Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja aero »

tturku kirjoitti:jos ei ja tiedät auton jo ostavasi, ota tarrakilvet mukaan suomesta konttorilta.
Voi olla ettei ongelmia tule, mutta pienenä varoituksena, että (auton) matkan pitäisi alkaa Suomesta, että kotimaiset tarrakilvet olisivat kelvot.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... ulkomailla
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tarkista onko autossa tyyppihyväksyntänumero, jos on rekisterinumero sen voi tarkistaa tältä sivulta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum

Näin lukee Transportstyrelsen sivulla:
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

Anmälan om avregistrering på grund av export
en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
fordonets registreringsskyltar.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, niin lukee mutta konttorilla suomessa tiesivät 3 vuottasitten kertoa, että ei niitä kilpiä tarvitse lähettää, koska suomen ja ruotsin välillä liikkuu Trafin ja vägverketin välisesti sähköisesti tiedot. Tämän varmaan voi varmistaa konttorilta, päteekö yhä. Näistä kun sopii myyjän kanssa etukäteen niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

tturku kirjoitti:Joo, niin lukee mutta konttorilla suomessa tiesivät 3 vuottasitten kertoa, että ei niitä kilpiä tarvitse lähettää, koska suomen ja ruotsin välillä liikkuu Trafin ja vägverketin välisesti sähköisesti tiedot. Tämän varmaan voi varmistaa konttorilta, päteekö yhä. Näistä kun sopii myyjän kanssa etukäteen niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Toistuvasti olen kirjoittanut että minulle sanottiin ruotsalaisessa autoliikkeessä keväällä 2013 että voin ajaa ruotsalaisilla kilvillä Suomeen ja pitää kilvet omanani.

Viikon (tai parin) päästä myyjä Ruotsista otti kuitenkin yhteyttä ja pyysi lähettämään rekisterikilvet heille, koska paikallinen Trafi siellä oli vaatinut niitä kilpiä palautettavaksi. Minä ne kilvet sitten taitoin kahtia pakkausteknisistä syistä ja lähetin Ruotsiin, mutta vasta sen jälkeen kun auto oli suomalaisissa kilvissä täällä Suomessa. Muutaman euron (3,90 €) se lähettäminen maksoi, eli ei kai tuosta mitään ongelmaa ole. Helpointahan se on jos voi ajaa ruotsalaisilla rekisterikilvillä suoraan kotiin Suomessa ja käyttää niitä kilpiä niin kauan kun rekisteröinti on Suomessa valmis. Ei tarvitse mitään tarrakilpiä ostella.

Ja kyllä se auton ostaminen Ruotsista aina onnistuu tavalla tai toisella, koska minäkin siinä onnistuin.

Vakuutusturva (pakollinen liikennevakuutus Suomessa) tulee voimaan ainakin jos täyttää perinteisen paperisen käyttöönottoilmoituksen (ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta) ja leimauttaa sen sataman tullissa. Itse en saanut millään konstia vakuutusyhtiöiden palvelunumeroihin soittamalla sunnuntaina vakuutusta muuten voimaan.

Aivan täysin yhteneväistä käytäntöä tuohon auton tuontiin Ruotsista ei tunnu olevan. Yksi tuo yhdellä tapaa, toinen toisella. Aina vähän eroa joka kerta.
Viimeksi muokannut Raser, To Huhti 09, 2015 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja 900S »

Risto kirjoitti:Kannattaa tarkistaa pankista, onnistuuko suuremman kertaostoksen maksaminen kortilla.
Tuo on tarkistettu ja 30k€ on raja. Riittäisi muutamaankin femmaan :)
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja 900S »

viggen kirjoitti:Tarkista onko autossa tyyppihyväksyntänumero, jos on rekisterinumero sen voi tarkistaa tältä sivulta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum
Näyttää olevan, mutta mitä sillä noin niinkuin suomeksi sanottuna tekee?
9-5 2,3t Wagon `06
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

900S kirjoitti:
viggen kirjoitti:Tarkista onko autossa tyyppihyväksyntänumero, jos on rekisterinumero sen voi tarkistaa tältä sivulta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum
Näyttää olevan, mutta mitä sillä noin niinkuin suomeksi sanottuna tekee?
Viggen tietänee varmasti tarkemmin, mutta sieltähän näkee vaikka mitä yksityiskohtaisia tietoja kulloisestakin autosta minkä rekisterinumeron tuohon palvelusivustoon syöttää.

Esimerkiksi montako aikaisempaa omistajaa autolla on ollut. Onko veroja rästissä. Onko autoa rekisteröity aiemmin ulkomaille (Ruotsin ulkopuolelle). Koska katsastettu viimeksi hyväksytysti jne., jne., ja onko auton valmistenumero ylipäätään sama mikä rekisterissä ja autossa.

Bongaa rekisterikilpiä vaikka Blocket.se sivuilta ja katso mitä kaikkea tietoja tulee näkyviin!!!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

900S kirjoitti:
viggen kirjoitti:Tarkista onko autossa tyyppihyväksyntänumero, jos on rekisterinumero sen voi tarkistaa tältä sivulta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum
Näyttää olevan, mutta mitä sillä noin niinkuin suomeksi sanottuna tekee?
Et saa rekisteriin Suomessa ilman sitä, tai pitää olla CoC todistus.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja 900S »

viggen kirjoitti:
Et saa rekisteriin Suomessa ilman sitä, tai pitää olla CoC todistus.
Kiitos tiedosta!
Kysytään nyt vielä senverran, että onko Ruotsissa normaalia, että ~10v vanhoilla ja ~150tkm ajetuilla autoilla on ollut 6-7 omistajaa? Toki siihen varmaan lasketaan mukaan ensimmäinen ja nykyinen autoliike, mutta siltikin 4-5 omistajaa siinä välissä. Autojen hinnat on tietysti vähän eri kuin Suomessa ja ehkä niitä sitten vaan vaihdetaankin naapurissa pikkuisen tiheämpään?
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sellaisia autoja on aika paljon, koska autoa voidaan kierrättää finanssiyhtöiden ja autoliikkeiden nimissä useaan kertaan. Varsinkin jos auto on alunperin ollut tehtaan nimissä silloin omistajan vaihdoksia on aika monta. Tietysti on erityistapauksia, että on vain vaihdettu autoa joka vuosi tai vielä useammin. Kolme viimeistä omistajaa saa selville Tranportstyrelseltä faxilla tai autoliikkeiden erikoisohjelmalla, ehkä useammankin omistajan tiedot jos soittaa sinne.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

900S kirjoitti: Kiitos tiedosta!
Kysytään nyt vielä senverran, että onko Ruotsissa normaalia, että ~10v vanhoilla ja ~150tkm ajetuilla autoilla on ollut 6-7 omistajaa? Toki siihen varmaan lasketaan mukaan ensimmäinen ja nykyinen autoliike, mutta siltikin 4-5 omistajaa siinä välissä. Autojen hinnat on tietysti vähän eri kuin Suomessa ja ehkä niitä sitten vaan vaihdetaankin naapurissa pikkuisen tiheämpään?
Jos autossa on ollut 6-7 omistajaa transportstyrelsenin mukaan niin luultavasti todellisia käyttäjiä 3.
Ruotsissa aivan eri systeemi kun Suomessa omistajien laskentatavassa.

Kyllähän ne kilpiä sinne takaisin haluaa...muutamaviikko sitten lähettelin sinne kilvet ja kopion del 2:sesta jossa kats.konttorin leima sekä kopion suomen rek.ote 1:sestä.

Toiset liikkeetkin on aika hankalia joten selvitä koko systeemi etukäteen että ei tarvitse siellä takuta.
Jotkut liikkeet ei myy autoa jos ei löydy ruotsalaista sos. tunnusta, olin todistamassa tuollaista episodia Göteborgin lähellä eräässä kaupassa. Auto jäi sinne ja etsittiin sitten muualta, eikä auttanut tulkkina olo eikä kokemukset edellistä vierailuista Ruotsinmaalla.
Samalta reissulta otin matkatuliaisiksi itselle tämän että sai istua edes kotimatkan Saabissa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=158841
viggen kirjoitti:Kolme viimeistä omistajaa saa selville Tranportstyrelseltä faxilla tai autoliikkeiden erikoisohjelmalla, ehkä useammankin omistajan tiedot jos soittaa sinne.
Pitää olla Ruotsiin fax numero että saa nuo tiedot, Suomeen ei saa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tää homma on melko monimutkainen täällä swedussa, meikäläisellä oli Saabilla duunissa ollessani niinkutsuttu palveluauto jossa omistaja oli saab ja auton haltija minä siis tavan mukaan jälkikäteen autolla kun se oli myyty sillä olikin ollut kaksi omistajaa transportstyrelsin mielestä, tai Hmmmh he ehkä ovatkin oikeassa??

Lisätä tähän voin vielä sen, että jos olin duunipaikallani ja pirssi seisoi mun ruudussani niin sitä pystyi lainaamaan kaikki samalla osastolla kanssani olevat tavallisesta duunarista mesuihin asti, jos katsoin etten pysty lainaamaan autoani muille pidin avaimen taskussani, eikä kukaan narissut jos tarvitsin autoani sorry saabin autoa itsekin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Taas on yksi saab kotiutettu Suomeen. NG9-5 2.0Tid Vector MY2010.

Hommahan meni niin että Blocketiin haku päälle sopivilla parametreillä. Sopiva kun pomppas esiin niin mailia ja puhelua myyjälle (Yksityinen). Hakuaikataulun sopiminen, samalla maksun sopiminen etukäteen (pankkisiirto), sekä että saa ajaa ruotsin kilvillä Suomeen. Lauttamatkojen varaus (Tku-Sto-Tku).

Autolla stokikseen ja sieltä Sundsvalliin päivän reissu, illalla 2 autolla takaisin lautalle. Auton koeajo ja renkaan potkinta. Lopullisen hinnan sopiminen ja kauppakirjoja täyttelemään. Kummallekin osapuolelle kauppakirja ja transportstyrelsenin lappu Anmälan om avregistrering vid export av svensk registrerad fordon inom EU/EES (en taida tällä hirveesti tehdä mitään). Mulle originaalit del1 ja del2. Myyjälle kopsut niistä. Kummallekin passeista kopiot.

Maksu nettipankissa pankkisiirrolla (vaihtokurssi löytyi nettipankin sivuilta laskurilla), Myyjä näkee että rahat lähti tililtä ja kuitista vielä printti jossa arkistointitunnus. Soitto suomeen vakuutusyhtiöön ja liikennevakuutuksen otto auton valmistenumerolla. Syömään myyjän piikkiin lounas ja sen jälkeen takaisin stokikseen iltalautalle.

Aamulla kun auton ajoi ulos lautasta auto parkkiin satamassa ja tullin nettisivuille tekemään sähköinen ilmoitus auton käyttöönotosta maahan tuotaessa. Auto kotiin ajaen ja matkalla hakemaan väliaikaiset kilvet konttorilta. Konttorilla tarkastivat liikennevakuutuksen voimassa olon, ottivat kopion del1 osasta ja täytin väliaikaisten kilpien lomakkeen. Tarrakilvet kiinni autoon ja autoon siirtolupalappu ja tullin vahvistus ilmoitukseen auton käyttöönotosta lappu.

Ruotsin kilvet irti autosta ja huomenna niiden postitus kopion tullin vahvistus ilmoitukseen auton käyttöönotosta lapun kanssa Myyjälle. Noilla Myyjän pitäisi saada auto pois rekisteristä Ruotsissa. Huomenna tulliin lappujen postitus (Autoveroilmoitus, Käytetty auto, yksilöinti autoveroilmoitusen liiite, kopio kauppakirjasta, kopiot del1 ja del2) ja odottamaan tullin autovero päätöstä. Seuraavaksi kun autovero on maksettu auton rekisteröintikatsastus ja vuosikatsastus ja suomikilvet kiinni autoon.

Helppoa kun heinän teko...
Seuraava rapsa kun autoveropäätös tulee ja auto kilvissä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tässä tapauksessa myyjällä ei ainakaan ilmeisesti ollut ennakkoluuloja suomalaisia ja heille myymistä kohtaan. :D Hoidettiinko kanssakäyminen englanniksi vai ruotsiksi?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ruotsiksi kommunikoitiin kokoajan (kotona oon 15v puhunut jo ruotsia vaimolle ja koiralle :D , nyt tuottaa välillä ongelmaa puhua tytöille suomea kun ne tuppaa vastaamaan ruotsiksi, tai no ei toi 8kk vanha vielä vastaa kun ääntelemällä mutta toi 3,5v). Oli kaveri kattellut mun tietoja Linkedinistä etukäteen. Toi maksuasiakin selvitettiin kummankin pankissa ja käytiin läpi etukäteen mitä papereita kumpikin tarvitsee jne. Rahatkin oli jo eilen saanut tilille...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin