Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: To Elo 11, 2011 7:43 am
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja anttimak » Ma Joulu 12, 2016 4:07 pm

valtteri kirjoitti:
anttimak kirjoitti:Tein veroilmoituksen 11.11 eikä vieläkään ole tullut päätöstä.

Kauanko keskimäärin on mennyt veropäätöksen saapumisessa? lueskelin että jopa muutamassa päivässä on joillekkin tullut 8O


Tällä hetkellä taitaa olla aika tasan 1 kk.
Perjantaina tuli päätös josta ilmoitus oli tehty 28.10 > veropäätös oli tehty 25.11

Kyseessä oli auto joka löytyy suoraan Mahdista.


Noniin tulihan se päätös !

Ja olisi varmaan tullut aijemminkin, mutta huomasin että olin naputellut runkonumeron ja tyyppihyväksynnän vääriin lokeroihin :lol:

Soitto tulliin -> käsittelijän nimi -> s-postilla korjaus ja 1h niin päätös tuli :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744

Saltsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 1:44 am

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Saltsi » Pe Joulu 23, 2016 10:00 am

Sain toissapäivänä verotuspäätöksen. 12.11 laitettu vireille, eli n. 6 viikkoa kesti
Saab 9-3 SportCombi 2.0t Biopower 2008

jo
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:53 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja jo » La Joulu 24, 2016 4:04 pm

Meillekin haettiin lokakuussa 9-5 farkku Ruotsista.

Oikeastaan oltiin menossa vain Siljan perheristeilylle Tukholmaan mutta pari viikkoa ennen reissua tuli mieleen katsastella myös paikallista saabivalikoimaa. Blocket.se ja Bytbil.com löytyi muutama kiinnostava tapaus. Alkuun huomasin ettei meilihin kovin helposti vastailla, vaikka parhaani mukaan yritin svenskaa niihin raapustella.

Yksityiset myyjät skippasin tässä kohtaa kun ajattelin liikkeiden hanskaavan paremmin nämä vientikaupat. Sekin oli vähän liikaa toivottu. Muutaman kanssa päästiin kauppoja hieromaan, joista ensimmäinen olisi vaatinut mukaan ruotsalaisen välimiehen. Hänen kanssaan tekisivät kaupat ja sitten itse pitäisi hoitaa vientikuviot siitä eteenpäin. Toisen pikkufirman kanssa ei tällaisia rajoituksia ollut, mutta putiikki olikin kiinni kyseisenä matkustuspäivänä.

Jälkimmäinen 2006 Aero 190 tkm (n. 5800e + verot) näyttää olevan vieläkin myynnissä, joskin kolhuja ja ruosteenalkuja siitä löytyy:
https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_3_T_AERO_SPORTCOMBI_68595727.htm?ca=11&w=1

Viikkoa ennen lähtöä tarkistin vielä tilanteen, ja Bytbiliin olikin juuri ilmaantunut musta 9-5 Biopower, Anniversary Edition. Laitoin heti meiliä ja seuraavana aamuna soitto perään. Alkulauseet tavasin kouluruotsin pohjalta ja onnekseni myyjä puhuikin siitä eteenpäin hyvää englantia. Auto alkoi kiinnostaa enemmän ja venäläisen ruletin tyyliin maksoin pienen varausmaksun sitä edes näkemättä.

Tässä kohtaa varasin autopaikan paluumatkalle ja kaskon & liikennevakuutuksen runkonumeron avulla. Ensin meinasin vaihtaa Forexissa kruunuja mutta kurssi oli selvästi parempi kun rahat otti matkavaluuttana omasta pankista. Menomatka menikin jännätessä jääkö Musta-Pekka kouraan vai tuleeko paluukyydissä uusi auto mukaan.

Terminaalista metrolla keskustaan, lelukaupasta jotain pikkutuliaista apumiehille ja paikallisjunalla puolisen tuntia jonnekin teollisuusalueelle.

Auto vaikutti olevan juuri ilmoituksen mukainen, eikä tässä kohtaa onneksi tarvinnut perääntyä kaupoista. Kauppakirja & rekkariote haltuun, perhe kyytiin ja nokka kohti satamaa. Ennen laivaan ajamista käyttöönottoilmoitus Tullin nettilomakkeella niin ei tarvitse erillisiä siirtokilpiä hommata (EU-katsastus voimassa ja Ruotsin kilvet kiinni).

Liike on Cederfeldts Bil (tai BI Stockholm) ja sanojensa mukaan myyvät viikoittain autoja Suomeen tai Ahvenanmaalle. Ystävällistä ja rehdintuntuista porukkaa, ja tämän kokemuksen pohjalta voin suositella muillekin. Luotto pelasi myös ostajan suuntaan, koska sain pitää heidän kilpiään siihen asti kun rekisteröinti on Suomessa hoidettu. Rekisteröinnin jälkeen vanhat kilvet kirjekuoressa taitettuna Transportstyrelsenille.

Autoveropäätökseen meni tasan kuukausi ilmoituksesta. Kokonaisuutena sen verran kivuton prosessi että samaa voisi toistekin harkita.

Maahantuonnin kulut:
Autopaikka laivalle 55e
Rekisteröintikatsastus 148e
Rekisteröinti 22e
Verot Tullin arvonnan mukaan
#3563
9-5 Vector 2.3t Biopower 2007

Avatar
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3551
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38 am

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja wesku » Ti Tammi 17, 2017 7:12 am

wesku kirjoitti:Edelleen seuraava ohje:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/La ... ra-fordon/

"Export av fordon
Om du exporterar ett fordon,
om du säljer fordonet utanför Sverige
ska du avregistrera fordonet.

Du anmäler avregistrering på
registreringsbeviset.
Du ska också skicka in
bilens registreringsskyltar
och en exporthandling.
Transportstyrelsen bestämmer sedan
om ditt fordon ska avregistreras."


Niin ja myös

Transportstyrelsen behöver en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige. Det kan till exempel vara något av följande:
en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där
en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet på att fordonet är registrerat där
en kopia på tullhandling som klart visar att fordonet har förtullats 
ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.


Riittäiskö tuohon "ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land" kopio laivalipusta jossa merkitty joko ruotsalainen rekisterinumero tai tarrakilpitunnus ?

Avatar
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3551
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38 am

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja wesku » Ti Tammi 17, 2017 7:17 am

Asun nykyään Ruotsissa vuodesta 2015 ja lähiaikoina mahdollisesti jeesaan Suomesta ostoksille tulevaa kaveria.

Mitään autoa en ole vielä asumisen aikana itse hankkinut Ruotsista enkä tiedä rekisteröintikäytännöstä. Miten homma hoituu yleensä, jos vaikka tulisi eteen tilanne että yksitinen myyjä suostuu myymään vain minulle koska auto rekisteröitäisiin aluksi Ruotsiin, ja vasta sen jälkeen vietäisiin Suomeen ? Mitä kustannuksia minimissään tulee ?

Niin ja muuten Bank-ID:tä ei ole vielä tullut hankittua, haittaako se rekatessa ? Ruotsalainen personnummer on toki.

Avatar
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1551
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 7:31 am
Paikkakunta: Kemi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Fakiiri » La Tammi 28, 2017 10:00 pm

Onko tilanne edelleen tuo, että myyjä , tai tuo transporttyrelsseeni tarvii oikeasti nuo fyysiset kilvet haltuunsa,
ennenkuin suostuu uskomaan että auto on poistunut ruotsin rekisteristä ?

Jossain vaiheessa käsitin että tuosta olisi selvitty papereita pyörittelemällä , eikä kilvillä olisi enää kaupan jälkeen mitään väliä...
# 4816
Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4560
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 8:33 am
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Tobbana » Su Tammi 29, 2017 12:26 am

Kummankaan 2013 tuomani auton kilpiä ei ole kysellyt kukaan ja molemmat autot poistuivat ruotsin rekisteristä parin kuukauden sisään tuonnista.
Ostajalle del1 ja kauppakirja, myyjälle jätetään del2, jolla myyjä saa auton pois rekisteristä.
En ymmärrä miksi monet tästä tekevät vaikeampaa kuin se oikeasti onkaan.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla, myös Dieselit - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1950
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 4:02 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja valtteri » Su Tammi 29, 2017 10:12 am

Tobbana kirjoitti:En ymmärrä miksi monet tästä tekevät vaikeampaa kuin se oikeasti onkaan.


Tuon Ruotsista tuonnin tekee ongelmaksi Ruotsin Transportstyrelsen jonka ohjeet tuntuu olevan eri kyselijöille erilaisia.
Olen kohdannut niin monta myyjää jotka eivät myy autoa ulkomaiselle ostajalle ja syyksi sanovat että heille on annettu ohjeet että turvallisinta myydä Ruotsin kansalaiselle tai sellaiselle jolla on sikäläinen "personal" tunnus.

Ruotsista löytyy myös runsaasti autoliikkeitä jotka ei myy ulkomaille. Vuodenvaihteessa yritin auttaa kaveria ostamaan vanhan Camaron Suomeen autoliikkeestä mutta eivät myyneet suoraan tänne. Kaverilta olisi löytynyt ystävä joka asuu Ruotsissa ja hän olisi voinut toimia välikätenä kaupassa.
Homma kaatui siihen että välikätenä olevan kaverin olisi pitänyt mennä fyysisesti paikalle liikeeseen jotta olisivat tehneet kaupan. Välimatkaa olisi tullut 600 km per.suunta niin homma kaatui siiihen ja auto jäi ostamatta.

Juuri nyt on toisella kaverilla menossa "vääntö" transportstyrellesenin kanssa siitä että lokakuussa Ruotsista liikeestä ostettu MP joka tuli rekalla Vaassan ja sitä ei ole rekisteröity Suomeen ja sitä kautta poistettu rekisteristä.
Mp on asianmukaisesti seisonnassa Ruotsissa ja myyjäliike on lähettänyt kilvet transportstyrelseniin ( vikatikki ) mutta he vaativat rekisteröintiä ja ilmoittivat tekevänsä asiasta rikosilmoituksen. Heille on lähetetty Suomesta kaikki mahdollinen ....mm. kuitti rekkakuljetuksesta ja selvitys että Mp tullaan rekisteröimään heti kun kelit sallii ( huhtikuun lopussa ).

Kyllähän tuo ostamnen /tuonti voi muododtua ongelmaksi jos myyjä/ sikäläinen trafi niin haluaa.
Itsellä kokemusta on niin monen auton ja mp:n tuonnista tai tuonnin avustamisesta että tietoa on kertynyt aivan kiitettävästi.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-5 Aero TTiD, Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Goes 525 MAX + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4560
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 8:33 am
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Tobbana » Su Tammi 29, 2017 11:01 am

Melkoista mielivaltaa tuntuu olevan. Omat kokemukset tosiaan erittäin positiiviset ja samoilla ohjeilla tiedän tuodun monta autoa.

Tuon ensimmäisen osti vieläpä serkkuni valtakirjalla suoraan minun nimiin, kun en itse päässyt kaupantekoon. Auton kyllä näin livenä edellisenä viikonloppuna, mutta lauantaina ei kaupat onnistuneet, joten jouduin poistumaan tyhjin käsin takaisin Suomeen. Serkku sitten toi auton Helsinkiin, ruotsin kilvissä, minun vakuutuksilla.

Toisen kohdalla myyjä soitti transportstyrellesenin neuvontaan, josta todentivat ohjeeni. Ja siinä oli vielä rahoitusyhtiökin välikätenä. Myyntiluvan saivat hetkessä ja uudet paperit tuli postitse parissa päivässä.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla, myös Dieselit - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 1883
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 11:24 pm
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja viggen » Su Tammi 29, 2017 1:18 pm

Tobbana kirjoitti:Kummankaan 2013 tuomani auton kilpiä ei ole kysellyt kukaan ja molemmat autot poistuivat ruotsin rekisteristä parin kuukauden sisään tuonnista.
Ostajalle del1 ja kauppakirja, myyjälle jätetään del2, jolla myyjä saa auton pois rekisteristä.
En ymmärrä miksi monet tästä tekevät vaikeampaa kuin se oikeasti onkaan.


Viimeksi viime vuonna tuli kirje Transportstyrelsiltä, että kilvet on palautettava, että saan Suomeen myydyn auton pois rekisteristä.
Auto oli ollut jo Suomen rekisterissä kuukauden, mutta vaativat vielä kilvet. Kilpien palautuksen jälkeen asia selvä.
Viimeksi muokannut viggen, Su Tammi 29, 2017 7:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black. MB E Diesel farkku
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4560
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 8:33 am
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Tobbana » Su Tammi 29, 2017 1:58 pm

Ovatpas melkoisia tuuliviirejä. Hankaloittavat tahallaan tavaran liikkuvuutta rajojen yli selvissäkin tapauksissa. :/
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla, myös Dieselit - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Bo73
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Bo73 » Ke Touko 31, 2017 3:36 pm

Laitanpa minäkin uutena klubilaisena oman versioni Ruotsin seikkailuista. Haussa oli alunperin aerofemma 04-05 huohotuksien ja ulkonäön perusteella. Aika pian Blocketia selatessa kävi selväksi, että Tukholman seutu ei välttämättä ole paras vaihtoehto auton ostolle. Meikkailevia häkkikauppiaita, korkeampaa hintatasoa ja asioita, jotka ei oikein täsmää. Aerojen kanssakin oli vähän niin ja näin. Kiitos ruotsalaissaabistien nuoremman sukupolven, joka ei välttämättä kunnioita auton alkuperää...
Hakuun otettiin siis mukaan iso T. Yksi ilmoituksen perusteella helmi tulikin aika nopeasti vastaan. Yksityinen myyjä Tukholman lähellä. Epäröin sen puoli päivää liian kauan ja auto oli mennyt ekasta näytöstä. Kävi Kummelit, farkut viedään käsistä...
Sitten tärppäsi taas: 2004 sedan 2.3 T Vector sporttialustalla, ajettu 136 000, Värmlannissa, mutta miten sen sieltä saisi? Myyjä, 67-vuotias ensimmäinen omistaja vastasi asiallisesti kysymyksiin ja tuli sellainen fiilis, että tätä ei kannata laskea käsistä. Niinpä tein, mitä ei ikinä pidä tehdä: ostin ja maksoin auton näkemättä. Ruotsissa saa henkilöstä uskomattoman määrän tietoa ihan pelkällä Google-haulla. Tämä yhdistettynä carfax-raporttiin antaa aika hyvän kuvan. Pankkisiirrosta jää lisäksi aina jälki, eikä käteisen kanniskelu tuntunut hyvältä ajatukselta. Riski oli siis siinä, että auto olisi jotain muuta kuin miltä näytti.
Hakumatka alkoi hienosti. Lento oli tunnin myöhässä ja missasin jatkoyhteyden Karlstadiin. Junan perävalot vielä näkyi... Tuleva femman omistaja päätyi siis Oslon yöbussiin, ja perillä oltiin klo 03.00. Kaatosateessa luonnollisesti.
Aamulla jänskätti, että onko mitään autoa tai sen myyjää. Hän kurvasi kuitenkin täsmällisesti klo 10 hotellin pihaan. Pieni koeajo ja papereiden teko. Del 1 ja 2 saatiin mukaan, kuten myös myyjän ruotsalaiset kilvet, jotka lupasin lähettää takaisin. Sitten keula kohti Tukholmaa sivuääniä kuunnellen. Niitä ei onneksi kuulunut nilellä olevia etupaloja lukuunottamatta. Termostaattia näytti laiskottavan. Vähän kävi Tukholman neljän ruuhkassa mielessä, että nyt ei olisi oikea paikka auton laueta. Hyvin meni kuitenkin ja auto Amorellaan. Maahantuloilmoituksen täyttö matkalla, vakuutuksen olin ottanut jo valmiiksi Suomessa.
Aamulla Turku-Lahti etappi ja suoraan katsastukseen. Hylsy, takaiskarit ja ne puslat... Sillan saumat tuntuivatkin vähän ikäviltä. Ei kuitenkaan haittaa vaihtaa kuluvia osia hyvään runkoon. Jarrut, puslat, iskarit, termari, torxien tarkastus ja pakollinen softaus... toimintatonni menee kyllä aina, oli kauppa mikä hyvänsä.
Näyttämään katsastussedälle ja tarrakilpien haku. Vanhat kilvet ja kopio maahantulorekisteröinnistä postiin, jotta ruotsalainen myyjä saa auton pois rekisteristä. Sitten odottelemaan valtion lottokoneen pyörintää.
Aika helppoa kaikkineen. Ruotsinkielentaito on ehdottomasti etu, varsinkin yksityiseltä ostettaessa. Tuliko halvemmaksi? En tiedä. Kolmisen tonnia kauppahinta, tonnilla laittoa, siihen verot ja hakumatka. Jälkimmäinen tosin samalla mukava lomareissu. Ehkä siellä kuuden tonnin kantturoilla mennään, mutta siihen hintaan sai vähän ajetun merkkihuolletun pelin, jolla on mahtava ajaa. Ruostettakaan ei juuri ole. Aika näyttää, minkälainen yksilö on kyseessä.
Saab 9-5 2.3T Vector 2004

Bo73
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13 pm
Paikkakunta: Hollola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Bo73 » Pe Kesä 02, 2017 12:30 pm

...ja 1262,61 oli päivän tuomio em. kulkuneuvoon. Ihan ok.
Saab 9-5 2.3T Vector 2004

Susiraja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Marras 15, 2014 4:35 pm

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja Susiraja » Ma Kesä 26, 2017 3:49 pm

Kolmatta kertaa autoa ostamassa Ruotsista. Perinteistä vääntämistä kun yrittää löytää jonkun joka puhuu englantia ja uskaltaa vielä myydä ulkomaille. Siihen päälle karsintana vielä vaimon hyväksymät yksilöt joista saa kysellä ja mielellään sais olla Tukholman läheltä jotta hakeminen olis nopeeta. Helppoo ku heinänteko. Onneks noita saabeja sentään on Ruotsissa paljon.

Sopiva yksilö tärppäs kohtalaisen nopeasti. 9-3 2.8 aero farkku. Haasteeksi meinas vain tulla kun omat vapaat viikonloput oli nyt kortilla ja myyjäkin oli välillä reissun päällä. Tuurilla myyjä oli nuori kaveri joka sano, että voi tuoda kyllä auton Helsinkiin nyt kesäloman alettua jos maksat liput. Nopealla matikalla aika nou brainer, kun vaihtoehtona oli kustantaa reissu koko omalle perheelle. Ehtona luonnollisesti se, että jos jotain myyjällä olis pimitettynä autosta niin maksan auton vielä takas Tukholmaan ja pidän lippurahat oppirahoina. No tänään myyjä kurvas pihaan kun tein kotitoimistopäivän. Auton viat oli peloteltua pienemmät ja ainoo sanomatta jäänyt asia oli joku välyksen kolahdus etupäästä. Ei siis mitään hälyttävää vajaat 200tkm veivatusta yksilöstä ja asiallisen oloinen kaveri. Ei muuta kuin papereitten tekoon ja rahat kouraan. Omat hakukulut 160€ myyjän lauttalipuista :D

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 1883
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 11:24 pm
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

ViestiKirjoittaja viggen » Ma Kesä 26, 2017 9:59 pm

Lauttaliput tilattu, montako Saappia tuodaan :?: :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black. MB E Diesel farkku
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700