Sivu 3/3

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 21:16
Kirjoittaja Raser
valtteri kirjoitti: Tullissa taas vaadittiin kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta autoveroilmoituksen liitteeksi. Kun kysyin mihin sitä tarvitaan niin kertoi että siitä otetaan veronmuodostumiseen tarvittavat pakokaasupäästöt.
No saitko suomalaisen katsastustodistuksen avulla pienemmän CO2 päästöarvon kuin mitä rekisteriotteeseen on painettu?

Minulla on ruotsalaisessa rekisteriotteessa CO2 arvo 214 g/km ja sitä ovat käyttäneet jollain tapaa (?) ilmeisesti veroja arpoessaan...!?!

Eihän tuosta veronmuodostuksesta mitään tolkkua ota, kun siinä käytetään usean selittäjän tilastollista regressiomallia laskentaperusteena. Vaikka on ihan yliopistossa tullut tilastotieteitä muutama kurssi suoritettua, niin silti tuo autoveron laskentakaava on täyttä hepreaa ja tod.näk. tarkoituksella ettei kukaan saisi siitä oikeasti mitään selvää...

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ma Kesä 10, 2013 11:11
Kirjoittaja HEV
Raser kirjoitti: Eihän tuosta veronmuodostuksesta mitään tolkkua ota, kun siinä käytetään usean selittäjän tilastollista regressiomallia laskentaperusteena. Vaikka on ihan yliopistossa tullut tilastotieteitä muutama kurssi suoritettua, niin silti tuo autoveron laskentakaava on täyttä hepreaa ja tod.näk. tarkoituksella ettei kukaan saisi siitä oikeasti mitään selvää...
Ihan niinkuin itse autoveroprosenttikin lasketaan alaspäin eli osuutena kokonaishinnasta, jolloin saatiin eduskunnassa menemään läpi isompi veron osuus, kun prosenttiyksiköitä oli vähemmän (vrt alv 24% verottomasta hinnasta - autovero xx% verollisesta hinnasta)! Esim 33,3% autovero vastaa määrältään 50% alvia tai 50%:n autovero 100% alvia. Femma aero aut -05 41,2% eli "verottoman hinnan" päälle 70,1% (ellei nyt sitten sitä KHO:n päätöstä noudateta ja vain 29%:n mukaan)! Taitavia ovat vvm:n kaverit asianajossaan. Sorry, en voinut olla ottamatta tätäkin taas esiin ;) - jäi aikanaan harmittamaan.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 14, 2013 20:26
Kirjoittaja Raser
valtteri kirjoitti:Paljon tuntuu vaihtelevan käytäntö ympäri maata.
Helmikuussa kun viimeisin hankinta tullattiin / katsastettiin niin rekisteröintikatsastuksessa inssi katsoi vain valmistenumeron täsmäävän papereiden vastaavaan numeroon...

...Ainakin ennen EU-maan katsastus on kelvannut tekniseksitarkastukseksi 3 kk ennen maahantuontia suoritettuna.
No niin, vihdoinkin on oma Saabbini Suomen rekisterissä ja uudet kilvet kainalossa!!!

Rekisteröintikatsastuksessa katsottiin konepellin alta tulipellistä auton runkonumero ja kuljettajan ovenluota B-palkin alareunasta joku "tyyppikilpi" tms. Siinä kaikki. Auton kuntotarkastusta eli sitä ns. "oikeaa katsastusta" ei rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tarvittu kun saab oli Ruotsissa helmikuussa 2013 katsastettu (EU-maassa) ja minulla oli ruotsalaiset katsastustodistukset päästömittauksineen esittää suomalaisella katsastusasemalla kesäkuussa 2013.

Katsastusasemalle piti jättää alkuperäinen ruotsalainen rekisteröintitodistus (Del 1) ja kopiot ruotsalaisen rekisteröintitodistuksen (Del 2) kakkososasta. Kopiot siksi, että minulla ei ollut alkuperäistä Del 2 osaa, vaan se jäi ruotsalaisen autokauppiaan hoteisiin. Tästä syystä katsastusasemalla jouduttiin tekemään kysely ruotsalaisille viranomaisille heidän rekistereihinsä tuosta kakkososasta. Tuo kysely sisältyi onneksi rekisteröintikatsastuksen hintaan (175 euroa).

Katsastusasema hoiti paperityöt omin avuin ja parin päivän päästä menin suorittamaan rekisteröintikatsastuksen loppuun, eli vastaanotin uuden suomalaisen rekisteröintitodistuksen ykkös- ja kakkososan.

Tämän jälkeen auto piti vielä rekisteröidä Suomeen. Eli täytin rekisteröintitodistuksen kakkososan ja palautin sen katsastusasemalle. Tässä vaiheessa minun piti luovuttaa Tullin autoveropäätös (kirjallinen lomake) katsastusasemalle, mistä se postitetaan Trafiin. Muistakaa ottaa mukaan!!!

Sitten maksoin rekisteröintimaksun ja rekisterikilpien hinnan yhteensä 40 euroa. Sain uudet suomalaiset rekisterikilvet ja suomalaisen rekisteriotteen ykkös- ja kakkososan.

Maksut yhteensä 215 euroa.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 14, 2013 20:33
Kirjoittaja Jyrchi
Itselläni katsastusmies potki melko tarkkaan koko auton läpi normiproseduurilla, katsoi kaikki paikat läpi jotka normitarkastuksessakin. Tosin ei ollut virolaista katsastustodistusta mukana, joten voi johtua siitäkin. Kaikki tarvittavat paperit löytyi meikäläiseltä omasta takaa (Viron rekisteriote + Saksan paperit joista löytyi valmistenumero täydellisenä yms.) ja katsastus saatiin samalla kertaa suoritettua. Noin pari tuntia potkimisineen odottelin katsastuskonttorin aulassa kahvia särpien että sain uudet kilvet samalla kertaa autoon ja kiinni.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ma Heinä 15, 2013 23:25
Kirjoittaja Arcer
Mulle ei kanssa ihan ole vielä avautunut milloin rekisterointikatsastus pitää viimesteen tehdä/aloittaa. Tullin ohjeiden mukaan autoveroilmoituksen liitteeksi tarvitaan kopio katsastustodistuksesta vain jos se on jo aloitettu(eli jos ei ole aloitettu niin ei tarvitse):
•Veroilmoitus (>> lomake 72s) täytettynä ja allekirjoitettuna
•Yksilöintilomake ( >> lomakkeet 27As-27Es) täytettynä ja allekirjoitettuna
•Jäljennökset kauppaan liittyvistä asiakirjoista
•Jäljennös ulkomaisesta rekisteriotteesta
•Jäljennös suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
•Jäljennös henkilöllisyystodistuksesta

Laitoin verohakemuksen ilman tuota kopiota suomalaisesta rek otteesta, ei ole tullista vielä kuulunut mitään. katsastuksen kuitenkin aloitin pari päivää verotuksen aloittamisen jälkeen. Tullihan saa CO2 tiedon ruotsista tuodun tapauksessa reg begvis del1 kopiosta tai samasta kupongista löytyvällä tyyppihyväksyntä numerolla ja CO2 kysytään myös verohakemuksessa.

Nyt sitten odotellaan verojen maksua että saa hakee kilvet konttorilta.

Katsastuskonttoriltakin tuli vähän ympäripyöreä vastaus milloin katsastus pitää viimeistään aloittaa. Eikä tullin eikä trafin ohjeissa sanota oikeestaan mitään.

Jos menisi rekisterointikatsastukseen vasta verojen maksun jälkeen niin saisi kilvet yhdellä keikalla mukaan...

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ma Heinä 15, 2013 23:44
Kirjoittaja Raser
Arcer kirjoitti: Jos menisi rekisterointikatsastukseen vasta verojen maksun jälkeen niin saisi kilvet yhdellä keikalla mukaan...
Minä menin katsastusasemalle rekisteröintikatsastukseen vasta kun olin maksanut verot. Tai siis vein paperit katsastusasemalle ja parin päivän päästä menin suorittamaan rekisteröintikatsastuksen loppuun ja tein samalla rekisteröinnin Suomen rekisteriin (!?!) (= sain suomalaiset kilvet).

Katsastusasemallehan täytyy joka tapauksessa jättää kirjallisena autoveropäätös(lappu) joka tulee Tullilta. Lähettävät sen sitten Trafiin.

Omaan autooni ei tehty kuntotarkastuskatsastusta rekisteröintikatsastuksen yhteydessä koska katsastus oli voimassa (Ruotsissa tehty).

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ti Heinä 16, 2013 15:08
Kirjoittaja Arcer
Vastaus katsastuksen aloittamisen ajankohtaan tuli Tampereen tullista kun halusivat kopion rekisterointikatsastustodistuksesta ennen veropäätöstä. Haluavat tiedon auton tieliikennekelpoisuudesta ja tarkempien tietojen varmistamiseksi. Ehkä tuota tullin ohjeistusta voisi muuttaa vähän niin säästyisivät turhalta postin lähettelyltä.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ti Heinä 16, 2013 16:46
Kirjoittaja valtteri
Arcer kirjoitti:Vastaus katsastuksen aloittamisen ajankohtaan tuli Tampereen tullista kun halusivat kopion rekisterointikatsastustodistuksesta ennen veropäätöstä. Haluavat tiedon auton tieliikennekelpoisuudesta ja tarkempien tietojen varmistamiseksi. Ehkä tuota tullin ohjeistusta voisi muuttaa vähän niin säästyisivät turhalta postin lähettelyltä.
Sama systeemi Vaasassa.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ti Heinä 16, 2013 17:20
Kirjoittaja Jyrchi
Lappeenrannassa eivät tahtoneet muuta kuin alkuperämaan paperit kopioituna. Verot maksettuani vein vasta konttorille ja sain kilvet samalla kierroksella.