Ruotsintuontiin muutoksia

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

V-M kirjoitti:Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.

V-M

Toitko auton trailerilla vai millä ?? Siirtolupa riittää todistukseksi ruotsin vägvärketille.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Trailerilla, ei ollut ajokuntoinen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jl52667
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 11:10
Paikkakunta: Pori

Tuonti Ruotsista

Viesti Kirjoittaja jl52667 »

Suomen jonkun rekisteröintiasetuksen mukaan Suomen viranomaiset ilmoittavat viran puolesta Ruotsin/muun pohjoismaan rekisteröintiviranomaisille, jos muussa pohjoismaassa rekisteröity auto rekisteröidään Suomessa.

Olen itse tuonut kaksi 9000:sta Ruotsista ja kummallakin kerralla myyjä (Saab-liike) liimasi tarran alkuperäisiin kilpiin, joilla ajoin satamaan. Mahdollisessa kolaritapauksessa olisin maksanut vakuutuksen omavastuun, joka oli 10 000 Skr.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:
valtteri kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Miten tulee toimia jos ostaa ruotsista auton ja tuo sen varaosiksi? Onnistuuko luvallinen ajaminen satamasta kotiin ja miteä papereita tarvitaan?
Kyllä pitäisi tullin kautta käydä ja ottaa päivän siirtolupa vakuutuksineen noin 22 e. Tai sitten lainaat joltakin tutulta automyyjältä keltaista "koeajo" kilpeä ja ajat sillä kotiin. Jos auto oli ruotsissa kilvissä niin uuden tulkinnan mukaan sinun pitää hakea tullista jokatapauksessa todistus että auto on saapunut suomeen ja lähettää se edelliselle omistajalle ruotsiin että hän saa autonsa pois rekisteristä.
Tullissa tarvitset henkkarit ja ruotsalaisen rek.otteen mistä virkailija ottaa tiedot siirtolupaan, kauppakirjakin on hyvä olla vaikka minulta sitä ei ole koskaan kysytty. Ruotsissa ei merkitä rek.otteeseen valm.numeron alkua eli muista YS3 kun virkailija ihmettelee että valmistenumerossa ei ole tarpeeksi numeroita ja kirjaimia. Suomeen voi tuoda ja ajaa kotiin vaikka minkälaisen "pommin" sillä kukaan ei kysele onko auto katsastettu ruotsissa ja koska. Jos meinaat siirrellä sitä jonnekkin niin ota samantien vaikka 2-3 päivän siirtolupa niin on helpompi toimia auton kanssa, max. saat 7 päivän luvan. Siirtolupa maksaa 14 euroa. Siirtovakuutus maksaa ensimmäiseltä päivältä 8 euroa ja jokaiselta lisäpäivältä 4 euroa.
Kerronko tullissa tuovani tämän varaosiksi tai onko sillä mitään merkitystä tässä vaiheessa?
Ei ole merkitystä . Jos haluat tienata 1700 kr ja sinulla on tuttu autopurkaamon johtaja niin hae häneltä rumutustodistus ja lähetä se ruotsiin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
av
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av »

Hain oman saappaani vuonna 2003 ja perään alkoi tulla soittoja ja tekstiviestejä, että pitäis saada ruotsin viranomaisille tieto siitä, että auto on rahdattu suomeen. Lähetin ruotsalaiset kilvet jampalle ja homma toimi sillä tavalla - siis ilman mitään sen kummempia todistuksia tullilta. Kaveri ilmotteli vielä perään, että homma oli toiminut näinkin.
9000CS 2.3T S
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

av kirjoitti:Hain oman saappaani vuonna 2003 ja perään alkoi tulla soittoja ja tekstiviestejä, että pitäis saada ruotsin viranomaisille tieto siitä, että auto on rahdattu suomeen. Lähetin ruotsalaiset kilvet jampalle ja homma toimi sillä tavalla - siis ilman mitään sen kummempia todistuksia tullilta. Kaveri ilmotteli vielä perään, että homma oli toiminut näinkin.
Ei toimi enää tuo systeemi sillä vägvärket haluaa todistuksen että auto on tosiaan viety maasta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Vastaa Viestiin