Auto ruotsista, mutta miten..?
Auto ruotsista, mutta miten..?
Eli nyt tarttis uuden kiesin alle ja aattelin tuontiautoa ruotsista. Mutta kun itselläni ei oo kielitaitoo, eikä oikeen viitseliäisyyttä lähtee reissaamaankaan. Niin kukahan tois auton ruotsista suomeen, hoitais vielä kaikki paperityötkin (tai ainakin jeesais niissä) ja ei haittais vaikka hintakin ois edullinen..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen!
Olin varautunut paljon työläämpään lappujen täyttämiseen, ja ainakin vaadittavien dokkareiden vaihtelemiseen eri konttoreissa (tulli, katsastus, kotipaikkakunnan tulli, AKE), mutta koko homma meni todella sujuvasti.
Turussa (satamassa) tullin ainoa tehtävä oli antaa tarrakilvet ja täytättää siihen liittyvät laput jonotuksen aikana. Porukkaa oli (hetken aikaa laivan tultua) konttori täynnä, ja ensikertalaista kyllä autettiin ennenkuin ehti kysyä mitään: "tuotko itelle? täytä tää ja toi, se on sillä selvä, ja sitten meet tiskille". Virkailijat halusivat vain purkaa suman mahd. nopeasti, ja siinä kyllä onnistuivatkin.
Tampereen tullissa eivät halunneet edes nähdä autoa. Jonottamisessa meni n.30-45min, itse toimituksessa 5min. Ei kysymyksiä.
Konttorilla pelkäsin tulevan ongelmia, kun ei ollut rekisteriotteessa kuin yksi osa (ei siis keltaista ja sinistä blankettia). No, virkailija kysyi muita osia kerran, ja huomasi sitten kyseessä olevan vanhemman "ei-harmonisoidun" ruotsalaisen rek. otteen, joka ON yksiosainen. Rahaa tiskiin ja eteenpäin... Itse katsastus oli läpihuutojuttu, runkonumeron tarkastivat, kaikki muu oli selvää. Käyttöönottopäivämäärkin löytyi alkuperäisestä saksalaisesta rek. otteesta, joka onneksi oli auton papereiden mukana. Tämä kannattaa varmistaa, jos ostaa Ruotsista Ruotsiin alunperin jostain muualta tuotua autoa.
Pakko mainita kuluista: koko hakuhomma ja maahantuontiprosessi oli aika tarkkaan 350€, sisältäen:
-taksi kotoa lentokentälle
-lento Tre-Arlanda
-KALLIS parkkimaksu Arlandassa (piti maksaa, jotta pääsi ajamaan uudella autollaan alueelta ulos)
-äija- plus autopaikka Seawindillä
-aamupala, ruuat ja päiväkalja Seawindillä
-siirtokilvet Turussa
-rekisteröintikatsastus (oliskohan ollut 123€)
-Ruotsin kilpien postitus myyjälle
-Suomen rekisterien rekisterikilpimaksu
-muovinen taustalevy EU-kilvelle takaluukkuun, ja valkoiset muovinapit ruuvien päälle etukilpeen
Onhan se iso kasa rahaa äkkiseltään tuokin, mutta aika paljon (=kaikki) siihen mahtuikin. Bensakuluja en laskenut mukaan, mutta Arlanda-Tampere-matkaa taisi tulla joku 200km, ja Saabithan on tunnetusti vähäruokaisia!
Olin varautunut paljon työläämpään lappujen täyttämiseen, ja ainakin vaadittavien dokkareiden vaihtelemiseen eri konttoreissa (tulli, katsastus, kotipaikkakunnan tulli, AKE), mutta koko homma meni todella sujuvasti.
Turussa (satamassa) tullin ainoa tehtävä oli antaa tarrakilvet ja täytättää siihen liittyvät laput jonotuksen aikana. Porukkaa oli (hetken aikaa laivan tultua) konttori täynnä, ja ensikertalaista kyllä autettiin ennenkuin ehti kysyä mitään: "tuotko itelle? täytä tää ja toi, se on sillä selvä, ja sitten meet tiskille". Virkailijat halusivat vain purkaa suman mahd. nopeasti, ja siinä kyllä onnistuivatkin.
Tampereen tullissa eivät halunneet edes nähdä autoa. Jonottamisessa meni n.30-45min, itse toimituksessa 5min. Ei kysymyksiä.
Konttorilla pelkäsin tulevan ongelmia, kun ei ollut rekisteriotteessa kuin yksi osa (ei siis keltaista ja sinistä blankettia). No, virkailija kysyi muita osia kerran, ja huomasi sitten kyseessä olevan vanhemman "ei-harmonisoidun" ruotsalaisen rek. otteen, joka ON yksiosainen. Rahaa tiskiin ja eteenpäin... Itse katsastus oli läpihuutojuttu, runkonumeron tarkastivat, kaikki muu oli selvää. Käyttöönottopäivämäärkin löytyi alkuperäisestä saksalaisesta rek. otteesta, joka onneksi oli auton papereiden mukana. Tämä kannattaa varmistaa, jos ostaa Ruotsista Ruotsiin alunperin jostain muualta tuotua autoa.
Pakko mainita kuluista: koko hakuhomma ja maahantuontiprosessi oli aika tarkkaan 350€, sisältäen:
-taksi kotoa lentokentälle
-lento Tre-Arlanda
-KALLIS parkkimaksu Arlandassa (piti maksaa, jotta pääsi ajamaan uudella autollaan alueelta ulos)
-äija- plus autopaikka Seawindillä
-aamupala, ruuat ja päiväkalja Seawindillä
-siirtokilvet Turussa
-rekisteröintikatsastus (oliskohan ollut 123€)
-Ruotsin kilpien postitus myyjälle
-Suomen rekisterien rekisterikilpimaksu
-muovinen taustalevy EU-kilvelle takaluukkuun, ja valkoiset muovinapit ruuvien päälle etukilpeen
Onhan se iso kasa rahaa äkkiseltään tuokin, mutta aika paljon (=kaikki) siihen mahtuikin. Bensakuluja en laskenut mukaan, mutta Arlanda-Tampere-matkaa taisi tulla joku 200km, ja Saabithan on tunnetusti vähäruokaisia!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)