Sivu 2/2

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ti Helmi 17, 2015 18:02
Kirjoittaja suorsa
Olin väärässä tuosta katsastusajankohdasta.

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ke Helmi 18, 2015 00:07
Kirjoittaja peinu
AZP ihan oikeassa tuon katsastuksen suhteen. Poistin VIN-koodista yksilöivän osan tuosta kuvasta.

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ma Helmi 23, 2015 19:37
Kirjoittaja timpetti
Onnea nyt prosessin kukkealla lopputulemalle. Nyt vielä sitten linjat täyteen kuvia tästä komistuksesta jahka kilvet saat kiinni ;) :saab:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ti Helmi 24, 2015 01:35
Kirjoittaja peinu
Kuviahan saa ilman kilpiäkin, mutta odottelen tässä parempia plussakelejä, että saa pestyä ja puunattua. :)

Kovasti on mieleinen tämä kulkine.

Tässä myyjäliikkeen kuvia. Jotenkin niillä kuvasuhde keturallaan. Enemmän luonnehtisin pitkänomaiseksi kuin sämpyläksi, miltä näyttää kuvissa.



Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ti Helmi 24, 2015 15:13
Kirjoittaja tturku
Paljonko oli peinu verot suurinpiirtein. Ei pahan hintanen verottomana ainakaan. Kävitkö itse hakemassa suomeen vai käytitkö jotain huolitsijaa / auton tuojaa auton saamiseen suomeen?

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ti Helmi 24, 2015 22:43
Kirjoittaja peinu
Tässä vähän yhteenvetoa ostoprosessista ja hakureissusta sekä kulupuolesta.

Utelut ja kuvat perustelivat, ettei varmaankaan ihan kamala pommi ole, vaikkakin kun muualla päin vastaavat ovat alkaen 8000€. Ehkäpäs Liettuassa ei ole kovin aktiivinen Saab-scene ja rahalle löytyy muutakin käyttöä kuin avoautojen osteleminen keskellä talvea?

Maksoin ensin varausmaksun 200€, jolla sain harkinta-aikaa 5pv. Maksoin sitten auton etukäteen pankin kautta ja varasin heti lentoliput n. kolmen päivän päähän. Rahat näkyivät SEPA-maksulla päivän-kahden päästä tilillä, minkä jälkeen myyjäliike teki paperit ja vientikilvet valmiiksi.

Lensin illaksi Vilnaan Baltic Air (115€), sieltä lentokentältä suoraan viimeisellä Klaipedan bussilla klo 20.30 (20€) Kaunasiin. Missä hotelliyö Algiro Hotel (29€). Aamulla taksilla (12€) autokauppaan...

Auto starttasi just ja just. Oli kuulemma varmaan neljä kuukautta seisonut ajamatta. Koeajotilanteessa auto puolsi voimakkaasti vasemmalle ja penkissä oli muutama tahra mitä kuvissa ei näkynyt. Lisäksi Check Engine valo paloi, mikä ei kuvissa ollut. Ohjaustehostimen öljyt ol pikkasen vähissä, mutta mittatikku vielä kuitenkin kastui. Meno oli aika tukkoista aluksi, mutta ei niin tukkoista, että olisi limp homessa ollut. Vähän aikaa ajellessa auto kuitenkin alkoi pikkasen piristyä. Vanteet olin arvioinut 17" tuumaisiksi ja talvirenkaat kelvottomiksi, mutta sekä kesä- että talvivanteet ovat molemmat 18-tuumaiset ja merkkirenkaissa pintaakin ihan mukavasti jäljellä. Talvirenkaissa sen verran kuin välttämättömät talviajot vaativat, mitä ne nyt sitten ovatkaan :)

Myyntitilanteessa allekirjoituttivat paperit, joiden perusteella ei ostajalla olisi jatkossa vaateita myyjäliikettä kohtaan, mutta toisaalta leimattiin 24kk takuu moottorille ja lootalle, jos vaan huollot tehdään vuosittain BRC:llä. Säädätytin kulmat ennen ostoa, Kaunasissa olikin heidän kumppanillaan nelipistelaseri. Mittauksesta ja säädöistä tuli myyjäliikkeen piikkiin 28€ lasku. Ohjaus parani, mutta puolsi ihan pikkasen vielä tuon jälkeen. Käännellessä jousi äänteli välillä, joten päättelin kääntölaakeriviaksi.

... ja sieltä sitten ajelemaan Talinnaan (500km), bensa 1€/litra,

Rattinapit eivät toimineet...tai volume + toimi, mutta siitä hiljeni radion ääni.
N. sata kilsaa Kaunasista pohjoiseen kaupungin läpi ajellessa alkoi töyssyissä kuulumaan kovaa kolinaa oikeasta etunurkasta. Kurkin tien varressa renkaan välistä ripustuksia, mutta en löytänyt mitään irtonaista. Matka jatkui, jostain takamuistilokerosta alkoi kumpuamaan jousen alapään pätkän katkeaminen yhdistettynä kääntölaakereihin. Matkan edetessä alkoivat rattinapitkin toimimaan ja moottorista alkoi tehotkin tulla esille. Jopa siinä määrin, että huoltoasemapysähdyksellä hanskalokerosta löytynyt Hirschin viritodistus yllätti vain hieman, ja sekin positiivisesti.

Illaksi tosiaan Tallinnan yöhön vanhan työkaverin ja hänen nykyisten työkavereiden kanssa ravintola-Texasiin nauttimaan tulinen mutta kostea illallinen.

...missä yöpyminen Hotel Metropol (45€) ja huolto(ihin) seuraavana aamuna.

Kiireisen aamupalan jälkeen piti putsata yöllä satanut lumi ilman harjaa auton päältä ja rientää heti aamuyhdeksäksi BRC-Tallinnan huoltoon, jonka leimalla piti saaman takuu moottorille ja lootalle vuodeksi eteenpäin. Jousilautaselta löytyi jousen pätkä. Ohjausvaihteesta ei löytynyt märkää, joten lisättiin vain pikkasen öljyä tehostimen säiliöön. Nollattiin vikakoodi (Oli: major leak in evap system), eikä ole tullut sen jälkeen takaisin. Eli vikakoodi oli varmaankin väsyneen akun mielikuvituksen tuotetta. 90 000tkm huolto tehtiin, paitsi automaattilootan öljyjen vaihto.

Tuohon perään olin puhunut Saab Antille, että katellaan vähän autoa läpi ja vaihdetaan ne autolootaöljytkin. Muutaman tunnin sain odotella, että auto pääsi hoitoon. Joku aikaisempi asiakas oli tosiaan tilannut itselleen kovakattoiseen cabrion etujouset, joten semmoset sain uudet 50€/pari. Kävipä tuuri. Molemmille puolille vaihdettiin myös kääntölaakerit n. 28€/pala sekä takajarrupalat.

Laivalla Helsinkiin (70-90€?).

Kännykällä satamassa maahantuloilmoitus, mistä 5 päivää aikaa laittaa paperit tulliin. Sieltä kohta puoliin sitten kyselevät CoC ja rekisteritodistusta yms. eli käytännössä riittää kun laittaa jotain paperia menemään prosessin aloittamiseksi.

Verot menee massan mukaan jonnekin 35% nurkille koska CO2-arvoja ei ole. Oikaistaneen jossain vaiheessa hakemuksen perusteella mallikohtaisiksi typ 24,5%. Verotusarvo lienee n. 15000€

Katsastamisesta olikin juttua jo tuossa aiemmin.

Noiden aiempien korjaustoimenpiteiden jälkeenhän meno on ollutkin varsin mukavaa ja maukasta. Äänetoistopuolella löytyi myöskin 10 kaiuttimen sarja, mihin en ollut varautunut. Ei tuo silti ole juuri minkäänlainen verrattuna ng-femman HarmanKardoniin. Katto on nätissä kuosissa ja mekaniikka toimii moitteetta. Takalootan pumput on tilattu ja saapuneet Speedpartsilta PSC:lle ja maksanevat 40€ nurkilla. Niitä noutaessa pitää kuljettajan puolen peiliä ihmetellä. Nykyisellään ihme suora peililasi. Ei kai pitäisi normisti semmonen olla? Hirssin tarrakin on tilattu takaluukkuun kun kerran semmonen softakin on autossa :) Puunausten lisäksi ei paljoa muuta toivottavaa nyt ole, mutta ehkä sitten joskus. Noitten puuosien kanssa on olo vähän niin ja näin, mutta olkoon.

Kaiken kaikkiaan ihan turha kapistus, varsinkin suomen oloissa. Ei se haittaa. Kesällä ajetaan kaikki luut pihalla dorka virne naamalla niskat viimasta jäykkänä :) Sitä innolla odotellessa :mrgreen: :saab:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ke Helmi 25, 2015 14:25
Kirjoittaja peinu
Tässä Qlik Sense -sovelluksella haarukoitu 2013-2015 tammikuun välissä tehdyt verotuspäätökset 2003-2007 käyttöönotettuille avoille.

Kuva

Tullin mallikohtaisten verotaulukoiden mukaan veroprosentti valituksen jälkeen on: SAAB 9-3 154 B Avoauto 26.9%

Nythän kun CO2-päästöarvoja ei ameriikan tuonnissa ole saatavilla, niin verotus menee kokonaismassa 2034kg mukaan: 38,4%

Oletetaan, että verotusarvo on 15 000€, niin veroksi pitäisi tuleman 5760€. Mistä teen sitten valituksen 26.9% mukaan, jolloin veroksi pitäis muodostua 4035€, eli palautusta 1725€.

Sellainen erikoinen Ilta~Sanomien skuupin arvoinen erikoistilannehan on nyt päällä, että KHO on linjannut, että veroa ei saa kantaa enempää kuin aiemmin vastaavasta on kannettu, mutta koska Suomen lakia ei ole vielä muutettu KHO:n päätöksen mukaiseksi, tekee tulli edelleen verotuspäätöksiä vanhenevan lain mukaan vastoin KHO:n päätöstä. Mielenkiintoiseksi asian tekee Tullin tekemä turha työ valitusten käsittelemiseksi ja korvausten maksamiseksi.

Ei auta säkillä valon tupaan kantaminen. :)

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ke Helmi 25, 2015 17:47
Kirjoittaja valtteri
peinu kirjoitti:
Nythän kun CO2-päästöarvoja ei ameriikan tuonnissa ole saatavilla, niin verotus menee kokonaismassa 2034kg mukaan: 38,4%
Hirschin lapussa on tyyppihyväksytty päästöarvo ja jos sen mukaan pääset vähemmällä kuin kokonaismassan mukaan niin vaadi sitä.
Jos on rekisterissä Hirschin arvoilla niin päästöt pitäisi tulla myös siitä.

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ke Helmi 25, 2015 20:15
Kirjoittaja peinu
Veropäätös odottikin jo kotona. Turhaan mollasin Tullia säkeistä. KHO:n päätös oli otettu huomioon. Yleistä pyyntihintaa arvioidessa avo-Saabien puutetta Nettiauto.comissa kompensoitiin ottamalla verrailuautoksi Peugeot 307cc 2.0 2D convertible aut 100kw. Jaettiin Saabin uushankintahinta Peugeotin vastaavalla ja kerrottiin sitten Peugeotin hinnalla. Vertailuhinta 13255€ ja prosentti 26.9. Vero 3162,09€

Ei moitittavaa. :)

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: Ke Helmi 25, 2015 23:51
Kirjoittaja peinu
valtteri kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Nythän kun CO2-päästöarvoja ei ameriikan tuonnissa ole saatavilla, niin verotus menee kokonaismassa 2034kg mukaan: 38,4%
Hirschin lapussa on tyyppihyväksytty päästöarvo ja jos sen mukaan pääset vähemmällä kuin kokonaismassan mukaan niin vaadi sitä.
Jos on rekisterissä Hirschin arvoilla niin päästöt pitäisi tulla myös siitä.
Valitettavasti siinä hirschin lapussa, missä on nuo CO2-päästöt ei ole runkonumeroa, niin se ei kelvannut tässä tapauksessa. Nyt tuli Tullin lappuihin painon mukaan laskennallinen 220g/km, mutta ilmeisesti paino 2034 on jatkossa perusteena Trafille suoritettavaan ajoneuvoveroon. vastaa 213g/km

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: To Helmi 26, 2015 16:36
Kirjoittaja tturku
Oho! Eli ehkä vähän päälle 11k€ tuli auto tähän mennessä maksamaan. alle 60tkm ajettu 2005 hirshillä. Ei huono!!!

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: To Helmi 26, 2015 17:58
Kirjoittaja peinu
Mailimittari, eli kilsoja on se 90tkm. Katsastuskuitit (3kpl) mittarilukemin löytyy 2007 asti. Toivottavasti ei nyt tule mitään yllätyskulunkeja, vaikka aina pitää tuontiauton riskeihin semmoset laskea.

Yhteenveto kuluista:
5900€ Auto, Lensin illaksi Vilnaan Baltic Air (
_115€), sieltä lentokentältä suoraan viimeisellä Klaipedan bussilla klo 20.30 (
__20€) Kaunasiin. Missä hotelliyö Algiro Hotel (
__29€). Aamulla taksilla (
__12€) autokauppaan... ja sieltä sitten ajelemaan Talinnaan (500km), bensa 1€/litra,
__60€...missä yöpyminen Hotel Metropol (
__45€) ja huolto(ihin). Huollot ja korjaukset menköön 300€ Laivalla Helsinkiin (
__70€-90€?). Maahantulokatsastus:
_119€, Vero
3162,09€
9532€ Yht.

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: To Helmi 26, 2015 20:59
Kirjoittaja valtteri
peinu kirjoitti: Maahantulokatsastus: 119€,
Missä saa noin halvalla katsastuksen ???

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Lähetetty: To Helmi 26, 2015 21:51
Kirjoittaja peinu
Jkl meidanauto.fi tms. Vasarakatu