Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Itse käytin Blocket:n lomaketta: http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf
Saabiton Saabisti
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kirjoitetaan nyt jotain omasta reissustakin. Eli tasan viikko (8.1.10) sitten perjantaina lähdimme kaverin kanssa Saabin hakuun ruotsinmaalle. Kiikaroitu oli valmiiksi tukholmalainen 225tkm M04 mallinen 9-5 Aero Sedan. Lähdimme rahojen kanssa klo. 14.oo päivälennolla Vaasasta Arlandaan. Olin etukäteen sopinut myyjän kanssa että hän hakee meidät kentältä ja näin sain myös ensikokemukset tulevasta Aerostani. Toki varalle oli katseltu pari muutakin kandidaattia, mikäli tämä ns. nro. 1 olisi osoittautunut pommiksi.

Koska auto vaikutti koeajon ja tarkastelujenkin jälkeen siltä mitä oli tultu hakemaankin sovimme kaupat, teimme paperiasiat kuntoon ja rahat vaihtoivat omistajaa. Tankkauksen ja pakollisten tuliaispurutupakkatuotteiden hankinnan jälkeen otimme suunnaksi Kapelskärin rahtilautan (lähtöaika 21.45) jonne olin liput ja hytin varannut jo ennemmin viikolla. Auto saatiin ehjänä laivaan, pääsimme siirtymään illallispöytään, joka kuului lipun hintaan, kuten myös aamiainenkin. Ruuan ja parin juoman jälkeen oli aika ottaa ansaitut yöunet.

Aamupalan jälkeen olikin laiva sitten jo saapunut Naantaliin (klo 6.45) ja Aero pääsi jalkautumaan ensimmäistä kertaa suomenmaankamaralle. Ensimmäisellä p-paikalla ruuvasimme hurri-kilvet pois ja liimasimme etukäteen haetut siirtotarrat laseihin. Tämän olisi ilmeisesti voinut jättää tekemättä, mutta 17€ ei tässä konkurssissa tuntunut ylitsepääsemättömältä summalta. Kotimatka pohjanmaalle sujui hyvin ja etenkin ohituskiihtyvyys sai molempien hymyn naamalle. Muutaman pysähdyksen jälkeen saavuimme lopulta takaisin vaasaan n. klo 13.oo. Koko reissu siis suoriutui alle 24h:ssa, eli tässäkin tapauksessa hyvin suunniteltu oli puoliksi tehty.

Arjen koitettua kävin heti maanantaina tuoreeltaan tullaamassa auton ja varasin tiistaiksi rekisteröintikatsastusajan. Katsastus sujui hyvin ja auto saatiin varsin nopeasti AKE:n tietokantoihin. Varsinaista katsastusta ei jouduttu tekemään, sillä auto oli jo joulukuussa '09 ruotsissa katsastettu. Tänään, vain viikko auton haun jälkeen, yllätys oli varsin suuri kun tulli oli lähettänyt postia. Verotus tuli siis neljässä arkipäivässä ja oli vieläpä oletettua alhaisempi johtuen ehkä tavanomaista hieman isommasta ajomäärästä.

Summa summarum voisi sanoa että näin ensikertalaiseksi autonhaku ulkomailta olikin paljon helpompaa kuin luulin. Toki suuri kiitos kuuluu matkakaveri Jukka P:lle, jonka hyvien vinkkien ja kokemusten ansiosta kaikki sujui kuten elokuvissa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kaikille Helsingin kautta auton tuoville muistutus siitä että satamissa ei enää ole tulli "auki" laivojen tuloaikojen aikana.
Siispä jos olet tuomassa autoa niin soita ennakkoon laivasta 040 332 3063 ja kerro että olet tulossa ko.satamaan "asiakkaaksi" niin ei tarvitse odottaa tullin päivystävän partion tuloa.
Itsellä tänään ei tullut odotusta kuin 20 min ja palvelu oli hyvää.... mutta kuitenkin.
Viimeksi muokannut valtteri, Pe Huhti 19, 2013 07:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

valtteri kirjoitti:Kaikille Helsingin kautta auton tuoville muistutus siitä että satamissa ei enää ole tulli "auki" laivojen tuloaikojen aikana.
Siispä jos olet tuomassa autoa niin soita ennakkoon laivasta 040 332 3063 ja kerro että olet tulossa ko.satamaan "asiakkaaksi" niin ei tarvitse odottaa tullin päivystävän partion tuloa.
Itsellä tänään ei tullut odotusta kuin 20 min ja palvelu oli hyvää mutta kuitenkin.
Jees, ihan validi pointti. Semmosta tuossa jonkun lahelalaisen fiiattimiehen kanssa taannoin pohdiskeltiin, että kannattaako tuonne Tulliin aina edes pysähtyä? Juu, siis periaatteessa se käyttöönottoilmoitus olisi aina tehtävä, kun ulkomaille rekisteröityä autoa ajaa Suomessa suomalainen. Mutta jos oikeasti tarkoitus on ajaa esim. Viron kilvissä/vakuutuksissa oleva autoa vain satamasta lyhyehkö matka kotiin, jonka jälkeen auto jää toviksi seisomaan (tarkemmat tutkailut, rempat, jne), niin mikä järki ylipäänsä jäädä Tulliin jumittamaan? Jos auto vaan on jossain EU-maan rekisterissä ja vakuutus voimassa, niin miksipä sitä ei ajaisi suoraan kotopihaan. Ajoluvat, tullauksen aloitukset sun muut hoituu sitten myöhemminkin mukavasti, vaikka ei heti maahantullessaan olisikaan ilmottautunut Tullille.

Minkä sanktion siitä voi saada, jos ajaa himaan/korjauspaikalle ilman tuota käyttöönottoilmoitusta? Siis jos ylipäänsä käy niin kehno tsäkä, että joutuu Poliisin pysäyttämäksi matkalla satamasta kotiin/korjauspaikalle?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

vector 2,3t kirjoitti: 1. Autonrunkonumerolla siirtokilvet Katsastuskonttorilta tarjosivat päiväkohtaista vakuutusta en ottanut sieltä vaan omasta vakuutusyhtiöstä.Vakuutusyhtiön asiamiehelle annoin siirtokilpi tunnukset sekä auton runkonumeron.Vakuutus astui voimaan heti.

3.Siirtokilvet autoon tuulilasiin ja takalasiin ja ajo Tukholmaan rantaan.
Siis näillä kilvillä pystyy Ruotsin puolellakin ajaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tsaarela kirjoitti: Siis näillä kilvillä pystyy Ruotsin puolellakin ajaan?
Siirtokilvet on voimassa Pohjoismaissa, eli kyllä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Oma tarina: perjantaina 15.1. Oulun korkeudelta kaverin kanssa autolla liikkeelle 7.30 suuntana Helsinki ja Viking Linen autolautta Tukholmaan. Laivassa perjantaikännit ja lauantaiaamuna tukholmassa 9.40 paikallista aikaa. Tarkkaan oli oluen määrä laskettu kun omaan mittariin nollat täsmälleen samalla hetkellä kun laiva oli satamassa ja hyvä niin, siellä puhallusratsia odottamassa. Navigaattoriin Mitsubishi Center Stockholmin osoite ja kun se löytyi niin viereiselle Shellille kahville odottelemaan liikkeen aukeamista klo 11. Liikkeen kanssa oli autosta käytännössä kauppa jo sovittuna kun kaveri oli aikaisemmin viikolla käynyt paikan päällä toteamassa auton ostamisen arvoiseksi, lisäksi oltiin sovittu että voin maksaa auton euroilla (suurin piirtein samalla vaihtokurssilla kuin Forexilta olisi saanut kruunuja). Klo 11 liikkeeseen ja ihmettelemään Saabbia. Hyvältähän se näytti, ikkunassa oli jo valmiiksi Såld kyltti talvirenkaatkin oli ruuvattu valmiiksi alle. Myyjän kanssa onnistui kommunikointi englanniksi ilman ongelmia. Pikainen koeajo ja sen jälkeen papereiden tekoon. Mukaan sain molemmat rekisteriotteen osat, kauppakirjan, kuitin ja ruotsalaiset kilvet. Myyjä kehotti ajamaan auton suoraan satamaan odottamaan illalla lähtevää laivaa kohti Turkua. Pitkähkö päivä Tukholmassa, Viking Amorella Turkuun lähti vasta klo 20.10. Laivassa parit oluet, tuliaisjuomat tax-freestä ja koisimaan. Seuraavana aamuna laiva Turun satamassa klo 7.35 ja puhallusratsia taas odottamassa. Puhalluksen jälkeen Tulliin jonka olin varmistanut jo aiemmin viikolla aukeavan klo 7. Tulliin käyttöönottoilmoitus ja siirtokilvet sai mukaan hintaan 17e (vakuutuksen olin ottanut autoon jo aiemmin viikolla runkonumeron perusteella). Liimailin siirtokilvet etu- ja takaikkunaan, ruotsalaisia kilpiä ei alettu repimään irti pakkasessa kun työkalujakaan ei ollut. Ajattelin että josko poliisipartio pysäyttää niin tottapa nuo ne kilvet siitä repii virkansa puolesta. Nokka kohti pohjoista peräkanaa minä edellä ja kaveri mersulla perässä. Klo 16.00 jälkeen perillä kotinurkilla.

Kaiken kaikkiaan aika suorasukainen reissu, tietysti vähän aikaa ja vaivaa tuo ottaa kun itse hakee. Mutta ei tosiaan mikään amerikantemppu.

Torstaina kävin tekemässä Oulun tullissa veroilmoituksen, nyt odotellaan veropäätöstä.

Nuo ruotsalaiset kilvet minulla on tuolla varastossa. Ei kyllä mainittu mitään että ne pitäisi takaisin lähettää, mitenhän lie?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

jmaatta kirjoitti:Oma tarina: perjantaina 15.1. Oulun korkeudelta kaverin kanssa autolla liikkeelle 7.30 suuntana Helsinki ja Viking Linen autolautta Tukholmaan. Laivassa perjantaikännit ja lauantaiaamuna tukholmassa 9.40 paikallista aikaa. Tarkkaan oli oluen määrä laskettu kun omaan mittariin nollat täsmälleen samalla hetkellä kun laiva oli satamassa ja hyvä niin, siellä puhallusratsia odottamassa. Navigaattoriin Mitsubishi Center Stockholmin osoite ja kun se löytyi niin viereiselle Shellille kahville odottelemaan liikkeen aukeamista klo 11. Liikkeen kanssa oli autosta käytännössä kauppa jo sovittuna kun kaveri oli aikaisemmin viikolla käynyt paikan päällä toteamassa auton ostamisen arvoiseksi, lisäksi oltiin sovittu että voin maksaa auton euroilla (suurin piirtein samalla vaihtokurssilla kuin Forexilta olisi saanut kruunuja). Klo 11 liikkeeseen ja ihmettelemään Saabbia. Hyvältähän se näytti, ikkunassa oli jo valmiiksi Såld kyltti talvirenkaatkin oli ruuvattu valmiiksi alle. Myyjän kanssa onnistui kommunikointi englanniksi ilman ongelmia. Pikainen koeajo ja sen jälkeen papereiden tekoon. Mukaan sain molemmat rekisteriotteen osat, kauppakirjan, kuitin ja ruotsalaiset kilvet. Myyjä kehotti ajamaan auton suoraan satamaan odottamaan illalla lähtevää laivaa kohti Turkua. Pitkähkö päivä Tukholmassa, Viking Amorella Turkuun lähti vasta klo 20.10. Laivassa parit oluet, tuliaisjuomat tax-freestä ja koisimaan. Seuraavana aamuna laiva Turun satamassa klo 7.35 ja puhallusratsia taas odottamassa. Puhalluksen jälkeen Tulliin jonka olin varmistanut jo aiemmin viikolla aukeavan klo 7. Tulliin käyttöönottoilmoitus ja siirtokilvet sai mukaan hintaan 17e (vakuutuksen olin ottanut autoon jo aiemmin viikolla runkonumeron perusteella). Liimailin siirtokilvet etu- ja takaikkunaan, ruotsalaisia kilpiä ei alettu repimään irti pakkasessa kun työkalujakaan ei ollut. Ajattelin että josko poliisipartio pysäyttää niin tottapa nuo ne kilvet siitä repii virkansa puolesta. Nokka kohti pohjoista peräkanaa minä edellä ja kaveri mersulla perässä. Klo 16.00 jälkeen perillä kotinurkilla.

Kaiken kaikkiaan aika suorasukainen reissu, tietysti vähän aikaa ja vaivaa tuo ottaa kun itse hakee. Mutta ei tosiaan mikään amerikantemppu.

Torstaina kävin tekemässä Oulun tullissa veroilmoituksen, nyt odotellaan veropäätöstä.

Nuo ruotsalaiset kilvet minulla on tuolla varastossa. Ei kyllä mainittu mitään että ne pitäisi takaisin lähettää, mitenhän lie?

Miksi ottaa 3kk. siirtokilvet jos autossa on ruotsinkilvet paikalla ?????

Jos autossa on ruotsinkilvet paikalla ja auto on ruotsinrekisterissä niin silloin riittää käyttöönottoilmoitus ja tietysti suomalainen vakuutus josta on oltava todistus mukana tullissa.

Ruotsinkilvillä SAA ajaa kun autossa on "mukana" käyttöönottoilmoitus ja verotus aloitetaan 5 pvä kuluessa maahantuonnista.

Sama homma pätee myös viron ja kaikkien muidenkin EU-maiden rekisterissä olevissa autoissa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

valtteri kirjoitti:Miksi ottaa 3kk. siirtokilvet jos autossa on ruotsinkilvet paikalla ?????

Jos autossa on ruotsinkilvet paikalla ja auto on ruotsinrekisterissä niin silloin riittää käyttöönottoilmoitus ja tietysti suomalainen vakuutus josta on oltava todistus mukana tullissa.

Ruotsinkilvillä SAA ajaa kun autossa on "mukana" käyttöönottoilmoitus ja verotus aloitetaan 5 pvä kuluessa maahantuonnista.

Sama homma pätee myös viron ja kaikkien muidenkin EU-maiden rekisterissä olevissa autoissa.
Jaa, aina sitä oppii uutta kun "avaa suunsa ja pitää silmänsä auki". Enpä tuota tiennyt aikaisemmin. Ei tainnut olla tässäkään ketjussa aiemmin mainittu. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Late
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 21:26

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Late »

Ruotsista tuotu jotain vehkeitä, osiksi ja liikenteeseen.

Purkuun hain W202 250TD elegance mersun, myyjä toi auton Tukholman satamaan, nopea koeajo. Eurot tiskiin, sininen ja keltanen lappu mukaan sitten odottamaan laivaan pääsyä. Ruotsinkilvillä tulliin Helsingissä, josta tarralaput matkaan 1pv vapaasti suomessa. Auto Petäjävedelle kaverin pihaan ja purkutoimet käyntiin. Soitto vägverketille/transportstyrelsenille lontoon kielellä. Kilvet postiin, lappu tullilta et auto on tuotu Suomeen ja lyhyt selvitys siitä että auto menee osiksi. Helppoo kun heinänteko.

Ruotsinkilvillä (tai muun eu-maan) kilvillä voi käsittääkseni ajaa sen 3kk, kunhan vaan on vakuutukset voimassa. Vakuutukset saa soittamalla auton runkonumeron perusteella jo lahden "väärältä" puolelta voimaan. Mutua sen verran et tarrakilvet voi ottaa valmiiksi jos laittaa matkan alkamaan Suomesta. Esim. Helsinki-Tukholma-Jyväskylä. Pisimmillään tosin vaan kuukauden pyörinyt "omissa nurkissa" noita tuontipelejä, ennenkuin uusi onnellinen omistaja on tullut hakemaan omansa pois.
96 - 76 MR
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itellä ois kanssa poltetta tuotattaa ruotsista auto tänne mut kun ei kyseisestä hommasta kokemusta ole niin voisikos joku clubilainen auttaa hieman tilanteessa?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
rockfire
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Heinä 25, 2010 21:09

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja rockfire »

En tiedä olenko ainut autontuontia harkinnut ensikertalainen, kenen mielestä tämä tuontiprosessi on tehty tarpeettoman vaikean tuntuiseksi. Kilpien postittelua, kaupat satamassa/ itse ajo satamaan; jos myyjä suostuu... 8O Mutu-tuntumalta näyttäisi siltä, että melkolailla kaikki tässä ketjussa kirjoittaneet ovat sopineet/ tehneet kaupat jo ennen matkan alkua? Näistä kirjoitetuista kokemuksista voisi ehkä päätellä, että Ruotsiin ei autoja lähdetä "kattelemaan"? Olenko ymmärtänyt oikein? Ja ilmeisesti muualta kuin tukholmasta auton tuominen ei tule kuuloonkaan? 8O Tai ainakin se saattaa tuottaa ylimääräisiä ongelmia?

Itse olisin halunnut tarkastaa paikanpäällä useammankin pirssin, ennen ostopäätöstä. Ja todennäköisesti Uppsalan alueella, tai muualla liki Tukholmaa. Sekö on sitten ihan hölmöläisen hommaa? :oops:

Melkein jopa tuntuu, että Saksasta tuonnissa prosessi on yksiselitteisempi, vaikka paikanpäällä joutuukin vekslaamaan monessa konttuurissa... Eipähän tartte Suomesta käsin enää mitään postitella ja puljata. Tai näin olen käsittänyt, lienenkö väärässä tässäkin? :D
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

En mä ainakaan keksi mitään syytä sille, mikset voisi ostaa autoa ihan mistä päin ruotsia vaan.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
rockfire
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Heinä 25, 2010 21:09

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja rockfire »

1. Valitse auto
2. Sovi kaupat
3. Ota vakuutus auton runkonumerolla
4. Tee kauppakirja (Ruotsin konsumvärketin sivuilla valmis lomake)
5. Ota myyjältä molemmat kappaleet rekisteriotteesta ja tarvittavat nimmarit
6. Aja myyjän kilvillä Suomeen
7. Aloita katsastus
8. Tullaa auto
9. Lähetä kilvet Ruotsiin (Tullilta leimatut kopiot Suomeen tuonnista)
10. Maksa verot
11. Nautiskele
Lainaus threadin ekalta sivulta.
Kun auto on tavalla tai toisella saatu ruotsalaiseen satamaan, voi myyjä tehdä liikennekäytöstä poiston internetissä ja lopettaa siten oman vakuutuksensa ja vuotuisen ajoneuvoveron. Tämä onnistuu ruotsalaisten rekisterikilpien keskellä olevan tarran takaa esiin raaputetun tunnusluvun avulla. Ostaja voi ilmoittaa tunnusluvun myyjälle puhelimitse. Raaputuksen jälkeen rekisterikilvillä ei ole ajo-oikeutta.
Lähde: http://www.autoliitto.fi

Jos sen auton poistamiseen ruotsalaisesta rekisteristä ei tarvita muuta, kuin tämä "tunnusluku", niin miksi niitä kilpiä pitää lähetellä postilla? Olen tyhmä (jos tyhmä = tietämätön), ja kyselen siksi. :)

Ja siis jos en tiedä vielä, minkä pirssin olen menossa ostamaan, ainut vaihtoehto on ajaa myyjän kilvillä satamaan? Ja sehän siis rajoittaa harkittavat kappaleet niihin, joiden myyjät suostuvat tähän järjestelyyn...
Vastaa Viestiin