Auto Italiasta?

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Auto Italiasta?

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Olen tuossa vähän sillä silmällä katellut myyntipalstoja että käyttöauto tarttis saada. Lähinnä hyvin varusteltu ja mahdollisimman ruosteeton OG900 kiinnostaisi ja Italiassa näyttäisi nuo kriteerit aika hyvin täyttyvän. Olisinkin kysynyt onko kellään omakohtaista kokemusta auton tuonnista sieltä? Se mitä olen kuullut on että byrokratian kanssa saattaa tulla ongelmia, mutta mitään varmaa tietoa ei googlettamalla löytynyt.
Elikkä kommentteja kaipaisin miten toimia oikein jotta ongelmilta välttyy jos nyt sieltä päätän hommata auton.

Suunnitelma olisi seuraava:
Ostaisin auton joko yrityksestä tai yksityiseltä ja hommaisin kuljetuksen suomeen, vaihtoehtoisesti lentolippu ja autolla takaisin :)
#961
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Italiasta?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Samppo kirjoitti:Olen tuossa vähän sillä silmällä katellut myyntipalstoja että käyttöauto tarttis saada. Lähinnä hyvin varusteltu ja mahdollisimman ruosteeton OG900 kiinnostaisi ja Italiassa näyttäisi nuo kriteerit aika hyvin täyttyvän. Olisinkin kysynyt onko kellään omakohtaista kokemusta auton tuonnista sieltä? Se mitä olen kuullut on että byrokratian kanssa saattaa tulla ongelmia, mutta mitään varmaa tietoa ei googlettamalla löytynyt.
Elikkä kommentteja kaipaisin miten toimia oikein jotta ongelmilta välttyy jos nyt sieltä päätän hommata auton.

Suunnitelma olisi seuraava:
Ostaisin auton joko yrityksestä tai yksityiseltä ja hommaisin kuljetuksen suomeen, vaihtoehtoisesti lentolippu ja autolla takaisin :)
Jos päädyt ostoon italiasta niin tuota autosi rekalla niin pääset vähemmällä vaivalla sillä siellä on kuulemma aivan hel....linen paperisota jos ostaja on ulkomaalainen ja aikoo ajaan auton sieltä kotiin. Itse selvittelin Italiantuontia kun tuo cabriolet himo yllättää aina silloin tällöin ja cab:it sillä edullisia.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu, eikö siellä pidä ulkomaalaisella olla omat kilvet mukana kun italiassa ei ulkomaalaisille myönnetä! eli kuljetus olisi suotavaa mielestäni ainakin.
saab on ilmeisesti aika ala-arvostettu italiassa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

mikkoimp kirjoitti:saab on ilmeisesti aika ala-arvostettu italiassa.
Ainaski riccionessa oli yllättävän paljon saabbeja, eikä mitään karvalakkeja.. aeroja ja cabbeja..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
freddy
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 08:28

Re: Auto Italiasta?

Viesti Kirjoittaja freddy »

Auto Italiasta.
"Suunnitelma olisi seuraava:
Ostaisin auton joko yrityksestä tai yksityiseltä ja hommaisin kuljetuksen suomeen, vaihtoehtoisesti lentolippu ja autolla takaisin."

Helpoin tapa tuoda auto Italiasta Suomeen, on poistaa se heti kaupanteon jälkeen rekisteristä (noin 50 euroa) ja rahdata rekalla esim. Turkuun, mm. Auto 24:n (puhelin 02-4752400) autojenkuljetus rekka tuo jos lavalla on tilaa, maksaa noin 700 euroa/auto. Rekkaa vaan joutunee odottelemaan päiviä, jopa viikkojakin.

Toinen tapa on; ajaa auto italialaisilla kilvillä ja papereilla Suomeen:

Kirjoitetaan kauppakirjat, myyjä kirjoittaa ostajalle luvan ajaa auto maasta, myyjä hankkii autolle 5 vrk:n italialaisen liikennevakuutuksen ja tuulilasiin kiinnitettävän vakuutustodistuksen, myyjä antaa ostajalle auton alkuperäisen rekisteriotteen.
Sovitaan lisäksi, että ostaja palauttaa rekisteriotteen ja kilvet, kun auto on Suomessa. Ostaja maksaa tästä takuurahan esim 500 euroa, jonka myyjä palauttaa ostajan tillille, kun ote ja kilvet on palautettu Italiaan.

Ajetaan auto alkuperäisillä italialaisilla rekisterikilvillä, italialaisella liikennevakuutuksella ja rekisteriotteella 5 vrk:n aikana Suomeen.

Suomessa katsastuksen yhteydessä on syytä ottaa rekisteriotteesta kopio, jossa todistetaan, että ko. auton tiedot on varmennettu alkuperäisestä rekisteriotteesta, nimet ja konttorin leimat vielä paperiin.

Suomesta ei saa ns. siirtokilpiä mukaansa esim. Italiaan, voisi tietysti kokeilla ajaa Euroopan läpi omilla suomalaisilla Eu-kilvillä, jos kantti kestää. Eipä taida olla kokeilemisen arvoista.

On toki monta muutakin tapaa ostaa ja tuoda auto Italiasta Suomeen, tässä pari toimivaa esimerkkiä. Pelkkä englannin kieli ei kyllä aina riitä kaupanteossa, italiaa on hyvä osata ja ymmärtää.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Tässähän tuli paljon hyviä vinkkejä :)

Kun aiemmin kyselin niin muutama autoliike tarjosi kuljetusta pohjois-saksaan 500-600 eurolla, mutta laivalipulle taitaa tulla vielä saman verran lisähintaa jotta saa auton suomeen. Pitää soitella tuonne Auto 24 ja tiedustella tarkemmin miten homma toimii, jo hinnan puolesta hyvin kohtuulliset taksat.
#961
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ja hukkis kannattaa pönkittää auki kuljetuksen ajaksi niin eivät turhia revittele.
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokemusta on tuosta Italian hommasta enkä suosittele, hintaero on kumminkin aika pieni verrattuna saksalaisiin autoihin. Pyytävät liikennevakuutuksesta 400-900 euroa 8O (viimeksi sain poikkeuksellisesti kylläkin 150e), pirunmoinen sähläys ja pitävät autoja miten sattuu, meidän ng900 ja 9-5 vaativat kummatkin mm. kytkinremontin.
Kehuvat toki autoja maasta taivaaseen, mutta todellisuus on eri juttu. Rahdin hinnaksi tulee about 1000e, ja jos itse lähtee hakemaan niin ennenkuin auto on Suomessa rahaa on palanut minimissään 1500e ja päreet on palaneet monta kertaa byrokratian kanssa.
Tonnari tuli Saksasta, ei tarvittu kuin pari puhelinsoittoa suomalaiselle välittäjälle ja parin päivän päästä hain tonnarin hernesaaresta :)
Ja kukaan ei sitten lähde ajelemaan italialaista autoa suomalaisilla kilvillä jossei kiinnosta istua puolta vuotta italialaisessa linnassa ja maksaa jättisakkoja.
Ja italian kieltä on lähes välttämätöntä hallita, eivät osaa englantia muutamaa sanaa enempää, useimmiten eivät sitäkään.
og900 aeron hain trailerilla Riministä, eikä helppoa ollut sekään, sain vielä sakot kun tuulilasin alareunassa oli halkeama (meni katsastuksessa kuitenkin läpi) ja koska minulla oli vain trailerin rekisteriotteen kopio mukanani (vuokratraileri).
Mahdoton homma tuo ei siis ole mutta itse en enää tuollaiseen lähde, mukavuussyistä.

Edit: ja se ajolupa Suomeen tulee tehdä notaarin luona jotta sillä on mitään painoarvoa, samoin kauppakirja. Ilmoitus omistusoikeuden muutoksesta tehdään ACI:ssa.
Italialaista siirtokilpeä ei kukaan täysijärkinen lähde yrittämään (kokemusta tästäkin :D ).
Joo tapoja on monia, ja lähes kaikkia olen kokeillutkin, ja aina yhtä huonoja.
Edit2: koetin vain varoitella odotettavissa olevista hankaluuksista, italialaisten kanssa asiointi ei tod. ole yhtä mutkatonta ja selväjärkistä kuin luulisi (työnantaja italialainen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Joo, näyttäis tuossa olevan aika paljon mietittävää mikäli tuon auton Italiasta. Kielitaito on sähköposteista ja muutamasta puhelusta päätellen babelfishin käännöskoneen luokkaa, jos sitäkään ;) Pitää varmaan hommata tulkki jostain

Asiaa vähän sivuten niin pisti merkille classic satkujen kova hintataso hollannissa. Luulisi olevan hyvää bisnestä niitten rahtaaminen italiasta sinne kun esim. avo-satkut on lähes poikkeuksetta 10000€:n luokkaa. Monesti vielä näkee myynti-ilmoituksissa kuvia joissa on italian kilvet paikallaan. Tiedä sitten ostaako kukaan niitä noilla hinnoilla.

Noh, katsotaan..eihän sitä tiedä vaikka löytyisi jostain lähempää mieluinen auto.
#961
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuten jo totesin, homma ei ole mahdoton toteuttaa, mutta vaatii huolellisen valmistautumisen ja aikaa kannattaa varata vähintään muutama päivä yli alkuperäisen suunnitelman, sillä yllätyksiä tulee takuulla jossain vaiheessa ;)
Jos meinaat og900 cabriota, niin ainakin ne jotka olen siellä paikanpäällä kaduilla nähnyt, ovat olleet aika huonossa kunnossa, tuonikäiset saabit ovat siellä jo vähävaraisten kulkupelejä eikä niitä huolleta kovin innokkaasti, hyvin monet cabriosatkut jonka näin oli sieltä täältä kolhuisia, vuosia olleet pesemättömiä ja kattoa oli paikattu ilmastointiteipillä tms. Noita siis bongailin katujen varsilta, en liikkeistä.
Italiassa tulee luonnollisesti noita saabeja ihasteltua, ja og900 cabrio on yllättävänkin yleinen malli siellä.
Koska kyseessä on noin edullinen auto, ei myyjällä ole suuriakaan intressejä myyntitapahtumaa kohtaan, oletettavasti voisi luulla että myyjä haluaa vaan päästä autosta mahdollisimman helposti eroon, joten nuo paperihommat saattaa joutua selvittämään itse, paikallisilla tuntuu olevan synnynnäinen kammo kaikkea byrokratiaa kohtaan, ja yksinkertaisenkin asian hoitaminen tuntuu olevan täysin ylivoimaista, tai sen onnistumista voi pitää jo pienen sodan voittamisena.
Suosittelen ostamista mahdollisimman vakuuttavan oloisesta autoliikkeestä, mistään ei silti voi olla varma..
Siksi toisekseen italialaisten autojen pahin ongelma (italialaisten kuskien jälkeen :) ) on aurinko, mikäli vanhaa autoa ei ole säilytetty lähes aina tallissa, on se joko kamalassa/puhkipalaneessa maalissa tai sitten uudelleen maalattu. Aurinko on vaikuttanut myös puskureihin, kumilistoihin ja tiivisteisiin, tiivisteet ovat menneet kasaan, ikkunoiden tiivistemassa kutistunut niin että ikkunat vuotavat, jne. Nahkaratti on hyvin usein kulunut puhki yläosastaan, aurinko kun porottaa sen tulikuumaksi.. samoin nahkapenkit ovat vanhoissa lähes poikkeuksetta rutikuivat ja halkeilleet, etenkin cabrioissa.
Huoltojen laiminlyönti on sääntö eikä poikkeus, jne jne.

Kirjoittamani hommat perustuvat omakohtaisiin kokemuksiini, nuo meidän kaksi saabiamme ovat juuri noita tallissa pidettyjä, siltikin 9-5:n ratti oli palanut puhki ylhäältä, ja nahkapenkkien niskatuet olivat hyvää kyytiä menossa, täpärästi pelastuivat kymmenkertaisella rasvauksella. Ng900:n takasivulasit taas vaativat uuden tiivistemassan kun alkuperäinen ei ollut tykännyt kuumuudesta vaan oli kasassa.

Joten ei missään nimessä kannata lähteä ostamaan halvinta sieltä, ne ovat sitten sitä itseään, liikkeessä näin og900 aero cabrion jonka olisi saanut hintaan 2500, en olisi siitä edes 500 euroa maksanut, kamala romu.
Jos onnistuu saamaan kunnollisen yksilön jota on huollettu ja hoidettu hyvin niin siitä kannattaa maksaakin, alan harrastajia löytyy Italiastakin, joten kyllä on mahdollista löytää hieno cabbe sieltäkin :)

Edit: og-satkujen ostajakunta on niin pientä kautta euroopan että tuskin hollantilainenkaan sillä elantoaan saisi
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

EDIT: Viesti poistettu asianosaisten toivomuksesta.
Viimeksi muokannut Jaape, La Maalis 12, 2005 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Ihan mielenkiintoisia juttuja. Ng900 Aeron ja Jaapen kertomukset pistää kyllä miettimään unohtaisko kokonaan italian saabit, kun helpoilta tuntuvat asiat saattaa teettää noinkin paljon työtä. :?

Soittelin eilen Auto 24:ään ja kuljetus Raisioon maksaisi suunnilleen 1000e, että kyllä siinäkin tulee hintaa. Plus muut kulut paikan päällä, esim. eräs kauppias vaati 200 euroa jostain ihme kaupanteko kuluista.
#961
taustatauno
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:44

Viesti Kirjoittaja taustatauno »

Kannattaa lukea uusimmasta Tuulilasi Turbosta juttu kun hakivat Alfaa Italiasta. Viikon hieromisen jälkeen saivat vasta vakuutukset+muut paperit siihen kuntoon että auton sai ajettua liikkeen portista ulos. :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

taustatauno kirjoitti:Kannattaa lukea uusimmasta Tuulilasi Turbosta juttu kun hakivat Alfaa Italiasta. Viikon hieromisen jälkeen saivat vasta vakuutukset+muut paperit siihen kuntoon että auton sai ajettua liikkeen portista ulos. :roll:
Heh, soittelivat pari kertaa sieltä, olivathan ukomattomia juttuja kokeneet :)
Osin niidenkin kommelluksien pohjalta noita varoituksia kirjoittelin, kavereita vietiin kuin pässiä narusta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
freddy
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 08:28

auto Italiasta

Viesti Kirjoittaja freddy »

Paljon tuntuu olevan melua tyhjästä keskustelussa(auton tuonti Italiasta)
Tuossa se pihalla seisoo; suurin probleemi oli I-tunnustarran irroittaminen takaluukusta.
Ostin auton Padovasta ja ajoin sen Milanon kautta Suomeen; Saab 9-5 Griffin/-99; (EY vaatimuksenmukaisuustodistus ja muut paperit valmiina autossa rekisteröintikatsastusta ja autoveroilmoitusta varten); eikä ollut Turussa tullissa aamulla (27.3) muita asiakkaita ja palvelu kuin KOP:ssä
Lassilan aikaan.
Vastaa Viestiin