Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Sitten se hetki koitti, Virolaisessa huutokaupassa (Haamer.net) oli tarjolla kauan haeskeltu tonnari, vuosimallia -96.

Auto oli juuri sellainen, mitä olin väijynyt.
CS-korinen, turbo, beigellä sisustalla, paremmalla ajotietokoneella ja tietysti VIHREÄ :lol:

Huutokaupan oli määrä päättyä torstaina klo 1200.
Tiesin että autoa on hieman kolhaistu, mutta vaurioiden todellista laatua tai suuruutta ei tiedetty.
"Agenttini" ( :lol: ) kävivät Tallinnassa edellisellä viikolla useampaankin kertaan, mutta eivät päässeet katsomaan autoa, taisi mennä reissut A.le coq:n laaduntarkkailuun.
Vihdoin saatiin keskiviikkona tietää että autolla on ajettu 230tkm ja että vaurioita ei ole muualla kuin kuskinpuolen etulokarissa, mutta auton ajokunnosta ei silti tullut selvyyttä.
Huutokaupan edustaja osasi kertoa vain että eturenkaasta tai jostain sieltäpäin kuuluu rahinaa... Ota sitten siitä selvää. Myyjä ei puhu kun joko Venäjää tai Viroa, ja minä joko Suomea tai Engklantia.
Perskeles, siellähän voi rahista vaikka oravanpesä!

No, ei muutakuin hiljalleen lämmittämään vaimoa, että lähettäiskö viettämään vapaapäivää (torstaita) Tallinnaan.
Siinäpä se väsytystaistelu sitten olikin.
Lapsia ei voinut edes ajatella mukaan otettavaksi, kun niille ei ollut matkustusasiakirjoja. Itse kävin kyllä kevättalvella Virossa ilman passia, mutta lastenkanssa ei riskiä voi ottaa.
Iltapäivä ja alkuilta siinä sitten mietittiin mitä olisi tehtävissä, kunnes tieto Helsingista saapui. Voisimme yöpyä yhden kaverimme luona ja nousta aamun ensimmäiseen lauttaan.
Se oli juuri se impulssi mitä tarvitsimme, eikun lapset autoon ja nokka kohti mummolaa, kello oli tässävaiheessa jo 2000.

Mummolassa pikaisesti käytyämme (200 km), palattiin kotiin hakemaan teatraalisesti passit ja hammasharjat sekä varaamaan liput aamun ensimmäiseen Tallinnanlauttaan.
Sitten tonnarin nokka kohti pääkaupunkia, jonne saavuttiin 0100 ja saatiin tyyny pään alle neljäksi ja puoleksi tunniksi.

Aamukuudelta sitten vihdoin Helsingin "sisäinen siirtymä" länsisatamaan, liikennettäkin oli niin paljon ettei sekaan meinannut mahtua, ajettiin taksin kanssa kahdestaan.
Eipä näkynyt mitään merkkiä Helsingin aamuruuhkasta, Mikkelissäkin on aamukuudelta enemmän autoja.
Auto sitten vaan parkkiin satama-alueelle. Hieman kyllä mietitytti, kun mätin 16 Euroa parkkimittariin, 25 Eurolla olisi saanut auton mukaan laivaan.
Tosin parempipuolisko oli ilmoittanut jo illalla että hän ei aio ajaa metriäkään Tallinnassa, joten luontainen pihiys piti taas vaan niellä.

Fiilis oli kuitenkin korkealla, matkan kolmesta etapista ensimmäinen ja helpoin oli takana. Tiesimme jo etukäteen että "seikkailun" kaksi viimeistä vaihetta on vaikeimmat tai ainakin jännittävimmät.

Vihdoin voimme katsella laivan peräkuohuja Helsingin jäädessä taakse.
Laivalla söimme muuten mahtavan aamiaisen, sämpylän, kahvia ja kylmän A.le Coqin (lonkeron).

Kuva

Aamu oli muutenkin mahtava, nyt taas muistin miksi viihdyin aikanaan niin hyvin laivastossa.

Kuva

Pari tuntia, ilman viinaa (uskomatonta mutta totta) ja Tallinnan satama.

Kuva

Tästä alkoi sitten matkan hankalin vaihe.
Tiedossa ei ollut muuta kuin että huutokaupan pitäjä on Plusmerk, ja osoite on Nuhja, Lagedi, Rae Vald, Harjumaa.

Ensin aloimme selvittää että kuinka kaukana ja missäpäin se oikeasti on. Eikun kysymään sataman infopisteestä, että miten kaukana Harjumaa on?
Vastaukseksi saimme Viron kartan jossa koko Pohjois-Viro oli ympyröitynä :D
Eipä paljon helpottanut.
Vaihtoehdoksi jäi kylmästi hypätä taksiin ja katsoa mitä tuleman pitää, tai niin ainakin luulimme.
Hypättiin sitten ensimmäiseen taksiin satamassa, näytin kuskille osoitteen ja sain vastaukseksi pelkän päänpyörityksen.
Mitä helv**? Tuo venäläinen taksikuski ei tiedä missä tuollainen osoite on. Siinä vaiheessa tuli ikävä kotiin, miten voi olla että taksikuski ei tiedä minne pitäisi mennä.
No, päätettiin yrittää uudestaan.
Seuraavana oli jonossa musta Mersu, kokeilin etuovea kuten Suomessa, mutta se oli lukittu. Kuski vinkkasi että takapenkille.
Hypättiin sisään ja annoin kuskille osoitteen, vastaukseksi saatiin selvällä Suomenkielellä, että "osoite on Tallinnan ulkopuolella enkä tunne paikkaa mutta alueen tiedän, lähdetään etsimään"

Ajeltiin sitten läpi kaupungin, senverran tunsin paikkoja että erotin kun mentiin Hesburgerin ohi, Stocmannin ohi, Prisman ohi, Elqotekin ohi, Maksimarketin ohi...
Lopulta jossain hieman Tallinnan lentokentän itäpuolella kuski ohjasi auton moottoritien pientareelle ja hetken hiljaisuuden jälkeen totesi että pitää ottaa kartta esille. Tosin siinä hiljaisena hetkenä istuessa pysähtyneessä autossa, jossain Tallinnan ulkopuolella kerkesi mielessä liikkua jo vaikka mitä ajatuksia.

Kuski löysi kuin löysikin kartalta Lagedin, ainut vaan että kartan mukaan siellä parisataa hehtaaria peltoa, eikä mitään muuta.
Vaimo sitten keksi että onhan meillä Plusmerkin puhelinnumero ja kuski voi soittaa ja kysyä tietä.
Näin teimmekin ja homma alkoi taas pelittää, matkaa perille oli vajaa kilometri
ja peltojen tilalla oli melkoisen suuri uusien omakotitalojen peittämä asuinalue. Se niistä Viron kartoista.
Matkaa tuli satamasta kutakuinkin 15 kilometriä.

Kuvitelkaapa sama tilanne Suomeen, kerron taksikuskille kaupunginosan ja osoitteen 15 kilometrin päästä ja kuski (se venakko) ei edes lähde liikkeelle kun ei ole hajuakaan minne pitäisi mennä.
Kuinkahan pitkään saisi ajaa Taksia.

Mutta pääsimme kuitenkin huutokauppa-alueelle.

Kuva

Jos bongaatte Tallinnassa allaolevan taksin, kannattaa ottaa kyyti häneltä oli nimittäin älyttömän hyvä kuski ja oikea asiakaspalvelija.
Kuskin poika muuten ajaa Taksia Helsingissä (jos tunnistat itsesi, niin kerro terveisiä. Isäsi on mahtava mies, kannattaa olla ylpeä).

Kuva

Lentokenttä oli tosi lähellä, asioita selvitellessä oli mukava katsella kaikenkarvaisten koneiden nousuja ja laskuja...

Kuva

Auton etupään vahinkoja yritettiin sitten tutkia, rengas pois ja ihmettelemään.
Rahinan lähde selvisi nopeasti, sisälokasuoja oli repsahtanut ja hankasi renkaaseen. Repäisin sen pois ja etsin muita vaurioita, mutta en löytänyt mitään ihmeellisempää.
Yritin käynnistää autoa, mutta akun tilalle laitettu akunkuvatus ei antanut virtaa yhtään.
Piti lähteä kyselemään virtaa... Sainkin sitten akkukärryt ja auto hörähti käyntiin, kunhan ensin vaihdoin oman tonnarin avaimenperästä paristot ajonestolaitteen kuittausta varten.
Moottori kävi ihan nätisti eikä mitään kilinöitä eikä helinöitä kuulunut, juma täähän on hyvässä kunnossa!
Vielä kun olin jo rekisteröinyt lentokoneen "kuvat" penkeissä, niin alkoi olla melkoinen poltto päällä.
Kävin heittämässä pienen lenkin ympäri pihaa ja totesin lähes kaiken olevan kunnossa, ABS-valo tosin paloi mutta arvelin kuskinpuoleisen anturin olevan rikki.
Jätin auton portinpieleen ja päätin lähteä hieromaan todenteolla kauppoja.

Kuva
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ma Heinä 28, 2008 02:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tähän voisi sanoa että monien asioiden sattumien summa tapahtunut reissulla mutta onneksi pääsitte perille. Onko muuten miten hankalaa asioida Virossa jos autoa on sieltä ostamassa :?: Itse tässä juurikin autoa katsellessa olen myös perehtynyt kyseisen maan autotarjontaan,eikä loppujen lopuksi olisi edes kovin pitkässä hakumatkassa jos vaan hyvän yksilön sattuu löytämään :D
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei tuo Virosta ostaminen ole sen kummalisempaa kuin kotimaastakaan, tukku rahaa mukaan autokauppaan, paperit selväksi ja auto ajamalla Suomeen.
Piece of cake.

No, niin. Jatketaanpa tarinaa.

Oltiin siis päästy jo kauppapaikalle ja auto todettu riittävän hyväkuntoiseksi ja halutuksi.

Eipä sitten muuta kuin myyjän juttusille.
Yllätys olikin suuri, kun myyjä ilmoitti että pitää odottaa huutokaupan alkamista, mikä tapahtuu klo 1200.
Ihmeteltiin sitten että mitä helkkaria? Netissä on että korotuksia voi tehdä kello 1200 asti.
Myyjä selvitti, että ne ovat ennakkohuutoja. Niiden perusteella aloitetaan lopullinen huutokauppa puoleltapäivin ja aikaa korotusten tekemiseen yksi minuutti.
Jaa-a, tuumattiin että tässähän menee koko päivä, eikä jutun onnistumisesta silti ole mitään takeita. Kello oli reilun kymmenen eikä kaupunkiinkaan viitsinyt enää lähteä.
Kysäisin sitten varovasti taksikuskilta tietääkö se mitään kahvipaikkaa läheltä, ei tiennyt, mutta lupasi tapansa mukaan selvittää. Tuumasi sitten että ei hätää, pistää mittarin paussille kahvi kuulemma maistuisi hänellekkin.

Palattuamme jäätiin väijjymään huutokaupan alkua ja Saabin huutamisen alkua, se oli listalla sijalla 16.
Huudot käytiin samassa järjestyksessä kuin kuvat ovat netissä. Ensimmäisestä BMW:n maasturista käytiin kova kamppailu ja hinta nousi melko korkeaksi, ainakin minun mielestä.
Kysäisin sitten varovasti, että mitä mieltä huutokaupan pitäjä on tuosta Saabista, nouseeko sen hinta suhteessa yhtä korkeaksi ja käydäänkö siitä yhtä kova kamppailu. Kaveri vastasi että tuskin, nuo eivät kuulemma ole kovin haluttuja, epäili että muutamalla huudolla menee...
Ja niinhän se sitten menikin yksi huuto tuli omani lisäksi jolloin jouduin korottamaan, auton hinta nousi siis 3000 kruunua lähtöhinnasta.
Jännittävä kokemus se kyllä oli, sydämmen syke nousi 20 pykälää aina kun meklari huusi ensimmäinen tai toinen kerta ja adrenaliinia oli veressä riittävästi.

No auto oli kuitenkin "kaapattu".
Maksu piti tietysti huutokauppatapaan suorittaa heti ja käteisellä. Kruunuja olin vaihtanut tietysti hieman liian vähän ja kun meinasin maksaa erotuksen Euroilla (ne olisi käynyt kaupanteossa!), tuli taksikuski väliin. Tuumasi että älä maksa, vaan hän "lainaa" puuttuvan summan kruunuja ja minä maksaisin sitten hänelle Euroina. Kumma juttu miten haluttuja nuo Eurot ovat, koko ajan käytettiin kuitenkin virallista vaihtokurssia.
Juteltiin hetki niitä-näitä ja sitten alettiin tekemään papereita. Kaveri vaan näpytteli tietokoneella olevaan lomakkeeseen nimet, osoitteet jne. eikä ollut milläsäkkään siitä että oli tekemisissä ulkomaalaisen kanssa.
Nimet paperiin ja rekisteriote käteen, auto oli virallisesti minun.
Kyselin sitten myyjältä että onko sillä antaa akkua autoon, että sen saa ajettua pois, myyjä pudisteli päätään. Ei ole hänen ongelmansa, autot huutokaupataan sellaisina kuin ne ovat.
Auton tarkastaminen on ostajan vastuulla, tässä vaiheessa voi todeta että takuuta noilla on turha olettaa olevan.

Onneksi osattiin "valita" taksimme kuitenkin oikein, tässävaiheessa nimittäin kuskimme puuttui taas peliin.
Tuumasi että mustanko sen Maksimarketin minkä ohi ajoimme tullessa, sieltä saa akkuja ja työkaluja :D
Ja eikun menoksi, akkukärryllä Tonttu käyntiin ja nokka kohti kehätietä. Joutui meikäkin hieman taas harjoittelemaan, siitä kun on viimeksi ajanut manuaalilla on hetki aikaa, puhumattakaan sellaisesta mikä ei meinaa pitää tyhjäkäyntiä tarpeeksi korkeana kun virtaa oli liian vähän.
Maksimarketin pihaan tullessakaan en uskaltanut sammuttaa auto, jos siellä ei olisikaan akkuja. Pelko oli onneksi turha, mutta ne maksoivat kullä yhtä paljon kuin Suomessa.
Boschin 60 Ah akku 1390kr (n.92 Eur), mutta työkalut oli halpoja. Pienet kiintolenkit 17kr (niin vähän Euroina etten viitsi edes laskea) kappale, niitä tulikin otettua sitten useampi.

Seuraavaksi nokat (huom. monikko) käännettiinkin sitten kohti D-terminaalia, monikko siksi että taksi opasti vielä edelläajaen terminaaliin ja U-käännöksen tehden vielä halvimmalle mahdolliselle parkkipaikalle, muuten olisimme pysäköineet väärin. Ja koko 4,5h lysti maksoi 40€, sillä hinnalla ei täällä olisi kulkenut edes bussilla.

Sitten jäljellä olikin enää kolmas etappi paluu kotiin.

Ennen kotiinlähtöä oli kuiten jännitysmomenttina lippujen saaminen, lähtiessä ostin vain menolipun kun ei ollut tietoa tulemmeko takaisin auton kanssa vai ilman.
Onneksi torstaipäivä ei näyttänyt olevan suosittu reissupäivä, kun saimme liput heti seuraavaan lauttaan joka lähtisi 1½ tunnin kuluttua. Lippuluukulla oli aika nolo tunne kun virkailija kysyi auton rekisterinumeroa :oops: onneksi vaimolla oli huutokauppakuitti käsilaukussa, josta selvisi rekisterinumero.
Virkailija muuten halusi nähdä myös passit, katsoi niistä nimet matkalippuihin.

1½ tuntia riitti vallan hyvin tankata auto bensalla joka maksoi 18,2 kr/l. Bensa Virossa ei ole erikoisen halpaa ja diesel vielä kalliimpaa.
Tietysti vielä ennen laivaan menemistä täytyi takakontti täyttää alkoholipitoisilla juomilla, mikä tapahtuikin sujuvasti D-terminaalin parkkipaikalla olevasta kaupasta.
Kaupan pihaan pysäköitäessä kuului etupäästä pahaenteinen pamaus, mutta enää tässävaiheessa ei sitä ruvettu tutkimaan. Lauttaan mennään vaikka työntämällä.

Sakua oli tarjouksessa 10€ päksi, mutta kuten moni jo voi arvatakkin tuli etupäässä ostettua A.le coq:a, joka maksoi pari euroa enemmän.
Ja tietysti Jägermeisteriä 5€ pullo.

Sitten kohti lähtöselvitystä.
Selvityksessä ei virkailijalle kerinnyt sanoa kuin "MOI", mun se hymyili ja ojensi maihinnousukortit kuoressa johon oli kirjoitettu valmiiksi meidän nimet.
Minä olen vissiin mieleenjäävä henkilö, kun jo toisella kerralla saan kanta-asiakaskohtelun :lol:

Siinä sitten jonottaessa lauttaa, huikkasi joku kanssamatkustaja auton ohi kävellessään että selvitysalueen sisäpuolellakin on vielä "matkamuistokauppa", jos jotain on jäänyt ostamatta.
Pikaisen tutkimuksen jälkeen tulin siihen tulokseen että jotain vielä mahtuisi autoon, joten kävin ostamassa pari päksiä lisää :lol:

Odottelua kesti ehkä 10 minuuttia, kun ahtaajat alkoivat viittilöidä autoja laivan uumeniin.

Kuva

Vaikka oltiin jonossa häntäpäässä saimme autokannella paikan lähes eturivistä.

Kuva

Lautta on piiiitkä, tai ainakin näyttää siltä. Mitenkähän pitkältä lentotukialus näyttää sisäpuolelta?

Kuva

Laivaan noustua huomasi tulevansa taas EU-Suomeen, ruoka joka tosin oli hyvää maksoi taas 20€/lärvi ja viinanhinta tuplaantui.
Laivalta tulikin ostettua pakollisia hajuvesiä ja lapsille jotain leluja, kaikki ihan riistohintaisia rahaa meni niihin yli 100€ ja aikaa 10min. Saman rahan tuhlaamiseen Virossa kului noin tunti.

Vihdoin laiva saapui länsisatamaan missä kohdattiin juuri Viroa kohti lähtenyt lautta, siellä on menossa uudet seikkailijat.

Kuva

Meillä oli edessä enää Suomen tulli. Jota tälläkertaa ei matkamme kiinnostanut ollenkaan, itseasiassa tullimiehiä ei ollut paikalla ollenkaan.

Kuva

Sitten etsimään toista Tonnariamme joka jätettiin aamulla sataman parkkipaikalle.
Parkkipaikalla siirrettiin lasti toiseen autoon ja minä aloin tutkia mistä se pamaus Tallinnassa oikein kuului.
Eikun tunkki esiin ja auto ylös ja rengas pois.
Renkaan irroitettuani paljastui pamahduksen syy, sain hädintuskin pidettyä suuni kiinni etten kiroaisi kuin lappalainen mutta vaimo tajusi ilmeestäni jotain olevan vialla.
Auton ohjaus oli ottanut siipeensä, kolari oli sittenkin vahingoittanut ohjausta :(
Pikaisen riskinarvioinnin jälkeen päätin kuitenkin yrittää ajaa auton kotiin, vaikka hiljempaa. Paluumatkalla ei autonmittari montaakertaa 80:ä ylittänyt.
Matka Helsingistä Mikkeliin taisi kestää yli neljä tuntia.
Rekkakuskit tapansa mukaan kunnostautuivat matkalla, vaikka annoin useasti tietä ajamalla sivuun, niin neljä rekka-autoa ajoi minut kiinni.
Kolme niistä tuli ihan puskuriin kiinni, yrittäen työntää lisää vauhtia. Kuten tuolla muissa topiceissakin on todettu on niiden ajotapa törkeä. Yksikään noista rekoista ei takuulla joutunut vähentämään vauhtiaan pitemmäksi kuin 2km matkaksi, eikä nopeus laskenut alla 70km/h:n.
Ihmiset eivät näemmä voi ymmärtää miksi joku ajaa hiljempaa, kulkuneuvo voi olla rikkikin eikä vaan siksi että on k***pä otsassa :evil:

Vaimokin jaksoi ajaa hiljempaa jopa Lusiin asti, mistä se painoi pedaalia ja meni menojaan (lämmittämään saunaa).

Kuva


Ja mitä reissusta sitten jäi auton lisäksi käteen.

Ensinnäkin:
Jos aiot mennä Tallinnassa johonkin määrättyyn paikkaan minne et itse osaa, ota netistä tuloste karttasivulta.
Paikalliset taksit eivät tunne paikkoja kuten Suomessa, eikä autoissa todellakaan ole navigaattoreita. Ilman omaa karttaa suunnistus tapahtuu vuosia vanhan kartan ja puhelimen mukaan.

Toiseksi:
Älä turhaan raahaa mukana suurta määrää kruunuja (vähän kannattaa silti olla), Eurot on halutumpaa valuuttaa ja tarvittaessa rahaa on helppo vaihtaa.
Tosin Visa on kaikkein kätevin tapa maksaa...

Kolmanneksi:
Varaa aikaa reilusti, päivässäkin selviää, mutta Virossa on paljon näkemistä ja Tallinnan keskustan ulkopuolella on kaikki suomalaisittain ilmaista.

Neljänneksi:
Älä turhaan pingota ja käytä omaa autoa, jos auto on mukana jätä se satamaan ja ota Taksi, mutta ota Virolainen älä Venäläistä.
Ja Taksikuskille saa antaa "tippiä", itse matkat ei maksa juuri mitään mutta hyvästä palvelusta ainakin itse maksan mielellään ylimääräistä.

Ja viimeiseksi:
Viroon autokaupoille (tai muille kaupoille) menemistä ei kannata jännittää, ne on tehneet kauppaa jo silloin kun Suomalaiset elivät kivikautta ja Ruotsalaiset yrittivät keksiä tulta ja ovat sitäpaitsi hauskaa ja ystävällistä porukkaa.
Jokapaikassa pystyy kommunikoimaan Suomella ja loput hoitaa taksikuski :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hyvä tarina. Tuota auton oman auton käyttöä ei tartte pingottaa muutenkaan. Liikenne ei ole sen kummempaa kuin Helsingissäkään ja opasteet on Virossa mielestäni muutenkin hyvät. Käytiin perheen kanssa pari viikkoa sitten Tontulla Taliinnassa ja Pärnussa, eikä liikenteestä taikka autoilusta muutenkaan pahaa sanottavaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mielenkiintoinen juttu. Tuli mieleen oma hakukeikka Keski-Euroopasta.
Ei muuta kuin kuvia autosta kehiin! :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

HMK kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu. Tuli mieleen oma hakukeikka Keski-Euroopasta.
Ei muuta kuin kuvia autosta kehiin! :D
Autosta on kuvia tuolla tonnariosastolla:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=73546

Ja hostaussivullani:

http://www.freewebs.com/macturbo/kuviatonnarista.htm
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Lahden takana on laskukausi alkanut jo toista vuotta sitten ja uudehkoa liisingautoa alkaa olla kaupassa kuin kaupassa varastot täynnä ja autoja joudutaan hakemaan maksukyvyttömiltä asiakkailta pois. Valinnan varaa alkaa olla, ja hinnat ovat tippuneet reippaasti. Verrattaessa suoraan Keski-Euroopasta tuotuihin autoihin ongelmana on alustan reipas kuluminen, koska tiet muutamaa valtaväylää lukuunottamat ovat varsin ryppyiset päällysteestä huolimatta. Keskivertoa enemmän silmää ja kokemusta on tarpeen, koska yllättävän usein paikalliset ropamikot ovat tuoneet halvimman mahdollisen kolaroidun ja teknisesti raadon, mikä jeesusteipillä ja luovuudella on pantu jonkinlaiseen myyntikuntoon. Hyvinkin siistin näköisestä autosta saattaa puuttua turvatyynyt ja muuta kivaa. Saattaa olla, että linkki on jossain muuallakin mutta paikallinen numero 1 on auto24.ee: http://fin.auto24.ee/main/mainindex.php ja muut tulevat kaukana perässä.
Sattuneesta syystä puhun hyvin ja kirjoitan kieltä paremmin kuin moni sikäläinen, joten heikkona hetkenä saatan jopa avustaa kaupanteossa. Jos Etelä-Eestissä on jokin kiinnostava ritsa, voi myös kysyä kyytiä (to-pe iltaisin). Päivätyö on kuitenkin tietokoneen takana Helsingissä, joten aikaa on vähän niukanpuoleisesti.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Zomm kirjoitti: Sattuneesta syystä puhun hyvin ja kirjoitan kieltä paremmin kuin moni sikäläinen, joten heikkona hetkenä saatan jopa avustaa kaupanteossa. Jos Etelä-Eestissä on jokin kiinnostava ritsa, voi myös kysyä kyytiä (to-pe iltaisin). Päivätyö on kuitenkin tietokoneen takana Helsingissä, joten aikaa on vähän niukanpuoleisesti.
Tuo pitää pitää mielessä.
Muutaman kerran olisi tarvinnut apua senverran että olisi pelkästään soittanut myyjälle ja kysynyt lisätietoja.

Senverran hyviä kokemuksia noiden Virolaisten kanssa kaupankäynnistä on että ole suunnitellut lähteväni Vironkielen kurssille.
Joten "legendoja" Virontuonneista on vielä luvassa :D

Tuosta laskusuhdanteesta Virossa, sehän ei tietenkään ole hyvä asia, toivoisin kaikkea hyvää Virolaisille.
Mutta siellä on ja tulee olemaan ostajan markkinat vielä pitkään ja autot ovat yleensä hyvinvarusteltuja kuten keskieuroopassakin.

[EDIT]

Tuo auto24.ee on tosiaan "ykköspaikka", mutta sieltä harvemmin tekee löytöjä.
Oikeat löydöt ainakin itse teen muilta saiteilta, enkä kyllä kerro osoitteita :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Viron kielen kurssi on hyvä idea, sikäläisiä naisia kannattaa pitemmässä perspektiivissä vältellä. Ylläpitäjille kannattaisi suositella paikallisen Saab-klubin linkin lisäämistä.

Tältä foorumilta on löytynyt yllättävän paljon hyödyllistä tietoa : http://www.saabiklubi.ee/foorum/

Lähimenneisyyden vuoksi siellä on kehittynyt muutama tekninen nero, sillä kekseliäisyys on ollut tarpeen.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Zomm kirjoitti:sikäläisiä naisia kannattaa pitemmässä perspektiivissä vältellä.
Miksi?

Me ollaan aina käydessä pyritty toimimaan päinvastoin :twisted:

Ei, tosi, vitsi :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Sinänsä jännä seikka on se, että tuo Viron tarjonta "unohdetaan" aktiivisesti.

Jopa esitysmateriaaleissa puhutaan kolmijaosta Ruotsi-Saksa-Muu eurooppa (käsittäen Italian ja Sveitsin). Viro lähimmäisenä ostomaana skipataan kokonaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hieno tarina, tuli nyt vasta luettua.
Viron liikenteeseen sen verran kommenttia, että on sattuneestä syystä tullut ajettua Tartu maanteetä useita kertoja vuodessa ja siellä sattuu kuolonkolareja jatkuvasti. On oltava koko ajan hereillä, sillä mutkasta voi aina tulla kaksi autoa vastaan rinnakkain. Ero on siinä, että suomalainen näkee että on vastaantulijoita, eikä lähde ohi vaan pitää turvavälin. No virolainen on jo valmiiksi metrin päässä edellämenijän puskurista, näkee että vastaan tulee ja lähtee kiihdyttämään ohi, jos kiihtyy. Virossahan ei taida myöskään raskaat ajoneuvot olla nopeusrajoitettuja, joten täysperävaunu voi ihan hyvin olla se ohittaja.. Bussit ohittelevat paljon. Ja sitten on myös sitä hyvin heikkokuntoista kalustoa, mikä aiheuttaa tilanteita. Liikennekulttuuri on aika katastrofi. Päätiet alkaa olla hyviä, siis Tallinna-Tartto ja Tallinna-Pärnu(?).

Satamassa tosiaan on halvin olut check-innin jälkeen ainakin D-terminaalissa. Hauskaa on se, että jos olet ostanut liput etukäteen, niin lippuluukulla (sanaa lippu ei kannata Virossa käyttää...) ei ehdi suutaa avata, kun piletit lykätään kouraan. Katsoivat viimeksi suoraan rekisteristä ja ystävällinen virkailija odotti piletit kourassa: "Tere Risto!"
Toisaalta sitä kaipaa entisiä aikoja, kun joku oli vielä passista kiinnostunut ja katsoi valtakirjan, jos sattuu olemaan toisen autolla liikkellä.. Asiakirjat pitää silti olla kunnossa, vaikka ei niitä kukaan katsokaan.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Matkakertomus Tonnarin ostamatkalta Virosta.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kesällä tuli perheen kanssa käytyä Pärnussa. Ei teissä eikä liikenteessä ollut valittamista.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin