Tässä vähän yhteenvetoa ostoprosessista ja hakureissusta sekä kulupuolesta.
Utelut ja kuvat perustelivat, ettei varmaankaan ihan kamala pommi ole, vaikkakin kun muualla päin vastaavat ovat alkaen 8000€. Ehkäpäs Liettuassa ei ole kovin aktiivinen Saab-scene ja rahalle löytyy muutakin käyttöä kuin avoautojen osteleminen keskellä talvea?
Maksoin ensin varausmaksun 200€, jolla sain harkinta-aikaa 5pv. Maksoin sitten auton etukäteen pankin kautta ja varasin heti lentoliput n. kolmen päivän päähän. Rahat näkyivät SEPA-maksulla päivän-kahden päästä tilillä, minkä jälkeen myyjäliike teki paperit ja vientikilvet valmiiksi.
Lensin illaksi Vilnaan Baltic Air (115€), sieltä lentokentältä suoraan viimeisellä Klaipedan bussilla klo 20.30 (20€) Kaunasiin. Missä hotelliyö Algiro Hotel (29€). Aamulla taksilla (12€) autokauppaan...
Auto starttasi just ja just. Oli kuulemma varmaan neljä kuukautta seisonut ajamatta. Koeajotilanteessa auto puolsi voimakkaasti vasemmalle ja penkissä oli muutama tahra mitä kuvissa ei näkynyt. Lisäksi Check Engine valo paloi, mikä ei kuvissa ollut. Ohjaustehostimen öljyt ol pikkasen vähissä, mutta mittatikku vielä kuitenkin kastui. Meno oli aika tukkoista aluksi, mutta ei niin tukkoista, että olisi limp homessa ollut. Vähän aikaa ajellessa auto kuitenkin alkoi pikkasen piristyä. Vanteet olin arvioinut 17" tuumaisiksi ja talvirenkaat kelvottomiksi, mutta sekä kesä- että talvivanteet ovat molemmat 18-tuumaiset ja merkkirenkaissa pintaakin ihan mukavasti jäljellä. Talvirenkaissa sen verran kuin välttämättömät talviajot vaativat, mitä ne nyt sitten ovatkaan
Myyntitilanteessa allekirjoituttivat paperit, joiden perusteella ei ostajalla olisi jatkossa vaateita myyjäliikettä kohtaan, mutta toisaalta leimattiin 24kk takuu moottorille ja lootalle, jos vaan huollot tehdään vuosittain BRC:llä. Säädätytin kulmat ennen ostoa, Kaunasissa olikin heidän kumppanillaan nelipistelaseri. Mittauksesta ja säädöistä tuli myyjäliikkeen piikkiin 28€ lasku. Ohjaus parani, mutta puolsi ihan pikkasen vielä tuon jälkeen. Käännellessä jousi äänteli välillä, joten päättelin kääntölaakeriviaksi.
... ja sieltä sitten ajelemaan Talinnaan (500km), bensa 1€/litra,
Rattinapit eivät toimineet...tai volume + toimi, mutta siitä hiljeni radion ääni.
N. sata kilsaa Kaunasista pohjoiseen kaupungin läpi ajellessa alkoi töyssyissä kuulumaan kovaa kolinaa oikeasta etunurkasta. Kurkin tien varressa renkaan välistä ripustuksia, mutta en löytänyt mitään irtonaista. Matka jatkui, jostain takamuistilokerosta alkoi kumpuamaan jousen alapään pätkän katkeaminen yhdistettynä kääntölaakereihin. Matkan edetessä alkoivat rattinapitkin toimimaan ja moottorista alkoi tehotkin tulla esille. Jopa siinä määrin, että huoltoasemapysähdyksellä hanskalokerosta löytynyt Hirschin viritodistus yllätti vain hieman, ja sekin positiivisesti.
Illaksi tosiaan Tallinnan yöhön vanhan työkaverin ja hänen nykyisten työkavereiden kanssa ravintola-Texasiin nauttimaan tulinen mutta kostea illallinen.
...missä yöpyminen Hotel Metropol (45€) ja huolto(ihin) seuraavana aamuna.
Kiireisen aamupalan jälkeen piti putsata yöllä satanut lumi ilman harjaa auton päältä ja rientää heti aamuyhdeksäksi BRC-Tallinnan huoltoon, jonka leimalla piti saaman takuu moottorille ja lootalle vuodeksi eteenpäin. Jousilautaselta löytyi jousen pätkä. Ohjausvaihteesta ei löytynyt märkää, joten lisättiin vain pikkasen öljyä tehostimen säiliöön. Nollattiin vikakoodi (Oli: major leak in evap system), eikä ole tullut sen jälkeen takaisin. Eli vikakoodi oli varmaankin väsyneen akun mielikuvituksen tuotetta. 90 000tkm huolto tehtiin, paitsi automaattilootan öljyjen vaihto.
Tuohon perään olin puhunut Saab Antille, että katellaan vähän autoa läpi ja vaihdetaan ne autolootaöljytkin. Muutaman tunnin sain odotella, että auto pääsi hoitoon. Joku aikaisempi asiakas oli tosiaan tilannut itselleen kovakattoiseen cabrion etujouset, joten semmoset sain uudet 50€/pari. Kävipä tuuri. Molemmille puolille vaihdettiin myös kääntölaakerit n. 28€/pala sekä takajarrupalat.
Laivalla Helsinkiin (70-90€?).
Kännykällä satamassa maahantuloilmoitus, mistä 5 päivää aikaa laittaa paperit tulliin. Sieltä kohta puoliin sitten kyselevät CoC ja rekisteritodistusta yms. eli käytännössä riittää kun laittaa jotain paperia menemään prosessin aloittamiseksi.
Verot menee massan mukaan jonnekin 35% nurkille koska CO2-arvoja ei ole. Oikaistaneen jossain vaiheessa hakemuksen perusteella mallikohtaisiksi typ 24,5%. Verotusarvo lienee n. 15000€
Katsastamisesta olikin juttua jo tuossa aiemmin.
Noiden aiempien korjaustoimenpiteiden jälkeenhän meno on ollutkin varsin mukavaa ja maukasta. Äänetoistopuolella löytyi myöskin 10 kaiuttimen sarja, mihin en ollut varautunut. Ei tuo silti ole juuri minkäänlainen verrattuna ng-femman HarmanKardoniin. Katto on nätissä kuosissa ja mekaniikka toimii moitteetta. Takalootan pumput on tilattu ja saapuneet Speedpartsilta PSC:lle ja maksanevat 40€ nurkilla. Niitä noutaessa pitää kuljettajan puolen peiliä ihmetellä. Nykyisellään ihme suora peililasi. Ei kai pitäisi normisti semmonen olla? Hirssin tarrakin on tilattu takaluukkuun kun kerran semmonen softakin on autossa
Puunausten lisäksi ei paljoa muuta toivottavaa nyt ole, mutta ehkä sitten joskus. Noitten puuosien kanssa on olo vähän niin ja näin, mutta olkoon.
Kaiken kaikkiaan ihan turha kapistus, varsinkin suomen oloissa. Ei se haittaa. Kesällä ajetaan kaikki luut pihalla dorka virne naamalla niskat viimasta jäykkänä
Sitä innolla odotellessa