Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Terve!

Tuli hankittua tuollainen otsikossa kuvattu menopeli täällä liikkumista helpottamaan. Kyssäri kuuluukin, että kuinkakohan paljon tuosta joutuu makselemaan kaikenmaailman kuluja ja veroja jos sen tuo Suomeen? Itse luulisin, että homma menee jotakuinkin näin (korjatkaa, jos laskelma ei pidä paikkaansa):

-Ostohinta
-Rahti USA-Suomi
-ALV Rahti + ostohinta (24%)
-Tulli 10% (ostohinnasta?)
-Autovero (mitä arvioisitte veron määräksi?)
-muut rekisteröinti ym. kulut.

Tuosta helposti voi laskea, että kuluja tulee todellakin niin paljon, että pitää kyllä tarkkaan harkita tuoko tuon auton Suomeen vai ei. Mitä mieltä te foorumilaiset olette, paljonko tuollaisen auton hinta Suomessa on? Autolla on ajettu xxx mailia ja se on siisti.

Voiko tuossa autoveroilmoituksen täyttämisessä saada hieman pienemmät verot aikaiseksi, jos arvioi kilometrit tuon tullin sivuilla olevan (http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp) arvion 18800km/vuosi, mukaan?

Siispä, tässä vielä pähkäilen, että kannattaako vehje roudata Suomeen vai myydä täällä takaisin paikallisille..?

Seppop
Viimeksi muokannut SeppoP, To Maalis 09, 2017 19:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja peinu »

Melkein meni oikein, pieni muutos:

-Ostohinta
-Rahti USA-Suomi
-Tulli 10% (ostohinnasta?)
-ALV Rahti + Tulli + ostohinta (24%)

Itse toin Liettuesta Amerikassa ensimmäisen kerran myydyn -05 ng caben. Se oli onneksi Liettuassa Hirsch-viritetty ja sen todistuksilla saatiin EU-vaatimuksenmukaisuus päästöihin ja meluihin. Muutonhan Suomen Saabilta (Oriolta) ei saa Amerikan tuontivehkeeseen vaatimuksenmukaisuustodistusta, vaan tarvitaan TÜVin kirjoittama lappu. TÜV:ltä törkeää kirjesalaisuuden rikkomisen rangaistusta uhmaten laitan tässä mitä Heka kertoi:
Heka Peltonen, TUV Nord Finland oy <Heka.Peltonen ät tuv.fi>
13.2.2015
Moi,

Todistus saadaan,mutta ,jollei konehuoneesta (voi olla konepellissäkin) löydy emission control taraa,niin joudutaan ottamaan todistus päästöillä hinta 590,-€ + alv =731,60€ ,ja co2 arvoa ei voi tuon hirschin perusteella kirjoittaa,jos meillä on testattu arvo,niin se tulee todistukseen,mutta usein usa-mallit joudutaan verottamaan painon mukaan,koska ei co2-arvoa saatavilla.Etsi vielä jos löydät emission control-tarran,koska säästäisi n.350,-€.


Ystävällisin Terveisin,Best Regards

Heka Peltonen
Hyväksytty Asiantuntija
Ajoneuvotekniikka
Authorized Expert
AutomotiveTechnology
Tüv Nord Finland Oy
Tillinmäentie 3
02330 Espoo
tel :+358(0)9-2900175
gsm:+358(0)400-15 25 35
heka.peltonen ät tuv.fi

Oviaukosta saattaisi löytyä tällainen tarra: https://goo.gl/photos/qGK812fCkzPKD6YV8, jossa auton kori todetaan täyttävän liittovaltion turvallisuusvaatimukset. Katsastusmieskin sitten tykkää kovasti jos lampuista löytyy E1-merkintä: https://goo.gl/photos/dVbSuBpPQBNQxdCh9

Hyvällä tuurilla saattaa autosta löytyä tarvittavat tarrat auton tuomtikatsastusta varten jopa ilman TÜV:n todistusta.
Elikkäs, jos konehuoneesta löytyy emissiotarra ja melutarra (dB) ja oviaukosta liittovaltion turvallisuustarra, niin saattaa jopa näillä onnistua.


Tuosta verotuksessa käytettävästä mittarilukemasta: Jos autossa on mittarilukema olemassa, eikä jotain todisteita sen mahdollisesta paikkansapitämöttömyydestä älöydy, niin silloin voi käyttää laskelmasi mukaista mittarilukemaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jokunen vuosi sitten ei liittovaltion tarra riittänyt, vaan jouduin tilaamaan tuv-kupongin. Jotain muutoksia tosin on sen jälkeen tullut usa-tuonteihin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ohje
TRAFI/10704/03.04.03.03/2012

Voimaantulopäivä:
18.06.2012

– Yhdysvaltalaisten, japanilaisten, korealaisten tai kanadalaisten
mallivuotta koskevien vaatimusten täyttyminen
Suurina sarjoina yhdysvaltalaisille, japanilaisille, korealaisille tai kanadalaisille
markkinoille valmistetun ajoneuvon katsotaan täyttävän vaatimukset,
kun ajoneuvo täyttää kyseisen maan mallivuotta koskevat
vaatimukset.

Eli jos löytyy akselipainot, melu, päästöt ja kori, niin pitäisi riittää.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13397613 ... noista.pdf

Niin ja se vero vissiin alle 2500€.
Jos auto on priima, niin kai se kanattaa aina tuoda. Täältä ei sellaista saa ehkä rahallakaan. Esim. Ruotsissa ei blocket.se ole yhtään viggen avoa myynnissä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Voi perse. Itsehän maahantuontikatsastin silloin perjantaipäivänä kun uudet ohjeet tulivat voimaan maanantaina eikä konttorilla tienneet vielä mitä uudet määräykset pitävät sisällään.

Itse olen samaa mieltä, että kannattaa tuoda juurikin tuosta syystä että täältä niitä ei välttämättä saa rahallakaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja HEV »

peinu kirjoitti:Ohje

Jos auto on priima, niin kai se kanattaa aina tuoda. Täältä ei sellaista saa ehkä rahallakaan. Esim. Ruotsissa ei blocket.se ole yhtään viggen avoa myynnissä.
Jep. Omaa avoa metsästäessäni tuli seurattua blocket.se:ä aika tarkkaan toista vuotta ja nyt sen jälkeenkin (että tuliko hätiköityä :) ). Perstuntuma on, että viimeisen kolmen vuoden aikana olisi ollut 2 tai 3 Viggen avoa myynnissä (plus ehkä ne jotka ovat vaan vilahtaneet siellä mentyään heti kaupaksi) ja kuinka priimoja edes ovat olleet. Vaikeasti hankittava tuote siis eikä tilanne varmaankaan parane.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Nyt auto on siis jo Suomessa ja pitäisi lähiviikkoina konttorillakin käydä näyttämässä.

Mites noitten valojen kanssa asia menee? Takalampuissa on E-merkinnät, mutta etulampuissa niitä ei ole. Tarviiko etulampuiksi vaihtaa suomalaiset versiot? Jostain muistele lukeneeni, että jotkut etulyhdyt, joissa E-merkintää ei ole voivat silti olla tyyppihyväksyttyjä Euroopan teille.. Lienevätkö nämä?

Entäs sitten etulyhtyjen sivu-umpiot? Niissähän on sellainen keltainen heijastinpinta, jota ilmeisesti ei ole Eurooppa-autoissa. Tarvitseeko nekin vaihtaa Suomi-versioihin?
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab Viggen Cab -02 USA:sta

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Alkaa mennä sille alueelle, joka riippuu vähän katsastuskonttorista, kohdalle sattuvasta inssistä ja hänen päivästänsä siihen asti.

Umpioiden kanssa on varmaan selkeämmät sävelet kelpaa/ei kelpaa. Noiden vilkku-umpioiden kohtelu käytännössä on tänä päivänä (onneksi) vähän lieventynyt. Kyllä Suomen teillä näkee yllättävän paljon mm.NG900:aa, OG9-3:aa ja OG9-5:aa oranssilla silatuilla jenkkivilkuilla varustettuina. Eri asia tietenkin, onko ne kaikki leimattu ko. umpioilla, mutta veikkaan että moni on.

Itse kävisin melkeinpä kokeilemassa "hyväksi" tiedetyllä konttorilla sen enempää valoista mainitsematta. Kertovat sitten, mitä muutetaan. Minun Kanada-femman valot inssi syynäsi rekisteröintikatsastuksessa tarkkaan, mutta oli lopulta tyytyväinen. En vieläkään tiedä, onko viirussa eri umpiot US/EU, mutta ainakin tuohon oli sitten jo Ruotsin puolella vaihdettu oikeat valot.

Tuohon sinun autoosi on Suomesta todella helppo&halpa löytää käypäset ajovaloumpiot. Sama pätee niihin vilkkuihin, mutta niiden kanssa ährääminen ärsyttäisi ainakin itseä enemmän, koska kyseessä on, jos siihen joutuu menemään, enemmän mielivaltainen pilkunviilaus, jonka perusteeksi varmaan toki joku pykäläkin löytyy.

Tämä päivänähän melkein joka autossa on täälläkin (EU) jonkinlaiset sivuvalot ("side marker") vähintäänkin takana, ja siellä vieläpä punaisina. V40 Volvoissahan ne taisivat ensinnä yleistyä -90-luvun puolivälissä. Noissahan ne olivat nimenomaan erillisiset valaisimet puskurinjatkeissa, ja siis katsastuksessa hyväksyttävät. Vastaavat tuikut piti kuitenkin jenkkiautoista teipata mustiksi leimalle viedessä. Minulle taas kerrottiin Sonetin kohdalla (v.2008), että sivuvalot on OK, eikä tarvi teipata tms., mutta takaa pitää punaiset vaihtaa oransseiksi.

Tottahan on, että eri ikäisiin autoihin sovelletaan eri aikakausien määräyksiä, sikäli kaikki ylläolevat vertaukset ontuvat. Tämä sivuheijastin-/-valorumba on vain tosi turhauttavaa, enkä osaa nähdä sillä olevan minkäänlaista käytännön tason merkitystä. Kuten sanottu, ei näitä onneksi ihan ykkösprioriteetilla enää taideta kytsiä, ja pientä lievennystä on asetukseenkin vuosien mittaan tullut.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin