Sivu 1/1

Tuomiskertomus

Lähetetty: Ma Kesä 13, 2005 11:16
Kirjoittaja hma
Noniin.

Kuume siis iski Talladegan 900 Talladegan myötä n. vuosi puolitoista sitten. Pääasiallisesti summa 9000 + 2.3T oli pyörinyt mielessäni tämän ajan. Viimein tänä keväänä Ruotsin reissu realisoitui olotilan käydessä sietämättömäksi.

Blocketista, Bytbilistä, Bilwebistä ja Traderamotorista katseltiin paremman puoliskon kanssa n. kymmenkunta potentiaalista ehdokasta Tukholman alueelta (heti kärkeen oli selvää, että aikaa olisi vain nopeaan viikonloppukäyntiin ja Tukholman alue oli ennestäänkin tuttu). Sähköposti- ja soittokierroksen jälkeen valikoima harventui n. neljään viiteen mahdolliseen. Tässä vaiheessa oli jo selvää, että voittajan tulee olla vuosimallia -96 - -98 ja Jubilee/Aero mallia 225hp moottorilla. Ensimmäinen ehdokas meni samantien kaupaksi nopeammalle Suomipojalle viikkoa ennen suunniteltua reissua. Tässä vaiheessa alkoi ahdistaa, että näinkö tässä kaikkien kanssa käy...

Seuraavat kolme kohdetta varmistelin puhelimella, että odottavat saapumistani. Noh, yksi ei kuitenkaan malttanut ja oli luvannut "välistä" myydä mustan -98 Jubileen (ykkösvaihtoehtoni tässä vaiheessa) jollekin toiselle suomalaiselle ostajalle joka saapui Tukholmaan ennen minua ja sekös suututti entisestään. Seuraavien kanssa sain kuitenkin riittävän luotettavasti sovittua tapaamiset halutulle ajankohdalle.

Suunnitellun viikonlopun perjantai-iltana olikin sitten aika lentää Oulusta Tukholmaan ja majoittua hotelliin jännäämään lauantaille sovittuja koeajoja. Tässä vaiheessa aiemmin mainitun mustan tonnarin kaupittelija yllätti ja ilmoitti ettei aiempi ostajaehdokas ollutkaan ostanut autoa ja näin ollen sekin palasi koeajettavien listalle lauantaiksi. Luonnollisesti hälyttimet soivat päässä, että jotain vikaahan siinä täytyy olla...

... Niin kuin olikin, eli tämä kyseinen auto oli ensimmäinen koeajettava lauantai-aamuna. Totesin saman mitä toinenkin ostajaehdokas: liikaa ruostetta ja naarmuja joita ei kuvissa näkynyt. Muutoin auto vaikutti olevan tekniikaltaan kunnossa. Siispä seuraavaan..

Siinä se sitten olikin. Miellyttävä myyjäpariskunta. Omistaja iäkkäämpi herrasmies (oli ostanut 50v -mallin itselleen 50v -lahjaksi). Omistanut pelkkiä Saabeja vuodesta -65 lähtien omien sanojensa mukaan. Joukkoon mahtunut ~kaikki Sonnetia myöden. Autossa kaikki kunnossa, mitä pienehköllä kokemuksellani osasin tutkia. Huoltohistoria mielestäni ok, eikä mitään syytä epäillä myyjän luotettavuutta. Koeajolla käytiin Sigtunan kunnassa n. 50 kilometrin päässä Tukholman keskustasta mukavalla maaseudulla. Hinnasta puristeltiin 2000e pois (ei talvirenkaita ja pyynti muutenkin hieman korkea) ja siirryttiin heidän kotiinsa tekemään papereita. Tässä vaiheessa myyjälle alkoi kirpoamaan hikipisaraa otsalle, kun tajusi joutuvansa ihan oikeasti luopumaan rakkaasta Saabistaan :) Säikähdimme jo, että mies tulee katumapäälle, mutta pienen keskutelutuokion jälkeen hän vakuuttui tonnarin saavan hyvän uuden kodin. Syy myyntiin oli työsuhdeautoksi hankittava Subaru.

Myyjäpariskunta oli erittäin ystävällisiä ihmisiä ja kauppaa viimeistellessä pöytään kannettiin jo smörgåsit ja muut tykötarpeet. Lopuksi vielä ajoivat lauantai-iltana auton Viking Terminaaliin parkkiin puolestamme ja kyydittivät takaisin hotellille.

Sunnuntaiaamuna sitten auto laivaan ja Turkua kohden. Loppu onkin sitten varmasti kaikille tuttua kuviota Suomen byrokratian kourissa. Tullimuodollisuudet ajoluvan suhteen menivät illalla Turussa nopeasti ja vaivattomasti. Ainoa pieni ongelma tuli viiden päivän sisällä jätettävästä autoveroarpajaishakemuksesta , koska olin lähdössä viikon työmatkalle. Ongelma kuitenkin ratkesi jättämällä paperit Seinäjoen tulliin maanantaina kotimatkalla ohikulkiessa.

Tähän päivään mennessä veropäätöstä ei ole vielä tullut. Rekisteröintikatsastus on suoritettuna ilman ongelmia ja vikoja ei ole autosta vastaantullut.

Kaikin puolin siis miellyttävä kokemus. Voin suositella auton tuontia kaikille, jotka sitä pohtivat.

-98 (käyttöönotettu syksyllä -97), 9000 CSE 2.3T 225hp - Oulun seudulla voi bongata tarrakilvistä ja hopeasta metalliväristä.


--
hma

Lähetetty: Ma Kesä 13, 2005 11:44
Kirjoittaja hene-
Hienoa! Mukava lukea että auton tuonti onnistui ilman suurempia ongelmia.

Nyt vain kovaa ajoa! 8)

Lähetetty: Ma Kesä 13, 2005 11:59
Kirjoittaja V-M
Mukavaa, yksi CS:ssä joukkoon lisää :wink:

V-M

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 09:50
Kirjoittaja Tonppa
Hienoutta! :P Valaa uskoa ja luottamusta tulevaisuuteen. :lol:

Josta jouheva jatkokysymys:

Koitin tuossa tullin sivuilta tiirailla, mutten löytänyt: mitäköhän suuruusluokkaa mahataisi -90 2.3 CDTA:n verot olla, kun varusteina kutakuinkin kaikki (ilman nahkoja ja jalopuita) ja ajettu n. 250tkm.

-91 tai -92 mallista sai vielä veroja pulittaa 1200 euroa noin suurpiirteisesti, mutta vastaavasti -89 2.0 litrasesta "vain" alle 400 euroa...

Laskeskelin, että jos autosta pulittaa ruotsissa sen 1500 euroa, ja verot 1300 euroa, niin samapa melkein ostaa suomesta... :roll: :?:

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 10:24
Kirjoittaja HMK
Onneksi olkoon uudesta autosta! Kuvia olisi kiva nähdä tällä palstalla.

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 10:46
Kirjoittaja peinu
Kehtaakohan kysellä, että mitä tuommonen tonnari mahtoi maksaa ja mitä oli kilsoja?

mistähän ne herrat

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 11:17
Kirjoittaja mestari
repii noin pieniä veropäätöksiä?
sehän olisikin edullista noilla luvuilla.
mutta käytäntö on toista eli itsellä 88 tonnarien veropäätökset on ollut
1250-750-920 euroa mitenkähän tämä on selitettävissä??
ja jos teet valituksen niin se pitäisi perustella samanlaisen auton 1.5-2v. sitten kun auto tuli,senaikaisilla automyyntiilmoituksilla.
vai mitenk`?

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 11:43
Kirjoittaja hma
HMK kirjoitti:Onneksi olkoon uudesta autosta! Kuvia olisi kiva nähdä tällä palstalla.
Kiitoksia!

Tässäpä muutama kuva synnyinmaassaan koeajoreissulla:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



Ja myöhemmin Suomen pohjoisessa:



Kuva
Kuva

...kuten muutamasta kuvasta näkyy, pakoputken päässä on selkeästi hieman ruostetta... stage 3...

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 11:49
Kirjoittaja hma
peinu kirjoitti:Kehtaakohan kysellä, että mitä tuommonen tonnari mahtoi maksaa ja mitä oli kilsoja?
Mikä ettei. Hintojen "kirjaamista" pidän yleisesti hieman turhana, jokainenhan sen Ruotsin pyyntitason voi tarkistaa netistä :) Ihan linjassa oli tämänkin lopullinen hinta.

Kilsoja oli ostettaessa n. 228tkm. Mustassa, alkuperäisessä ykkösvaihtoehdossa, oli puolet tuosta eli n. 110tkm, mutta auto oli tosiaan muuten huomattavasti huonommassa kunnossa ja selkeästi huonommin pidetty (omistajan kommentti teknisiin kysymyksiin: "don't ask me, I work at bank" :) ), joten ei joutunut kauaa miettimään. Kaikki pelaa :)

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 11:52
Kirjoittaja hma
Tonppa kirjoitti:Hienoutta! :P Valaa uskoa ja luottamusta tulevaisuuteen. :lol:
:)
Tonppa kirjoitti: Laskeskelin, että jos autosta pulittaa ruotsissa sen 1500 euroa, ja verot 1300 euroa, niin samapa melkein ostaa suomesta... :roll: :?:
Niin. Samaa laskeskelin itsekin, mutta pääasiallinen syy tuontii ei ollut hinta vaan yksinkertaisesti valikoiman laajuus ja laatu. Suomesta tuollaisia tonnareita on ollut kohtuu turha etsiskellä muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamassa. Ja nekin ovat olleet yleensä huonompikuntoisia.

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 12:35
Kirjoittaja Tonppa
^no se on kyllä ihan totta... 8)

Niin ja siis noita tullin veropäätöskiähän voi katsella ww.tulli.fi ja sieltä etusivulta löytyykin jatkolinkit. :P

Lähetetty: Pe Kesä 17, 2005 12:44
Kirjoittaja HMK
On se kuin karamelli! Saab saisi uudemmissakin malleissa soveltaa noita aero-tyylisiä vanteita. Saabin nykyvanteet kun ovat aika tylsiä...