Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Eli jos ostan auton Ruotsista ja käyn sen itse hakemassa niin mitä minun pitää tehdä Ruotsin päässä?(rekisteristä poisto?, minkälainen kauppakirja jne.) Millä kilvillä saan ajaa sen suomeen tulliin/kotiin? Mitä maksuja täytyy hoitaa? Suomen puoli on selvää.
-T
-T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
ite en tehnyt ruotsin puolel oikeastaan mitään. sielt vaa keltane ja sinine lappu mukaa ja sit tullii ku tulee maihi.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Kauppakirja kannattaa tehdä aina, kuten myös kuitti kaupasta. Rekiströintipaperit tarvitaan (juurikin sin+kelt).
Olen itse aina ajanut omistajan ruotsikilvillä suomeen ja postittanut ne sitten takaisin omistajalle, myyjän ei tietetnkään täydy tähän suostua. Suomesta mukaan otettaviin siirtokilpiin pystyy myös liittämään vakuutukset (vapaaehtoisen)
Olen itse aina ajanut omistajan ruotsikilvillä suomeen ja postittanut ne sitten takaisin omistajalle, myyjän ei tietetnkään täydy tähän suostua. Suomesta mukaan otettaviin siirtokilpiin pystyy myös liittämään vakuutukset (vapaaehtoisen)
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Suomesta ei saa mukaan siirtokilpiä hakiessaan autoa ulkomailta. Kilvet saa ainoastaan jos vie auton maasta (kertoo/kertoi AKE ja Helsingin alueen katsastusasemat). Jossain päin maata yksittäiset asemat ovat foorumin mukaan toimineet toisin. En tosin ota kantaa miten käy jos tulee vahinko...
Vakuutukset saa voimaan ostettavan auton alustanumerolla.
Tuossa muutamaa riviä alempana on asiaa pureskeltu:
Vägvärket: Pitää olla osoite ruotsissa.... ??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=32&t=66288
Firon
Vakuutukset saa voimaan ostettavan auton alustanumerolla.
Tuossa muutamaa riviä alempana on asiaa pureskeltu:
Vägvärket: Pitää olla osoite ruotsissa.... ??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=32&t=66288
Firon
#1899
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Jos Suomesta ei saa noita siirtokilpiä ja myyjä ei suostu siihen että auto tuodaan Suomeen ruotsinkilvillä, miten auton saa tuotua Suomeen?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
- Paikkakunta: Ulvila / Pori
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Jos ostat auton Tukholmasta pyydä myyjä satamaan näyttämään autoa ja annat kilvet hänelle heti kauppojen varmistuttua, laivaan sitten ilman kilpiä ja siirtokilvet suomen puolelta paikoilleen!
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
1. Valitse auto
2. Sovi kaupat
3. Ota vakuutus auton runkonumerolla
4. Tee kauppakirja (Ruotsin konsumvärketin sivuilla valmis lomake)
5. Ota myyjältä molemmat kappaleet rekisteriotteesta ja tarvittavat nimmarit
6. Aja myyjän kilvillä Suomeen
7. Aloita katsastus
8. Tullaa auto
9. Lähetä kilvet Ruotsiin (Tullilta leimatut kopiot Suomeen tuonnista)
10. Maksa verot
11. Nautiskele
Aiheesta on jotain lisää tuolla aiemmin mainitun linkin takana...
Firon
2. Sovi kaupat
3. Ota vakuutus auton runkonumerolla
4. Tee kauppakirja (Ruotsin konsumvärketin sivuilla valmis lomake)
5. Ota myyjältä molemmat kappaleet rekisteriotteesta ja tarvittavat nimmarit
6. Aja myyjän kilvillä Suomeen
7. Aloita katsastus
8. Tullaa auto
9. Lähetä kilvet Ruotsiin (Tullilta leimatut kopiot Suomeen tuonnista)
10. Maksa verot
11. Nautiskele
Aiheesta on jotain lisää tuolla aiemmin mainitun linkin takana...
Firon
Viimeksi muokannut Firon, Pe Tammi 30, 2009 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1899
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Olen tässä viime päivät neuvotellut eräästä autosta, joka on Ruotsissa myynnissä. Myyjä sanoi soittaneensa liikenneministeriöön(?) ja siellä oli sanottu että jos ajan ruotsinkilvillä Suomeen, pitää minun lähettää Ruotsiin kilpien mukana jotain viranomaisten papereita ja sitten myyjä lähettää Suomeen todistuksen että olen uusi omistaja. Mä olen käsittänyt ettei mun tarvi lähettää Ruotsiin muuta kuin kilvet?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Todistus tullista siitä että auto on "saapunut" suomeen ja kopio katsastuspapruista riittää kilpien kaveriksi. Tullinpaprusta riittää myös kopiot.t.t.j kirjoitti:Olen tässä viime päivät neuvotellut eräästä autosta, joka on Ruotsissa myynnissä. Myyjä sanoi soittaneensa liikenneministeriöön(?) ja siellä oli sanottu että jos ajan ruotsinkilvillä Suomeen, pitää minun lähettää Ruotsiin kilpien mukana jotain viranomaisten papereita ja sitten myyjä lähettää Suomeen todistuksen että olen uusi omistaja. Mä olen käsittänyt ettei mun tarvi lähettää Ruotsiin muuta kuin kilvet?
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Eikös katsastusasema(tai Ake) ilmoita Ruotsin vastaaville laitoksille, että kilvet on palautettu Suomessa. Näin ainakin mulla syksyllä.valtteri kirjoitti:Todistus tullista siitä että auto on "saapunut" suomeen ja kopio katsastuspapruista riittää kilpien kaveriksi. Tullinpaprusta riittää myös kopiot.t.t.j kirjoitti:Olen tässä viime päivät neuvotellut eräästä autosta, joka on Ruotsissa myynnissä. Myyjä sanoi soittaneensa liikenneministeriöön(?) ja siellä oli sanottu että jos ajan ruotsinkilvillä Suomeen, pitää minun lähettää Ruotsiin kilpien mukana jotain viranomaisten papereita ja sitten myyjä lähettää Suomeen todistuksen että olen uusi omistaja. Mä olen käsittänyt ettei mun tarvi lähettää Ruotsiin muuta kuin kilvet?
edit: toki tällä tavalla ko. toimitus kestää hieman kauemmin...
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Soittelin äsken vakuutusyhtiöön ja sanoivat että Ruotsista saa ilmaiseksi väliaikaiset kilvet jos pystyy todistamaan että autossa on voimassa oleva suomalainen vakuutus. Näin kilvet voi jättää heti myyjälle.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Ajat ovat varmaankin muuttuneet vuodentakaisesta jolloin tuo tapa olisi vaatinut melkoisesti aikaa ja yritystä. Ohjeet sai silloin Vägvärketin sivuilta ja sieltä ne löytynevät edelleen: http://www.vv.se/t.t.j kirjoitti:Soittelin äsken vakuutusyhtiöön ja sanoivat että Ruotsista saa ilmaiseksi väliaikaiset kilvet jos pystyy todistamaan että autossa on voimassa oleva suomalainen vakuutus. Näin kilvet voi jättää heti myyjälle.
Vielä suora linkki sinne mainitsemaani valmiiseen kauppakirjaan (PDF-tiedosto):
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf
Firon
#1899
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
En tiedä ovatko ajat muuttuneet mutta samalla tavalla olivat neuvoneet myyjää Ruotsin puolella.Firon kirjoitti:Ajat ovat varmaankin muuttuneet vuodentakaisesta jolloin tuo tapa olisi vaatinut melkoisesti aikaa ja yritystä. Ohjeet sai silloin Vägvärketin sivuilta ja sieltä ne löytynevät edelleen: http://www.vv.se/t.t.j kirjoitti:Soittelin äsken vakuutusyhtiöön ja sanoivat että Ruotsista saa ilmaiseksi väliaikaiset kilvet jos pystyy todistamaan että autossa on voimassa oleva suomalainen vakuutus. Näin kilvet voi jättää heti myyjälle.
Vielä suora linkki sinne mainitsemaani valmiiseen kauppakirjaan (PDF-tiedosto):
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf
Firon
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Ja vastaavasti mulla reilu vuosi sitten kun CSE tuli Ruotsista hankittua. Tosin AKE:n ilmoitamisessa meni aika kauan ja Ruotsin päässä kaveri meinasi hermostua koko Suomen AKE:n toimintaan, kun ei saanut siellä päässä autoa pois verotuksesta vaikka ei se enää hänen omistuksessaan ollut.juuso kirjoitti: Eikös katsastusasema(tai Ake) ilmoita Ruotsin vastaaville laitoksille, että kilvet on palautettu Suomessa. Näin ainakin mulla syksyllä.
edit: toki tällä tavalla ko. toimitus kestää hieman kauemmin...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Kun hain kesällä pojalle 9-3 aeron ruuvasin kilvet vikingin satamassa tukholmassa irti ja ajelin ilman kilpiä sitten laivamatkan jälkeen turun tulliin. Myöhemmin lähetin ruotsinkilvet ja rek.papereita ruotsin vägverkettiin. Ja myyjäkin oli tyytyväinen muutaman kuukauden päästä kun auto oli poistettu ruotsin rekisteristä. Tämä ruotsin pään rekisteristä poisto on valitettavasti sellainen ongelma että moni myyjä ei suostu myymään esim. ed. mainitulla tavalla suomeen vaikka miten vakuuttelisi.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08