Tuomiskertomus
Lähetetty: Ma Kesä 13, 2005 11:16
Noniin.
Kuume siis iski Talladegan 900 Talladegan myötä n. vuosi puolitoista sitten. Pääasiallisesti summa 9000 + 2.3T oli pyörinyt mielessäni tämän ajan. Viimein tänä keväänä Ruotsin reissu realisoitui olotilan käydessä sietämättömäksi.
Blocketista, Bytbilistä, Bilwebistä ja Traderamotorista katseltiin paremman puoliskon kanssa n. kymmenkunta potentiaalista ehdokasta Tukholman alueelta (heti kärkeen oli selvää, että aikaa olisi vain nopeaan viikonloppukäyntiin ja Tukholman alue oli ennestäänkin tuttu). Sähköposti- ja soittokierroksen jälkeen valikoima harventui n. neljään viiteen mahdolliseen. Tässä vaiheessa oli jo selvää, että voittajan tulee olla vuosimallia -96 - -98 ja Jubilee/Aero mallia 225hp moottorilla. Ensimmäinen ehdokas meni samantien kaupaksi nopeammalle Suomipojalle viikkoa ennen suunniteltua reissua. Tässä vaiheessa alkoi ahdistaa, että näinkö tässä kaikkien kanssa käy...
Seuraavat kolme kohdetta varmistelin puhelimella, että odottavat saapumistani. Noh, yksi ei kuitenkaan malttanut ja oli luvannut "välistä" myydä mustan -98 Jubileen (ykkösvaihtoehtoni tässä vaiheessa) jollekin toiselle suomalaiselle ostajalle joka saapui Tukholmaan ennen minua ja sekös suututti entisestään. Seuraavien kanssa sain kuitenkin riittävän luotettavasti sovittua tapaamiset halutulle ajankohdalle.
Suunnitellun viikonlopun perjantai-iltana olikin sitten aika lentää Oulusta Tukholmaan ja majoittua hotelliin jännäämään lauantaille sovittuja koeajoja. Tässä vaiheessa aiemmin mainitun mustan tonnarin kaupittelija yllätti ja ilmoitti ettei aiempi ostajaehdokas ollutkaan ostanut autoa ja näin ollen sekin palasi koeajettavien listalle lauantaiksi. Luonnollisesti hälyttimet soivat päässä, että jotain vikaahan siinä täytyy olla...
... Niin kuin olikin, eli tämä kyseinen auto oli ensimmäinen koeajettava lauantai-aamuna. Totesin saman mitä toinenkin ostajaehdokas: liikaa ruostetta ja naarmuja joita ei kuvissa näkynyt. Muutoin auto vaikutti olevan tekniikaltaan kunnossa. Siispä seuraavaan..
Siinä se sitten olikin. Miellyttävä myyjäpariskunta. Omistaja iäkkäämpi herrasmies (oli ostanut 50v -mallin itselleen 50v -lahjaksi). Omistanut pelkkiä Saabeja vuodesta -65 lähtien omien sanojensa mukaan. Joukkoon mahtunut ~kaikki Sonnetia myöden. Autossa kaikki kunnossa, mitä pienehköllä kokemuksellani osasin tutkia. Huoltohistoria mielestäni ok, eikä mitään syytä epäillä myyjän luotettavuutta. Koeajolla käytiin Sigtunan kunnassa n. 50 kilometrin päässä Tukholman keskustasta mukavalla maaseudulla. Hinnasta puristeltiin 2000e pois (ei talvirenkaita ja pyynti muutenkin hieman korkea) ja siirryttiin heidän kotiinsa tekemään papereita. Tässä vaiheessa myyjälle alkoi kirpoamaan hikipisaraa otsalle, kun tajusi joutuvansa ihan oikeasti luopumaan rakkaasta Saabistaan Säikähdimme jo, että mies tulee katumapäälle, mutta pienen keskutelutuokion jälkeen hän vakuuttui tonnarin saavan hyvän uuden kodin. Syy myyntiin oli työsuhdeautoksi hankittava Subaru.
Myyjäpariskunta oli erittäin ystävällisiä ihmisiä ja kauppaa viimeistellessä pöytään kannettiin jo smörgåsit ja muut tykötarpeet. Lopuksi vielä ajoivat lauantai-iltana auton Viking Terminaaliin parkkiin puolestamme ja kyydittivät takaisin hotellille.
Sunnuntaiaamuna sitten auto laivaan ja Turkua kohden. Loppu onkin sitten varmasti kaikille tuttua kuviota Suomen byrokratian kourissa. Tullimuodollisuudet ajoluvan suhteen menivät illalla Turussa nopeasti ja vaivattomasti. Ainoa pieni ongelma tuli viiden päivän sisällä jätettävästä autoveroarpajaishakemuksesta , koska olin lähdössä viikon työmatkalle. Ongelma kuitenkin ratkesi jättämällä paperit Seinäjoen tulliin maanantaina kotimatkalla ohikulkiessa.
Tähän päivään mennessä veropäätöstä ei ole vielä tullut. Rekisteröintikatsastus on suoritettuna ilman ongelmia ja vikoja ei ole autosta vastaantullut.
Kaikin puolin siis miellyttävä kokemus. Voin suositella auton tuontia kaikille, jotka sitä pohtivat.
-98 (käyttöönotettu syksyllä -97), 9000 CSE 2.3T 225hp - Oulun seudulla voi bongata tarrakilvistä ja hopeasta metalliväristä.
--
hma
Kuume siis iski Talladegan 900 Talladegan myötä n. vuosi puolitoista sitten. Pääasiallisesti summa 9000 + 2.3T oli pyörinyt mielessäni tämän ajan. Viimein tänä keväänä Ruotsin reissu realisoitui olotilan käydessä sietämättömäksi.
Blocketista, Bytbilistä, Bilwebistä ja Traderamotorista katseltiin paremman puoliskon kanssa n. kymmenkunta potentiaalista ehdokasta Tukholman alueelta (heti kärkeen oli selvää, että aikaa olisi vain nopeaan viikonloppukäyntiin ja Tukholman alue oli ennestäänkin tuttu). Sähköposti- ja soittokierroksen jälkeen valikoima harventui n. neljään viiteen mahdolliseen. Tässä vaiheessa oli jo selvää, että voittajan tulee olla vuosimallia -96 - -98 ja Jubilee/Aero mallia 225hp moottorilla. Ensimmäinen ehdokas meni samantien kaupaksi nopeammalle Suomipojalle viikkoa ennen suunniteltua reissua. Tässä vaiheessa alkoi ahdistaa, että näinkö tässä kaikkien kanssa käy...
Seuraavat kolme kohdetta varmistelin puhelimella, että odottavat saapumistani. Noh, yksi ei kuitenkaan malttanut ja oli luvannut "välistä" myydä mustan -98 Jubileen (ykkösvaihtoehtoni tässä vaiheessa) jollekin toiselle suomalaiselle ostajalle joka saapui Tukholmaan ennen minua ja sekös suututti entisestään. Seuraavien kanssa sain kuitenkin riittävän luotettavasti sovittua tapaamiset halutulle ajankohdalle.
Suunnitellun viikonlopun perjantai-iltana olikin sitten aika lentää Oulusta Tukholmaan ja majoittua hotelliin jännäämään lauantaille sovittuja koeajoja. Tässä vaiheessa aiemmin mainitun mustan tonnarin kaupittelija yllätti ja ilmoitti ettei aiempi ostajaehdokas ollutkaan ostanut autoa ja näin ollen sekin palasi koeajettavien listalle lauantaiksi. Luonnollisesti hälyttimet soivat päässä, että jotain vikaahan siinä täytyy olla...
... Niin kuin olikin, eli tämä kyseinen auto oli ensimmäinen koeajettava lauantai-aamuna. Totesin saman mitä toinenkin ostajaehdokas: liikaa ruostetta ja naarmuja joita ei kuvissa näkynyt. Muutoin auto vaikutti olevan tekniikaltaan kunnossa. Siispä seuraavaan..
Siinä se sitten olikin. Miellyttävä myyjäpariskunta. Omistaja iäkkäämpi herrasmies (oli ostanut 50v -mallin itselleen 50v -lahjaksi). Omistanut pelkkiä Saabeja vuodesta -65 lähtien omien sanojensa mukaan. Joukkoon mahtunut ~kaikki Sonnetia myöden. Autossa kaikki kunnossa, mitä pienehköllä kokemuksellani osasin tutkia. Huoltohistoria mielestäni ok, eikä mitään syytä epäillä myyjän luotettavuutta. Koeajolla käytiin Sigtunan kunnassa n. 50 kilometrin päässä Tukholman keskustasta mukavalla maaseudulla. Hinnasta puristeltiin 2000e pois (ei talvirenkaita ja pyynti muutenkin hieman korkea) ja siirryttiin heidän kotiinsa tekemään papereita. Tässä vaiheessa myyjälle alkoi kirpoamaan hikipisaraa otsalle, kun tajusi joutuvansa ihan oikeasti luopumaan rakkaasta Saabistaan Säikähdimme jo, että mies tulee katumapäälle, mutta pienen keskutelutuokion jälkeen hän vakuuttui tonnarin saavan hyvän uuden kodin. Syy myyntiin oli työsuhdeautoksi hankittava Subaru.
Myyjäpariskunta oli erittäin ystävällisiä ihmisiä ja kauppaa viimeistellessä pöytään kannettiin jo smörgåsit ja muut tykötarpeet. Lopuksi vielä ajoivat lauantai-iltana auton Viking Terminaaliin parkkiin puolestamme ja kyydittivät takaisin hotellille.
Sunnuntaiaamuna sitten auto laivaan ja Turkua kohden. Loppu onkin sitten varmasti kaikille tuttua kuviota Suomen byrokratian kourissa. Tullimuodollisuudet ajoluvan suhteen menivät illalla Turussa nopeasti ja vaivattomasti. Ainoa pieni ongelma tuli viiden päivän sisällä jätettävästä autoveroarpajaishakemuksesta , koska olin lähdössä viikon työmatkalle. Ongelma kuitenkin ratkesi jättämällä paperit Seinäjoen tulliin maanantaina kotimatkalla ohikulkiessa.
Tähän päivään mennessä veropäätöstä ei ole vielä tullut. Rekisteröintikatsastus on suoritettuna ilman ongelmia ja vikoja ei ole autosta vastaantullut.
Kaikin puolin siis miellyttävä kokemus. Voin suositella auton tuontia kaikille, jotka sitä pohtivat.
-98 (käyttöönotettu syksyllä -97), 9000 CSE 2.3T 225hp - Oulun seudulla voi bongata tarrakilvistä ja hopeasta metalliväristä.
--
hma