Sivu 1/1

Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: To Heinä 13, 2017 05:50
Kirjoittaja Premium Override
Perinteisessä paikassa, alkaen klo 12:00

Re: Tonnarimiiti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: To Heinä 13, 2017 06:11
Kirjoittaja Janne.S
Tullaan paikalle ehkä oikeen tupla kalustolla

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: To Heinä 13, 2017 10:22
Kirjoittaja JooEi
Tulossa kun vaa aikataulun saan sopimaan

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: To Heinä 13, 2017 11:36
Kirjoittaja janne1009
Tulossa.

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: Ke Heinä 19, 2017 21:41
Kirjoittaja jppeltsi
Tarttee tulla ko ostin tonnarin takasin :D

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: Su Heinä 23, 2017 17:29
Kirjoittaja pikkuari
Pohjoisesta 2 kpl tonnaristia tulossa yhdellä tonnarilla.

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: La Heinä 29, 2017 23:48
Kirjoittaja janne1009
Hv/Nm arviossa sentään voitimme Ford porukan , ajoneuvomäärässä fjordit pesivät meitit kyl reilusti. 10 tonttua tänävuonna. Vain.

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: Su Heinä 30, 2017 16:43
Kirjoittaja saba90
Ainiin nämäkin oli,enpä kyllä muistanut koko tapahtumaa kun tuli seurattua ralleja

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: Ma Heinä 31, 2017 09:43
Kirjoittaja GetawayCar
Mukava oli käydä potkimassa täältä vähän kauempaakin. Huvin, harrastuksen ja hyödyn lyödessä kättä mikään matka ei ole liian pitkä tonnarilla ajettavaksi.

Vähästänsä se meinasi kuitenkin vastustaa, kun Vehoniemeltä irtautumisen jälkeen Aeron polttoainepumppu päätti laulaa joutsenlaulunsa Kangasalan ABC:n mittarikentälle, juuri kun oli saatu tankkiin täyslasti viinaa.
Tonnarissa mukana kulkeva työkalu- ja varaosavalikoima oli "hiukan" vajaa, kun kotoa lähtiessä lastitilan oli syönyt 4 kpl 18" vannetta renkaineen ja osiin purettu Kawasaki KMX200 moottoripyörä (pitkä matka piti rahoittaa omaisuutta realisoimalla). Ja tuurillahan ne valtamerilaivatkin seilaa..

Siinä sitten terveillä käsillä ja hukatulla jakoavaimella yritettiin saada aikaiseksi mitä tehtävissä oli. Auto yritti käynnistyä, mutta ei käynyt puolta sekuntia pidempään. Ensin vaihdettiin kasetti, sitten akunnapaa irti josko olis jotain ajonestontapaista, sen jälkeen sulakerasiaa auki releet esiin ja suoraa virtaa pumpulle. Kuurojen korviin ei kuulunut mitään. Ei muuta kuin peräkontin pohjalevy pois, välikansi irti ja pumppu näkyville. Ensimmäisenä pisti silmään, että pumpun syvennyksessä, pumpun päällä lainehti polttoainetta ja sähköliitokset uivat viinalammessa. Seuraavaksi 3K käsittelyä (kuivatusta, kopistelua ja kiroilua toistuvassa syklissä..) ja suoraa virtaa relekantaan. Hiljaista oli kuin huopatossutehtaalla.. ainakin sen pumpun toiminta.

Luonnollisestikin tässä vaiheessa sosiaalisen median käyttölaitteet eli meille pussihousuille kotoisammin lausuttuna puhelimet olivat olleet kovassa käytössä. Kaikki mahdollinen asiaan liittyvä oli foorumilta kahlattu läpi. Tai siltä se ainakin sillä hetkellä tuntui, todennäköisempäähän on, että olimme tuskin tulleet raapaisseeksi pintaa siitä mitä tietoa sieltä oikeasti olisi ollut hakemalla löydettävissä. Ennen kuin laite lopullisesti luiskahti saabin eritteistä johtuvan liukkauden vuoksi käsistä, onnistuin kaivamaan esiin tonnarimiitissä olleen Premium Override, Petri Ojan puhelinnumeron. Soitto hänelle ja "juna" nytkähti liikkeelle. Osat löytyy, työkalut löytyy ja apu tulee paikalle toisen klubilaisen Jani Heiskasen (Leppävirta) toimesta.

Työnnettiin potilas pois mittarikentältä odottamaan uutta kevättä. Tässä vaiheessa oli aika huoltaa miehistöä vieressä sijainneen ravitsemusliikkeen palveluilla (ilman väkijuomia). Ratsuväen saapuessa, saapui myös kevyt kesäsade, joka peräkontissa kyykkiessä tuntui selkään vedenpaisumukselta. Ei muuta kuin työnnä auto takaisin mittarikentän katokseen, ettet huku. Siinä sitten n. 20 - 30 min ähinää, puhinaa ja voimasanoja.. Ähinän ollessa kiivaimmillaan asemalla kävi tankkaamassa joku neljäskin klubilainen joka kävi kysymässä, että pumppuko se on antautunut ja että hänelle on käynyt samoin aiemmin tonnarin kanssa. Siitä vierailusta ei valitettavasti jäänyt mieleen muuta kuin bensapumpun takaa näkynyt kolkin keula ja ajatus, että tästä on päästävä liikkeelle ennen kuin meistä tulee paikallinen nähtävyys. Ja luonnollisesti edellisen pumpunvaihtajan jäljiltä, väärien työkalujen ja liiallisen voimankäytön seurauksena, lukitusrenkaan kiinnittämistä piti harjoitella ihan riittävän monesti. Tankin kierteet oli kuin rotansyömät. Kertaus on äiti opinnoissakin ja lopulta oli uusi pumppu paikallaan ja auto lähti avaimesta käyntiin!! JES, ehkä me kuitenkin pääsemme jatkamaan matkaa. Kannet kiinni, työkalut kasaan ja liikkeelle..


Tässä vaiheessa katoksen alle siirtyminen oli osoittautua kohtalokkaaksi, kun allekirjoittaneen piti sitten alkaa esittelemään paikallaan olleessa sytytyskasetissa ilmennyttä murtunutta tuttia.. ja tutin sisällä ollut pieni jousi putosi maahan ja vierähti vieressä olleeseen viemärikaivoon. Jossa on päällä ihan helvetin painava kansiritilä, joka on ainakin kaksi metriä syvä ja vesisateen jäljiltä melkein reunaa myöden täynnä vettä. Voi PRKL! se siitä varakasetista. Tämähän ei kuitenkaan ollut katastrofi, koska meillä oli musta kasetti paikallaan ja auto käynnistyi. Kusisemmaksi asia muuttui, kun päästiin liikkeelle ja auto nyki ajossa ihan helvetisti.

Arveltiin, että ollaan hermostumatta, adaptaatio ottaa aikansa, eiköhän se siitä suttaannu. Mutta ei se siitä sitten suttaantunut. Sökö kasetti paikallaan, varakasetti pöljäilyni seurauksena ur funktion ja matkaa yöpaikkaankin se 200 km. Aivan mahtavaa, juhlaliput salkoon!!

Tässä vaiheessa sitten yritettiin vaihtaa tuttiosaa kasetista toiseen, mutta olivat tehtaalla sen verran hyvät liimat laittaneet väliin, että ei kohtuudella irronneet. Ruuvit luonnollisesti käytettiin pois irroitus yrityksen yhteydessä. Särkemisen pelossa jätettiin asia silleen ja jatkettiin matkaa pätkivällä kasetilla. Hetkittäin se pelasi hyvin, mutta pätkiminen paheni koko ajan.

Jani tuli perässä saattojoukkona, kun samaan suuntaan oltiin muutenkin menossa. Hänellä oli mukana varakassu, joka pätki ahdoilla, mutta muuten toimi hyvin. Se koneen päälle ja matkustusmukavuus palautui normaaliksi. Kulku tosin hidastui ennen Jämsää ihan mateluksi, Neste Rallin aiheuttaman ruuhkan vuoksi. Jonon toinen pää oli varmaan Tampereella.. Siitäkin kuitenkin selvittiin, päästiin yöpaikkaan ja lopulta sunnuntaina kotinurkillekin ilman isompia kommelluksia.

ISOT KIITOKSET PETRILLE JA JANILLE!!! Ilman teidän apuanne olisimme olleet nesteessä korvia myöden. Kauas on pitkä matka, mutta matka takaisin on vielä pidempi, jos kärry liikkuu työntämällä.

Tämän kaltainen auttaminen, jos mikään, on saabismia ja klubiveljeyttä parhaimmillaan.

Terveisin Rovaniemeltä, omasta ja Arin puolesta (Arin tonnarilla oltiin liikkeellä)


Kimmo Körkkö

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: Ma Heinä 31, 2017 10:00
Kirjoittaja JP_Vette
Joku sitte raapustaa vielä tänään jutun tästä Saabisti-lehteen, niin ei tartte kesän tapahtumia jouluna lukea :)

Re: Tonnarimiitti 29.07.2017 Vehoniemen Automuseolla!

Lähetetty: La Elo 05, 2017 17:44
Kirjoittaja tosiynnäri
Kuvia miitistä
Tonnarimiitti2017