Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Lähtö Saabin hakuun Tallink Silja Serenadella 19.4 ja takaisin 21.4 samalla kipolla Olympia-terminaaliin aamusella.

Onkohan tuolla Olympiaterminaalissa Tullin toimipistettä? Googlettelin vähän, että pitää sinne vissiin soittaa joku paikalle. Luulis että joka laivalla (viikonloppuisin) tulee muutama tuontiauto, että siellä olisi miehitys...!?!

Saas nähdä nyt tuleeko kauppoja, kumman nihkeää on ollut tuo yhteydenpito svenssoneihin. Pari potentiaalista ehdokasta katsottu Tukholmasta, toinen 9-3 ja toinen 9-5.

Aika paljon tulee ns. turpaan ton euron huonon kurssin takia ja sitten vielä joudun maksamaan valuutanvaihdosta (eurosta kruunuihin) vaihtopalkkion kun ei ole tuota mahdollisuutta nostaa mistään automaatista kruunuja Ruotsissa. Ei oo kaikista halvimmat risteilyhinnatkaan viikonloppuisin. Saksa tai Viro olisi tällä hetkellä varmaan järkevimmät autonostopaikat, mutta kun saabbien valikoima on siellä vähän heikohkoa..., niin ja nehän on tietty myös ruuvattuja pelejä, toisin kuin Ruottissa :D
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kaikille Helsingin kautta auton tuoville muistutus siitä että satamissa ei enää ole tulli "auki" laivojen tuloaikojen aikana.
Siispä jos olet tuomassa autoa niin soita ennakkoon laivasta 040 332 3063 ja kerro että olet tulossa ko.satamaan "asiakkaaksi" niin ei tarvitse odottaa tullin päivystävän partion tuloa.
Itsellä tänään ei tullut odotusta kuin 20 min ja palvelu oli hyvää.... mutta kuitenkin.'
Lainattu tämän keskustelun sivulta 4
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

valtteri kirjoitti:
Kaikille Helsingin kautta auton tuoville muistutus siitä että satamissa ei enää ole tulli "auki" laivojen tuloaikojen aikana.
Siispä jos olet tuomassa autoa niin soita ennakkoon laivasta 040 332 3063 ja kerro että olet tulossa ko.satamaan "asiakkaaksi" niin ei tarvitse odottaa tullin päivystävän partion tuloa.
Itsellä tänään ei tullut odotusta kuin 20 min ja palvelu oli hyvää.... mutta kuitenkin.'
Lainattu tämän keskustelun sivulta 4

Soitin sunnuntaina Silja Serenadelta Tullin päivystysnumeroon ja kerroin tulevani auton kanssa Olympia-terminaaliin. Lupasivat laittaa partion paikalle.

Siihen Makasiinirakennuksen päätyyn lopulta päästyäni, ei siellä tietenkään ketään paikalla ollut. Soittelin uudelleen päivystysnumeroon ja sieltä pyydettiin vain odottelemaan niin kauan kun tullipartio paikalle joskus muilta tehtäviltään ehtii.

Kaksi tuntia meni sitten ennenkuin tullimies ja -nainen tulivat. Ystävällisiä ja asiakaspalveluhenkisiä virkamiehiä olivat molemmat ja viidessä minuutissa oli paperityöt tehty. Pahoittelivat kyllä viivästystä. Kannattaa tosiaan soitella sinne Tullin päivystysnumeroon, muussa tapauksessa voi valmistautua viettämään yön autossa!!!

Tullimiehet antoivat tosin hyvin ristiriitaista tietoa tuosta auton vakuuttamisesta. Ensin olivat (myös päivystäjä) sitä mieltä että pitää ottaa omasta vakuutusyhtiöstä vakuutukset ennen kuin saa lähteä ajelemaan. Mutta milläs otat sunnuntaina yhteyttä vakuutusyhtiöön??? Kaverini soitteli Turvan ja IFin päivystysnumeroihin, muttei sieltä mitään vakuutuksia viikonloppuna anneta.

Lopulta Tullille kelpasi kuitenkin kun siihen paperiin (?) laitettiin vaan vakuutusyhtiön nimi ja pääsin baanalle... Ruotsalaiset kilvetkin kelpasivat sellaisenaan, vaikka se tarra sieltä takakilven kirjain- ja numeroyhdistelmän välistä olikin rapsutettu pois.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Verolappu tarraa ei ole tarvinnut pitkään aikaan, se on poistettu käytöstä. Poliisi saa kaikki auton tiedot suoraan autossa olevalle näytölle.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Suomen Tulli haluaa ruotsalaisen rekisteriotteen molemmat osat (Del1 ja Del2) kopioina kaikilta osin kun teet autoveroilmoitusta.

Ruotsalaisten rekisteriotteiden nimet ovat:

Transport Styrelsen Del 1 av registreringsbeviset

Transport Styrelsen Del 2 av registreringsbeviset

Lisäksi Suomen Tulli haluaa autoveropäätöstä varten kopion KAUPPAKIRJASTA jolla ajoneuvo on vaihtanut omistajaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mikä ihmeen kiire sinne tulliin on, ei sitä satamassa tarvi tullata tai minä en ainakaan. Ei kiinnostanut tullia auto eikä omistaja, auton valmistenumeroa ei tarkastettu kuin ei myöskään omistajan henkilöllisyyttä :roll:
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

pasijalmari kirjoitti:Mikä ihmeen kiire sinne tulliin on, ei sitä satamassa tarvi tullata tai minä en ainakaan. Ei kiinnostanut tullia auto eikä omistaja, auton valmistenumeroa ei tarkastettu kuin ei myöskään omistajan henkilöllisyyttä :roll:
Mihin tapaukseen viittaat...?

Minä ainakaan en ole kirjoittanut että olisin jättänyt autoveroilmoituksen satamassa! Eli mulla ei ole ollut niin sanotusti kiirettä autoveroilmoituksen kanssa joka pitää jättää viiden päivän sisällä maahantuonnista Tulliin. (Lähetin postissa)

Sen sijaan, satamassa on pakko mennä tullihenkilöiden juttusille jotta saa tehtyä Käyttöönottoilmoituksen, jolla taas saa ajaa (pidettävä autossa) kolmen kuukauden ajan Suomessa.

Se että jollakin on kiire tavoittaa tullihenkilöt satamassa päästäkseen vielä samana päivänä kotiiinkin, riippuu taas henkilökohtaisista syistä kuten esimerkiksi siitä haluaako nukkua satamassa autossa vai kotona lakanoiden välissä...!?!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kaikille jotka pohtivat uskaltaako Ruotsiin lähteä Saabbia ostamaan, niin rohkaisevat terveiset: Kyllä uskaltaa, jos minä yksinäni onnistuin sieltä Saabin ostamaan ja tuomaan kotipihalle, niin kyllä varmasti onnistuu muutkin!!!

Etukäteen kannattaa tehdä muistilistaa tarvittavista papereista jne. Kaupanteon tiimellyksessä voi joku juttu unohtua. Alkuperäinen ruotsalainen rekisteröintitodistus (Del 1) ja mahdollisesti myös alkuperäinen rekisteröintitodistus (Del 2) kannattaa yrittää saada mukaan. Alkuperäinen Del 2 helpottaa rekisteröintikatsastusta Suomessa, muutoin katsastusasemalla joudutaan tekemään kysely Ruotsiin.

Kauppakirja (millä auto vaihtaa omistajaa) tarvitaan ehdottomasti. Sen vaatii Suomen Tulli tehdäkseen autoveropäätöksen.

Kannattaa myös yrittää saada ruotsalaiset rekisterikilvet mukaan autoon, muutoin joutuu heti Suomen satamassa tullipisteessä käyttöönottoilmoitusta tehdessä ostamaan ns. siirtokilvet.

Ruotsissa EI VOI VAIHTAA euroja kruunuiksi! Siis sellaista summaa mikä tarvitaan autokauppoihin. Siellä on joku typerä sääntö jolla torjutaan rahanpesua tai jotain, eli pitäisi odotella kaksi päivää jotta voi vaihtaa isomman summan.

Itse maksoin Saabbini euroina autokauppiaalle käteisellä. VARMISTAKAA etukäteen että eurot kelpaavat maksuvälineenä jos meinaatte käteiskauppoja tehdä, kaikki autokaupat eivät todellakaan ota euroja ollenkaan vastaan Ruotsissa!!! Autokauppias tarkisti vaihtokurssin ja minä jouduin maksamaan ns. vaihtokomission autokauppiaalle, jotta hän voi vaihtaa eurot kruunuiksi ilman kuluja. Minulle tuli muutama sata euroa tuosta ylimääräistä tappiota.

Ruotsalaiset autokauppiaat eivät ole erityisen innokkaita vastailemaan sähköposteihin. Ei kannata ihmetellä jos vastausta ei kuulu. Pitää soittaa. Itse sain lopulta sovittua että autokaupan myyjä tulee hakemaan minut satamasta ja vie kauppaan. Hän myös ajoi saabbini satamaan kun kaupat oli tehty.

Ruotsissa(kaan) ei kaikki ilmoituksissa olleet jutut pidä välttämättä paikkaansa. Uudet renkaat eivät olekaan uudet vaan laittomat sliksit tms. Kun paikan päällä autokuume on kova, niin suomipojalta yritetään lypsää lisää hintaa esimerkiksi tarjoamalla pieneen lisähintaan sitten niitä uudenveroisia renkaita. Itselleni kävi näin. Vaikka vääntö oli kova, niin oli pakko joko jättää kaupat tekemättä tai suostua autokauppiaan ehtoihin maksaa vähän ekstraa renkaista. Tietävät siellä aivan hyvin että kun Suomesta asti on lähdetty autokaupoille, niin harva sieltä haluaa tyhjin käsin sitten tulla takaisin, varsinkin kun pelkkä laivareissu autopaikkoineen maksaa siinä 200 euroa + muut kulut.

Eli varautukaa pieniin yllätyksiin, autokauppias on ihan yhtä ketku myös Ruotsissa kuten muuallakin!!!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5658
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jes, hyvää tarinaa. Tohon jos lisää omasta kokemuksesta vielä että kun on valkanut 2-3 autoa katsottavaksi niin ei tarvitse nöyrtyä sen myyjän kiristyksiin niin helposti. Se tietää että olet tosissaan liikenteessä, koska olet sinne autonhakuun raahautunut. Ainakin tukholman seudulta olisin onnistunut käymään 3 autoa päivässä läpi. Omalla kohdalla toinen oli tarpeeksi hyvä joten kolmas jäi katsomatta :)

-Tommi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Tukholma-Turku laivalta terveisiä 29.7.2013.

Otin eilen lennon Tukholmaan (Arlanda), Arlanda Central stationilta junan Norrköpingiin ja ensimmäistä autoa katsomaan.
Olin yksityisen myyjän kanssa sopinut, että hän varaa auton minulle (varaus la ja auton katsominen su).

Nyt sama auto laivassa mukana:) En kuitenkaan ole uusi saabisti.

9000 CSE 2.0t jubilee manuaali, vihreä
vm 1998, 1997 loppuvuodesta taisi olla käyttöönotto
ajettu n. 150tkm. Kunto kilometrien mukainen :-))
*ruostesuojasin auton eli tuli käytyä kulkuneuvo melko kattavasti lävitse, niin löytyi näköjään tästäkin muutama saabin vakio ruostepaikka ja joitakin uusia*

Vanha CS 2.0t-96 on nyt ajettu 426tkm ja ajattelin osan uusista osista ottaa talteen ja sitten romikselle, kun ei noista enää kukaan mitään maksa :-)
Ei tuo nyt paha ole (2012 katsastus ilman huomautuksia) ja manuaali-ilmastointikin vielä toimii kohtuullisesti (huollettu), mutta ovat aika eri kunnossa.

Myyjä kertoi eilen koeajolla, että muutama ruotsalainenkin oli minun jälkeen soitellut ja joku saabeja enemmän suosiva olisi ostanut auton jo puhelimitsekin :)
Tämä oli sanansa mittainen ja reilu myyjä.

Kuten aikaisempikin kirjoitti on hyvä olla vaihtoehtoja. Niin minullakin oli, mutta näin loma-aikaan ei ole helpointa tavoitella yksityisiä myyjiä ja eräskin rouva löi luurin korvaan eli ilmeisesti ei osannut lontoota. Mailikyselyihin ei kukaan vastannut (5. kyselyä). Äsken yksi kuitenkin ilmoitti, että hänen autonsa just meni, kiitos hänelle.

Aikataulut ja valmistelut:
1) Autot:
- katsottavat autot bongattu ja myyjille soitettu ja varmistettu auton kunto ja että export myynti on ok. Infosin myös myyjiä aikataulustani.
2) Vakuutus: pyysin Tapiolasta mailiosoitteen, jonne voin viikonloppuna lähettää auton tiedot ja pyynnön aktivoida vakuutus alkamaan heti.
3) Lentoliput ebookersin kautta (hel-tuk-hel varmuuden vuoksi)
- check-in kotoa käsin ja lippujen tulostus
4) junalippu http://www.sj.se
- lippujen maksu ja tulostus (otin lipun, jonka olisi pystynyt lunastamaan takaisin)
5) matkalle mukaan: henkilöpaperit, auton rahat käteisenä (pankista etukäteen haettuna ja kuitti varmuuden vuoksi matkaan jos suurempia summia), pari tuhatta kr saa tarvittaessa paikallisesta automaatista ulos, navigaattori, kännykän laturi, kaikkien autojen yhteystiedot, paikkakunnat, varajuna-aikatauluja katsottuna, jos joutuu ajelemaan junalla toiseen paikkaan. Varasin ja maksoin suurella luottamuksella jo laivamatkan valmiiksi ja printtasin varausvahvistuksen. Ota osoite laivan autojen lastauspaikalle! esim. Vikingline Stadsgården 22, 116 45 Stockholm, Sverige. Henkilökohtaiset varusteet oman maun mukaan:)
6) Dokumentit: printtaisin Blocketin kauppakirjan Suomesta mukaan ja samalla tullin "ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta" asiakirjan, jonka voi sitten paluulaivassa täyttää valmiiksi:).
7) Kaupan teko: kysyin jo puhelimessa, että voidaanko hinnasta neuvotella ja se oli ok. En sopinut hintaa autoa näkemättä. Auton tarkastus, koeajo ja hinnan sopiminen. Kauppakirjan teko (kirjasin tuohon export to Finland), ostajalle alkuperäinen Del 1 (tekninen osa) ja kopio Del 2 (keltainen osa, jonen merkitään Export ruksi), viimeisin katsastuspaperi mukaan, jos on hiljattain katsastettu, niin ei tarvitse tehdä teknistä katsastusta Suomessa heti samantien. Toki kannattaa tehdä samalla jos kohta joutuisi muutenkin katsastamaan). Myyjän kanssa sovin paikan päällä vasta, että ruotsikilvillä Suomeen (olisi hyvä sopia etukäteen tämäkin). Mailasin kaupanteon jälkeen vakuutusyhtiölle vakuutuksen aloituksen ja mailin liitteeksi kameralla kuvaamani kauppakirja+del 1. Myös myyjä kyseli vakuutusasioista ja tuolla sain sen asian rauhoitettua. Kerroin myös myyjälle, että olen ostanut parisen vuotta sitten volvon Ruotsista ja tuo meni kivutta molempien osalta:)
8 )Suomessa: Ajo tulliin käyttöönottoilmoitusta tekemään ja kotia. Sitten seuraavina päivinä katsastus ja veroasioiden hoito (5pv sisällä). Kun saadaan Suomen päässä asiat kuntoon, niin myyjälle pahvilaatikossa kaikki tarpeellinen, johon hän lisää alkuperäisen Del 2 ja lähettää sen Transport Tyrelsenille. Olen itse laittanut pahvilaatikkoon: molemmat kilvet, kaksi samaa paperipinoa (1. myyjälle ja 2. eteenpäin lähetettäväksi) eli kopiot kauppakirjasta, Del 1, käyttöönottoilmoituksesta, suomen rekisteröinnistä ja tullauksesta/veropäätöksestä. Olen luvannut myyjälle toimia ripeästi ja näin olen aina myös tehnyt. Näin kaikille jää hyvä maku kaupasta.
Otin myyjän mailiosoitteen, joten kun dokumentit lähtevät hänelle voin mailitse infota, että kohta tulee dokumentit:)

Taxfree ostokset tehty ja ne sai lastata autoon jo matkalla valmiiksi.
Turun tullin asiakaspalvelupisteen Satamakatu 22 turku on jo poimittu valmiiksi muistiin.

-Make
ps. Kaupantekoa taisi hieman helpottaa vaimon ruotsalaisen sukulaisen kaupantekotilaisuuteen osallistuminen (osittain tulkkina, koska myyjän enkku oli ok, mutta ei niin hyvä). Sain itsekin samalla hyvää tietoa tehdyistä fiksauksista. Göteborista aikanaan noudettu V70 sai nyt sitten Saabista ruotsikaverin:)
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Voikohan Suomen siirtokilvillä ajaa Ruotsissa eli jos tekee käyttöönottoilmon valmiiksi + tarralaput mukaan ja niillä laivaan. Tässä toki on riskinä se että jos auto onkin täys susi....

Millä keinoin olette saaneet del1 ja del2 sekä SWE-kilvet mukaan? Poistuuko auto automaattisesti Ruotsin rekisteristä kun se rekataan Suomessa konttorille ja Trafille? Ainakin EU-maiden välillä se käsittääkseni toimii näin
-*-Elämä on-*-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja peinu »

Yksityisten kesken:
Del 2 on tuskin myyjällä, joten kaupan toteutuessa lähettelee sen perässä sinulle. Siihen asti on hyvä pitää kaverin ruotsalaiset kilvet panttivankina ja lähettää ne sitten Del 2 saatuasi takaisin., jos kaveri välttämättä niin haluaa. Ruotsihan on , ainakin kun viimeksi tsekkasin, EU-maa, joten rekisteröidessäsi auto Suomeen, poistuu se Ruotsn rekisteristä.

Blocket.se tarjoaa apuja ihan sivun alareunassa:
HJÄLP NÄR DU GÖR AFFÄRER
sen alapuolelta "Köpekontrakt"
ja sieltä löytyykin sitten kauppakirjat, jotka teet paikanpäällä kahtena kappaleena.

http://www.blocket.se/security/mallar.htm

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

peinu kirjoitti:Yksityisten kesken:
Del 2 on tuskin myyjällä, joten kaupan toteutuessa lähettelee sen perässä sinulle.

EU-maa, joten rekisteröidessäsi auto Suomeen, poistuu se Ruotsn rekisteristä.
??? Käsittääkseni Del 2 PITÄÄ OLLA MYYJÄLLÄ, muuten kauppa ei ole virallinen jollei Del 2 osaa täytetä kun auto vaihtaa omistajaa. Eli se on ehdottomasti täytettävä, kuten Suomessakin rekisteröintitodistuksen kakkososa.

Del 1 ja Del 2 vastaavat minun tietojeni mukaan suomalaisten rekisteröintitodistusten teknistä osaa (osa 1) ja ilmoitusosaa (osa 2). Ja aivan kuten suomessakin, ilmoitusosa täytetään kun tehdään autokauppoja!

Keväällä 2013 ei maahantuomani saabbi poistunut Ruotsin rekisteristä automaattisesti, vaan myyjä(liike) pyysi myöhemmin alkuperäisiä ruotsalaisia rekisterikilpiä lähetettäväksi Ruotsiin, jotta he saavat saabin poistettua rekisteristä siellä. Ehkä tiedonsiirto ei aina toimi aukottomasti, joten ei kannata heittää niitä ruotsinkilpiä roskiin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Raser kirjoitti:??? Käsittääkseni Del 2 PITÄÄ OLLA MYYJÄLLÄ, muuten kauppa ei ole virallinen jollei Del 2 osaa täytetä kun auto vaihtaa omistajaa. Eli se on ehdottomasti täytettävä, kuten Suomessakin rekisteröintitodistuksen kakkososa.
Hain liikkeestä sain del1 ja 2 mukaan, tosin täyttämättömänä, mutta en kilpiä. Ei kait tuohon del2:een ainakaan suomalaisen ostajan tietoja täytetä kun autoa ei rekisteröidä suomalaisen ostajan nimiin ruotsissa vaan poistetaan rekisterista.

Liikkeeseen jäi kilvet, mitään papereita suomesta eivät halunnu/tarvinnu rekisteristä poistoon.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Del 2
- mielestäni tähän voi laittaa suomalaisen ostajan tiedot ja ruksin kohtaan "export" ja vaikka tekstiksi " will be exported to Finland".
- muistaakseni myyjän pitää tämä allekirjoittaa.

-Make
Vastaa Viestiin