Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
pjvaanan
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 09:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja pjvaanan »

Prosessi on varmaan monille selvä, mutta ilmoitan nyt kuinka se meni omalta kohdaltani:

Selaimella www.blocket.se. Siellä roikuin pari viikkoa aamuin illoin vertailemassa hintoja ja tarjontaa. Mieli muuttui useampaan otteeseen koskien lähinnä budjettia ja oikeaa tarvetta autolle. Saabbihan sen piti olla. Muita autojahan ei perheelläni ja itselläni ole ollut sitten 70-luvun jos ei lasketa vuoden hairahdusta Peugeottiin.
Löysin monta potentiaalista kohdetta joiden omistajille laitoin sähköpostitoiminnon kautta kysymyksiä englanniksi koska ruotsi on aika ruosteessa. Osa vastasi ja osa ei. Sähköpostien, tyylin ja 'avoimmuuden', perusteella voi jo päätellä pitkälle millainen myyjä on. Ne jotka lähettivät kuvia autosta ilman muuta selostusta tyyliin 'tässä kuvat, no ostatsä jo', jätin huomioimatta.
Myyjä löytyi sitten Tukholmasta vaikka harkitsin joissain tapauksissa jopa hakemista kauempaa, jolloin kilpiasia olisi voinut tulla esteeksi. Sovittiin tapaaminen ja soiteltiin pari kertaa liittyen maahantuontiprosessiin ja maksamiseen, joka sekin nosti luottamustani myyjään. Otin vakuutuksen myyjältä saamallani runkonumerolla.
Kaupan tekoon yritin nostaa pankista sievoisen summan kruunuja mutta eihän niitä saa kuin parin päivän varoajalla. Suunnitellusta poiketen nostin summan euroissa.
Ostin finskipisteillä lennon Arlandaan. Pakkasin kalsarit ja hammasharjan (ei pakollisia), ja kopion passistani. Lento Arlandaan, Arlanda Express -pikajuna keskustaan ja metro+kävely Viking Linen mestoille veivät yhteensä noin 1,5h.
Tapasin myyjän jonka kanssa kävimme autoa pintapuolisesti läpi (kun on niin täpinöissä niin unohdin tarkistaa mm. kilometrit...). Kun kaikki tuntui olevan ok, lähdimme pankkiin jossa teimme ja vaihdoimme sopimuspaperit:
* Blocket.se:n kauppakirja täytettynä molemmille osapuolille
* Kopio passistani myyjälle
* Sininen paperi (del 1) jäi mulle
* Keltainen paperi (del 2) jäi myyjälle
Pankki ei vaihtanutkaan euroja kruunuiksi, joten kysyimme vaihtokurssin ja annoin summan euroissa myyjälle. Sen jälkeen ajoimme takaisin terminaaliin, myyjä ruuvasi kilvet pois ja minä ajoin auton laivaan.
Seuraavana päivänä Helsinkiin saavuttaessa ajoin auton laivasta ulos ja ensimmäiselle parkkipaikalle jonka huomasin (opasteita tullin pisteelle kiitos!). Tullin toimipisteella kävellen jossa täytin hakemuksen väliaikaisista kilvistä ja käyttönotosta. Tarrakilvet ikkunoihin ja rivakka kiskaisu kotiin.
Myyjä laittoi meilitse kopion keltaisesta osasta (del 2) jonka printtasin ja liitin verohakemukseen muiden paperien ohella.
Helppoa kuin heinän teko!
Muutamia kommentteja ja suosituksia:
* Kynä mukaan niin ei tarvitse kuunnella tullimiesten vittuilua.
* Fakta on etteivät kaikki ruotsalaiset osaa/halua keskustella (edes sähköpostilla) englanniksi. Tarjonta on luultavimmin suurempaa jos uskallat käyttää ruostunuttakin ruotsin kieltä (käytä vaikka kääntäjää) yhteydenotoissa.
* Kun kyselet autosta ja mahdollisesta 'best price'/'finjävel' hinnasta, niin älä ole liian suora vaan kehu, kommentoi ja kaartele hyvässä hengessä. Kukaan ei tykkää kommenteista tyyliin: "mä tarjoon vaan X kruunua, ota tai jätä".
* Ennen ostopäätöstä (Suomessa) anna myyjän luetella kaikki viat, lommot ja muut mahdolliset kuntoa alentavat asiat, ja ilmoita selvästi että sovittu hinta on voimassa ainoastaan jos muita sen ikäiseen autoon luonnollisesti kuulumattomia vikoja ei löydy. Tämä siirtää vähän vastuuta myös myyjälle.
* Kun ajat auton laivaan, laita peräkoukku paikalleen jos mahdollista. Eikö sieltä joku urpo tällännyt grandvoyagerin perään heti 10min ostohetken jälkeen. Onneksi ei vaurioita.
* Unohda härskin hintaiset lisälaitteettomat 'suomiautot'. Mikä sen aidompaa kuin hakea Saab Ruotsista.

-petri
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Tuota,

Tänään lähden hakemaan Ruotsista autoa, niin kuinka yleensä auton maksaminen on suoritettu Ruotsin päässä? Yksityiseltä, että yritykseltä. Kiikarissa on kummaltakin tarjoajalta autoja, joten omakohtaiset kokemukset olisi hyvät.

Oletteko nostaneet Ruotsissa käteisellä, kortilla, vai nettipankin kautta?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Firon »

Maximus kirjoitti:Tuota,

Tänään lähden hakemaan Ruotsista autoa, niin kuinka yleensä auton maksaminen on suoritettu Ruotsin päässä? Yksityiseltä, että yritykseltä. Kiikarissa on kummaltakin tarjoajalta autoja, joten omakohtaiset kokemukset olisi hyvät.

Oletteko nostaneet Ruotsissa käteisellä, kortilla, vai nettipankin kautta?
Käteiset tuli kannettu mukana.

Firon
#1899
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Käteistä euroina, koska kruunut olisi pitänyt tilata n. viikoa aikaisemmin pankkiin. Samoin pankissa kävi maksu euroina suoraan liikkeen tilille ja sain enemmän kruunuja mitä Suomessa laskettiin eli euroilla saa Ruotsin puolella enemmän kruunuja kuin Suomessa vaihdettaessa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja peinu »

Maximus kirjoitti:Tuota,

Tänään lähden hakemaan Ruotsista autoa, niin kuinka yleensä auton maksaminen on suoritettu Ruotsin päässä? Yksityiseltä, että yritykseltä. Kiikarissa on kummaltakin tarjoajalta autoja, joten omakohtaiset kokemukset olisi hyvät.

Oletteko nostaneet Ruotsissa käteisellä, kortilla, vai nettipankin kautta?
Forexilta kannattaa tilta kruunuja. Ite en tilannut, just sattui olemaan tarpeeks.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja enska »

peinu kirjoitti:
Maximus kirjoitti:Tuota,

Tänään lähden hakemaan Ruotsista autoa, niin kuinka yleensä auton maksaminen on suoritettu Ruotsin päässä? Yksityiseltä, että yritykseltä. Kiikarissa on kummaltakin tarjoajalta autoja, joten omakohtaiset kokemukset olisi hyvät.

Oletteko nostaneet Ruotsissa käteisellä, kortilla, vai nettipankin kautta?
Forexilta kannattaa tilta kruunuja. Ite en tilannut, just sattui olemaan tarpeeks.

Eskoja mukaan ja forexilla vaihto ruunuihin.....toimii!
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja axp102 »

axp102 kirjoitti:Hei!


Ystäväni Juha on hankkimassa femmaa ruotsista. Hänellä on kaupanteossa mukana ruotsissa asuva suomalainen ystävä Sami (saabilla töissä jo kait yli 15v, joten varmaankin tekninen tietämys hallussa).

Sami lupasi auttaa Juhaa auton valinnassa, ostaa sitten valitun auton nimiinsä ja myydä sen sitten Juhalle.

Voisiko joku vielä vääntää rautalangasta ajan tasalla olevan muistilistan tähän tapaukseen räätälöitynä?

Jotain tällaista esimerkiksi:
Firon kirjoitti:1. Valitse auto
2. Sovi kaupat
3. Ota vakuutus auton runkonumerolla
4. Tee kauppakirja (Ruotsin konsumvärketin sivuilla valmis lomake)
5. Ota myyjältä molemmat kappaleet rekisteriotteesta ja tarvittavat nimmarit
6. Aja myyjän kilvillä Suomeen
7. Aloita katsastus
8. Tullaa auto
9. Lähetä kilvet Ruotsiin (Tullilta leimatut kopiot Suomeen tuonnista)
10. Maksa verot
11. Nautiskele

Firon
Kiitos Juhan puolesta.



Nonni!

Juha se on 9-5 2,3t Wagonin onnelliin omistaja!

Osti 2003 linearin, 40000 ajetun, ja olihan tosissaan pakasta vedetyn näköinen.

Oli pappa pitänyt hyvää huolta saabista. Sisustakin oli tasan niin hieno kuin kangas vaan voi olla.

Päätyi 03:seen huohotintarinoista välittämättä. Ja uutena saabistina ei langennut aero-ansaankaan!

Mutta siistin pelin sai.

Juha pyysi välittämään suuret kiitokset klubilaisille avusta. Siis tässä ne.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ite aion ajaa noilla ruottin kilvillä kunnes tulee sanomista, tai sitten se veropäätös.

muutoinhan nuo ohjeet ovat ihan kattavat. itellä se meni kuitenkin suunnilleen näin.
1. valitse auto.
2. sovi näyttö satamaan.
3. tee ostopäätös.
4. kiroa myyjä tolloksi kun ei ole ottanut autosta papereita mukaan.
5. tee kauppakirja valkoiselle A4 paperille.
6. laske (nopeasti) rahat myyjälle, ja ota juuri tehty kauppakiorja taskuun.
7. nasta lautaan ja laivaan viime hetkellä.
8. soittele myyjälle joka päivä, ja yritä saada se samainen tollo skannaamaan rekisteriotteet sähköpostiin, ja laittamaan paperit pikapostina suomeen. helppoa, kun tyyppi on kesälomalla.
9. kiroa tulli, kun eivät voi vastata puhelimeen.
10. lähetä vaaditut dokumentit autoverotusta varten tullille 5. päivänä käyttöönoton jälkeen.
11. katsasta auto moitteetta. (huh, edes joku onnistuu)
12. odota veropäätöstä niska hikisenä.
13. .... to be continued

ei varmaan ollut mikään mallisuoritus, mutta tuntuu se toimivan näinkin.
ei tuo auton maahantuonti mitään salatiedettä ole.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Eilen (maanantai) katsastin ja panin alulle tullin kanssa autoveroprosessin viime sunnuntaina Ruotsista tuomalleni autolle.

Sikäli hieman erikoinen tilanne, että saavuimme 05:45 Naantaliin eikä Naantalissa ole enään tullia. Tulkitsin asian niin, että noilla ruotsalaisilla kilvillä oli sallittua ajaa Porvoon kautta J:kylään sunnuntaina ja eilen aamulla sitten tikkana K1-katsastajalle rekisteröintikatsastusta varten. (Huom! jos Ruotsin katsastus on vielä voimassa et tarvitse suorittaa normaalin kuntokatsastuksen EU autolle tässä vaiheessa!) Sitten Ruotsin kilvillä J:kylän tulliin, jossa tullin täti meinas liata possunpunaisensa kuin kuuli, että olin ajannut vierasmaalaisella rekikisterissä olevalla autolla vaikka asun Suomessa. Kuulema olisi sunnuntai aamuna pitänyt mennä lähimpään tulliin eli Turkuun odottamaan aamulaivojen saapumista Tukholmasta jolloin tullikin olisi avattu ja mistä olisin saanut nuo punaiset tarrakilvet Jyväskylään ajoa varten.

Pientä nokankoputusta tuli virkailijan kanssa kun hän ei suostunut ruotsalaisen rekisterikirjan kopioon huomiosarakkeesee lyömään tullin leimaa. Mielestäni se jos jokin olisi ruotsalaiselle Vägverketille (=AKE) selvittänyt, että auto oli ilmoitettu Suomen tulliin ja siten poistettavissa Ruotsin rullista. Siihen sarakkeeseen oli tosin K1 asemalla katsastaja lyönyt leiman, jossa vain suomeksi pienellä präntillä oli ilmoitettu että alkuperäinen rekisteriote lähetetty AKE:lle.

No lopulta taivuttelun jälkeen tullivirkailija kuuluvan protestin jatkuessa "että ainahan ne Ruotsissa vaatii..." löi pyytämäni sinisen leiman jossa luki Turku(!) Tulli - Tull toimiston numero ja Jyväskylä + pvm.

Sain tullilta maksuttoman siirtokirjeen määränpäähän jonne auto samana iltana seisontaan suurempaa reviisiota varten.

Lopuksi noiden papereiden lähettämisestä Ruotsiin, entiselle omistajalle; Yksi rekisterikilpi riittää rekisteripapereiden mukaan, eikä se tarvitse olla se jossa on lätkä vero ja katsastusmerkinnästä eli etumainenkin kelpaa. Se siistimpi taaimmainen koristamaan autotallin seinää :wink:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
apajo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 21:22

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja apajo »

Olen ensi viikonloppuna hakemassa Ruotsista ensimmäistä Saabiani ja kuvio on vielä pikkaisen epäselvä. Auton ostan tutultani. Tarkoitus on ajaa auto Tornion kautta Suomeen. Meneeköhän kuinka vahvasti jos toimin seuraavasti:

- Runkonumeron tiedän jo, joten otan Suomalaisen vakuutuksen autoon
- Ajan Tornion tulliin (tarvii selvittää onko auki sunnuntaina). Teen siellä maahantuloilmoituksen. Voinko samalla tehdä autoveroilmoituksen? Jos ei voi tehdä niin voiko sen tehdä postitse? Koska auto on ruotsin kilvissä saan ajaa sillä 5 päivää?
- Menen katsastuskonttorille tekemään rekisteröintikatsastuksen. Hommaan sieltä 3kk tarrakilvet.
- Odotan veropäätöstä, jonka maksettuani saan peltiset kilvet konttorilta.
- Myyjälle minun tulee lähettä erinäisiä dokumentteja, jotka on lueteltu aiemmissa viesteissä
apajo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 21:22

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja apajo »

Auto saapui Suomeen tänään. Homma meni kuten Mimmi sen kuvaili, kiitoksia. Ainoastaan verostusilmoitusta ei Tornion tulli huolinut sunnuntaina.
Huomenna tarkoitus mennä jättämään se.
vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

Moi! Tätä topckia lukiessa täytyy todeta ,että autontuonti tapoja tuntuu olevan monia. Säännöt ja lait sekä ihmisten tiedot ja kuulopuheet sekoittavat monen tavallisen autontuojan varsinkin sellaisen joka on ensikertaa autoa tuomassa esim: Juuri Ruotsista.
Itse toin ensikertaa auton Ruotsista 2007 Lokakuussa ostin sen Kvd:stä.Homma meni jotenkin tähän suuntaan.
1. Autonrunkonumerolla siirtokilvet Katsastuskonttorilta tarjosivat päiväkohtaista vakuutusta en ottanut sieltä vaan omasta vakuutusyhtiöstä.Vakuutusyhtiön asiamiehelle annoin siirtokilpi tunnukset sekä auton runkonumeron.Vakuutus astui voimaan heti.
2.Lento Ruotsiin Goterborgiin siellä auton koeajo. Auto oli koeajon aikana vielä Ruotsin kilvissä mutta kun kaupat oli tehty niin kilvet oli raavittu pois.
3.Siirtokilvet autoon tuulilasiin ja takalasiin ja ajo Tukholmaan rantaan.
4.Suomen puolella tulliin tekemään ilmoitus.Se oli turha reissu koska oli lauantai päivä ja minulla oli jo kilvet autossa käskivät mennä seuraavana arkipäivänä katsatamaan auto.
5.Maahantulokatsastus A1:llä katsastuskonttorilta paperit sekä kilpien valikointia ja tulliin tekemään autoveroilmoitus.
7.3kk:n odotus veropäätöstä verot maksuun ja kilvet autoon.
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä oli ainakin muutamia vaihtoehtoa, kun lähdin autoa hakemaan eli runkonumerosta ei ollut tietoa. Liikkeessä kilvet eivät olleet ongelma, vaan maksoin 5000 kr pantin ja kun pääsin kotiin, laitoin kilvet takaisin Ruotsiin ja sain muutaman päivän päästä viestin sähköpostiin sekä kuitin että rahat maksettu tililleni, helppoa, eikä tarvinut tressata kilvistä.
Eri juttu sitten jos ostaa yksityiseltä, silloin pitää kysyä runkonumero etukäteen tai sopia kaupanteko satamaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Jammer »

Itse kävin hakemassa auton ruotsista kun muutenkin oli asiaa sinne.
Menin katsomaan autoa noin 100km Stokiksesta missä oleskelin. Katottiin auto tehtiin kaupat, otin molemmat osat rekisteriotteestaa ja kilvet ja ajoin hänen kilvillä stokikseen ja aamulla laivalla turkuun. Turun tulliin lappujen kanssa enkä saanut tehtyä kuin sen käyttöönottoilmoituksen kun muut olivat auki vain virka aikana. Sitten ajoin Turusta Helsinkiin entisen omistajan kilvillä ja vakuutuksilla koska ne olivat voimassa. Seuraavana päivänä Helsingin tulliin papereiden kanssa ja veroilmotus. Sen jälkeen ajoin katsastus konttoriin ja kävin hakemassa siirtokilvet 15e ja nyt sitten odottelemaan veroja. Autoakaan en vielä ole rekisteröinyt koska samalla pitäisi sitten tehdä se maahantuonti katsastus mikä on noin 180€ ja sen voi tehdä myöhemminkin.
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Mitkä onb nykyään toimivat linkit vägverketin kauppakirja yms. linkkeihin, ei meinaan löydy millään
-*-Elämä on-*-
Vastaa Viestiin