USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Olin väärässä tuosta katsastusajankohdasta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

AZP ihan oikeassa tuon katsastuksen suhteen. Poistin VIN-koodista yksilöivän osan tuosta kuvasta.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Onnea nyt prosessin kukkealla lopputulemalle. Nyt vielä sitten linjat täyteen kuvia tästä komistuksesta jahka kilvet saat kiinni ;) :saab:
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kuviahan saa ilman kilpiäkin, mutta odottelen tässä parempia plussakelejä, että saa pestyä ja puunattua. :)

Kovasti on mieleinen tämä kulkine.

Tässä myyjäliikkeen kuvia. Jotenkin niillä kuvasuhde keturallaan. Enemmän luonnehtisin pitkänomaiseksi kuin sämpyläksi, miltä näyttää kuvissa.



Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Paljonko oli peinu verot suurinpiirtein. Ei pahan hintanen verottomana ainakaan. Kävitkö itse hakemassa suomeen vai käytitkö jotain huolitsijaa / auton tuojaa auton saamiseen suomeen?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tässä vähän yhteenvetoa ostoprosessista ja hakureissusta sekä kulupuolesta.

Utelut ja kuvat perustelivat, ettei varmaankaan ihan kamala pommi ole, vaikkakin kun muualla päin vastaavat ovat alkaen 8000€. Ehkäpäs Liettuassa ei ole kovin aktiivinen Saab-scene ja rahalle löytyy muutakin käyttöä kuin avoautojen osteleminen keskellä talvea?

Maksoin ensin varausmaksun 200€, jolla sain harkinta-aikaa 5pv. Maksoin sitten auton etukäteen pankin kautta ja varasin heti lentoliput n. kolmen päivän päähän. Rahat näkyivät SEPA-maksulla päivän-kahden päästä tilillä, minkä jälkeen myyjäliike teki paperit ja vientikilvet valmiiksi.

Lensin illaksi Vilnaan Baltic Air (115€), sieltä lentokentältä suoraan viimeisellä Klaipedan bussilla klo 20.30 (20€) Kaunasiin. Missä hotelliyö Algiro Hotel (29€). Aamulla taksilla (12€) autokauppaan...

Auto starttasi just ja just. Oli kuulemma varmaan neljä kuukautta seisonut ajamatta. Koeajotilanteessa auto puolsi voimakkaasti vasemmalle ja penkissä oli muutama tahra mitä kuvissa ei näkynyt. Lisäksi Check Engine valo paloi, mikä ei kuvissa ollut. Ohjaustehostimen öljyt ol pikkasen vähissä, mutta mittatikku vielä kuitenkin kastui. Meno oli aika tukkoista aluksi, mutta ei niin tukkoista, että olisi limp homessa ollut. Vähän aikaa ajellessa auto kuitenkin alkoi pikkasen piristyä. Vanteet olin arvioinut 17" tuumaisiksi ja talvirenkaat kelvottomiksi, mutta sekä kesä- että talvivanteet ovat molemmat 18-tuumaiset ja merkkirenkaissa pintaakin ihan mukavasti jäljellä. Talvirenkaissa sen verran kuin välttämättömät talviajot vaativat, mitä ne nyt sitten ovatkaan :)

Myyntitilanteessa allekirjoituttivat paperit, joiden perusteella ei ostajalla olisi jatkossa vaateita myyjäliikettä kohtaan, mutta toisaalta leimattiin 24kk takuu moottorille ja lootalle, jos vaan huollot tehdään vuosittain BRC:llä. Säädätytin kulmat ennen ostoa, Kaunasissa olikin heidän kumppanillaan nelipistelaseri. Mittauksesta ja säädöistä tuli myyjäliikkeen piikkiin 28€ lasku. Ohjaus parani, mutta puolsi ihan pikkasen vielä tuon jälkeen. Käännellessä jousi äänteli välillä, joten päättelin kääntölaakeriviaksi.

... ja sieltä sitten ajelemaan Talinnaan (500km), bensa 1€/litra,

Rattinapit eivät toimineet...tai volume + toimi, mutta siitä hiljeni radion ääni.
N. sata kilsaa Kaunasista pohjoiseen kaupungin läpi ajellessa alkoi töyssyissä kuulumaan kovaa kolinaa oikeasta etunurkasta. Kurkin tien varressa renkaan välistä ripustuksia, mutta en löytänyt mitään irtonaista. Matka jatkui, jostain takamuistilokerosta alkoi kumpuamaan jousen alapään pätkän katkeaminen yhdistettynä kääntölaakereihin. Matkan edetessä alkoivat rattinapitkin toimimaan ja moottorista alkoi tehotkin tulla esille. Jopa siinä määrin, että huoltoasemapysähdyksellä hanskalokerosta löytynyt Hirschin viritodistus yllätti vain hieman, ja sekin positiivisesti.

Illaksi tosiaan Tallinnan yöhön vanhan työkaverin ja hänen nykyisten työkavereiden kanssa ravintola-Texasiin nauttimaan tulinen mutta kostea illallinen.

...missä yöpyminen Hotel Metropol (45€) ja huolto(ihin) seuraavana aamuna.

Kiireisen aamupalan jälkeen piti putsata yöllä satanut lumi ilman harjaa auton päältä ja rientää heti aamuyhdeksäksi BRC-Tallinnan huoltoon, jonka leimalla piti saaman takuu moottorille ja lootalle vuodeksi eteenpäin. Jousilautaselta löytyi jousen pätkä. Ohjausvaihteesta ei löytynyt märkää, joten lisättiin vain pikkasen öljyä tehostimen säiliöön. Nollattiin vikakoodi (Oli: major leak in evap system), eikä ole tullut sen jälkeen takaisin. Eli vikakoodi oli varmaankin väsyneen akun mielikuvituksen tuotetta. 90 000tkm huolto tehtiin, paitsi automaattilootan öljyjen vaihto.

Tuohon perään olin puhunut Saab Antille, että katellaan vähän autoa läpi ja vaihdetaan ne autolootaöljytkin. Muutaman tunnin sain odotella, että auto pääsi hoitoon. Joku aikaisempi asiakas oli tosiaan tilannut itselleen kovakattoiseen cabrion etujouset, joten semmoset sain uudet 50€/pari. Kävipä tuuri. Molemmille puolille vaihdettiin myös kääntölaakerit n. 28€/pala sekä takajarrupalat.

Laivalla Helsinkiin (70-90€?).

Kännykällä satamassa maahantuloilmoitus, mistä 5 päivää aikaa laittaa paperit tulliin. Sieltä kohta puoliin sitten kyselevät CoC ja rekisteritodistusta yms. eli käytännössä riittää kun laittaa jotain paperia menemään prosessin aloittamiseksi.

Verot menee massan mukaan jonnekin 35% nurkille koska CO2-arvoja ei ole. Oikaistaneen jossain vaiheessa hakemuksen perusteella mallikohtaisiksi typ 24,5%. Verotusarvo lienee n. 15000€

Katsastamisesta olikin juttua jo tuossa aiemmin.

Noiden aiempien korjaustoimenpiteiden jälkeenhän meno on ollutkin varsin mukavaa ja maukasta. Äänetoistopuolella löytyi myöskin 10 kaiuttimen sarja, mihin en ollut varautunut. Ei tuo silti ole juuri minkäänlainen verrattuna ng-femman HarmanKardoniin. Katto on nätissä kuosissa ja mekaniikka toimii moitteetta. Takalootan pumput on tilattu ja saapuneet Speedpartsilta PSC:lle ja maksanevat 40€ nurkilla. Niitä noutaessa pitää kuljettajan puolen peiliä ihmetellä. Nykyisellään ihme suora peililasi. Ei kai pitäisi normisti semmonen olla? Hirssin tarrakin on tilattu takaluukkuun kun kerran semmonen softakin on autossa :) Puunausten lisäksi ei paljoa muuta toivottavaa nyt ole, mutta ehkä sitten joskus. Noitten puuosien kanssa on olo vähän niin ja näin, mutta olkoon.

Kaiken kaikkiaan ihan turha kapistus, varsinkin suomen oloissa. Ei se haittaa. Kesällä ajetaan kaikki luut pihalla dorka virne naamalla niskat viimasta jäykkänä :) Sitä innolla odotellessa :mrgreen: :saab:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tässä Qlik Sense -sovelluksella haarukoitu 2013-2015 tammikuun välissä tehdyt verotuspäätökset 2003-2007 käyttöönotettuille avoille.

Kuva

Tullin mallikohtaisten verotaulukoiden mukaan veroprosentti valituksen jälkeen on: SAAB 9-3 154 B Avoauto 26.9%

Nythän kun CO2-päästöarvoja ei ameriikan tuonnissa ole saatavilla, niin verotus menee kokonaismassa 2034kg mukaan: 38,4%

Oletetaan, että verotusarvo on 15 000€, niin veroksi pitäisi tuleman 5760€. Mistä teen sitten valituksen 26.9% mukaan, jolloin veroksi pitäis muodostua 4035€, eli palautusta 1725€.

Sellainen erikoinen Ilta~Sanomien skuupin arvoinen erikoistilannehan on nyt päällä, että KHO on linjannut, että veroa ei saa kantaa enempää kuin aiemmin vastaavasta on kannettu, mutta koska Suomen lakia ei ole vielä muutettu KHO:n päätöksen mukaiseksi, tekee tulli edelleen verotuspäätöksiä vanhenevan lain mukaan vastoin KHO:n päätöstä. Mielenkiintoiseksi asian tekee Tullin tekemä turha työ valitusten käsittelemiseksi ja korvausten maksamiseksi.

Ei auta säkillä valon tupaan kantaminen. :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

peinu kirjoitti:
Nythän kun CO2-päästöarvoja ei ameriikan tuonnissa ole saatavilla, niin verotus menee kokonaismassa 2034kg mukaan: 38,4%
Hirschin lapussa on tyyppihyväksytty päästöarvo ja jos sen mukaan pääset vähemmällä kuin kokonaismassan mukaan niin vaadi sitä.
Jos on rekisterissä Hirschin arvoilla niin päästöt pitäisi tulla myös siitä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Veropäätös odottikin jo kotona. Turhaan mollasin Tullia säkeistä. KHO:n päätös oli otettu huomioon. Yleistä pyyntihintaa arvioidessa avo-Saabien puutetta Nettiauto.comissa kompensoitiin ottamalla verrailuautoksi Peugeot 307cc 2.0 2D convertible aut 100kw. Jaettiin Saabin uushankintahinta Peugeotin vastaavalla ja kerrottiin sitten Peugeotin hinnalla. Vertailuhinta 13255€ ja prosentti 26.9. Vero 3162,09€

Ei moitittavaa. :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

valtteri kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Nythän kun CO2-päästöarvoja ei ameriikan tuonnissa ole saatavilla, niin verotus menee kokonaismassa 2034kg mukaan: 38,4%
Hirschin lapussa on tyyppihyväksytty päästöarvo ja jos sen mukaan pääset vähemmällä kuin kokonaismassan mukaan niin vaadi sitä.
Jos on rekisterissä Hirschin arvoilla niin päästöt pitäisi tulla myös siitä.
Valitettavasti siinä hirschin lapussa, missä on nuo CO2-päästöt ei ole runkonumeroa, niin se ei kelvannut tässä tapauksessa. Nyt tuli Tullin lappuihin painon mukaan laskennallinen 220g/km, mutta ilmeisesti paino 2034 on jatkossa perusteena Trafille suoritettavaan ajoneuvoveroon. vastaa 213g/km

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oho! Eli ehkä vähän päälle 11k€ tuli auto tähän mennessä maksamaan. alle 60tkm ajettu 2005 hirshillä. Ei huono!!!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mailimittari, eli kilsoja on se 90tkm. Katsastuskuitit (3kpl) mittarilukemin löytyy 2007 asti. Toivottavasti ei nyt tule mitään yllätyskulunkeja, vaikka aina pitää tuontiauton riskeihin semmoset laskea.

Yhteenveto kuluista:
5900€ Auto, Lensin illaksi Vilnaan Baltic Air (
_115€), sieltä lentokentältä suoraan viimeisellä Klaipedan bussilla klo 20.30 (
__20€) Kaunasiin. Missä hotelliyö Algiro Hotel (
__29€). Aamulla taksilla (
__12€) autokauppaan... ja sieltä sitten ajelemaan Talinnaan (500km), bensa 1€/litra,
__60€...missä yöpyminen Hotel Metropol (
__45€) ja huolto(ihin). Huollot ja korjaukset menköön 300€ Laivalla Helsinkiin (
__70€-90€?). Maahantulokatsastus:
_119€, Vero
3162,09€
9532€ Yht.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

peinu kirjoitti: Maahantulokatsastus: 119€,
Missä saa noin halvalla katsastuksen ???
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA-version rekisteröintikatsastus, nyt on kokemusta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jkl meidanauto.fi tms. Vasarakatu

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin