Auton osto yksityiseltä(swe)

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Oltsa kirjoitti:
Olikos sun auton ruotsin kilpien alun kirjaimet TWO-.. Jos oli sama auto joista suksiboxi laitteli kuvia niin on poistettu rekisteristä ruotsissa luki avregisterad ja päiväys.
Joo itsekin huomasn tuon kun hieman tarkemmin katselin :lol: eikä tarvinnut lähetellä kilpiä mihinkään 8O
ps. haluuko joku ostaa hyvät ruotsalaiset kilvet :lol:
Joo kun kaikki katsastusasemat toimisivat noin kun sun kohdallasi.. Mun tietämät asemat eivät ainakaan kovin vapaaehtoisesti ala toimittaa todistuksia ruotsin päähän.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tasapaino akseli kirjoitti:
Oltsa kirjoitti:
Olikos sun auton ruotsin kilpien alun kirjaimet TWO-.. Jos oli sama auto joista suksiboxi laitteli kuvia niin on poistettu rekisteristä ruotsissa luki avregisterad ja päiväys.
Joo itsekin huomasn tuon kun hieman tarkemmin katselin :lol: eikä tarvinnut lähetellä kilpiä mihinkään 8O
ps. haluuko joku ostaa hyvät ruotsalaiset kilvet :lol:
Joo kun kaikki katsastusasemat toimisivat noin kun sun kohdallasi.. Mun tietämät asemat eivät ainakaan kovin vapaaehtoisesti ala toimittaa todistuksia ruotsin päähän.
Kaikkien katsastusasemien tulee toimia juuri noin jos ruotsista tuodussa autossa on uudenmallinen ns. EU-rek todistus sillä sen voi silloin poistaa rekisteristä suomesta käsin.

Ongelmaksi on lähes jokaisen tuomani auton kohdalla muodostunut myyjän pelot siitä että hän ei saa autoa pois rekisteristä ruotsissa ja se että ostaja voi niillä kilvillä huoletta törttöillä ja ottaa vaikka sakkoja ym.... ja myyjä on vastuussa ainakin osaksi kilvistä jotka hänen nimissään on.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Fordonsstatus: Avregistrerad (2006-07-03)

Katoin piruuttani vägverketin sivuilta ja noinhan siellä luki. Kilvet vissiin löytyny.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

No sittenhän tehtävä on suoritettu. :wink:
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Mun auton kohdalla sanottiin näin, että Vägvärket näkee että auto on viety maasta silloin, kun verot on maksettu ja se saa Suomen kilvet.

Katoin tossa, että auto on vieläkin sen liikkeen nimissä, mistä auton ostin.
Ehkä lähetän laput ja kilvet vägvärketille, mutta kun kopiot ei kelpaa niille niin kannattaako lähettää mitään edes??

Voiko sille liikeelle syntyä jtn ongelmia, jos se auto on vieläkin niiden nimissä? Joutuuko liike maksamaan jtn vakuutuksia tms siitä?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tri-Lo kirjoitti:
Oltsa kirjoitti:ps. haluuko joku ostaa hyvät ruotsalaiset kilvet :lol:
Kärryyn vaan ja ajat, säästä verorahoja. 8)
Joo ja jos meet Stokikseen jos/kun siellä on taas se ruuhka-aluemaksu päällä niin ruuvaat ne Finskikilvet siksi aikaa... :P
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

PsychoPred kirjoitti:Voiko sille liikeelle syntyä jtn ongelmia, jos se auto on vieläkin niiden nimissä? Joutuuko liike maksamaan jtn vakuutuksia tms siitä?
Kunhan auto on seisonnassa(avställd) ei maksa juuri mitään/vuosi.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

Tjenare pojkar,

Ruotsi vähän hakusessa. Pitäisi lähteä hakemaan yksityiseltä S A A B ja myyjä kyseli, että miten vienti hoidetaan. Tässä ei oikein ole aikaa tähän tilapäiseen rekisteröinti kuvioon: http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx

Yritin etsiä, vaan en löytänyt linkkiä jonka olisin voinut ruotsalaiselle myyjälle laittaa, että näin homma tapahtuu helpommin. Tällä tarkoitan sitä, että ajan hänen vakuutuksillaan auton Suomeen hoidan auton täällä rekisteriin ja tiedon tästä vägvärketille. (Vaihtoehto 2, joka tässä ketjussa on käsitelty)

Oisko jollakin heittää ruotsinkielinen linkki, jolla sais kätevästi asian esitettyä?

Tv,
Sami
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

illias kirjoitti:Tjenare pojkar,

Ruotsi vähän hakusessa. Pitäisi lähteä hakemaan yksityiseltä S A A B ja myyjä kyseli, että miten vienti hoidetaan. Tässä ei oikein ole aikaa tähän tilapäiseen rekisteröinti kuvioon: http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx

Yritin etsiä, vaan en löytänyt linkkiä jonka olisin voinut ruotsalaiselle myyjälle laittaa, että näin homma tapahtuu helpommin. Tällä tarkoitan sitä, että ajan hänen vakuutuksillaan auton Suomeen hoidan auton täällä rekisteriin ja tiedon tästä vägvärketille. (Vaihtoehto 2, joka tässä ketjussa on käsitelty)

Oisko jollakin heittää ruotsinkielinen linkki, jolla sais kätevästi asian esitettyä?

Tv,
Sami
Ethän sie voi auton myyjän vakuutuksilla ajella mihinkään. Tai meikäläinen ei ainakaan aivan oudolle antais autoa jos sattuu jotain niin joutuu maksaan autosta jonka on jo periaattessa myyny.

Myyjän ei tarvitse välittää mitä tehet autolle sen jälkeen ku lyöt sille rahat käteen. Auton omistaja vaihtuu heti kun auton myyjä tiputtaa lapun postilaatikkoon. Tehet kaupat ja paperit autosta jonka jälkeen ajelet tulliin josta saat väliaikaset kilvet joissa on vakuutus. Katsastus asema sitte lähettää ruotsi kilvet vägverketille.

Auton vakuutuksesta en oikein tiedä. Kaveri osti vasta auton ruotsista ja se ajeli ilman vakuutuksia suomen tullin. Se ei ole kovin viisasta jos pitemmän matkan kurvailee. Eikö sinun omalla vakuutusyhtiöllä ole tarjota jotain liikkenne\siirto vakuutusta?
Audi A4 2.0TFSIq
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

illias kirjoitti:Tjenare pojkar,

Ruotsi vähän hakusessa. Pitäisi lähteä hakemaan yksityiseltä S A A B ja myyjä kyseli, että miten vienti hoidetaan. Tässä ei oikein ole aikaa tähän tilapäiseen rekisteröinti kuvioon: http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx

Yritin etsiä, vaan en löytänyt linkkiä jonka olisin voinut ruotsalaiselle myyjälle laittaa, että näin homma tapahtuu helpommin. Tällä tarkoitan sitä, että ajan hänen vakuutuksillaan auton Suomeen hoidan auton täällä rekisteriin ja tiedon tästä vägvärketille. (Vaihtoehto 2, joka tässä ketjussa on käsitelty)

Oisko jollakin heittää ruotsinkielinen linkki, jolla sais kätevästi asian esitettyä?

Tv,
Sami
Moro,
Toivottavasti ei olla samaa saabia ostamassa :D
Ei meinaa kaupanteosta tulla mitään, kun myyjä on viennistä niin perkuleen huolissaan, että että :roll: :? :x
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

JouniH kirjoitti:
Ethän sie voi auton myyjän vakuutuksilla ajella mihinkään. Tai meikäläinen ei ainakaan aivan oudolle antais autoa jos sattuu jotain niin joutuu maksaan autosta jonka on jo periaattessa myyny.

Myyjän ei tarvitse välittää mitä tehet autolle sen jälkeen ku lyöt sille rahat käteen. Auton omistaja vaihtuu heti kun auton myyjä tiputtaa lapun postilaatikkoon. Tehet kaupat ja paperit autosta jonka jälkeen ajelet tulliin josta saat väliaikaset kilvet joissa on vakuutus. Katsastus asema sitte lähettää ruotsi kilvet vägverketille.

Auton vakuutuksesta en oikein tiedä. Kaveri osti vasta auton ruotsista ja se ajeli ilman vakuutuksia suomen tullin. Se ei ole kovin viisasta jos pitemmän matkan kurvailee. Eikö sinun omalla vakuutusyhtiöllä ole tarjota jotain liikkenne\siirto vakuutusta?
- Tottakai voi, niin olen joka kerta ajanut.

- Minkä lapun?
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Jatketaan kysymyskierrosta. Olisiko jollakin tietoa kuinka tuo vaitoehto 1 toteutetaan? Suoraan sanoen v****taa, kun meni kauppa sivu suun yksityisenmyyjän vatvoessa kuinka hän voi auton myydä Suomeen :evil: :evil:
Onko Ruotsin puolelta mahdollista saada mistään nopeasti väliaikaista siirtolupaa autoon?
smuurine kirjoitti:Nyt mä oon kyllä ihan pihalla tosta "oikeaoppisesta" menettelystä ruotsin puolella. Ovatko kummatkin ao. vaihtoehdoista hyväksyttäviä, vaihtoehtosia menetelmiä uittaa auto maahan?

1. Poistaa auton rekisteristä ruottissa. Pyytää kopion rekisteristä poistosta virallisen leiman kera suomen paperipyörityksiin ja ottaa tietty kaikki rek.paperit mukaan. (kysymys: ajetaanko auto ilman kilpiä ja vakuutuksia laivaan? joku "uitto"-lupa?)

2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)

Osaiskohan joku selventää? Useammasta jutusta rakentelin nämä vaihtoehdot
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Oma reissu meni niin että auton tarkastettuani tehtiin kaupat, täytettiin viralliset paperit ja lisäksi erillinen kauppakirja. Ajoin myyjän kilvillä auton lautalle ja suomen päässä satamassa tulliin josta sain ne tarrakilvet ja otin vanhat kilvet pois. Postitin vanhat kilvet Ruotsiin ja katsastin auton Suomessa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Rafu kirjoitti:Oma reissu meni niin että auton tarkastettuani tehtiin kaupat, täytettiin viralliset paperit ja lisäksi erillinen kauppakirja. Ajoin myyjän kilvillä auton lautalle ja suomen päässä satamassa tulliin josta sain ne tarrakilvet ja otin vanhat kilvet pois. Postitin vanhat kilvet Ruotsiin ja katsastin auton Suomessa.
Näinhän mä ehdotin, mutta myyjä oli perskules ottanut Vägverketiin yhteyttä ja selvitellyt "ominpäin" kuinka auto "oikeaoppisesti" luovutetaan ulkomaille. Sitä setviessä saabbi vaihtoi omistajaa toisaalle.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Omallakin kohdalla hakureissu Ruotsiin näyttää todennäköiseltä.

-Onko Ruotsilla omaa luovutuskirjan tapaista todistusta, jonka voi jättää myyjälle niin, että uskaltaa antaa auton vientiin vanhoilla kilvillä?

-Ed. tuontipeli tuli Saksasta, rekisteröitäessä tarvittiin alkup. rekisteriote (molemmat osat), tullaustodistus sekä rekisteröintikatsastustodistus. Unohtuiko jotain?

-Jos ostan auton Tukholmasta, niin onko siinä jotain ongelmia jos ruotsalaiset rekisterikilvet revitään pois ja a) auto ajetaan laivaan ja b) sitä aletaan tullaamaan ja ensirekisteröimään Suomeen?

-Kuinka herkästi ruotsalaiset myyjät myyvät autojaan Suomeen / vientiin?
Vastaa Viestiin