Sivu 6/10

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Syys 17, 2010 14:30
Kirjoittaja A.L.
No hyvä tietää että passaa sama. Säästinpä puhelun hinnan :D
Viimeksi epäilivät että sama voisi sopia, mutta tulivat siihen tulokseen että ei sovi. AInakin löysivät eri numerolla, kuin 9-5 suodatin oli.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Syys 20, 2010 17:39
Kirjoittaja A.L.
Mitäköhän olen tyrinyt?

Asensin asetelman ja levyn paikalleen. Sen jälkeen nostin laatikon paikalle ja aloin ihmetellä että kovinpa on pitkä väli painelaakerin ja asetelman välissä. Siinä sitten kokeilin väännellä osia niin että olisin saanut kytkimen irroittamaan. Ainoaksi keinoksi jäi säätöruuvilla kampeaminen ja kytkin irroitti juuri ja juuri ennen kuin ruuvin jenka loppui. Mutterikin piti ottaa pois. Tämän jälkeen kokeilin sylinteriä paikalle ja totesin ettei sen liikevara riitä.
Nyt siis tilanne se että kytkimen välystä kokeillessa haarukka painuu niin pitkälle että se menee kytkinkopan sisälle piiloon. Ja tämän jälkeenhän sylinterin pitäisi vielä jatkua jotta kytkin irroittaa.

Mitä tein väärin?

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Syys 21, 2010 06:56
Kirjoittaja orava
Kuulostas vähän, että levy ei ole kohdillaan tai sitten se on reilusti liian paksu. Tarkista ensin, että se on oikein päin. Keskellä sen luulis olevan kun kerran laatikko on saatu paikalleen.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Syys 21, 2010 14:52
Kirjoittaja A.L.
Eipä sitä väärinpäin käytännössä saa. Ja paksukaan se tuskin on sillä suht hyvin se pelitti ennen pois ottoa.

Muuten joo.
Eihän vauhtipyörän ja asetelman väliin kuulu tulla prikkoja? Asetelmaa irtiottaessa tai tarkemmin sanoen viimeistä pulttia huomasin siinä olevan prikan v.pyörän ja asetelman välissä.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Syys 21, 2010 16:25
Kirjoittaja A.L.
Nyt toimii, mutta epäilyttää/ ihmetyttää.
Kuuluuko asetelma kiinnityspulteissa olla 1 vai 2 prikkaa? -77 on tavallinen prikka ja kiristysprikka. -79 pelkkä kiristysprikka.

Tavallinen prikka ei oikein istunut asetelman syvennyksiin. (siis pultin kannan alle)Sen sijaan kiristysprikka sopi siihen hienosti.
Nyt alan pikkuhiljaa epäillä, että isommat prikat oli asetelman ja vauhtipyörän välissä. Nyt kasasin sen niin ja kaikki on näppituntumalla samoilla kohdillaan, kuin ennen remonttia.
Sylinteriin jää vielä n. 8mm liikettä jäljelle, kun kytkin juuri ja juuri irroittaa.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Syys 21, 2010 19:51
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Irrottamista on ennekin jouduttu säveltämään tarvikekytkinten kanssa.
Minä lisäsin pari prikkaa sinne työsylinterin ja vaihteiston rungon väliin sinne kiinnityspultin alle. Sen jälkeen alkoi irrottaa. Kokeilepa sitä myös. Eli tuo jippo siirtää sylkkyä pikkuisen eteenpäin ja isoista asioista ei ole homma kiinni. Sitten vain loppusäätö sillä neliskanttisella säätöruuvilla.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 14:52
Kirjoittaja A.L.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Irrottamista on ennekin jouduttu säveltämään tarvikekytkinten kanssa.
Minä lisäsin pari prikkaa sinne työsylinterin ja vaihteiston rungon väliin sinne kiinnityspultin alle. Sen jälkeen alkoi irrottaa. Kokeilepa sitä myös. Eli tuo jippo siirtää sylkkyä pikkuisen eteenpäin ja isoista asioista ei ole homma kiinni. Sitten vain loppusäätö sillä neliskanttisella säätöruuvilla.
Näin teen. Ei oikein vakuuta ne prikat siellä asetelman alla.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 15:38
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Aloita nyt aluksi vaikka kahdella kolmella prikalla sinne sylkyn ja laatikon rungon väliin ja kokeile. Mulla oli sama ilmiö tarvikekytkyttimen kanssa. Nyt ei enää ole irrottamisen kanssa ongelmaa. Ravistaa kyllä, mutta se on eri juttu se. :)

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 16:14
Kirjoittaja A.L.
Kaksi prikkaa pitäisi riittää, mikäli yhtään olen oikein "kuusaillut".
Pikku ravistamiset ei haittaa sillä töissä tottunut että joidekin autojen kytkimet ravistaa aikalailla. :D

Muut sanookin että kaasu pohjaan ja sen jälkeen lipsauttaa jalan kytkimeltä pois. Ei ehdi ravistaa. 8)

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Syys 23, 2010 08:42
Kirjoittaja orava
Noiden prikkojen lisäilyn kanssa kannattaa olla varuillaan, ettei haarukan pää ota kiinni asetelmaan. Mulla oli joskus huono levy/asetelmayhdistelmä, joka ei irrottanut tarpeeksi, ja lisäsin pari prikkaa työsylkän perään. Irrotti paremmin, mut kytkin pohjassa rupes haarukka hipomaan asetelmaa.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Syys 26, 2010 15:02
Kirjoittaja A.L.
Tänään taas tokerrettu.

Varaosamasiinasta irroittelin vetoakselit ja otin niistä ne ulommat lukkorenkaat.
-77 niitä ei ollut ollenkaan. Toinen akseli meni suht hienosti kiinni, mutta toisen lukkorengas tottakai napsahti poikki. Pitää huomenna etsiskellä työmaalta jos sattuisi löytyä.

Kytkimen takaa otin prikat pois ja heitin laatikon kiinni. Nyt kytkin tuntuu pelaavan kun työsylinterin alla on 2 prikkaa. Laatikkoon laitoin öljyt ja nostin moottorin taljalla ylös odottamaan asennusta.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Loka 16, 2010 15:32
Kirjoittaja A.L.
Pitkästä aikaa taas askarreltu.

Lukkorenkaan metsästys vetoakselin päähän tuotti ongelmia. Lopulta löytyi lähimmästä ja kalleimmasta liikkeestä kaksikin kipaletta. Hintaa en kerro, mutta sanotaan että se oli riittävä.
Rengas akselin päähän ja ensimmäisellä iskulla vetari sisään. Sitten kone alas paikalleen. Auto taljan alta talliin ja ruuvailemaan. Heti tuli mitä vi..ua elämys. Sen takimmaisen ruuvin (joka ruuvataan hytistä) reiästä löytyi 4 prikkaa, 1 n.8cm pitkä rauta ja 1 pyöreä "holkki". Totesin että kaikkien osien kiinnittäminen on lähes mahdotonta. Hyvin tuntui tiukentuvan yhdellä prikalla ja tuolla holkilla. Olenkohan tehnyt vakavankin rikkeen kun jätin muut osat pois?
Tämän jälkeen muut osat paikalleen välillä ihmetellen.
Nyt kone paikallaan öljyt sisässä odottaen starttausta. Auton työnsin vielä varmuudeksi ulos ja eikun ryyppy päälle sitten avaimesta vääntämään. Flekti pyöri ja muuta ei tapahtunutkaan. Syyksi selvisi startin herätepiuhan puuttuminen.
Kylmyydessä tutkin sen verran että ruskea piuha meni lämpöanturiin ja sininen öp anturiin. Kirjassa taisi olla keltainen se herätinpiuha. Musta löytyi, mutta keltaista ei. Pitää huomenna kokeilla tuleeko tuohon mustaan virta, kun väntää avaimen starttauksen asentoon.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Loka 16, 2010 16:13
Kirjoittaja mestari
taitaa joku olla suorittanut ns ohitusleikkauksen eli tökkää vaan se siihen solenoidiin kiinni ja kokeile vääntää avaimesta, edellyttäen että siinä puolan välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä on se valkoinen johto oikeassa paikassa eli keulan puolella, että annetaan edes mahdollisuus starttaukseen.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Loka 23, 2010 13:31
Kirjoittaja A.L.
Kilometrin lenkki kuupalla takana ja selvisi että uudestaan kytkin käteen.

Nyt sylinterin alla kaksi prikkaa ja kytkin pohjassa haarukka hinkkaa asetelmaan. Jos taas ottaa yhden prikan pois niin kaikki muuten hyvin, mutta kytkin ei irroita.
Kaippa se on kasattava niinkuin se aluksikin oli että vauhtipyörän ja asetelman väliin tulee prikat. No onneksi vaihdelaatikon saa jättää autoon. :twisted:

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Loka 23, 2010 19:47
Kirjoittaja mestari
onhan työsylinterin tiivisteen kunto todettu olevan A1 luokkaa, ettei turhaan nosta konetta pois