Katsastuksen aloitus

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja nix0n »

No jos pilkkua viilataan, niin 5päivän jälkeen ajoaika on ummessa, etkä sen jälkeen voi ajaa laillisesti tullin toimipisteeseen hakemaan 3kk ajoaikaa ellet ole hankkinut siirtokilpiä :D

PS viimeksi tullimies kirjotti minulle 5päivän sijaan suoraan 3kk ajoaikaa lappuun.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja TommiA »

nix0n kirjoitti:No jos pilkkua viilataan, niin 5päivän jälkeen ajoaika on ummessa, etkä sen jälkeen voi ajaa laillisesti tullin toimipisteeseen hakemaan 3kk ajoaikaa ellet ole hankkinut siirtokilpiä :D

PS viimeksi tullimies kirjotti minulle 5päivän sijaan suoraan 3kk ajoaikaa lappuun.
Näin tietysti, jos se maahantuotu koppero on se ainoa moottoriajoneuvo ja/tai ei jaksa kulkea sinne Tulliin muilla keinoin :D
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Totta. Mutta on hyvä myös muistaa että tulli saattaa huolia ottaa kuvat autosta, jolloin sen pitää olla paikan päällä :D Näin minulla kävi kerran.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja TommiA »

nix0n kirjoitti:Totta. Mutta on hyvä myös muistaa että tulli saattaa huolia ottaa kuvat autosta, jolloin sen pitää olla paikan päällä :D Näin minulla kävi kerran.
Verotuksen voi kyllä aloittaa ilman autoa. Kuvauksiin ja muihin jatkotoimenpiteisiin voidaan pyytää jälkikäteen. On niilläkin joku järki (? :D)
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuskin kukaan huonokuntoista saabia on tuomassa, mutta sellainen on lähes varma syy, että tulli haluaa nähdä itse kyseisen auton. Tosin jos itse dokumentoi tarpeeksi hyvin, ei tullivirkailijan tarvitse ottaa itse kuvia. Dokumentin kohteet tosin käydään virkailijan kanssa lävitse. Näin siis oli omalla kohdalla. Ja huonokuntoinenhan se auto oli.

Tämän jälkeen 48h sisään hajosi vielä lisäksi molemmat ahtimet...
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vaikka katsastuksen aloittaminen ennen veropäätöstä ei ole pakollista, on parempi toimia niinpäin koska silloin tulee jo ennen verojen maksuun sitoutumista tarkistettua että katsastukseen liittyen ei tule mitään odottamattomia yllätyksiä.
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja TommiA »

wesku kirjoitti:Vaikka katsastuksen aloittaminen ennen veropäätöstä ei ole pakollista, on parempi toimia niinpäin koska silloin tulee jo ennen verojen maksuun sitoutumista tarkistettua että katsastukseen liittyen ei tule mitään odottamattomia yllätyksiä.
Monesti voi ja kannattaakin hyödyntää mahdollisesti voimassa olevaa lähtömaan (ETA-maan) vuosikatsastusta, jolloin rekisteröintikatsastus voi olla ainoa mitä tarvitaan. Edellisessä omassa tuonnissani se sisälsi vain valmistenumeron ja painojen tarkistamisen. Esim. valojen vääränkätisyyttä eivät huomanneet ja ne piti itse osoittaa ja kysyä :lol:
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja Raser »

valtteri kirjoitti:
387 kirjoitti:Jos auton on tullanut satamassa niin pitääkö katsatus aloittaa 5päiväv sisällä siitä. Vai onko tämä sääntö muuttunut
Tuontiautoa EI tullata satamassa vaan mikäli autossa on EU-maan kilvet tehdään tullissa ainoastaan käyttöönottoilmoitus kyseisille ajoneuvolle. Jos autossa ei ole kilpiä niin haetaan samalla ns. 3 kk ajolupa joka maksaa noin 16€ ja kummassakin tapauksessa pitää mukana olla todistus siitä että ajoneuvossa on suomalainen liikennevakuutus voimassa.
Autoveroilmoitus on annettava 5 arkipäivän sisällä maahantuonnista.
Käsittääkseni maahantuontikatsastus pitää olla tehtynä ennen veroilmoituksen käsittelyn aloittamista sillä tulli katsoo päästöt rekisteröintitodistuksesta jonka kopio pitää toimittaa tullille.

Oman käsityksen mukaan vastaus kysymykseesi on EI, MUTTA tulli ei aloita autoveroilmoituksen käsittelyä ennenkuin on saanut kopion suomalaisesta rekisteröintikatsastuksesta.

Tässä linkkejä aiheeseen;
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/005.pdf

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf

edit: "niXon" ehti ensin.... mutta ainakin Vaasassa tulli vaatii katsastuskonttorin leimalla olevan kopion suom. rek,todistuksesta jossa pitää olla päästöt merkitty ja sen perusteella määritellään maksettavat verot.

Aika "jännä juttu" miten nämä käytännöt vaihtelevat täysin
satunnaisesti jokaisen maahantuodun auton kohdalla. Niitä
tuontiautoja on kuitenkin uitettu tänne jo varmaan yli sata tuhatta, ellei jo
puoli miljoonaa vuosien kuluessa.

Itse ostin saabbini Ruotsista ja autokauppias ajoi sen satamaan
laivan viereen. Mitään estettä ei olisi kai ollut sille että
olisin itsekin auton Ruotsissa satamaan ajanut, mutta kun
paikallistuntemus oli parempi autokauppiaalla, niin oli helpompi
että hän sen tekee. Toki koeajoin saabbia itsekin Ruotsissa autokauppiaan
kanssa eli hänen ollessa mukana.

Saabissa on ruotsalaiset rekisterikilvet ja se on Ruotsin rekisterissä ja
katsastettukin Ruotsissa.

Suomessa ajoin sataman tullipisteeseen ja minulle kirjoitettiin ajoneuvon
käyttöönottoilmoitus, joka on voimassa kolme kuukautta. Mutta samassa
lapussa lukee että ajoneuvon käyttö edellyttää voimassa olevaa rekisteröintiä
tai siirtolupaa.

Mitään siirtolupaa minulle ei annettu, koska tullivirkailijat sanoivat
etten sitä tarvitse, koska autossani on ruotsalaiset rekisterikilvet.

Rekisteröintiä (?) tai ruotsalaisen katsastuksen voimassaoloa ei tarkastettu.
Ruotsalaisesta rekisteriotteesta tosin tullivirkailijat ottivat tietoja siihen
lomakkeelle ylös, eli onko tuo rekisteriote = rekisteröinti???

Vakuutusyhtiökohtaan lomakkeessa tuli vakuutusyhtiöni nimi, eli uskoakseni
pakollinen liikennevakuutus tulee sillä ilmoituksella sitten voimaan. Mitään
liikennevakuutustodistusta ei minulla autossa siis ole, mistä sellaisen olisin
ylipäätään saanutkaan. En edes kotikaupungin vakuutusyhtiön konttorista mitään
todistusta saanut kun kävin ottamassa ja varmistamassa että liikennevakuutus ja Kasko-vakuutus
on saabilla voimassa.

Tein kotikaupungissa Tulliin ilmoituksen viiden päivän sisällä. Eli lähetin
kirjeen liitteineen tullitoimipaikkaan. Sieltä tuli parin päivän päästä
lisäselvityspyyntö. Pyysivät kopioita ruotsalaisesta rekisteriotteesta
kaikilta osin (del 1 ja del 2).

Kuukauden kuluttua tuli autoverotuspäätös (kahdeksan sivua) maksulomakkeineen.

Mitään maahantuontikatsastusta en ole tähän päivään mennessä tehnyt, enkä
tietenkään rekisteröintikatsastusta tai rekisteröintiä tms. En ole katsastus
konttorilla käynytkään. Hyvin osasivat Tullissa autoverotuksen tehdä ilman
suomalaisia dokumentteja autosta. Ruotsalaisessa rekisteriotteessa on mainittu
CO2 päästö.


Nyt ajattelin sitten seuraavaksi suunnata katsastusasemalle suorittamaan rekisteröintiä
ja hakemaan suomalaiset kilvet. Käsittääkseni katsastus ei ole pakollinen jos autossa
on voimassa katsastus Ruotsissa!?! Onko rekisteröintikatsastus sitten nimeltään
se toimenpide jossa "vaan" katsotaan että paperit ovat kunnossa ja verot maksettu?

Tuo maksanee ilmeisesti jonkun pari sataa euroa? Suomalaiset kilvet maksavat kuulemma 14 euroa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Rekisteröintikatsastusta ei ole pakko tehdä vasta kun on saanut tullilta veropäätöksen. Veropäätös ei edellytä rekisteröintikatsastusta, sillä jos puuttuvia tietoja ei ole sinulla saatavilla, niin ei ole myöskään konttorilla, jolloin tarvii tilata co2-todistus.

Joudut tekemään katsastuksen ja myös rekisteröintikatsastuksen. Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa. Rekisteröintikatsastus on ihan katsastus, jossa tarkastetaan auton kunto ja lopuksi naputellaan tiedot autosta koneelle.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja Raser »

nix0n kirjoitti: Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa.
Ai ne on päättäneet jo erota!!! Heija Sverige!

Suomi voisi kyllä seurata perässä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

nix0n kirjoitti:Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa.
Että mitä :?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Katos katos ajatuskatkos :lol: :oops:
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja Raser »

nix0n kirjoitti:Joudut tekemään katsastuksen ja myös rekisteröintikatsastuksen. Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa. Rekisteröintikatsastus on ihan katsastus, jossa tarkastetaan auton kunto ja lopuksi naputellaan tiedot autosta koneelle.
...niin ja kumpi nyt on se "oikea" katsastus missä roplataan kärryä, katotaan jarrut, oobeedeet, päästöt jne.

Olen ymmärtänyt että rekisteröintikatsastus ei varsinaisesti ole muuta kuin papereiden tarkastamista, korkeintaan jotain runkonumeron tsekkausta, mutta jos se ei riitä niin tarvitaan se "oikea" katsastus jossa koputellaan helmoja ja rynkytetään iskareita.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Rekisteröintikatsastuksessa katotaan jarrut ja muut pakolliset.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Katsastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Paljon tuntuu vaihtelevan käytäntö ympäri maata.
Helmikuussa kun viimeisin hankinta tullattiin / katsastettiin niin rekisteröintikatsastuksessa inssi katsoi vain valmistenumeron täsmäävän papereiden vastaavaan numeroon. Autohan on niin uusi että teknistä tarkastusta ei vaadittu.
Tullissa taas vaadittiin kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta autoveroilmoituksen liitteeksi. Kun kysyin mihin sitä tarvitaan niin kertoi että siitä otetaan veronmuodostumiseen tarvittavat pakokaasupäästöt.

Ainakin ennen EU-maan katsastus on kelvannut tekniseksitarkastukseksi 3 kk ennen maahantuontia suoritettuna.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin