Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Lähetetty: Pe Heinä 10, 2009 21:48
Prosessi on varmaan monille selvä, mutta ilmoitan nyt kuinka se meni omalta kohdaltani:
Selaimella www.blocket.se. Siellä roikuin pari viikkoa aamuin illoin vertailemassa hintoja ja tarjontaa. Mieli muuttui useampaan otteeseen koskien lähinnä budjettia ja oikeaa tarvetta autolle. Saabbihan sen piti olla. Muita autojahan ei perheelläni ja itselläni ole ollut sitten 70-luvun jos ei lasketa vuoden hairahdusta Peugeottiin.
Löysin monta potentiaalista kohdetta joiden omistajille laitoin sähköpostitoiminnon kautta kysymyksiä englanniksi koska ruotsi on aika ruosteessa. Osa vastasi ja osa ei. Sähköpostien, tyylin ja 'avoimmuuden', perusteella voi jo päätellä pitkälle millainen myyjä on. Ne jotka lähettivät kuvia autosta ilman muuta selostusta tyyliin 'tässä kuvat, no ostatsä jo', jätin huomioimatta.
Myyjä löytyi sitten Tukholmasta vaikka harkitsin joissain tapauksissa jopa hakemista kauempaa, jolloin kilpiasia olisi voinut tulla esteeksi. Sovittiin tapaaminen ja soiteltiin pari kertaa liittyen maahantuontiprosessiin ja maksamiseen, joka sekin nosti luottamustani myyjään. Otin vakuutuksen myyjältä saamallani runkonumerolla.
Kaupan tekoon yritin nostaa pankista sievoisen summan kruunuja mutta eihän niitä saa kuin parin päivän varoajalla. Suunnitellusta poiketen nostin summan euroissa.
Ostin finskipisteillä lennon Arlandaan. Pakkasin kalsarit ja hammasharjan (ei pakollisia), ja kopion passistani. Lento Arlandaan, Arlanda Express -pikajuna keskustaan ja metro+kävely Viking Linen mestoille veivät yhteensä noin 1,5h.
Tapasin myyjän jonka kanssa kävimme autoa pintapuolisesti läpi (kun on niin täpinöissä niin unohdin tarkistaa mm. kilometrit...). Kun kaikki tuntui olevan ok, lähdimme pankkiin jossa teimme ja vaihdoimme sopimuspaperit:
* Blocket.se:n kauppakirja täytettynä molemmille osapuolille
* Kopio passistani myyjälle
* Sininen paperi (del 1) jäi mulle
* Keltainen paperi (del 2) jäi myyjälle
Pankki ei vaihtanutkaan euroja kruunuiksi, joten kysyimme vaihtokurssin ja annoin summan euroissa myyjälle. Sen jälkeen ajoimme takaisin terminaaliin, myyjä ruuvasi kilvet pois ja minä ajoin auton laivaan.
Seuraavana päivänä Helsinkiin saavuttaessa ajoin auton laivasta ulos ja ensimmäiselle parkkipaikalle jonka huomasin (opasteita tullin pisteelle kiitos!). Tullin toimipisteella kävellen jossa täytin hakemuksen väliaikaisista kilvistä ja käyttönotosta. Tarrakilvet ikkunoihin ja rivakka kiskaisu kotiin.
Myyjä laittoi meilitse kopion keltaisesta osasta (del 2) jonka printtasin ja liitin verohakemukseen muiden paperien ohella.
Helppoa kuin heinän teko!
Muutamia kommentteja ja suosituksia:
* Kynä mukaan niin ei tarvitse kuunnella tullimiesten vittuilua.
* Fakta on etteivät kaikki ruotsalaiset osaa/halua keskustella (edes sähköpostilla) englanniksi. Tarjonta on luultavimmin suurempaa jos uskallat käyttää ruostunuttakin ruotsin kieltä (käytä vaikka kääntäjää) yhteydenotoissa.
* Kun kyselet autosta ja mahdollisesta 'best price'/'finjävel' hinnasta, niin älä ole liian suora vaan kehu, kommentoi ja kaartele hyvässä hengessä. Kukaan ei tykkää kommenteista tyyliin: "mä tarjoon vaan X kruunua, ota tai jätä".
* Ennen ostopäätöstä (Suomessa) anna myyjän luetella kaikki viat, lommot ja muut mahdolliset kuntoa alentavat asiat, ja ilmoita selvästi että sovittu hinta on voimassa ainoastaan jos muita sen ikäiseen autoon luonnollisesti kuulumattomia vikoja ei löydy. Tämä siirtää vähän vastuuta myös myyjälle.
* Kun ajat auton laivaan, laita peräkoukku paikalleen jos mahdollista. Eikö sieltä joku urpo tällännyt grandvoyagerin perään heti 10min ostohetken jälkeen. Onneksi ei vaurioita.
* Unohda härskin hintaiset lisälaitteettomat 'suomiautot'. Mikä sen aidompaa kuin hakea Saab Ruotsista.
-petri
Selaimella www.blocket.se. Siellä roikuin pari viikkoa aamuin illoin vertailemassa hintoja ja tarjontaa. Mieli muuttui useampaan otteeseen koskien lähinnä budjettia ja oikeaa tarvetta autolle. Saabbihan sen piti olla. Muita autojahan ei perheelläni ja itselläni ole ollut sitten 70-luvun jos ei lasketa vuoden hairahdusta Peugeottiin.
Löysin monta potentiaalista kohdetta joiden omistajille laitoin sähköpostitoiminnon kautta kysymyksiä englanniksi koska ruotsi on aika ruosteessa. Osa vastasi ja osa ei. Sähköpostien, tyylin ja 'avoimmuuden', perusteella voi jo päätellä pitkälle millainen myyjä on. Ne jotka lähettivät kuvia autosta ilman muuta selostusta tyyliin 'tässä kuvat, no ostatsä jo', jätin huomioimatta.
Myyjä löytyi sitten Tukholmasta vaikka harkitsin joissain tapauksissa jopa hakemista kauempaa, jolloin kilpiasia olisi voinut tulla esteeksi. Sovittiin tapaaminen ja soiteltiin pari kertaa liittyen maahantuontiprosessiin ja maksamiseen, joka sekin nosti luottamustani myyjään. Otin vakuutuksen myyjältä saamallani runkonumerolla.
Kaupan tekoon yritin nostaa pankista sievoisen summan kruunuja mutta eihän niitä saa kuin parin päivän varoajalla. Suunnitellusta poiketen nostin summan euroissa.
Ostin finskipisteillä lennon Arlandaan. Pakkasin kalsarit ja hammasharjan (ei pakollisia), ja kopion passistani. Lento Arlandaan, Arlanda Express -pikajuna keskustaan ja metro+kävely Viking Linen mestoille veivät yhteensä noin 1,5h.
Tapasin myyjän jonka kanssa kävimme autoa pintapuolisesti läpi (kun on niin täpinöissä niin unohdin tarkistaa mm. kilometrit...). Kun kaikki tuntui olevan ok, lähdimme pankkiin jossa teimme ja vaihdoimme sopimuspaperit:
* Blocket.se:n kauppakirja täytettynä molemmille osapuolille
* Kopio passistani myyjälle
* Sininen paperi (del 1) jäi mulle
* Keltainen paperi (del 2) jäi myyjälle
Pankki ei vaihtanutkaan euroja kruunuiksi, joten kysyimme vaihtokurssin ja annoin summan euroissa myyjälle. Sen jälkeen ajoimme takaisin terminaaliin, myyjä ruuvasi kilvet pois ja minä ajoin auton laivaan.
Seuraavana päivänä Helsinkiin saavuttaessa ajoin auton laivasta ulos ja ensimmäiselle parkkipaikalle jonka huomasin (opasteita tullin pisteelle kiitos!). Tullin toimipisteella kävellen jossa täytin hakemuksen väliaikaisista kilvistä ja käyttönotosta. Tarrakilvet ikkunoihin ja rivakka kiskaisu kotiin.
Myyjä laittoi meilitse kopion keltaisesta osasta (del 2) jonka printtasin ja liitin verohakemukseen muiden paperien ohella.
Helppoa kuin heinän teko!
Muutamia kommentteja ja suosituksia:
* Kynä mukaan niin ei tarvitse kuunnella tullimiesten vittuilua.
* Fakta on etteivät kaikki ruotsalaiset osaa/halua keskustella (edes sähköpostilla) englanniksi. Tarjonta on luultavimmin suurempaa jos uskallat käyttää ruostunuttakin ruotsin kieltä (käytä vaikka kääntäjää) yhteydenotoissa.
* Kun kyselet autosta ja mahdollisesta 'best price'/'finjävel' hinnasta, niin älä ole liian suora vaan kehu, kommentoi ja kaartele hyvässä hengessä. Kukaan ei tykkää kommenteista tyyliin: "mä tarjoon vaan X kruunua, ota tai jätä".
* Ennen ostopäätöstä (Suomessa) anna myyjän luetella kaikki viat, lommot ja muut mahdolliset kuntoa alentavat asiat, ja ilmoita selvästi että sovittu hinta on voimassa ainoastaan jos muita sen ikäiseen autoon luonnollisesti kuulumattomia vikoja ei löydy. Tämä siirtää vähän vastuuta myös myyjälle.
* Kun ajat auton laivaan, laita peräkoukku paikalleen jos mahdollista. Eikö sieltä joku urpo tällännyt grandvoyagerin perään heti 10min ostohetken jälkeen. Onneksi ei vaurioita.
* Unohda härskin hintaiset lisälaitteettomat 'suomiautot'. Mikä sen aidompaa kuin hakea Saab Ruotsista.
-petri