Ajattelimpas itsekin kirjoitella vähän laajemman autonhakureissutarinan Liettuasta niille, jotka mietiskelevät auton hakua...tai niille joita muuten vaan kiinnostaa lukea pieniä seikkailuja maailmalta
Itsekin kävin siis viime kevättalvesta hakemassa avon Liettuan Kaunasista. BRC, Baltian Realisointi Ceskus
http://lt.brcauto.eu/fi/
Noin viikko ennen matkaa laitoin kuvien perusteella käsirahan, ja sitten laitoin kyllä jatkokeskustelujen perusteella vielä koko summankin tilille jo koto-Suomesta. Ajattelin, että hinta oli sen verran kohdallaan, että vaikka auto ei ihan sitä olisi, mitä kuvien perusteella luulisi olevan, niin ei tule kummempia tappioita. Autoliikekin oli vielä semmonen, että oli useampi myyntipiste, niin ei hirveästi huolettanut, että ovat pelkällä kusetuslinjalla.
Matkasuunnitelma:
Pähkinän kuoressa:
Keskiviikko 4.2.2015
- Lento Helsinki-Riga-Vilna. klo 15:15 -20:25 114,39€
- Bussi 20:30 Kauansiin, n. 20€
- missä yöpyminen Algiro Hotel 29,00€:
Torstai 5.2
- Taksi BRC:lle n. 15€
- Koeajo, kaupanteko ja iltpäiväksi BRC Tallinaan huoltoon
- Lautta Tallinnasta Helsinkiin ja ajelu Jyväskylään
Noinhan se ei kuitenkaan mennyt vaan reissussa tuli oltua päivän verran pitempään:
Lähtö Helsingistä keskiviikkoiltapäivänä
Olin järjestänyt matkapäivälle Helsinkiin palaverin, joten sieltä hyppäsin iltapäivälä Air Balticin kyytiin. Lento: Helsinki - Riga, Pizza ja koneen vaihto viihtyisällä Riian lentoasemalla, Riga - Vilnus ja siitä nippanappa kerkesin vielä illan viimeisen bussin kyytiin.
Matka Vilnasta Kaunasiin
Tässä kohtaa oli ensimmäisen muuttujan uhka ja mahdollisuus. Bussin lähtöaika oli 5 min. laskeutumisen jälkeen, joten aikalailla hätäpäisenä ryntäsin pihalle etsimään bussia, mitä ei näkynyt missään. Onneksi se vasta tuli sitten kohta puoleen paikalle, mutta kerkesin jo huolestua ja alkaa miettimään plan B:ä eli hotellin etsimistä Vilnasta. Muutama tunti bussin kyydissä Kaunasiin ja vartin kävelymatka sitten Hotelliin. Linja-autossahan on aina tunnetusti tunnelmaa. Siellä oli pari neitokaista palaamassa Englannista sukujuhliin sekä mummo ja pappa. Vietimme porukalla mukavan bussimatkan kentältä ostamani Riga Balsamin ja mummon tarjoamien eväsleipien merkeissä. Eväsleivillä oli suomalaiseen makuun vähintääksin eksoottisen näköisiä, mutta hyviä makkarasiivuja
Saapuminen Kaunasiin
Kaunaissa bussi jätti kaupungin laidalle, jatkaen matkaa Itämerenn rannikolle Klaipedaan neljän kyytiläisen kera. Tuolta olikin parin kymmenen minuutin matka tallustella hotellille. Kaupat oli vielä auki ja Mäkkäristä löytyi iltapalaa.
Aamulla hotelliaamiaisen jälkeen taksilla BRC:lle. Taksille ei sitten kelvannutkaan kortti, joten annoin kuskille jonkun läjän euroja ja reppuun jääneen kaljan. Hinta olisi ollut n. 15€ luokkaa.
Paikalla autokaupassa
Autokauppa oli verkkoaidalla rajattu alue, missä kaikki autot olivat ulkosalla ja reunustalla oli parakki, jossa oli siistit työtilat muutamalle myyjälle.
Siitä sitten autoa katsastelemaan.
Autolla ei ilmeisesti oltu ajettu koko talvena, mutta akussa riitti nippa nappa virtaa käynnnistykseen. Pikkasen enempi oli kulumaa kuin miltä kuvissa näytti. Penkeissä oli pari tupakan polttamaa jälkeä, mitä kuvissa ei näkynyt. Nämä odottavat vieläkin paikkausta...jospa tänä kesänä sitten. Ohjaus vähän niin ja näin, moottorin vikavalo paloi, tehot oli hukassa ja rattinapit ei toimineet. Käytiin myyjän piikkiin hoitamassa ohjauskulmat kaupungilla kuosiin, neuvoteltiin takuuasioista ja laitettiin kilvet kiinni ja menoksi. Tässä kohtaan kävi jo selväksi, että huolto Tallinnassa ei enää kerkeisi tälle päivälle, joten matkalla pitäisi kaavailla uusi suunnitelma.
Matka Kaunasista Tallinnaan
Jo muutaman kymmen kilometrin matkan jälkeen alkoi vasemmalta edestä kuulua töyssyihin ajaessa voimaksata ja terävää kolahtelua. Siihen väliin olikin hyvä ajaa auto tein sivuun kuljettajan tyhjennystä varten ja samalla nöyrtyä sateisessä säässä kurkkimaan auton etupäätä. Eihän sinne meinannut mitään näkyä, mutta kaikki tuntui olevan tiukasti paikallaan, joten päätin jatkaa matkaa. Vähän ennen Latvian puolelle saapumista kolina loppui kuin seinään joten arvelin, että jousen pätkä siellä oli varmaankin hyppinyt jousilautasella. Arvatenkin syynä oli, että etujousen päästä oli katkennut pala, joka jäi jousilautaselle kolisemaan. Samalla logiikalla siis varmistui siinä samalla, että ohjauksen ongelmat johtuivat vanhoista kääntölaakereista.
Matkalla soittelinkin Tallinnaan Saab Antille, jonka kanssa sovittiin kääntölaakereiden vaihdosta ja uusista Aero Cabrion etujousista, mitkä olivatkin tuurin kaupalla hyllyssä, koska joku asiakas oli ne tilannut, mutta ei sitten ollutkaan ostanut.
Latvian puolelle tullessa ei moottorin vikavalokaan enää palanut ja kaikki tehotkin alkoivat pikkuhiljaa löytymään. Latvian hyvillä teillä olikin hyvä testailla, kuinka Hirshin softa liikutti 2.0T automaattia.
Tallinnaan saapuminen torstai-iltana
Matkalla tehtyjen havaintojen ja puhelinrumban tuloksena uudeksi aikatauluksi muodostuikin: Illan pimetessä saavuin Tallinnaan ja kirjauduin Hotelli Metropoliin (53€) heti vanhan kaupungin muurien ulkopuolelle. Sieltä sitten illastamaan vanhan työkaverin kanssa Tallinnan vanhaan kaupunkiin. Tämä olikin oikeastaan aika mukava boonus mikä oli seurausta Kaunasin pään aikatauluviivästyksistä. Aamulla heti hotellin aamupalan jälkeen pitikin alkaa puhdistelmaan autoa yön aikana sataneesta lumesta ja sitten ajelu BRC Tallinnaan huoltoa varten.
Perjantaipäivä Tallinnassa ja kotimatka:
Tallinnassa kävin BRC:n toimipisteellä teettämässä määräaikaishuollon, jotta auton takuu olisi voimassa ja vastuullinen toimipoiste mahdollisissa takuuasioissa olisi Tallinna, eikä Kaunas.
Automaattiöljyjä eivät autoon uskaltaneet kuitenkaan lähteä vaihtamaan. BRC:ltä ajoin sitten sovitusti suoraan Saab Antille, missä vaihdettiin automaattiöljyt, kääntölaakerit ja etujouset. Rattinappuloille eivät arvanneet lähteä tekemään mitään. Työ ja osat olivat tietenkin hyvinkin edullisia.
Huollon etenemisen mukaan buukkasinkin sitten sopivalle lautalle autopaikan joskus iltapäivän puolelle. Loppu onkin sitten pelkkää rutiinia. Saapumisilmoitusta vartenhan ei tarvitse enää metsästellä Helsingin satamasas tullivirkailijoita, vaan ilmoituksen voi tehdä jo lautalta kännykällä.
Suomen puolella alkoivat rattinappulatkin toimimaan, joten paketti alkoi olla hyvin kasassa. Auto toimi kaikin puolin kuin unelma ja edessä olikin lähinnä verotuksen hoitaminen ja ajokelien odottelu...