opettavainen tarina

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
turbotero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 16:43
Paikkakunta: hämeenlinna

opettavainen tarina

Viesti Kirjoittaja turbotero »

Tositarina erään saabin tuonnista:

Haeskelin sopivaa 9-5 farkkua tuolta naapurista syksyllä ja kun sopiva löytyi niin tein kaupat.
Kauppakumppani oli luotettava ja homma hoitui hyvin. :) Ostin auton yrityksen nimiin kun se mahdollista näin on. Sen jälkeen alkoivat hankaluudet. :?:
Tulliin mennessä tarvi kaiken maailman paperit liitteeksi ja ei se mitään niistä kyllä selvittiin. Yllätys tuli siinä vaiheessa, kun tullisetä kysyi onko autossa voimassa vielä Ruotsin kilvet ja vakuutus? No, eipä ole kun auton kilvet piti lähettää auton saavuttua Suomeen takaisin Ruotsiin ja katkaista vakuutus jotta ko. myyjäliike sai sen pois listoiltaan.
Koska autossa ei ollut enään kilpiä niin ko.autoon ei saanut väliaikaista ajolupaa eikä edes siirtolupaa. :x
Tulli lohdutteli että ei hätää, veropäätös tulee pian jos vain vastaava auto löytyy heidän upeasta MAHTI järjestelmästä. Eipä löytynyt, vaikka kyseessä on vain aivan tavallinen paljon ajettu tuotantomalli. :?:
Nyt sitten odotellaan koska he mahtavat saada veropäätöksen aikaan, kun asiaa pohtii kuulemma erillinen lautakunta, aikaa odotteluun on mennyt nyt puoltoista kuukautta. :(
Tilalle on ostettu jo toinen auto ihan Suomesta jonka sai helposti yrityksen käyttöön.
Mitäkö tästä opimme? :?: sen ainakin , että kun ostat yritykselle auton Ruotsista tai muualta ulkomailta niin ota siihen ko. maan kilvet ja vakuutus. Niillä voipi sitten ajella niin kauan kun suuri ja mahtava Suomen Tulli tekee päätöksen autoverosta.

T. Järjestelmään vittuuntunut saabisti.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: opettavainen tarina

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Muutenkin, ottaen huomioon että siirtokilvistä joutuu maksamaan, kannattaa auto aina rekisteröidä omiin nimiin lähtömaassa.
Tällöin autolla saa ajaa käyttöönottoilmoituksella tuon 4kk luvallisesti Suomessa (ulkolaisilla kilvillä). Puhumattakaan siitä paljonko säästää mm. parkkimaksuissa :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
turbotero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 16:43
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: opettavainen tarina

Viesti Kirjoittaja turbotero »

Hieno juttu, että edes joillakin sujuu tuo auton tullaus ja autoveropäätöksen saaminen nopeasti. Kun olisi tämän tiennyt niin olisin tullannut vasta vuoden vaihteen jälkeen tai siten siirtänyt auton hankintaa siihen asti. Olisi silloin vuosimalli mennyt taas vuoden vanhemmaksi ja verosta lähtenyt tonni pois. Se nimittäin näyttää menevän niin, että vuosi/ tonni pois ja jokaiselta 100 000 km taas tonni pois. Esim 200 000 km ajettun ja 300 000 ajetun ero on pyöreesti tonni vaikka vuosimalli olisi sama. No ei tässä enään väliä ole ja tästä jaksa enempää ressata..
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: opettavainen tarina

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

MacTurbo kirjoitti:Muutenkin, ottaen huomioon että siirtokilvistä joutuu maksamaan, kannattaa auto aina rekisteröidä omiin nimiin lähtömaassa.
Tällöin autolla saa ajaa käyttöönottoilmoituksella tuon 4kk luvallisesti Suomessa (ulkolaisilla kilvillä). Puhumattakaan siitä paljonko säästää mm. parkkimaksuissa :twisted:
Ei autoa tarvitse "lähtömaassa" ottaa omiin nimiin jotta saisi käytöönottoilmoituksella ajaa. Mielestäni ei edes mahdollista esim. ruotsissa, jos ei omaa ainakin osoitetta siellä(?).
Vastaa Viestiin