aero wagon saksasta/ruotsista

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

aero wagon saksasta/ruotsista

Viesti Kirjoittaja PVI »

Olen tuossa tutkaillut ulkomailla myytäviä 9-5 aero wagoneita.
Lähinnä kiinnostuksen kohteena on 2002 malli automaatilla ja mielellään vielä sentronicilla. Muutaman olen löytänyt mutta mites paljon tuollaisesta 60-90tkm ajetusta aerosta joutuu pulittamaan valtiolle veroja? Koetin katsella tullinkin sivuja, mutta siellä ilmoitetut verotusarvot näyttävät olevan nopalla heitettyjä.

Onko 11t€ arvio liian vähän veroista+alvista?
Paras tietysti olisi jos löytäisi loppuvuodesta 2001 käyttöönotetun 2002 mallin. Eikös silloin verot menis 2001 vuosimallin mukaan?

Onko kokemusta kannataako auto hakea Ruotsista vai Saksasta? Hakukustannukset ainakin Ruotsista tulisivat edullisemmiksi..?
Tietysti helpommalla pääsisi jos sais ostettua auton suomesta. Olis valmiina jo mahdollisesti kahdet renkaat ja lohkis. Säästääkö tuon ikäisen auton hakemisella verrattuna suomen hintoihin?

-PVI

9000CDE 2,3t -95
900S -90
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Tietysti helpommalla pääsisi jos sais ostettua auton suomesta. Olis valmiina jo mahdollisesti kahdet renkaat ja lohkis. Säästääkö tuon ikäisen auton hakemisella verrattuna suomen hintoihin?


Eipä oikee toi quote hommeli mulla toimi, mutta muutama kommentti, vaikka saha osuis omaan oksaan,,,,

Itse kun näin oman -00 9-5:n pohjan ei harmittanut yhtään vaikka olikin auto majaillut alkutaipaleensa keski-euroopassa. Pikkuruosteita oli etupalkissa ja takapöntössä, mut muute ei ollu ruoste päässy iskemään. Euroopasta hakua on spekuloitu monelta kantilta ja riskit on aina käytetyissä vehkeissä melko samat, osti ne suomesta tai jostain muualta.

Kannattaa selvitellä ne takuu asiat kerralla selviksi, koska niistä on aika monenlaisia mielipiteitä ilmoilla 4kk/6kk/12kk jne sekä takuun kattavavuus. Hevos-ja joomiesten tietotoimiston uutisista päätellen auto kannattaa ostaa oman paikkakunnan merkkiliikkeestä käytettynä.

Jos taas kiinnostaa hieman "seikkailla" internetissä ja on mahdollisuus käyttää hieman mielikuvitusta, suosittelen autonhakua myös suomen rajojen ulkopuolelta. Bonuksena tulee kurvailua esim, euroopan autobaanoilla edullisia tulijaisjuomia kontti kukkuroillaan ja Ruotsin läpi ajaessa voi saada nokan eteen vaikka mammas köttbullareita.

Paperisotaa pitää tietysti käydä aikalailla, mutta se kuuluu lajin luonteeseen, eikä se mikään ylitsepääsemätön ongelma ole.

Soita reippaasti vaikka omaan tulliin ja kysele sieltä autoveroista yms, muista jutuista. Sitä vartenhan ne sinne töihin menee aamuisin ja mulle ainakin selvitettiin ihan iloisella äänellä mikä lappu mihinkin tarvitaan.

Joskus jos tosta omasta eroon joutuu/pääsee niin harkitsen kyllä seuraavankin autonhakua euroopasta.

Se mitä sillä voittaa tai häviää on tietysti tapauskohtaista, loppuunajettuja talvirenkaita ja maahantuojan asentamaa lohkolämmitintä en arvosta itse kovin korkealle, ja eikös ne saa siihen tuontitötteröönkin ostettua jälkeenpäin?

Onkohan tällä palstalla ketään kuka olis uittanu Saabbia Vironperältä? siitä olisi mukava lukea.[/quote]
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: aero wagon saksasta/ruotsista

Viesti Kirjoittaja okaalto »

PVI kirjoitti: Onko 11t€ arvio liian vähän veroista+alvista?
Paras tietysti olisi jos löytäisi loppuvuodesta 2001 käyttöönotetun 2002 mallin. Eikös silloin verot menis 2001 vuosimallin mukaan?
Ei ole kokemusta tuonnista, eikä ehkä varmaa tietoakaan, jäin vain miettimään tuota 2002 mallia 2001 käyttöönotettuna. Eikös tuo mene ennen vuotta 2003 käyttöönotetuille (valmistetuille?) niin, että jos Tullilla on tiedossa mallikohtainen veroprosentti tuolta ajalta, käytetään sitä, muutoin otetaan se keskimäärinen 29/30% (bensa/diesel). Verotusarvoksi tulee sitten vastaavan pyyntihinta Suomessa miinus vähennykset.

Jos tullilla on tiedossa mallikohtainen veroprosentti, niin silloinhan veroprosentti menee juuri sen 2002-mallin mukaisesti, vaikka olisi otettu käyttöön 2001. Suomessa lienee myös otettu käyttöön 2002-malleja 2001 vuoden lopussa, joten sen puolesta löytyy todennäköisesti pyyntihinta ja verotusarvo, niin ettei hyötyä pääse syntymään.

Ainakin tältä mielestäni vaikuttaisi, itsekin kun tuota 9-5 Wagonin uittamista pohdiskelen. 2002-malli kiinnostaisi, kun on lähempänä nykyistä tuotantoversiota. Vaikka kyllä kunnon kromimaskissa oli puolensa. :wink:
Vastaa Viestiin