Saksasta auto->prosessi?

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5170
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kysyin tänään töissä meidän saksanautojen hakijalta. Prosessi on kuten ennenkin, eli ensin auto selville, sitten kilpimyymälään tilaamaan kilvet ja ottamaan vakuutuksen, tämän jälkeen kilpivirastoon, jossa yhdellä tiskillä asioidaan ja toisella maksetaan. Kun on maksettu saadaan edelliseltä tiskiltä lupa kilpiin ja luvan kanssa kilpimyymälään kilpiä hakemaan. Virastossa on nykyisin myös jonkinlainen maksuautomaatti, joka nopeuttaa prosessia hiukan. Kannattaa välttää Hampuria ja Berliiniä, joissa voi kestää kuudesta kahdeksaan tuntia päästä virastosta ulos.
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kiitos!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu se eteisessä oleva tomaatti unohtui mainita mihin maksellaan ja tosiaan pujut menee kiinni miten sattuu ja haluaa klo 1300 aika yleinen aika lähteä himaan sieltä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ti Elo 08, 2023 09:09
Juu, voin kertoa tai välittää sitten kokemukset tännekin, riippuen siitä ostanko itse tai ostaako emäntä autoa sieltä.
Emännälle tarttui kulkine alle, joten tuli kerrattua proseduuri vuonna 2023.

Neljän luukun taktiikalla mentiin. Kilpileipuri oli perustanut pajansa konttiin kätevästi kansalaisrekisteröintiviraston pihalle, joten yhden parkin taktiikka sentään riitti.

1. Enste kilpipajaan ostamaan vakuutus, joka muuten on ihan saatanan kallis. 3kk punalappu olisi maksanut luokkaa 250€ (eli tonnin vuosi) ja korttipääte saksalaiseen malliin ähkinyt itsensä piloille, joten taskusta loput n. 70€ viikon eli viiden päivän kilville (n. 5k€/v).

2 Kansalaisresteröintivirastoon jonottamaan - mainittua automaagia ei täällä näkynyt, joten jonoteltiin ihan ihmisen äärelle. Hämmentävää kyllä, jono eteni ihan kohtuullista vauhtia, virastoihmisoletettu puhui sujuvaa englantia ja hoiti hommat kiltisti ja kohteliaasti.

3. Takaisin konttiin hakemaan kilvet, jotka kilpileipuri taikoi virastoihmisoletetun taikomien papereiden perusteella.

4. Takaisin virastoon, jonon ohi suoraan virastoihmisoletetun tiskille, tarrat kilpiin ja leima lappuun.

Sitten vaan kauheeta racee kotia kohti, stopit Neumunsterissa (yö), Kööpenhaminassa (Den Blå Planet) ja Helsingborgissa (yö) ja päiväviikkarilla Turkuun. Luonnollisesti soittelin tutulle vakuutusmyyjälle ja otin ihan suomalaisen liikennevakuutuksen, koska jos vakuutusta tarvitaan, juttelen mieluummin suomeksi Iffin kuin saksaksi jonkun sikäläisen tahon kanssa. Suomesta vuoden liikennevakuutus 173,87€.

Onhan tää ihan eri tavalla seikkailu kuin Suomesta ostaessa ja Trafikoomikoiden sivua pari minuuttia naputellessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Kiitos kokemusten jaosta, nyt on foorumi taas viisaampi tästäkin! :D

Mihin tuolla aikataululla olisitte kaivanneet niitä 3kk kilpiä? Oks tää joku speciaalimalli jonka veropäätöstä oletettavasti joutuu odottamaan jouluun?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

Lähinnä ns. varmuuden vuoksi enkä tosiaan osannut odottaa ihan noin rankkoja vakuutushintoja, kun punapäistenkin kilpien vuosihinnalla vakuuttaa Suomessa luokkaa 1,5 vuotta ja keltapäisten vuosihinnalla yli 3 vuotta. Keltapäisten saksalainen viikko on sinällään jo vähän nihkeä tuohon reissuntaittoon kotia kohti - hirveästi ei voinut ylimääräistä vapaata ottaa ja kierrellä, kun keltapäisistä loppuu voima tänään. Autohan sinänsä on ihan japanialainen perusmalli, eli Mazda MX-5 joten veropäätös saattaa tulla heti kun virkahenkilöoletettu saa aamukahvin juotua - tai sitten kuukauden tai kolmen päästä.

Mulle on myös epäselvää, että nyt kun meillä on suomalainen liikennevakuutus runkonumerolla ja käyttöönottoilmoitus tehty, niin saako autolla suhata nuo keltapäiset kiinni veropäätöksen odotusajan umpenemisestaan huolimatta vai pitäsikö hakea tarrat niitä peittämään. Punapäisillä tätä ei tarttisi miettiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Selväähän on että noi siirtovakuutukset maksaa mansikoita suhteessa niiden kestoon. Maksaa ne lehtien irtonumerotkin rutkasti enemmän kuin vuosikerran hinta jaettuna vuodessa ilmestyvien lehtien määrällä, ja vastaavasti vuosikerta maksaa enemmän kuin kestotilauksen vuosimaksu. Ja monessa muussalin tuotteess tai palvelussa sama juttu.

Lisäksi kun on kyse pakollisesta vakuutuksesta jota myydään pääosin ulkomaisille autonhakijoille, niin totta munassa sillä rahastetaan oikein kunnolla.

Eikä ole Suomen siirtoliikennevakuutus muuten yhtään ujompi tuon hinnoittelun kanssa, ekalta päivältä 17 € (=n. 6200 oiroa/vuosi), seuraavilta päiviltä 10 € (3650 €/v) :mrgreen:

Onkos muuten niin että se pitkä saksalainen siirtokilpi ja- vakuutus voi mennä hukkaan siten että jos saakin veropäätöksen nopiaan niin verot pitää sitten aika pikaseen maksaa ja auto kilvittää ja vakuuttaa Suomeen vaikka saksan punakilvissä ja siirtovakuutuksessa olisi vielä 2,5 kk jäljellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

Tarkennetaan aiempaa siis vielä sen verran, että meillähän ei ollut kiire kotiin eikä aikataulua tai reittiä naulattuna Hammista eteenpäin muuten kuin Den Blå Planetin osalta - siellä piti päästä käymään, mutta päivällä ei ollut väliä. Hyvin olisi voinut viettää yön esim. Trollhättanissa ja piipahtaa saappimuseossa, mutta keltaisen kilvenpäädyn kireys tosiaan rajoitti seikkailumieltä.

Ja juu, noilla vakuutuksilla rahastaminen käy kyllä hyvin järkeen, sitä vaan ei tullut ajateltua etukäteen. Nythän sekin on onneksi tänne kirjoitettuna, niin seuraava kokeilija osaa olla viisaampi.

Suattuapi muuten pitää paikkansa tuokin aatos, että pitkistä punalapuista voi mennä loppupää piloille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Su Elo 27, 2023 15:01
Mulle on myös epäselvää, että nyt kun meillä on suomalainen liikennevakuutus runkonumerolla ja käyttöönottoilmoitus tehty, niin saako autolla suhata nuo keltapäiset kiinni veropäätöksen odotusajan umpenemisestaan huolimatta vai pitäsikö hakea tarrat niitä peittämään. Punapäisillä tätä ei tarttisi miettiä.
Vahvistin kahden katsastusinsinöörin lausunnoilla ajatustani siitä, että kun keltapäisen kilven loppupäivä koittaa, niin tarrat tarvitaan. Tarrapari maksoi 15€, ne ei onneksi ole kalliita.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja peinu »

aero kirjoitti:
Ti Elo 29, 2023 21:22
aero kirjoitti:
Su Elo 27, 2023 15:01
Mulle on myös epäselvää, että nyt kun meillä on suomalainen liikennevakuutus runkonumerolla ja käyttöönottoilmoitus tehty, niin saako autolla suhata nuo keltapäiset kiinni veropäätöksen odotusajan umpenemisestaan huolimatta vai pitäsikö hakea tarrat niitä peittämään. Punapäisillä tätä ei tarttisi miettiä.
Vahvistin kahden katsastusinsinöörin lausunnoilla ajatustani siitä, että kun keltapäisen kilven loppupäivä koittaa, niin tarrat tarvitaan. Tarrapari maksoi 15€, ne ei onneksi ole kalliita.
Mulle kerrottiin, että veropäätöstä voi odotella ulkomaan kilvillä, kun niiden numero on kerrottu maahantuloillmoituksessa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin minäkin oon kuullu. Siinä käyttöönottoilmoituksen lomakkeessa ei minusta kuitenkaan ollut niille paikkaa, joten aika vaikeaa oli ilmoittaa.

Sen sijaan Verohallinto kertoo, että autossa pitää olla joko siirtolupa tai voimassa oleva rekisteröinti lähtömaassa ja Saksan rekisteröintihän päättyy siihen kun kilpien päivä tulee täyteen, joten mun järjellä ajateltuna Saksan kilpien hapannuttua pitää olla tarrat.

Jotain on saattanut muuttua siinä yhteydessä tai sen jälkeen, kun homma siirtyi Tullilta Verohallinnolle.

Edit: Verohallinnon sivut on tässäkin aika perseestä, kun siellä on paljon sellaisia sanamuotoja, joissa tulkinta ei ole täydellisen yksiselitteistä, mutta ei kuitenkaan ikinä esim. linkkiä itse säädökseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eli eipä ole paljoA homma parantunut siellä.ehkä sen kontin verran oliko toimistossa vielä einhell pylväs porakone jolla hangattiin kilven keskeltä pyöreä merkki veke. Tarvis varmaan ensi kuussa piipahtaa avoauto hakureissulla siellä etelä Saksassa ja kerrata homma dokumenttien kera esiin. Hinnat tosin nousseet koronavuosien jälkeen mä huomaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja aero »

En kyllä yksihelvettiä ainakaan noteerannut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu tuntui olevan must juttu että se hangattiin veke niistä kilvistä jostakin syystä en muista eniä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitä oli verot tuohon maksalaatikkoosi?
voisi tinkiä gutntheriltä pari päivää ajoaikaa kauppakirjaan niin pääsisi etelästä travemundeen ns talon piikkiin ja vältyttäisiin kilpirumbalta
nythän zulassungstellelle pitää saksalaisenkin varata aika rekisteröidäkseen autonsa ja 10min ajan saa kahden viikon päähän eli jos se on yhtä jäykkää ulkomaalaiselle saattaapi tulla pitkäksi aika hotellissa odotellessa :D

laskitko mutes siellä autoverolaskurissa mahdollisen autoveron ja pitiks se kutinsa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin