Sivu 2/7

Lähetetty: Ti Kesä 13, 2006 11:29
Kirjoittaja et
Noh itse en ole kovin ylpeä vm -88 saabista mutta olipa hyvä kun kirjoitit selvennyksen aiheeseen. Viimme syksynä yritin katsastaa ja silloin olivat oikeassa, muttei enää...
Kiitos pajon!

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 14:11
Kirjoittaja ng900aero
Onko tietoa mihin vuosimalliin asti se A12-hyväksyntä riittää? Omani on -93 eli kannattaako tilata tarraa jossa lukee että täyttää A12-hyväksynnän?

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 20:56
Kirjoittaja Tri-Lo
Entäs mikä mahtaa olla tilanne tämän M95:n kanssa, mitähän ne tulee vaatimaan?

Huomasin senkin, että Vägverketin rek.kyselysivun "Tilläggsinformation"-napilla kerrotaan m.m. näin:
T31O MILJÖKLASS 2. KRAVTILLHÖRIGHET L1
AVGASKONTROLLSPECIFIKATION A49/94
Siitä mitään hyötyä :?: (tulostin ainakin ja otan mukaan katsastukseen)

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 21:20
Kirjoittaja et
ng900aero kirjoitti:Onko tietoa mihin vuosimalliin asti se A12-hyväksyntä riittää? Omani on -93 eli kannattaako tilata tarraa jossa lukee että täyttää A12-hyväksynnän?
Näkeekö epc:n kuvasta lukeeko siinä mitään A12-hyväksynnästä? Mitä tietoa ne vaativat päästöistä katsatuskonttorilla? Mitä saksan otteista (verokoodeista) tarkistavat?
88-89 tarroissa oli vain co-arvo (+,- heitot) eli onko tarrasta hyötyä... Tarrat tilataan ruotsista ja sieltä voi tulla mitä tahansa eli ei kannata ainakaan etukäteen maksaa.

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 21:42
Kirjoittaja ng900aero
et kirjoitti: Näkeekö epc:n kuvasta lukeeko siinä mitään A12-hyväksynnästä? Mitä tietoa ne vaativat päästöistä katsatuskonttorilla? Mitä saksan otteista (verokoodeista) tarkistavat?
88-89 tarroissa oli vain co-arvo (+,- heitot) eli onko tarrasta hyötyä... Tarrat tilataan ruotsista ja sieltä voi tulla mitä tahansa eli ei kannata ainakaan etukäteen maksaa.
Lukee siinä ruotsiksi että täyttää A12-vaatimukset. Inssi soitteli AKE:lle (ilmeisesti koska ei itse vaivautunut selvittämään kirjasta vaatimuksia) ja puhelimessa höpöttivät sille jotain R15 -hyväksynnästä.. siksi kysyinkin mihin saakka tuo A12 kelpaisi.
No tarra tulee tällä viikolla, länttään sen konehuoneeseen ja käyn koettamassa jälkitarkastuksessa kelpaako.

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 21:54
Kirjoittaja ng900aero
Tri-Lo kirjoitti:Entäs mikä mahtaa olla tilanne tämän M95:n kanssa, mitähän ne tulee vaatimaan?

Huomasin senkin, että Vägverketin rek.kyselysivun "Tilläggsinformation"-napilla kerrotaan m.m. näin:
T31O MILJÖKLASS 2. KRAVTILLHÖRIGHET L1
AVGASKONTROLLSPECIFIKATION A49/94
Siitä mitään hyötyä :?: (tulostin ainakin ja otan mukaan katsastukseen)
Onko autossasi sitä päästötarraa siinä E-hyväksyntätarran etupuolella? EPC:stä ei näe mitä noissa tarroissa kuluisi lukea koska tarran kuvaksi tarjotaan kaikkiin noihin 90-luvun vehkeisiin samaa kuvaa (josa vm 1991 hyväksyntätarra). Jos Ruotsiin on tullut tiukemmat päästönormit loppuvuodesta 94 niin luulisi että autossa olisi tarra joka ilmoittaa auton täyttävän ne?
Ei -95:ssä ole sattumalta vielä e-tyyppihyväksyntäkoodia?

Itse koetan viimeiseen asti olla tilaamatta sitä 130e:n vaatimustenmukaisuustodistusta.

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 22:44
Kirjoittaja Tri-Lo
Konehuoneen tarrassa sanotaan näin:

Kuva

Eli A14:sta puhutaan. Sekö pitäisi sitten riittää tietona tässäkin?

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 22:55
Kirjoittaja ng900aero
Luulen että tuon pitäisi mennä tuolla lapulla läpi, eli tuo A14 on varmaankin se tiukempi kuin aiempi A12?
EPC antaa tuolle tarralle käyttö-sarakkeeseen: FI, DK, SE, eli kaiketi noihin maihin suuntautuvissa on kyseinen lappu ollut, eli luulisi olleen ajantasalla senaikaisten määräysten kanssa?
Kokeile käydä konttorilla esittelemässä tuota tarraa ennen katsastusta, tuossahan lukee selvästi että päästöt ovat A14-vaatimuksen mukaiset, pakkohan sen on riittää.

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 23:05
Kirjoittaja Tri-Lo
ng900aero kirjoitti:Luulen että tuon pitäisi mennä tuolla lapulla läpi, eli tuo A14 on varmaankin se tiukempi kuin aiempi A12?
EPC antaa tuolle tarralle käyttö-sarakkeeseen: FI, DK, SE, eli kaiketi noihin maihin suuntautuvissa on kyseinen lappu ollut, eli luulisi olleen ajantasalla senaikaisten määräysten kanssa?
Kokeile käydä konttorilla esittelemässä tuota tarraa ennen katsastusta, tuossahan lukee selvästi että päästöt ovat A14-vaatimuksen mukaiset, pakkohan sen on riittää.
Joudun perjantaina kaiken(verotuksen/katsastuksen) tekemään, etukäteen en ehdi käymään. Näkee sitten mitä meinaavat..

Muistan vaan että uhkailivat viimeksi vaativansa sitä todistusta kaikista M93 uudemmista kärryistä. :roll: Saavat ainakin luvan selitää tarkalleen miksi.

Lähetetty: Ti Marras 21, 2006 23:36
Kirjoittaja ng900aero
Tri-Lo kirjoitti: Muistan vaan että uhkailivat viimeksi vaativansa sitä todistusta kaikista M93 uudemmista kärryistä. :roll: Saavat ainakin luvan selitää tarkalleen miksi.
Eivät tiedä itsekään kuinka kuuluisi toimia ja siksi pyytävät varmuuden vuoksi sitä vastaavuustodistusta.
Sinulla ei siis ole siinä metallisessa tyyppikilvessä e-tyyppihyväksyntäkohdassa sitä koodia? Mimmillä oli 1996-vuosimallissa, meidän samanvuotisessa ng:sä taas ei ollut, eli sekin vaihtelee.

Mutta jos ei ole katsastuskäytäntö muuttunut taas syyskuun jälkeen niin pitäisi tuon sinun tarrasi käydä virallisesta dokumentista.
meidän ng:n päästövaatimukseksi riitti italialaisen rekisteriotteen merkintä: Rispetta la direttiva 94/12 CEE con catalizzatore eli on yhdenmukainen tuon direktiivin kanssa.

Koeta laittaa hanttiin ainakin kovasti ettei tarvitse turhasta maksaa sitä 130 euron todistusta.
Ainakin Seinäjoella Lännen Autokatsastuksessa Hemminki osaa katsastaa Saabit ja tajuaa nuo direktiivit ja laput, fiksu kaveri.
Edit: sinullakaan ei näytä olevan TCS:ää.

Lähetetty: Ke Marras 22, 2006 09:14
Kirjoittaja Tri-Lo
ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Muistan vaan että uhkailivat viimeksi vaativansa sitä todistusta kaikista M93 uudemmista kärryistä. :roll: Saavat ainakin luvan selitää tarkalleen miksi.
Eivät teidä itsekään kuinka kuuluisi toimia ja siksi pyytävät varmuuden vuoksi sitä vastaavuustodistusta.
Sinulla ei siis ole siinä metallisessa tyyppikilvessä e-tyyppihyväksyntäkohdassa sitä koodia? Mimmillä oli 1996-vuosimallissa, meidän samanvuotisessa ng:sä taas ei ollut, eli sekin vaihtelee.

Mutta jos ei ole katsastuskäytäntö muuttunut taas syyskuun jälkeen niin pitäisi tuon sinun tarrasi käydä virallisesta dokumentista.
meidän ng:n päästövaatimukseksi riitti italialaisen rekisteriotteen merkintä: Rispetta la direttiva 94/12 CEE con catalizzatore eli on yhdenmukainen tuon direktiivin kanssa.

Koeta laittaa hanttiin ainakin kovasti ettei tarvitse turhasta maksaa sitä 130 euron todistusta.
Ainakin Seinäjoella Lännen Autokatsastuksessa Hemminki osaa katsastaa Saabit ja tajuaa nuo direktiivit ja laput, fiksu kaveri.
Edit: sinullakaan ei näytä olevan TCS:ää.
Joo en mä kyllä ihan heti rupea tuota tilaamaan, sitten täytyy kyllä erittäin hyvä syy antaa..

En katsonut metallista kilpeä vielä, täytyypä tarkastaa sitäkin. :idea:

Lähetetty: Ke Marras 22, 2006 09:40
Kirjoittaja ng900aero
Aiempaan ng:hen riitti saastetodistukseksi taasen se E-hyväksyntätarra (josta katsari otti valokuvan), löysi siitä saasterajoituksia koskevan kohdan.
Tontussani on samantapainen lappu, siinä on 3 eri saraketta:
E4, E5 ja E11 jotka ymmärtääkseni tarkoittavat missä maissa sarakkeiden osoittamat hyväksynnät on suoritettu, eli kolmessa eri maassa kaiketikin.
Noissa sarakkeissa on sitten noita numero/kirjainyhdistelmiä, esim. 13R-0587041, 12R-020227, jne.
Mitenkä noiden sisällön saisi selville, googlettamalla en löytänyt tietoa, AKE:n sivuilta ei löydy mitään. EEC-hyväksynnistä löytyy jotain tietoa mutta ne on esitetty aina tyyliin 94/12, eli ilmeisesti ajankohtansa mukaan.

Lähetetty: Ke Marras 22, 2006 10:30
Kirjoittaja jus
ng900aero kirjoitti:Noissa sarakkeissa on sitten noita numero/kirjainyhdistelmiä, esim. 13R-0587041, 12R-020227, jne.
Mitenkä noiden sisällön saisi selville, googlettamalla en löytänyt tietoa, AKE:n sivuilta ei löydy mitään.
Hyväksyntämerkintöjen tulkinnasta on selitetty tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 164#136164
ja pdf:n sivulla 21:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 012r3e.pdf
ja pdf:n sivulla 64:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 3rev5e.pdf

Autosi siis täyttää vaatimukset 13 "Braking on vehicles of categories M, N and O" ver 05 ja
12 " Protection of drivers against the steering mechanism in the event of impact " ver 02

Nuo koodin loppuosat 0587041 ja 020227 ovat vaan hyväksyntäpöytäkirjan juoksevia numeroita tms.

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html

Lähetetty: Ke Marras 22, 2006 11:30
Kirjoittaja valtteri
Tri-Lo kirjoitti:Konehuoneen tarrassa sanotaan näin:

Kuva

Eli A14:sta puhutaan. Sekö pitäisi sitten riittää tietona tässäkin?



Tuon pitäisi riittää jos menet "oikealle konttorille"

Lähetetty: Ke Marras 22, 2006 11:30
Kirjoittaja ng900aero
Selvispä nuokin, mutta mites sitten tuossa Tri-lon tarrassa näkyvä A14 säädös ympäristöluokassa C2 tarkoittaa, onko jookin Ruotsin hyväksyntä joka on yhteismitaton näiden E/ECE-hommien kanssa?