Sivu 2/2

auto Italiasta

Lähetetty: To Maalis 31, 2005 18:14
Kirjoittaja 99Risto
Freddy, hyvää infoa, hienoa että joku on tehnyt eikä vaan luule !

Jäikö sinulle mieleen mikä tuo 5 päivän vakuutus on, ts. onko se jotain erityistä tarkoitusta varten vaiko yleensä vaan lyhin mahdollinen vakuutusaika ? Tehtiinkö se myyjän nimiin ja jos niin onko se silti autokohtainen ts. riippumaton siitä kuka autoa kuljettaa (niin kuin täällä suomessakin) ?

Entäs tuo ajolupa, allekirjoittiko sen vain myyjä vai kävittekö sen jollain notaarilla varmentamassa ?

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2005 09:33
Kirjoittaja ng900aero
Joopajoo, ensimmäisen autoni ostin Italiasta jo vuonna 1997, jos asiat menevät kunnolla niin sitten menevät, jos taas tulee ongelmia niin sitten tulee, koetin kertoa kuinka huonosti välillä itsellenikin on välillä käynyt.

auto Italiasta

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2005 10:49
Kirjoittaja 99Risto
ng900aero, en mielestäni väittänyt sinun tietojasi luulemiseksi, olipahan vaan yleinen kommentti siihen, että harvat tuon Italian reissun ovat näköjään tehneet, mutta moni tuntuu paljon tietävän kun on lukenut jonkun lehtijutun. Freddy puolestaan tiivisti homman kulun asiallisesti ja ytimekkäästi.

Vakuutuksista kysyisin, että oletko sinä kokeillut tuota Freddyn mainitsemaa 5 päivän vakuutusta, joka menee myyjän nimiin ? Ja mistä firmasta olet tuon 150 € vakuutuksen hankkinut ?

Suunnittelen reissua tuossa toukokuun alulla, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita !

Re: auto Italiasta

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2005 11:24
Kirjoittaja freddy
[quote="99Risto"]Freddy, hyvää infoa, hienoa että joku on tehnyt eikä vaan luule !

5 päivän vakuutus tehtiin myyjän nimiin ja on autokohtainen ts. riippumaton siitä kuka autoa kuljettaa (niin kuin täällä suomessakin).

Ajolupa: myyjä allekirjoitti.

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2005 11:26
Kirjoittaja ng900aero
Kimpaannuin suotta :oops: se vakuutus menee ostajan nimiin, en tiedä suostuvatko missään autoliikkeessä ottamaan omiin nimiinsä vakuutusta ja antamaan ajoneuvoa ulkomaalaiselle joka ajaa läpi euroopan. Tuon 150 euron vakuutuksen otin Lloyd Adriaticosta, koettivat minullekin tuputtaa jopa 1000 euron hintaisia muissa yhtiöissä, tuo 150 euroakin on todellinen ryöstöhinta mutta oli silloin halvin minkä löysin.

Re: Auto Italiasta?

Lähetetty: Su Helmi 10, 2013 16:36
Kirjoittaja valtteri
Nostetaanpa lähes 8 vuotta vanha keskustelu ylös.

Onko joku käynyt hiljakkoin hakemassa auton italiasta ??? onko systeemit muuttuneet vai onko yhä hankalaa ???

Välittäjää kun käyttää niin homma varmaan helpottuu mutta silloin säästö menee välittäjän / kuljetuksen hoitajan taskuun 8) kun sen mieluisasti pitäisi itsellä.

Re: Auto Italiasta?

Lähetetty: La Helmi 16, 2013 15:08
Kirjoittaja Saabium196
Eikös viime vuoden puolella joku kotimaisista autolehdistä ehnyt juttua aiheesta? Pääaihe oli että uudet verot tekee vanhat tehokkaat autot vääräksi valuutaksi Italiassa, joten niistä halutaan eroon.

Re: Auto Italiasta?

Lähetetty: Su Joulu 08, 2013 13:20
Kirjoittaja Sledge
Morjes!

Jossain määrin vanha topicci mutta kirjotan kumminkin jos aihe askarruttaa muitakin. Muutaman Hondan jälkeen taas tekis saappia mieli ja työmatkoja usein suuntautuu Italiaan, joten sieltä.

Hakusessa 9-3 farkku 1.9 dieseli koneella. Byrokratiaa olen jo vähän ehtinyt tutkimaan mutta ei ihan selkärangasta tule. Joten korjatkaa jos menee vikaan alla. Löysin myös saitin missä Italiassa asuva Suomalainen hoitaa kaiken tarvittavan paperisodan kohtuuhintaan. Sekin voisi olla vaihtoehto.

Tässä ymmärtääkseni näitä perus kuponkeja jos omatoimisesti meinaa auton tuoda ja ajaa Suomeen:

- kauppakirja käytetyn auton ostosta
- omistuksen siirto -kuponki
- vahvistuskuponki että kenen se auto sitten oikein on
- Italian rekisteristä poisto paperi jonka jälkeen kyseistä autoa EI enää ikuna ajeta Italiassa kenenkään toimesta (muuta kuin se maasta pois ajo)
- vientikuponki

3.:nnen osapuolen eli "Notaion" kanssa joutuu tekemään paperit omistuksen siirrosta. Tämä on ylimäräänen ~400€ kun ulkopuolinen jamppa vetää nimen paperiin ja vahvistaa omistuksen siirron. Ja sitten nuo muut yllä mainitut lippuset ACI:n konttorissa. Näihin on hyvä varata aikaa...

Kaupan hieronta tossa olikin jo melko kalkkiviivoilla mutta kariutui kun mielestäni oli pari suolasta huoltoa tekemättä ja myyjä ei enempiä kuitenkaan hintaa tiputtanut.

Isoin kysymys mikä vielä askarruttaa - saako Italian siirtokilvillä ajaa läpi muiden EU-maiden? Vai tarvitaanko esim. Saksasta jotkut kilvet..?

Vakuutuksista: soitin vakuutusyhtiööni ja sanoivat, että kun auto on löytynyt niin soita heille ja ilmoita auton alustanumero niin laittavat vakuutukset päälle samon tein. Tämän idean yritän sitten "myydä" myös Italian viranomaisille että vakuutus on jo voimassa jotta edes jossain säästäisi - välttäisi tuplavakuuttamisen. Pitää pyytää vahvistus vakuutusyhtiöstä lontooksi ja tarkistaa saisiko sen "green cardin" vaikka auto ei vielä olekaan Suomen rekisterissä.

Alla lainaus meilistä myyjän kanssa:

"Once purchased, the car we can hold in custody all the time you need for
your practice. As I understand you want to register with the plate filandese
. So you have to radiarla for export. These are practices that makes our
agency " practical car ." The cost is about 80 Euros . Then if you need to
bring your car in Filandia the agency gives you a temporary plate with
insurance that is valid for 15 days (Fee : 90 euro for the temporary plate
which is called H1 and 240 euro for insurance ) . I do not know how it works
in Filandia . If it is possible to obtain the license plate filandese
without bringing the car in Filandia . This can give you 90 € for temporary
plate and 240 € for the insurance of 15 days.
However, we can take custody of the car in our store. You have all the time
you need to inform you about the procedures of your country and then to do
all the paperwork."


Niin ja sitten se itse auto. 1.9 dieseli 9-3:nen, voisiko joku viisaampii vihjata tai laittaa linkkiä foorumilta miinoista mitä pitää tarkastaa suoritetuksi kun kauppaa hieron? se vesipumppu -homma oli ainakin yksi mikä hyvä tehdä jossain 100tkm jälkeen, mahd. samalla jakopääremppa (120tkm:ssa virallisesti?). Muita herkkiä kohtia? Jos jollain linkki huolto-ohjelmaan niin kelpaisi.

Automaattia tekis mieli mutta välillä pitää crossipyörää vetää kärryllä. Eihän se iso kuorma ole mutta vihjatkaa toki jos ei suositeltua automaatti lootalle.

Jos käyn saabin huollossa näyttämässä niin OBD antaa vikakoodin jos mittaria rukattu?

Kova on autokuume mutta yritän malttaa kevääseen kunnes Suomessakin taas laillista ajaa suvikummeilla tai Keski-Euroopan kitkoilla. Muuten yksi dilemma lisää jos talvella teen kaupat.

Kiitos Suomen verotuksen, ei tässä juurikaan tiliä tee mutta mahdollisuus on toki löytää hyvin varusteltu, vähän ajettu ruosteeton yksilö.

t. J-K

Re: Auto Italiasta?

Lähetetty: To Joulu 12, 2013 17:29
Kirjoittaja Hdjanne
Moro

Noista etelän autoista kannattaa katsoa onko siellä lisälämmitin paikallaan, 9-5:sta eteläeurooppa dieseleistä se puuttui mutta kolmosista en tiedä. Meinaan jos eber puuttuu ja vielä EGR:n tulppaa(hyvin, hyvin suositeltavaa), niin taitaa :saab: muuttua jääkaapiksi pakkasilla. Penkin lämmittimet niistä puuttuu joka tapauksessa.

Huoltohistoriasta tosiaan tuo jakopää ja automaatista öljyjen vaihto noissa +100tkm ajetuissa olis varsin oleellisia juttuja.

Noita ruosteettomia Saabaksia löytyy jo täältä pohjolastakin, kiitos varsin kattavan sinkkauksen, joten sille ei välttämättä kauheaa painoarvoa kannata laskea.

Tuontisaabia jos halajaa niin itse suuntaisin katseet Ruåtsin puolelle. Ovat yleisesti hieman kuuliaanpia huoltamaan ohjelman mukaisesti + lämmityslaitteet on tarkoitettu tänne pohjolaan.

Re: Auto Italiasta?

Lähetetty: Pe Joulu 13, 2013 22:33
Kirjoittaja Sledge
Morjes!

Kiitos paljon kommenteista. Näköjään päivä päivältä epätodennäköisempaa tuo :saab: in tuonti Iittalasta kun viisastuu...mutta en luovuta vielä

Mites toi EGR:n tulppaaminen katsastuksissa? Sanooko katsastussetä päästöistä tai OBD jotain? Vai meneekö sukkana läpi jos muuten "kiuas" säädöissään. Toisaalta ei iso jumppa varmaankaan ottaa EGR käyttöön katsastuksen ajaksi.

t. J-K