veropäätös tuli, 9000 vm 97 2.3 turbo autom

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Kurko kirjoitti:Tota minäkin mietin tuossa viime syksynä. ja jos olisin ollut vapaa ja saksankielitaitoinen niin nyt ajelisin jollain vm.95-97 aerolla. Mut piti tyytyä 97 jubileeseen suomesta, vaan saksan peli ei olisi saanut ikinä suolaa.

Ei vai?
Suomessa suolaa levitetään tiestölle n. 150 000 t / vuosi,
Saksassa n. 1 500 000 t / vuosi.

Siis määrällisesti 10x enemmän.
Kai sitä jossain on sielläkin?

Ihme myytti nuo Saksan suolattomat autot...
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Joo, suolataan siellä, mutta on vaan heti paljon paremmassa kunnossa saksan autot verrattuna suomen peleihin.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Isolohko kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Tota minäkin mietin tuossa viime syksynä. ja jos olisin ollut vapaa ja saksankielitaitoinen niin nyt ajelisin jollain vm.95-97 aerolla. Mut piti tyytyä 97 jubileeseen suomesta, vaan saksan peli ei olisi saanut ikinä suolaa.

Ei vai?
Suomessa suolaa levitetään tiestölle n. 150 000 t / vuosi,
Saksassa n. 1 500 000 t / vuosi.

Siis määrällisesti 10x enemmän.
Kai sitä jossain on sielläkin?

Ihme myytti nuo Saksan suolattomat autot...
Kahta vajaata 3 vuotiasta saabia rekisteröintikatsastamassa oleena voin todeta että kummallakin kerralla katsastusmies sanoi että voi kun suomen noin kolmevuotiaat autot olisivat pohjasta näin puhtaita ja uuttavastaavia niin ei meillä olisi mitään ruosteongelmia autoissa.
Esimerkiksi kaikki tarratkin olivat alustan osissa kiinni ja olivat luettavassa kunnossa.
Kyllä siellä varmaan suolataakin ehkä yhteensä 10 kertaa "talvessa" ja kuten mimmi sanoi tieverkon pituus on ehkä 100 kertainen ????? vai vielä enemmän.
Myytistä en tiedä mutta totuus on että jos saksantuonnin alle on kattonut niin "myytteihin" on uskomista.
Ihan olisi kiva tietää jos jollakin on ollut ongelmia ruosteen kanssa saksasta tuodun auton kanssa ja jos on ollut niin missäpäin saksaa auto on "majaillut".
Omat autot ovat etelä-saksasta ja niissä ei ollut edes likaa alla ja ensimmäisellä mökkimatkalla sain todeta että "autoni,tervetuloa rapa-ajelulle" suomen maahan.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Oma kiesi on viettänyt ensimmäiset 9 vuotta Dusseldorf-Hampuri suunnalla. Auton pohja oli likainen mutta se oli vaan pölyä, alta paljastu kirkas maali. Samoin kaikki kotelot uutta vastaavassa kunnossa. Heti ensimmäisenä pohjaan Dinitrol mömmöt ja koteloihin suojaus myös näitä Suomen ihania talvia varten.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Heh, sainpahan näköjään "Käytetty auto Saksasta" -miehet takajaloilleen... :wink:

Eikun lisää vettä myllyyn:

Liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta poimittua:

"Yleisiä eli nk. valtionteitä Suomessa on noin 78 000 kilometriä, mistä pääteitä eli joko valta- tai kantateitä on noin 13 300 kilometriä. Moottoriteitä Suomessa on yhteensä noin 600 km ja noin kaksi kolmasosaa yleisistä teistä on päällystettyjä."


Saksan vastaavat luvut oli vähän hakusalla, mutta jotain sentään löytyi:

"Saksassa teitä on 227 000 km, joista moottoriteitä 11 000 km."

Tuota Saksan lukua ei ollut tarkemmin eritelty, mutta pikkuteitä on sielläkin.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Isolohko kirjoitti: Tuota Saksan lukua ei ollut tarkemmin eritelty, mutta pikkuteitä on sielläkin.
Mainittakoon vielä, että Saksasta ei juuri sorateitä löydä. Vaan lähes kaikki kinttupolutkin ovat päällystettyjä. Tämän kun lisää nastarenkaattomuuteen, niin pikku hiljaa alan ainakin minä uskomaan puheisiin saksantuontien virheettömistä pohjista.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Isolohko kirjoitti:Heh, sainpahan näköjään "Käytetty auto Saksasta" -miehet takajaloilleen... :wink:

Eikun lisää vettä myllyyn:

Liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta poimittua:

"Yleisiä eli nk. valtionteitä Suomessa on noin 78 000 kilometriä, mistä pääteitä eli joko valta- tai kantateitä on noin 13 300 kilometriä. Moottoriteitä Suomessa on yhteensä noin 600 km ja noin kaksi kolmasosaa yleisistä teistä on päällystettyjä."


Saksan vastaavat luvut oli vähän hakusalla, mutta jotain sentään löytyi:

"Saksassa teitä on 227 000 km, joista moottoriteitä 11 000 km."

Tuota Saksan lukua ei ollut tarkemmin eritelty, mutta pikkuteitä on sielläkin.
Ei tarvitse "kiivetä takajaloille" sillä ero auton pohjissa on niin suuri ettei sanotuksi saa :lol:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

valtteri kirjoitti:Ei tarvitse "kiivetä takajaloille" sillä ero auton pohjissa on niin suuri ettei sanotuksi saa :lol:
Totta..

Ne parit saksasta uitetut tonnarit, joiden pohjaa olen itse päässyt tutkimaan olivat kyllä siistissä kunnossa. Eihän siellä ollut muuta, kuin ohut pölykerros.. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7556
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Etelä saksasta tuo minunkin kärry tuotiin, ja itse pääsin välittömästi
pohjaa tiirailemaan...uskomatonta mutta ei ruostetta missään.
Ainoa pieni ruoste löytyi vararenkaan kotelosta, reiästä johon oli vetokoukku
pultattu kiinni, tämäkin on nyttemmin laitettu.
Ja autohan oli 9000CD 2.3T vm..1991.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mun tonnari on ollut koko elämänsä pohjois-Saksaan rekisteröity ja siellä loppuunajettu (240tkm). Tokihan siitä ruostettakin on löytynyt:
-takarekkarin kiinnikkeen reunassa alkavaa kukkasta
-nokkapellin etureunasta sormenpään kokoinen kohta
-kuskinpuoleisen takaoven yläreunasta samanlainen
-takakontista cd-vaihtajan kiinnitysrauta ja yksi verhoilua kiinnittävä pelti ovat tukevasti ruosteessa

kaikenkaikkiaan - ei paha.

Kaksi viimeistä autoa on Saksasta tuotu itse niitä näkemättä ja ensimmäiset koeajolle sattuneet yksilöt. Omat päätelmät: jatkossakin mun autot on tuontiautoja tai sitten pitää olla todella tuore kotimainen tapaus, että kannattaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9384
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Mun tonnari on ollut koko elämänsä pohjois-Saksaan rekisteröity ja siellä loppuunajettu (240tkm). Tokihan siitä ruostettakin on löytynyt:
-takarekkarin kiinnikkeen reunassa alkavaa kukkasta
-nokkapellin etureunasta sormenpään kokoinen kohta
-kuskinpuoleisen takaoven yläreunasta samanlainen
-takakontista cd-vaihtajan kiinnitysrauta ja yksi verhoilua kiinnittävä pelti ovat tukevasti ruosteessa

kaikenkaikkiaan - ei paha.

Kaksi viimeistä autoa on Saksasta tuotu itse niitä näkemättä ja ensimmäiset koeajolle sattuneet yksilöt. Omat päätelmät: jatkossakin mun autot on tuontiautoja tai sitten pitää olla todella tuore kotimainen tapaus, että kannattaa.
Eipä tosiaankaan pahalta kuulosta :)
Pitääpä syynätä tuo oma tonttu kanssa lävitse samalla kun vahaan sen, tähän mennessä ei ole osunut silmään ruostevaurioita, mutta luulisi siitäkin jotain pientä löytyvän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Onks kukaan ikinä ajatellut tollaisen http://www.kotinet.com/defeat/limo/9000Limo2.jpg tuontia jostain päin palloo. Olisikohan tuollainen mahd. saada suomen rekisteriin ja millainen taistelu. :? Joko laitan kesämökin myyntiin. :?: (ois siinä finlandiaa) :D
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jep,

Kyllä omakin Italiasta tuotu Aero on pelleiltään ja alustaltaan erittäin hyvässä kunnossa eli ruosteettomia varmasti löytyy paljon

Ongelmana on enemmänkin, miten autoja pidetään eli ainakin Italian tuontiautoissa on monesti pientä lommoa paljon ja maalipinta haalistunut auringonpaisteen takia. Tuo tietysti paranee jo paljon pelkällä myllytyksellä.

Lisäksi Euroopassa ruuhkat ovat tietysti kertaluokkaa pahemmat kuin täällä eli autoilla on tosiaan seisty ruuhkissa paljon.

Ei Saksalaisetkaan tyhmiä ole eli kyllä ne ostaa tehokkaan auton yleensä käyttöön eli Aerot on varmasti saaneet kenkää oikein kunnolla. Ei se tietysti auto pilaa, mutta varmasti Suomessa autot on moottorin osalta paljon kevyemmässä käytössä ja huolletaan yleensäkin paremmin kun ovat täällä vähän arvokkaampia...

Kyllä itsekin mieluummin hommasin tuontiauto kun puhutaan kuitenkin vanhasta autosta eli ruoste on kuitenkin niin paha ongelma, että sen kanssa ei viitsi alkaa tappelemaan.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mutta eikös asiat ole hyvin kun kaikki tuontiauton ostaneet on tyytyväisiä :?: :)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9384
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

liki kirjoitti:Ihmetyttää tuo tullin verokäytäntö. Tässä kun selvitellyt vaihtoehtoja seuraavaksi autoksi niin näyttää siltä että 9000 tuonnista selviää jopa alemmilla veroilla kuin 900. :)

Mietin että '97 900 2,0t olisi hieman taloudellisempi valinta käyttöautoksi kun olisi tarkoitus hommata automaati seuraavaksi.
Meillä tuli veroiksi vajaa 4300 vm 1996 ng900:sta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin