Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti:En mä ainakaan keksi mitään syytä sille, mikset voisi ostaa autoa ihan mistä päin ruotsia vaan.
Yhdyn tähän viestiin täysin, ainoa haittapuoli on ehkä se, että jos ostaa auton yksityiseltä joka tietysti on se halvempi ratkaisu ostajan kannalta.
Mutta jos myyjä on aivan yhtä tietämätön miten pitää toimia kuin ostajakin niin helposti menee pieleen kun saattaa jotkut paperit puuttua mitkä tarvittais mukaan.
Auton saat ostaa sieltä mistä haluat. Ajattele kuitenkin, että 100kilsan säteelle Tukholma'sta mahtuu useita automyyjiä. :D

EDIT: tuossahan niitä ohjeita tulikin yllinkyllin "rockfire'ltä".
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
rockfire
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Heinä 25, 2010 21:09

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja rockfire »

Niin, minähän sitä kysyinkin. :) Lähinnä siis vain ihmetyttää tuo kilpien postitus-episodi, jos niissä kerta on se tunnarikin siellä tarran alla, tai jotain. Noo, ehkä he ovat auliita myymään tyhmälle finskille suapin käteisellä, vaikka edellyttäisikin ajoa heidän kilvillään satamaan. :)

edit. Laitanpahan tuon linkin vielä, vaikka kaikki sen olisivat nähneetkin. Meneehän tässä rivi tai kaks hukkaan. :) http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... ruotsista/
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Auton ostaminen ruotsista on ihan yhtä helppoa kuin suomesta MUTTA useat myyjät eivät uskalla myydä autoa niin että antaisivat auton kilpineen ja kaikkine paperineen suomalaiselle ostajalle joka vie auton pois maasta.

Ostaa voi vaikka mistäpäin ruotsia MUTTA etäisyydet ovat aika pitkiä sielläkin joten kannattaa vähän suorittaa ennakkoon hakuja ja kohdistaa matka jollekin seudulle missä on riittävästi ehdokkaita.

Liikkeistä ostamalla saa varmaan helpoiten paperijutut selvitettyä MUTTA ei ole kuin muutama kuukausi sitten kun tuttu soitteli Upsalan lähettyviltä ja pyysi että selittäisin autoliikkeen myyjälle puhelimitse ruotsiksi miten yleensä autoja on suomeen tuotu ruotsista. Hän oli katellut netistä ohjeita..... ja oli empiväinen myymään autoa suomeen kilpineen ym....

Ruotsista saa ihan hyviä ja HYVIN varusteltuja autoja mutta kyllä ne myös ruostuu joten samoilla kriteereillä kun suomessakin ostaa niin hyvin onnistuu.

Täällä on ohjeet joiden mukaan pitäisi toimia
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/
MUTTA kummatkin vaihtoehdot on hankalia sillä ensimmäisessä vaihtoehdossa ostajalla pitää olla osoite ruotsissa ja homma kestää noin 1 viikon.
MYÖS toisessa vaihtoehdossa myyjää pelotellaan laajennetusta vastuusta ja siitä että saa, kilvet / rek.otteen 2:osan , ja todistuksen auton saapumisesta Suomeen takaisin itselle.


Ongelimia tulee siis yleensä silloin kun myyjä käy yllämainitulla sivulla ja on vähän pelokas luonteeltaan.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
rockfire
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Heinä 25, 2010 21:09

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja rockfire »

Aivan, ymmärrän... En ymmärrä mitä ne swedut oikein kelaa, että siirtokilpien saamiseen tarvitaan osoite ja monta päivää!! Eikös Saksassakin saa ihan hetkessä kaikki tykötarpeet maasta poistumiseen, tai jopa siellä loma-ajeluun ennen poistumista? Ei se Saksa taidakkaan niin p***a maa olla, mitä Seppo väitti. ;)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

rockfire kirjoitti:Aivan, ymmärrän... En ymmärrä mitä ne swedut oikein kelaa, että siirtokilpien saamiseen tarvitaan osoite ja monta päivää!! Eikös Saksassakin saa ihan hetkessä kaikki tykötarpeet maasta poistumiseen, tai jopa siellä loma-ajeluun ennen poistumista? Ei se Saksa taidakkaan niin p***a maa olla, mitä Seppo väitti. ;)

Ei se Saksassakaan ihan yksinkertaista ole mutta siellä homma onnistuu noin 2 tunnissa kun juoksentelee muutaman viraston väliä edestakaisin ja hakee kilvet sekä vakuutuksen aina välillä kun virkailijat sitä vaatii.
Myös virastot Saksassa ovat auki ihan kummallisesti joten niiden aukioloajat kannattaa tarkistaa ennakkoon ettei tule muutaman päivän reisusta pitkää

On Saksassa myös liikkeitä mm. http://www.autohus.de/cms/ jossa kaikki hoituu yhdessä paikkaa ja nopeasti.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
rockfire
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Heinä 25, 2010 21:09

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja rockfire »

Jep. Noista Saksan kiemuroista olenkin jo tietoinen. Siinä vaan on mielestäni parempaa se, että myyjästä "pääsee eroon", heti kun on kiertänyt sen konttorikarusellin pari kertaa. Tässä ruattin mallissa pitää vielä touhuta kaikkea jälkikäteen ja vakuutella myyjää siinä sitten, että kaikki menee ok.

Onko kenellään tietoa tosta "tarran raaputuksesta" ? Kukaan ei ainakaan ole maininnut tässä ketjussa sitä...

Tänks.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

rockfire kirjoitti:Jep. Noista Saksan kiemuroista olenkin jo tietoinen. Siinä vaan on mielestäni parempaa se, että myyjästä "pääsee eroon", heti kun on kiertänyt sen konttorikarusellin pari kertaa. Tässä ruattin mallissa pitää vielä touhuta kaikkea jälkikäteen ja vakuutella myyjää siinä sitten, että kaikki menee ok.

Onko kenellään tietoa tosta "tarran raaputuksesta" ? Kukaan ei ainakaan ole maininnut tässä ketjussa sitä...

Tänks.
Tarra on veromerkki rekisterikilvessä.

Kun ajaa vaikka laivaan niin voi soittaa myyjälle sen tarran numeron niin hän saa auton seisontaan siksi aikaa kun rekisteröintihommat on menossa suomessa.

Pitää myös muistaa ottaa koodit rekisteriotteesta myyjälle niin hän voi hoitaa homman netissä. Helpointa on ottaa kopiot myyjälle rek.otteesta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

valtteri kirjoitti:
rockfire kirjoitti:Jep. Noista Saksan kiemuroista olenkin jo tietoinen. Siinä vaan on mielestäni parempaa se, että myyjästä "pääsee eroon", heti kun on kiertänyt sen konttorikarusellin pari kertaa. Tässä ruattin mallissa pitää vielä touhuta kaikkea jälkikäteen ja vakuutella myyjää siinä sitten, että kaikki menee ok.

Onko kenellään tietoa tosta "tarran raaputuksesta" ? Kukaan ei ainakaan ole maininnut tässä ketjussa sitä...

Tänks.
Tarra on veromerkki rekisterikilvessä.

Kun ajaa vaikka laivaan niin voi soittaa myyjälle sen tarran numeron niin hän saa auton seisontaan siksi aikaa kun rekisteröintihommat on menossa suomessa.

Pitää myös muistaa ottaa koodit rekisteriotteesta myyjälle niin hän voi hoitaa homman netissä. Helpointa on ottaa kopiot myyjälle rek.otteesta.
Tää veromerkki on poistettu käytöstä tänä vuonna, niitä ei tartte enää raaputella. Muuten säännöt selviää transportstyrelsen.se sivulta. Myyjä on todellakin vastuusta siitä että saa kilvet ja muut paperit takaisin muuten autoa ei saa pois rekisteristä. Yksi vaihtoehto ois antaa pantti myyjälle jonka myyjä palauttaa kun saa kilvet ja muut paprut.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tarra on veromerkki rekisterikilvessä.

Kun ajaa vaikka laivaan niin voi soittaa myyjälle sen tarran numeron niin hän saa auton seisontaan siksi aikaa kun rekisteröintihommat on menossa suomessa.

Pitää myös muistaa ottaa koodit rekisteriotteesta myyjälle niin hän voi hoitaa homman netissä. Helpointa on ottaa kopiot myyjälle rek.otteesta.

Tää veromerkki on poistettu käytöstä tänä vuonna, niitä ei tartte enää raaputella. Muuten säännöt selviää transportstyrelsen.se sivulta. Myyjä on todellakin vastuusta siitä että saa kilvet ja muut paperit takaisin muuten autoa ei saa pois rekisteristä. Yksi vaihtoehto ois antaa pantti myyjälle jonka myyjä palauttaa kun saa kilvet ja muut paprut.
Törmäsin juuri tähän problematiikkaan viime marraskuussa - myyjä yksityinen vanhahko henkilö. Oli selvästi huolissaan kuinka saa vakuutuksen ja rekisteröinnin katkeamaan. Aikoi ensin tuoda minut ja auton satamaan sekä ottaa kilpensä sitten mukaan, mutta antoi lopulta (ihan pyytämättä) minun ajaa itse ja sanoi luottavansa, että lähetän kilvet. Lisäksi panttasi rek.otteen alkuperäisen 2-osan itsellään samasta syystä (siinähän lienee palautusosoite juuri rekisteristäpoistoa varten). Sain kuitenkin värikopion naapureiden oikeaksi todistamana (po Vägvärketistä!) ja katsastus onnistui muutamassa tunnissa Hertsikassa (en tiedä soittiko Ruotsiin vai kelpasiko kopio). Tottakai lähetin kilvet, vaikka koodi oli jo mennyt sähköpostilla valokuvineen - myyjä oli mukava tyyppi ja myi halvalla :)

Olihan meilläkin tämä sohlaus 2-osan kanssa - ellei ole edelleen - ja jälkikäteen on sitten ohjeistettu luovareiden tekeminen, jotta saisi vakuutukset katkeamaan vaikka ostaja ei noudattaisikaan mitään vakuutuksenottosääntöjä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja hz81 »

HEV kirjoitti:
Tarra on veromerkki rekisterikilvessä.

Kun ajaa vaikka laivaan niin voi soittaa myyjälle sen tarran numeron niin hän saa auton seisontaan siksi aikaa kun rekisteröintihommat on menossa suomessa.

Pitää myös muistaa ottaa koodit rekisteriotteesta myyjälle niin hän voi hoitaa homman netissä. Helpointa on ottaa kopiot myyjälle rek.otteesta.

Tää veromerkki on poistettu käytöstä tänä vuonna, niitä ei tartte enää raaputella. Muuten säännöt selviää transportstyrelsen.se sivulta. Myyjä on todellakin vastuusta siitä että saa kilvet ja muut paperit takaisin muuten autoa ei saa pois rekisteristä. Yksi vaihtoehto ois antaa pantti myyjälle jonka myyjä palauttaa kun saa kilvet ja muut paprut.
Törmäsin juuri tähän problematiikkaan viime marraskuussa - myyjä yksityinen vanhahko henkilö. Oli selvästi huolissaan kuinka saa vakuutuksen ja rekisteröinnin katkeamaan. Aikoi ensin tuoda minut ja auton satamaan sekä ottaa kilpensä sitten mukaan, mutta antoi lopulta (ihan pyytämättä) minun ajaa itse ja sanoi luottavansa, että lähetän kilvet. Lisäksi panttasi rek.otteen alkuperäisen 2-osan itsellään samasta syystä (siinähän lienee palautusosoite juuri rekisteristäpoistoa varten). Sain kuitenkin värikopion naapureiden oikeaksi todistamana (po Vägvärketistä!) ja katsastus onnistui muutamassa tunnissa Hertsikassa (en tiedä soittiko Ruotsiin vai kelpasiko kopio). Tottakai lähetin kilvet, vaikka koodi oli jo mennyt sähköpostilla valokuvineen - myyjä oli mukava tyyppi ja myi halvalla :)

Olihan meilläkin tämä sohlaus 2-osan kanssa - ellei ole edelleen - ja jälkikäteen on sitten ohjeistettu luovareiden tekeminen, jotta saisi vakuutukset katkeamaan vaikka ostaja ei noudattaisikaan mitään vakuutuksenottosääntöjä.
Viime lokakuussa tuotujen 9-3 SS:n ja SC:n kilvet koristavat meillä tallien seiniä.
Myyjät eivät olleet lainkaan kiinnostuneita kilvistä!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

hz81 kirjoitti:
HEV kirjoitti:
Tarra on veromerkki rekisterikilvessä.

Kun ajaa vaikka laivaan niin voi soittaa myyjälle sen tarran numeron niin hän saa auton seisontaan siksi aikaa kun rekisteröintihommat on menossa suomessa.

Pitää myös muistaa ottaa koodit rekisteriotteesta myyjälle niin hän voi hoitaa homman netissä. Helpointa on ottaa kopiot myyjälle rek.otteesta.

Tää veromerkki on poistettu käytöstä tänä vuonna, niitä ei tartte enää raaputella. Muuten säännöt selviää transportstyrelsen.se sivulta. Myyjä on todellakin vastuusta siitä että saa kilvet ja muut paperit takaisin muuten autoa ei saa pois rekisteristä. Yksi vaihtoehto ois antaa pantti myyjälle jonka myyjä palauttaa kun saa kilvet ja muut paprut.
Törmäsin juuri tähän problematiikkaan viime marraskuussa - myyjä yksityinen vanhahko henkilö. Oli selvästi huolissaan kuinka saa vakuutuksen ja rekisteröinnin katkeamaan. Aikoi ensin tuoda minut ja auton satamaan sekä ottaa kilpensä sitten mukaan, mutta antoi lopulta (ihan pyytämättä) minun ajaa itse ja sanoi luottavansa, että lähetän kilvet. Lisäksi panttasi rek.otteen alkuperäisen 2-osan itsellään samasta syystä (siinähän lienee palautusosoite juuri rekisteristäpoistoa varten). Sain kuitenkin värikopion naapureiden oikeaksi todistamana (po Vägvärketistä!) ja katsastus onnistui muutamassa tunnissa Hertsikassa (en tiedä soittiko Ruotsiin vai kelpasiko kopio). Tottakai lähetin kilvet, vaikka koodi oli jo mennyt sähköpostilla valokuvineen - myyjä oli mukava tyyppi ja myi halvalla :)

Olihan meilläkin tämä sohlaus 2-osan kanssa - ellei ole edelleen - ja jälkikäteen on sitten ohjeistettu luovareiden tekeminen, jotta saisi vakuutukset katkeamaan vaikka ostaja ei noudattaisikaan mitään vakuutuksenottosääntöjä.
Viime lokakuussa tuotujen 9-3 SS:n ja SC:n kilvet koristavat meillä tallien seiniä.
Myyjät eivät olleet lainkaan kiinnostuneita kilvistä!

Kokeileppa laittaa rek.tunnukset tänne: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

onko poistunu rekisteristä vai "seisonnassa".

Auton pitäisi poistua rekisteristä vaikka kilpiä ei palautakkaan viimmeistään siinä vaiheessa kun trafi lähettää tiedon ruotsiin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Perjantaina lähdetään Tukholmaan katselee vaimolle farkku 9-5:sta. Kiikarissa on kome eri yksilö joista ainakin kahta käydään katsomassa jo koeajamassa. edellinen 9-5:nen on tukholmasta ostettu.
Ihan vaan verestääkseni muistoja ajattelin vielä kerrata käytännön ja kysyy olisiko kenelläkään siihen lisättävää...

Koeajojen jälkeen kun kaupat kätellään ja auto vaihtaa omistajaa (raha vaihtaa haltijaa) pitää tehdä kauppakirja (Suomen tullille) ottaa mukaan rekisteriote ja kopio rek.otteen 2.-osasta (alkuperäinen on ainakin aiemmin jäänyt myyjälle).
Sitte auto satamaan ja matka kotiin voi alkaa. Kotoa postitan ruotsin kilvet myyjälle kun saan tarrakilvet täällä autoon.

Eikös se näillä opeilla pitäisi mennä tälläkin kertaa? Vai unohtuiko nyt jotain?

Tuo olisi se joka polttelee eniten:
Saab 9-5 2.3T KOMBI 185HK SVENSK 14300MIL
Mätarställning: 14300 mil
Färg: Mörkblåmetallic
Karosseri: Kombi
Info: SVENSK 14300MIL Fullutrustad, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Dragkrok, Elspeglar, Farthållare, Färddator, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Servostyrning, Skinnklädsel, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Yttertemperaturmätare, besiktigad, Servicebok, mm
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
arviainen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Elo 19, 2010 20:12

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja arviainen »

Laitanpas varsin oman autontuontikertomukseni, näin foorumin ensimmäiseksi viestiksi.

Alun alkaen mietteissä oli Saabin lisäksi muutamia muitakin merkkejä, tarkoituksena tuoda itse joko Saksasta tai Ruotsista. Pitkällisen mietinnän päätteeksi Saab tuon merkkien välisen taiston lopulta voitti ja melko äkillisesti kaupatun riisikipon (sen verran hyvä hinta, että pakko oli myydä pois) takia, uuden auton tarve oli yht'äkkiä akuutti. Soitto Tukholmaan sukulaismiehelle ja saman tien lento- ja laivaliput tilaukseen. Heti seuraavan viikon alussa lento Tukholmaan, jossa oli tarkoituksena kierrellä koko päivä -04 femmafarkkujen perässä. Kriteerit täyttävä peli kuitenkin löytyi heti aamusella ja kaupat lyötiin lukkoon.

Seuraavana päivänä oli vuorossa auton luovutus ja kauppakirjojen allekirjoitukset. Mukaan sain myyjän molemmat rekisteriotteet, siis sinisen ja keltaisen. Loppupäivä olikin käyskentelyä Tukholmassa sukulaisten kanssa ja illalla myyjän kilvillä laivaan, josta seuraavana päivänä Suomen puolella tulliin. Siirtokilvet paikalleen, verotushakemus vetämään ja Ruotsin kilvet takaisin myyjälle. Verotuspäätös tuli kahdessa(!!) päivässä ja siitä viikon päästä laitoin verot maksuun. Tänään oli vuorossa auton rekisteröintikatsastus ja nyt onkin jo Suomen kilvet alla! Nopea ja mukava projekti kaiken kaikkiaan ja uusi (ehkä) saabisti on tällä hetkellä erittäin tyytyväinen SAAB-autoonsa 8)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tuollainen on nyt pihalla odottelemassa tullauksen aloittamista ja katsastusta.
Ne saadaan alulle ja auto ajoon ensi viikolla. Sitä ennen tehdään autoon vähän huoltoa :lol:
Kuva

Sitten vaan ajoa!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Perjantaina hakemaan tukholmasta vaimolle Saabasta, onko mikään muuttunut? vai päteekö Peinun lista?

1. Valitse autoja
2. Koeaja niitä
3. Valitse auto
4. Tee kauppakirja (Ruotsin konsumvärketin sivuilla valmis lomake, liian pitkä, Blocketissa parempi)
5. Ota myyjältä rekisteriote osa 1 mukaan, jos osa 2 on, niin se myös. On normaalia, että kakkososaa ei vielä ole. Se pyydetään Ruotsissa eri maksusta. Jos autoa ollaan oikeasti myymässä, niin kyllä se on jo varmaan ainakin tilattu.
6. Maksa auto
7. Aja myyjän kilvillä Suomeen
8. Tee tullissa maahantuloilmoitus. Saat 3kk ajoluvan.
9. Ota suomalainen vakuutus ja ilmoita rekisterikilven veromerkin raaputuspinnan alla oleva numero sekä rekisteriotteen tarkastunumero edelliselle omistajalle, jotta hän voi katkaista oman vakuutuksensa.
9. Odota rekisteriotteen toista osaa (luovaria), jos se ei tule 5:n päivän sisään maahantuonnista, käy täyttämässä autoveroilmoitus ja sovi täydentäväsi sitä Reg.bevis del2:lla ( = luovari) kunhan saat sen. (3kk ajolupa katkeaa jos et aloita verotusta viiden päivän sisään maahan tuonnista)
10. Saat Reg. Bevis del 2:n postissa edelliseltä omistajalta. Eivät huoli katsastukseen tätä ennen.
11. Vie auto rekisteröintikatsastukseen. Pyydä siellä leimatut kopiot molemmista ruotsalaisista rekisteriotteista, uudesta suomalaisesta väliaikaisesta sekä maahantuloilmoituksesta. Lähetä nämä edelliselle omistajalle kilpien kera, jotta hän saa poistettua auton nimistään.
12. Ota tarrakilvet verotuspäätöksen odottelun ajaksi
13. Vie ruotsalaisen rekisteriotteen kakkososa (luovari) tulliin, missä auton verotus suoritetaan.
14. Odota veropäätöstä ja maksa se, hae uudet EU-kilvet autoosi
15. Enjoy!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin