Sivu 1/5

Auton osto yksityiseltä(swe)

Lähetetty: Ma Huhti 18, 2005 21:54
Kirjoittaja Sakkeus Suuri
Terve,

On tarkoitus lähteä hakemaan Ruotsinmaalta 9-5 Aeroa. Vaikka lopullista kohdetta ei olekaan vielä löytyny niin on käynyt jo selväksi että kaupat todennäköisesti tehdään jonkun yksityisen henkilön kanssa.

Olisin kiitollinen jos joku viitsisi postata jonkinlaisen rautalankaohjeen, esim. ranskalaisilla viivoilla erityltänä, että mitä papruja(muuta kuin kahisevaa :wink: ) pitää varata reissuun mukaan ja että miten tuossa kaupanteossa kannattaa toimia.

Kun joskus saavutaan autolla tulliin niin siitä eteenpäin luulen osaavani jo omasta takaa mutta että kuinka siihen tilanteeseen päästään... En tiedä.

Jos joku viittii laittaa muutaman kohdan steppilistan niin kiitän ja kumarran. Ja lupaan laittaa autosta kuvan foorumille 8)

Lähetetty: Ti Huhti 19, 2005 19:09
Kirjoittaja Sakkeus Suuri
Kysyinkö liian tyhmiä vai eikö porukalla ole kokemusta auton ostamisesta suoraan yksityiseltä? :oops:

Re: Auton osto yksityiseltä(swe)

Lähetetty: Ti Huhti 19, 2005 20:54
Kirjoittaja valtteri
Sakkeus Suuri kirjoitti:Terve,

On tarkoitus lähteä hakemaan Ruotsinmaalta 9-5 Aeroa. Vaikka lopullista kohdetta ei olekaan vielä löytyny niin on käynyt jo selväksi että kaupat todennäköisesti tehdään jonkun yksityisen henkilön kanssa.

Olisin kiitollinen jos joku viitsisi postata jonkinlaisen rautalankaohjeen, esim. ranskalaisilla viivoilla erityltänä, että mitä papruja(muuta kuin kahisevaa :wink: ) pitää varata reissuun mukaan ja että miten tuossa kaupanteossa kannattaa toimia.

Kun joskus saavutaan autolla tulliin niin siitä eteenpäin luulen osaavani jo omasta takaa mutta että kuinka siihen tilanteeseen päästään... En tiedä.

Jos joku viittii laittaa muutaman kohdan steppilistan niin kiitän ja kumarran. Ja lupaan laittaa autosta kuvan foorumille 8)
Suomesta et tarvitse muuta mukaan kun kahisevaa sekä ajokortin ja hel.....ti malttia sillä aeroja on siellä samanverran suhteessa kuin toyota corollaa täällä.

Sieltä tarvitset:

- Kauppakirjan
-auton rek.otteen TÄYDELLISENÄ , tekn.ote, om.ote ,rekisteristä poisto otteesta kopio jossa kummankin allekirj.( jos poistatte satamassa kilvet)
-hienoa olisi jos autossa olisi mukana EC Certificate Of Conformity lappu niin ei tarvitsisi katsastuskonttorilla takuta, toisaalta uudemmat saabit on tietojeni mukaan kyllä selvinneet ilmankin.
esim. -99 farkku 2.3 t se:n maaginen type-approval number.on e11*96/27*0073*04


Kaupanteossa pätee samat asiat kuin suomessakin.

Toiseen kysymykseen vastaus: kaikki omat ja kavereiden on yksityiseltä ruotsissa ostettu, viimmeisin 2 viikkoa sitten joten :lol: lycka till

joskos jotain...

Lähetetty: To Huhti 28, 2005 16:26
Kirjoittaja gis
Nooh, jengi on ehkä vähän väsynyt aiheeseen. Ts. kokeile tällä foorumilla vaikkapa hakusanaa "Ruotsista" :D

Muista kolmena kappaleena seuraava:

http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf

eli erinomainen turvan antaja molemmille osapuolille. Ja tulli sekä katsastusviranomaiset haluavat sen myöskin nähdä.

Ja lähetä ne rekisteriotteet takaisin vasta katsastuksen jälkeen. Ei kuten joku oli tehnyt heti tullin jälkeen. Veropäätös tuli muuten parissa viikossa tuossa helmikulla.

Re: joskos jotain...

Lähetetty: To Huhti 28, 2005 19:41
Kirjoittaja valtteri
gis kirjoitti:Nooh, jengi on ehkä vähän väsynyt aiheeseen. Ts. kokeile tällä foorumilla vaikkapa hakusanaa "Ruotsista" :D

Muista kolmena kappaleena seuraava:

http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf

eli erinomainen turvan antaja molemmille osapuolille. Ja tulli sekä katsastusviranomaiset haluavat sen myöskin nähdä.

Ja lähetä ne rekisteriotteet takaisin vasta katsastuksen jälkeen. Ei kuten joku oli tehnyt heti tullin jälkeen. Veropäätös tuli muuten parissa viikossa tuossa helmikulla.
Jos nyt kumminkin selvitetäisiin se että ei orginaalia tekn.osaa kannata lähettää vaan se ns.omistajan osa joka nykyään on osa 2 tulee lähettää takaisin kun sen on ensin kopionut . En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu).

tätä kauppakirjaa on tullu käytettyä: http://www.blocket.se/tryggt/mallar/bil_ver1.pdf

Re: joskos jotain...

Lähetetty: Pe Huhti 29, 2005 08:17
Kirjoittaja gis
"Jos nyt kumminkin selvitetäisiin se että ei orginaalia tekn.osaa kannata lähettää vaan se ns.omistajan osa joka nykyään on osa 2 tulee lähettää takaisin kun sen on ensin kopionut . "

Niin sitä teknistä osaa ei tarvitse kukaan sen koomin kun auton on tänne saanut, siis katsastuksen jälkeen. Itse pistin sen takaisin myyjälle omistajan osan kanssa, koska enpä sillä minäkään mitään tehnyt. Muuten minulta vaativat alkuperäisen kappaleen, tai viranomaisen oikeaksi todistama kopio olisi kuulemma kelvaanut, mutta ei tavallinen kopio. Nin siis kopioivat itse sitten konttorilla mitä halusivat, mm. tuon rekisteriotteen. Tosin minun 9000 hylättiin ensin desibelimerkintöjen puuttumisen (ei muuten puuttuneet) vuoksi, eli oli kyllä niin viimeisen päälle puikkutarkkaa kuin olla voi. Asia meni sen verran periaattelliseksi, että katsastin auton alusta lähtien uudestaan naapuriasemalla, jossa se meni ilman merkintöjä läpi. Eli kannattaa ehkä pelata vähän varman päälle...

"En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu)."

Minulla vaativat sen(kin) kyllä. Ehkä oli liiallista varman päälle pelaamista taas kertaalleen. Oli ihan pieni sivukylän asema...

Kauppakirjoista on eri versioita, ja tietty semmoisen voi pykätä itsekin. Antaa kaupantekohetkeen jotenkin luottavaisemman tunnelman kun ostaja osoittaa, että on hommat hanskassa ja tuommoinen asillisen näköinen dokumentti täytetään samassa yhteydessä.

Re: joskos jotain...

Lähetetty: La Huhti 30, 2005 11:03
Kirjoittaja valtteri
gis kirjoitti:"Jos nyt kumminkin selvitetäisiin se että ei orginaalia tekn.osaa kannata lähettää vaan se ns.omistajan osa joka nykyään on osa 2 tulee lähettää takaisin kun sen on ensin kopionut . "

Niin sitä teknistä osaa ei tarvitse kukaan sen koomin kun auton on tänne saanut, siis katsastuksen jälkeen. Itse pistin sen takaisin myyjälle omistajan osan kanssa, koska enpä sillä minäkään mitään tehnyt. Muuten minulta vaativat alkuperäisen kappaleen, tai viranomaisen oikeaksi todistama kopio olisi kuulemma kelvaanut, mutta ei tavallinen kopio. Nin siis kopioivat itse sitten konttorilla mitä halusivat, mm. tuon rekisteriotteen. Tosin minun 9000 hylättiin ensin desibelimerkintöjen puuttumisen (ei muuten puuttuneet) vuoksi, eli oli kyllä niin viimeisen päälle puikkutarkkaa kuin olla voi. Asia meni sen verran periaattelliseksi, että katsastin auton alusta lähtien uudestaan naapuriasemalla, jossa se meni ilman merkintöjä läpi. Eli kannattaa ehkä pelata vähän varman päälle...

"En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu)."

Minulla vaativat sen(kin) kyllä. Ehkä oli liiallista varman päälle pelaamista taas kertaalleen. Oli ihan pieni sivukylän asema...

Kauppakirjoista on eri versioita, ja tietty semmoisen voi pykätä itsekin. Antaa kaupantekohetkeen jotenkin luottavaisemman tunnelman kun ostaja osoittaa, että on hommat hanskassa ja tuommoinen asillisen näköinen dokumentti täytetään samassa yhteydessä.
Tästä huomaa kuinka eri tavalla eri paikoissa homma hoidetaan.

Lähetetty: Ma Touko 16, 2005 11:35
Kirjoittaja valtteri
Nyt on sitten tullut AKE:lta ohjeet että ruotsintuonti autossa pitää olla rekisteröitäessä (ei katsastuksessa) orginaalit rekisteriotteet osat 1 + 2 ja AKE poistaa autot rekisteristä .

Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .

Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.

Lähetetty: Ma Touko 16, 2005 17:11
Kirjoittaja Tri-Lo
valtteri kirjoitti:Nyt on sitten tullut AKE:lta ohjeet että ruotsintuonti autossa pitää olla rekisteröitäessä (ei katsastuksessa) orginaalit rekisteriotteet osat 1 + 2 ja AKE poistaa autot rekisteristä .

Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .

Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.
Missä ne ohjeet olivat..? Kävin AKE:n sivuilla enkä löytänyt?

Lähetetty: Ma Touko 16, 2005 18:54
Kirjoittaja valtteri
Tri-Lo kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Nyt on sitten tullut AKE:lta ohjeet että ruotsintuonti autossa pitää olla rekisteröitäessä (ei katsastuksessa) orginaalit rekisteriotteet osat 1 + 2 ja AKE poistaa autot rekisteristä .

Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .

Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.
Missä ne ohjeet olivat..? Kävin AKE:n sivuilla enkä löytänyt?
Soitin konttorille kun olivat money:lle näin kertoneet hänen katsastettuaan 9000 aeron. Ohjeet on vissiin tulleeet vain kontorille ja tiedoitus muualle tuntuu olevan samaa tasoa kuin muussakin tuontiin liittyvissä asioissa. Konttorin mukaan ongelmia on ollut paljon viime aikoina asian tiimoilta ja todistuksia on tilailtu vägvärketiltä.
Tämä sääntö kuulemma koskee vain uudella eu-rek. otteella varustettuja ruotsin autoja.

Lähetetty: Pe Kesä 03, 2005 19:06
Kirjoittaja Tri-Lo
No tänään vaikutti taas siltä, että kyseessä on kuitenkin pelkän teknisen(1) osan alkuperäiskappale, koska sitä ne multa halusi tänään kats.konttorilla kun kävin vihdoin hakemassa kilvet og-aeroon.. AKE kuulemma vaatii. Saivat tosin pärjätä ilman, koska en löytänyt sitä enää. :)

Lähetetty: Ke Kesä 29, 2005 14:08
Kirjoittaja valtteri
Tri-Lo kirjoitti:No tänään vaikutti taas siltä, että kyseessä on kuitenkin pelkän teknisen(1) osan alkuperäiskappale, koska sitä ne multa halusi tänään kats.konttorilla kun kävin vihdoin hakemassa kilvet og-aeroon.. AKE kuulemma vaatii. Saivat tosin pärjätä ilman, koska en löytänyt sitä enää. :)
Tänään (29.6) taas homma on hel...tin vaikeata ainakin vaasan A-kats.konttorilla kun jak... oli hakemassa og:hen kilpiä. EI kelvannut heille ruotsin vägvärketin leimalla var. todistus rekisteristäpoistosta ruotsissa.
Soitin AKE:n neuvntaan ja he myönsivät että homma on aika hankalaa kun ymmärrettävästi ruotsalaiset myyjät eivät aina uskalla antaa 2 osaa pois sillä se on ainoa paperi millä myyjä saa auton poistettua rekisteristä. Homma hoituu kuulemma sillä että AKE tekee kyselyn ruotsiin ko.autosta ja antaa sitten rekisteröinti luvan autolle :roll: :roll: kysely Ruotsiin kestää muutaman päivän ,,,hel...ti tätä touhua , riittäisi että tulli tekee mitä huvittaa mutta kun ake:kin pelleilee :evil:
ps. Tri-lo tänään haluttiin juuri 2 osa alkuper. :idea:

EDIT ::: Rupes niin vit...tamaan että soitin Aken lakimiehelle :evil:

Juttelin kauan AKE:n lakimiehen kanssa ja hän myönsi ongelmia olevan juuri yllä olevan asian kanssa ja asiasta on neuvoteltu Ruotsin vägvärketin kanssa
ja neuvottelut jatkuvat edelleen siitä että vägvätket suostuisi EU-DIREKTIIVIN mukaiseen järjestelmään.
Katsastuskontoreille on lähtenyt ohje että jos rekisteröijällä on kopio 2 osasta ja alkuperänen osa 1 niin rekisteröintitapahtuma voidaan aloittaa ja ake pyytää ruotsista tarvittavat asiakirjat, siis itse ei tarvitse kysellä.

Lähetetty: Ke Kesä 29, 2005 14:36
Kirjoittaja Tonppa
Hum. Törmäsin Ruåtsissa käudessäni juurikin tuohon myyjän ihmettelyyn ja luonnolliseen haluttomuuteen luopua otteen 2 osasta. No, myyjä otti VV:ltä selvää, ja ymmärtääkseni he siellä olivat juuri leimahärdellin kannalla. :lol:

Melkoista sekoilua - saisivat nyt jonkinlaisen menettelytapastandardin kehitettyä, ettei hommat ole aivan arvailujen varassa (kävin muuten tullissa kysymässä, että mitä papereita he haluavat minulla olevan...eivät oikein osanneet tyhjentävästi siinä vastata, vaan ohjasivat ystävällisesti muualle..).

Noh, kaupat jäi rupisen auton vuoksi tekemättä, mutta kokemusta byrokratiasta byrokratian vuoksi kuitenkin tuli..

:roll:

Ilmeisesti parasta vaan, että on mieluummin enemmän kuin vähemmän lappuja mukana joka paikkaan tungettavaksi - siitähän ne konttuureissa pitävät. :roll: :wink:

Lähetetty: Ke Kesä 29, 2005 22:32
Kirjoittaja smuurine
Nyt mä oon kyllä ihan pihalla tosta "oikeaoppisesta" menettelystä ruotsin puolella. Ovatko kummatkin ao. vaihtoehdoista hyväksyttäviä, vaihtoehtosia menetelmiä uittaa auto maahan?

1. Poistaa auton rekisteristä ruottissa. Pyytää kopion rekisteristä poistosta virallisen leiman kera suomen paperipyörityksiin ja ottaa tietty kaikki rek.paperit mukaan. (kysymys: ajetaanko auto ilman kilpiä ja vakuutuksia laivaan? joku "uitto"-lupa?)

2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)

Osaiskohan joku selventää? Useammasta jutusta rakentelin nämä vaihtoehdot

Lähetetty: To Kesä 30, 2005 07:54
Kirjoittaja hene-
smuurine kirjoitti:2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)
Näin tein itse, ilman minkäänlaisia ongelmia.
Tässä vaan tulee se että myyjän täytyy luottaa sinuun että lähetät kilvet hänelle.
Voittehan toki sopia jonkin panttisumman jos myyjä ei muuten uskalla..