tarpeeksi, ja lisäsin pari prikkaa työsylkän perään. Irrotti paremmin, mut kytkin pohjassa rupes haarukka hipomaan asetelmaa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tänään taas tokerrettu.

Varaosamasiinasta irroittelin vetoakselit ja otin niistä ne ulommat lukkorenkaat.
-77 niitä ei ollut ollenkaan. Toinen akseli meni suht hienosti kiinni, mutta toisen lukkorengas tottakai napsahti poikki. Pitää huomenna etsiskellä työmaalta jos sattuisi löytyä.

Kytkimen takaa otin prikat pois ja heitin laatikon kiinni. Nyt kytkin tuntuu pelaavan kun työsylinterin alla on 2 prikkaa. Laatikkoon laitoin öljyt ja nostin moottorin taljalla ylös odottamaan asennusta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Pitkästä aikaa taas askarreltu.

Lukkorenkaan metsästys vetoakselin päähän tuotti ongelmia. Lopulta löytyi lähimmästä ja kalleimmasta liikkeestä kaksikin kipaletta. Hintaa en kerro, mutta sanotaan että se oli riittävä.
Rengas akselin päähän ja ensimmäisellä iskulla vetari sisään. Sitten kone alas paikalleen. Auto taljan alta talliin ja ruuvailemaan. Heti tuli mitä vi..ua elämys. Sen takimmaisen ruuvin (joka ruuvataan hytistä) reiästä löytyi 4 prikkaa, 1 n.8cm pitkä rauta ja 1 pyöreä "holkki". Totesin että kaikkien osien kiinnittäminen on lähes mahdotonta. Hyvin tuntui tiukentuvan yhdellä prikalla ja tuolla holkilla. Olenkohan tehnyt vakavankin rikkeen kun jätin muut osat pois?
Tämän jälkeen muut osat paikalleen välillä ihmetellen.
Nyt kone paikallaan öljyt sisässä odottaen starttausta. Auton työnsin vielä varmuudeksi ulos ja eikun ryyppy päälle sitten avaimesta vääntämään. Flekti pyöri ja muuta ei tapahtunutkaan. Syyksi selvisi startin herätepiuhan puuttuminen.
Kylmyydessä tutkin sen verran että ruskea piuha meni lämpöanturiin ja sininen öp anturiin. Kirjassa taisi olla keltainen se herätinpiuha. Musta löytyi, mutta keltaista ei. Pitää huomenna kokeilla tuleeko tuohon mustaan virta, kun väntää avaimen starttauksen asentoon.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa joku olla suorittanut ns ohitusleikkauksen eli tökkää vaan se siihen solenoidiin kiinni ja kokeile vääntää avaimesta, edellyttäen että siinä puolan välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä on se valkoinen johto oikeassa paikassa eli keulan puolella, että annetaan edes mahdollisuus starttaukseen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kilometrin lenkki kuupalla takana ja selvisi että uudestaan kytkin käteen.

Nyt sylinterin alla kaksi prikkaa ja kytkin pohjassa haarukka hinkkaa asetelmaan. Jos taas ottaa yhden prikan pois niin kaikki muuten hyvin, mutta kytkin ei irroita.
Kaippa se on kasattava niinkuin se aluksikin oli että vauhtipyörän ja asetelman väliin tulee prikat. No onneksi vaihdelaatikon saa jättää autoon. :twisted:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

onhan työsylinterin tiivisteen kunto todettu olevan A1 luokkaa, ettei turhaan nosta konetta pois
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin